Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan telle kalorier?

NYTT TEMA
MiNiMeG
MiNiMeGInnlegg: 4499
15.05.05 21:09
Er det noen som har ordentlig peiling på hvordan man teller kalorier og har lyst til å forklare meg det? Hvordan vet man hvor mange kalorier det er i en skive brød, en gulrot, en pizzabit osv..?
Håper noen som kan dette vil gi meg et ordentlig svar. Takk på forhånd!
Geitramsen
GeitramsenInnlegg: 762
15.05.05 21:22
En god begynnelse kan være en matvaretabell, en kjøkkenvekt og litt basis regnekunnskaper.

MiNiMeG
15.05.05 21:24
Ok, men vet du hvor jeg får tak i en slik tabell da?
bomsydaisy
bomsydaisyInnlegg: 36
15.05.05 21:40
På en bokhandel for eksempel - og sikkert på netthandel. Statens ernæringsråd utgir matvaretabellen, vet også at det finnes en fra kagge forlag, men husker ikke hva den heter.
tsarina
tsarinaInnlegg: 462
15.05.05 22:04
Hvorfor skal en 17 år gammel jente telle kalorier, sier jeg bare...
MiNiMeG
15.05.05 22:08
Fordi jeg har lyst til å bli litt tynnere...og for å klare det må jeg forbrennne mer enn jeg får i meg, så da tenkte jeg det er best å telle kalorier!
tsarina
15.05.05 22:14
Jeg har ikke noe tro på å telle kalorier! Jeg synes det er unaturlig, og det er uansett ikke noe det går an å fortsette med over tid.

Prøv heller små endringer. Gjerne en av gangen. Kutte smøret på brødskiva, spise grovt i stedet for fint brød, velge kokt skinke i stedet for salami, skummet melk i stedet for hel eller lett osv. Gå en kjapp tur hver dag. Det skal ikke mer til nemlig.

Dessuten. Hvis BMI'en er under 25, eller i alle fall et godt stykke unna 30, så er det ingen grunn til å slanke seg:-)
MiNiMeG
15.05.05 22:24
Jeg vet ikke hva BMI'en min er, men jeg er 169 cm høy og veier ca. 58-59 kg. Har lyst til å redusere vekten med bare et par kg. Jeg går minst 40 min hver dag (til og fra skolen), men jeg kan ikke si jeg spiser så mye frukt og grønt..har heller ikke et særlig variert kosthold. Så den eneste løsningen jeg ser er å telle kalorier!
tsarina
15.05.05 22:29
Du har en BMI på cirka 20, noe som faktisk er mer på den undervektige enn den overvektige siden. Normalvekt ligger mellom ca. 20-25. Pluss minus.

Så den eneste løsningen JEG ser er å jobbe med å bli fornøyd med deg selv akkurat som du er:-)

Hilsen en ung kvinne som har jobbet mot spiseforstyrrelser på frivillig basis, og som har snakket med hundrevis av tenåringsjenter som "bare" skulle gå ned et par kilo selv om de var slanke fra før!

MiNiMeG
15.05.05 22:32
Jo, det beste hadde selvfølgelig vært hvis jeg kunne klart å være fornøyd med meg selv..Men det har jeg funnet ut at jeg rett og slett ikke klarer. Jeg er "tjukk" og stygg, og jeg bilr så glad hvis jeg bare kunne blitt litt tynnere! Jeg klarte å gå ned 5 kg for noen måneder siden, men så stoppa det opp liksom. Men uansett, så har jeg kontroll og skal stoppe før jeg blir sykelig tynn.
Takk for svar forresten:)
tsarina
15.05.05 22:37
Ønsker deg lykke til med å bli mer fornøyd med deg selv!
MiNiMeG
15.05.05 22:41
Tusen takk :)
Naon
NaonInnlegg: 588
15.05.05 23:05
Er det noen som klarer å bli fornøyd med seg selv så lenge de driver og måler seg selv opp mot andre hele tiden?
MiNiMeG
15.05.05 23:14
Hva mener du, Naon?
Naon
15.05.05 23:21
MiNiMeG skrev:
Hva mener du, Naon?

- Jeg mener; hvor i alle dager har du det fra at du ikke er fullkommen slik du er?
MiNiMeG
15.05.05 23:38
Jeg er bare ikke fornøyd med meg selv...har det ikke fra noe sted, det er bare sånn jeg føler det.
Naon
15.05.05 23:39
Pisspreik.
MiNiMeG
15.05.05 23:58
Javel, da får du bare syns det da.... Jeg ønsker ikke å ha så dårlig selvtillitt og selvfølelse som jeg har, og jeg jobber faktisk med saken. Det er kjempelett for andre å si at jeg må bli fornøyd med meg selv og alt det der, men det er faktisk ikke så enkelt for meg å gjør noe med det!
Naon
16.05.05 00:03
MiNiMeG skrev:
Javel, da får du bare syns det da.... Jeg ønsker ikke å ha så dårlig selvtillitt og selvfølelse som jeg har, og jeg jobber faktisk med saken. Det er kjempelett for andre å si at jeg må bli fornøyd med meg selv og alt det der, men det er faktisk ikke så enkelt for meg å gjør noe med det!

- Det er ikke lett for noen. Selvtillit kommer med kunnskap om seg selv, slik man er. Men det er ikke vekten din som har noe med saken å gjøre. Går du ned 10 kilo til vil du fremdeles ha dårlig selvtillit. Du tror kanskje noe annet nå, men det stemmer ikke. Det er fra deg selv du får selvtillit, det hjelper ikke å se på alle de slanke og sette seg selv under. Det hjelper heller ikke å se på de overvektige og sette seg selv høyere.
TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20282
16.05.05 00:27
Mini:

Du er ment å være på den vekta du har! Du må bare bli vant med at kroppen din har forandra seg litt under puberteten, du blir mer og mer kvinne nå, og da kommer det automatisk litt ekstra fett på rompe og lår, det må til for å gjøre deg fruktbar og sunn!

Ikke tenk for mye på vekta di, men hold deg i aktivitet, spis normalt sunt, og bli glad i deg selv slik du er. De aller fleste som har en spiseforstyrrelse startet med bare noen få kilo, og skulle stoppe snart, hadde full kontroll.. Helt til de ikke hadde det lenger.

Snakk med helsesøster på skolen din, evt med fastlegen din om at du ønsker å gå ned i vekt, om du er så bestemt på det.. De vil kunne fortelle deg mye viktig om kroppen din.

*Gnafs gnafs*
Naon
16.05.05 00:55
TøttTøtt skrev:
Mini:

Du er ment å være på den vekta du har! Du må bare bli vant med at kroppen din har forandra seg litt under puberteten, du blir mer og mer kvinne nå, og da kommer det automatisk litt ekstra fett på rompe og lår, det må til for å gjøre deg fruktbar og sunn!

Ikke tenk for mye på vekta di, men hold deg i aktivitet, spis normalt sunt, og bli glad i deg selv slik du er. De aller fleste som har en spiseforstyrrelse startet med bare noen få kilo, og skulle stoppe snart, hadde full kontroll.. Helt til de ikke hadde det lenger.

Snakk med helsesøster på skolen din, evt med fastlegen din om at du ønsker å gå ned i vekt, om du er så bestemt på det.. De vil kunne fortelle deg mye viktig om kroppen din.

- Det er viktig det du sier her. Hvis alle som visste de hadde kontroll, virkelig hadde det - hvorfor finnes det så mange tusen med spiseforstyrrelser da?
bomsydaisy
bomsydaisyInnlegg: 36
16.05.05 14:41
Spiseforstyrredes opplevelse/ oppfatning av å ha kontroll er kanskje anderledes enn ikke-spiseforstyrredes oppfatning av kontroll.
Supply
SupplyInnlegg: 9820
16.05.05 15:43
Å telle kalorier er galskap.
Kalorier er ikke farlig, og man blir ikke fet på sunn mat uansett.
17.05.05 23:33
Har bare et spørsmål..hvis noen vet. Har funnet en matvaretabell hvor det står hvor mange kalorier det er i mange forskjellige ting. Men når det f.eks står at det er er 290 kcal/100 g i leverpostei, hvordan vet jeg hvor mange kcal det er i det jeg får plass til på ei skive?
Supply
17.05.05 23:40
Det er vel bare å finne ut hvor mye leverpostei du har på skiva det. Ca en spiseskje, det er ikke så tungt. 4-5 gram kanskje. Så hvis det er 290/100, så blir det ca 14.5 kcal pr. brødskive.
17.05.05 23:44
ja ok, men hva med osteskiver da? må man liksom veie en osteskive da?
Supply
18.05.05 00:08
Eh... altså, når man vet hvor mange kcal det er pr. 100g vare, så må man såklart veie og regne ut, så lenge man ikke bruker akkurat 100g av den varen.

Men å regne på kalorier er sinnsykhet i mine øyne. Og grenser nesten til syklighet.
GeitramsenInnlegg: 762
18.05.05 17:19
MiNiMeG skrev:
ja ok, men hva med osteskiver da? må man liksom veie en osteskive da?
---------------------------
Du legger brødskiva på kjøkkenvekta og noterer hva den veier. Nullstill vekta og legg pålegget oppå brødet. Noter hva pålegget veier osv. osv.

Skal du være skikkelig seriøs legger du hele kostholdstabellen inn på et regneark slik at du får utregnet proteiner, fett, karbohydrater osv. etter som du legger inn det konsumerte.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg