Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sykehuspasient klager over parfyme-duft

NYTT TEMA
Skrahlen
SkrahlenInnlegg: 2335
27.11.05 17:52
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=109967

Må si jeg ble meget overrasket da jeg leste denne artikkelen. Det jeg reagerte på var kommentaren "En slik klage har jeg aldri hørt om før. Men det kan godt tenkes at flere pasienter reagerer på dette, uten at det har kommet fram gjennom konkrete klager." Det er sykehusdirektør Knut Schrøder ved sykehuset i Tromsø som sier dette.

Er ikke helsepersonell i Norge klar over at parfyme er trigger for allergi- og astmareaksjoner? Det er jo helt ufattelig at det ikke finnes regler for dette på norske sykehus!

Her i USA er dette allmennkjent, tom. på helsestudioer står det store plakater hvor man ber folk begrense parfymebruken av hensyn til personer med allergir og astma. På sykehus og andre helserelaterte steder finner man derfor meget sjelden personer som det lukter parfyme av.

Er kanskje på tide at man oppdaterer seg en smule, dette er flaut.

Skrahlen - en smule sjokkert.
laks
laksInnlegg: 532
27.11.05 18:14
Man kan ikke ta hensyn til ALLE med et handikap, skjønner du. At dette skjer i USA, skyldes vel frykten for søksmål. Kan litt parfymelukt skade såååå mye?

edit: Er du virkelig sjokkert over dette?
Skrahlen
27.11.05 18:25
Man kan ikke ta hensyn til alle med et handikap, men her snakker vi om noe som er meget enkelt å gjøre noe med. Det finnes en mengde "parfymer" uten lukt man kan bruke dersom man er redd for svettelukt. I tillegg snakker vi om SYKEHUS, ergo burde man faktisk ta hensyn til det meste.

Dette skjer ikke i USA pga. frykt for søksmål, alt her i USA dreier seg faktisk ikke om søksmål. Dette skjer fordi man har funnet ut at dette er en vanlig trigger. Og som du kanskje vet, flere og flere personer har allergier og astma, de utgjør ikke lenger en liten gruppe.

Det hadde vært litt annerledes dersom dette hadde vært på danskebåten......
Earthquake
EarthquakeInnlegg: 13549
27.11.05 19:17
Jeg synes det er helt riktig av henne å sette fokus på dette. Ta et eksempel.... Jeg satt på bussen, helt ok. Så kommer det en kvinne inn og satte seg rett foran meg. Jeg nøys og nøys. Da hun gikk av forsvant det. Og pasienter er ofte avhengig av at sykepleierne hjelper, og da er det ikke lett å klage. Skjønner henne meget godt
------------------------------------
------------------------------------
Tiden leger alle sår, og lager stadig nye

Quod me nutrit, me destruit

Å fise eller ikke fise, det er spørsmålet
kjøsskatta
kjøsskattaInnlegg: 9390
27.11.05 21:24
laks skrev:
Man kan ikke ta hensyn til ALLE med et handikap, skjønner du. At dette skjer i USA, skyldes vel frykten for søksmål. Kan litt parfymelukt skade såååå mye?

--------------------

er det handikap å ikke tåle parfyme ?
Jeg blir dårlig av parfymelukt. Halsen snører seg sammen og jeg får hodepine. Men jeg har ingen form for allergi.
Har aldri sjøl brukt parfyme, og forstår ikke kvinnfolk som DYNKER seg med parfyme. Godlukter skal man bare ane en snev av, ikke lukte.

ex umuligejulie
høddinnen
høddinnenInnlegg: 26671
27.11.05 21:29

Enig med deg, Skrahlen. Jeg trodde det var allmenkunnskap at en skal dempe parfymebruken i helsesektoren (forøvrig ellers også)

Carebear
CarebearInnlegg: 7883
28.11.05 09:47
laks skrev:

**
Og hvilke "handikap" skal man ta hensyn på et sykehus? Jeg delte rom med ei som hadde lungeemfysem en gang, hun fikk nesten ikke puste hver gang en av turnuslegene kom inn, han bada visst i after-shave.... På medisinske avdelinger(som den jeg lå på) får ikke pasienter ta i mot blomster pga astma og allergipasienter, hvordan kan man da tro at parfyme er noe mindre plagsomt?
eiramy
eiramyInnlegg: 7011
28.11.05 13:10
Helsepersonell skal ikke bruke parfyme, neglelakk eller smykker. Dette lærer man hvertfall i sykepleierutdanningen. Kan ikke svare for legene, eller andre helseutdannelser. At det syndes mot dette ser man daglig, men det er altså ikke lov.
Carebear
CarebearInnlegg: 7883
28.11.05 13:28
Det burde jo gjelde like mye for legene... Det plager ikke meg da, for jeg er stort sett frisk, tilbragte noen dager på sykehus pga lungeemboli etter keisersnitt, men ellers er ikke sykehus det stedet jeg oppholder meg mest. Dessuten så eier jeg ikke luktesans... Overhodet.... Men så lenge det finnes mange som plages av dette så bør det vel skjerpes inn blant legene også...
 PoseFant 
 PoseFant Innlegg: 4301
28.11.05 13:31
Man har samme opplæring for ambulansepersonell også ...

---

/pF
Conny
ConnyInnlegg: 294
28.11.05 13:53
Jeg skjønner henne faktisk godt. Kjenner flere som reagerer med hodepine og kvalme på enkelte typer parfyme.
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
28.11.05 14:03
laks skrev:
-----------
Omtrent like mye som litt røyklukt? Sykehusansatte har ikke lenger lov til å røyke i arbeidstiden - nettopp pga av pasienter kan reagere på lukten (mest fordi noen syns det lukter vondt). Burde ikke det samme gjelde for parfyme?
splstudent
splstudentInnlegg: 448
28.11.05 15:54
Det står klart i våre retningslinjer for klær, sminke og hygiene at vi IKKE skal ha overdreven bruk av sminke og parfyme da vi er ute i praksis.
Dette akkurat pga at pasienter kan reagere på det grunnet allergi/astma og at mange under sykdom er mer følsomme for blant annet sterke lukter.

Bene
BeneInnlegg: 13431
28.11.05 18:28
...og ein grunn til for at helsepersonell ikkje skal bruke parfyme o.l.: Pasientar som er kvalme eller uvel i utgangspunktet, får det verre.
TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 19097
28.11.05 18:36
Det står oppslått plakater der det oppfordres til minimal bruk av sminke, smykker, sterk parfyme og et pålegg om korte negler uten neglelakk på UNN (Universitetssykehuset Nord-Norge, sykehuset i Tromsø). Det vet jeg fordi jeg selv jobber der..

*Gnafs gnafs*
Bene
28.11.05 19:07
Har aldri forstått heilt grunnen til å ikkje skulle bruke sminke - men kan vere at det er ei blanding av at nokre typar sminke er parfymert, evt at overdriven sminking kan gjere eit ubehageleg inntrykk på pasientar som er vare for inntrykk?

Smykker skal unngåast pga at det kan hindre godt nok smittevern. Mikrobar kan sitje godt fast i/under smykke. Og hender er lettast å få reine uten ringar på. Samt, med enkelte smykke, er det fare for å rispe opp pasient under handsaming/stell.

Og negler skal vere korte og med ingen neglelakk for å sikre både max hygiene samt førebyggje risping...

Og parfymeforbodet burde vere godt grunngjeve no?
TøttTøtt
28.11.05 19:19
Operasjonsleger/sykepleiere kan ikke ha for mye pudder i fjeset.. Det kan drysse ned på alt mulig rart. Dessuten er sminke ganske uhygienisk..

*Gnafs gnafs*
Skrahlen
28.11.05 20:03
eiramy skrev:
"Helsepersonell skal ikke bruke parfyme, neglelakk eller smykker. Dette lærer man hvertfall i sykepleierutdanningen. Kan ikke svare for legene, eller andre helseutdannelser. At det syndes mot dette ser man daglig, men det er altså ikke lov."

Dersom dette ikke er lov, hvordan kan da herr sykehusdirektør finne på å si at "en slik klage har jeg aldri hørt om før. Men det kan godt tenkes at flere pasienter reagerer på dette, uten at det har kommet fram gjennom konkrete klager."

Har han sittet fast på toalettet under møtet hvor dette ble vedtatt?
Bene
28.11.05 22:27
Men då skulle vi jo til sammen ha forklart heile sakskomplekset. Vi får håpe sjukehusdirektøren les VGD Helse, kva!
qpr1
qpr1Innlegg: 3813
28.11.05 22:33
Skrahlen skrev:
Dersom dette ikke er lov, hvordan kan da herr sykehusdirektør finne på å si at "en slik klage har jeg aldri hørt om før. Men det kan godt tenkes at flere pasienter reagerer på dette, uten at det har kommet fram gjennom konkrete klager."

Har han sittet fast på toalettet under møtet hvor dette ble vedtatt?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det kan godt hende. Akkurat denne sykehusdirektøren kan av og til være "stor i kjeften" Som Tøtt Tøtt skriver er det regler for slikt også på UNN.
Jeg har nå vært innom en del sykehus opp gjennom årene, også UNN i Tromsø, og det er vel hverken værre eller bedre der i forhold til ved andre sykhus.
Dette med parfymebruk er egentlig almendannelse også for leger. De er nok langt fra de verste i klassen i så henseende.
Et størres problem tidligere var røyklukt overalt og også av ansatte. Dette får vi heldigvis mer og mer bukt med, men ennå er det dessverre noen utskudd blant de ansatte som absolutt må snike seg avgårde for å patte på likpinnen sin........
Utenfor alle innganger ved UNN står det store oppslag:
"RØYKFRITT INNGANGSPARTI" Lurer på å stemme på dem ved neste valg.......
eiramy
eiramyInnlegg: 7011
29.11.05 00:37
qpr1 skrev:
Utenfor alle innganger ved UNN står det store oppslag:
"RØYKFRITT INNGANGSPARTI" Lurer på å stemme på dem ved neste valg.......

He he den var ikke dum:) Kanskje jeg stemmer på dem også..

Ang. sykehusdirektører så er det ikke sikkert de vet så nøye hva som skjer i sykehusets korridorer, og ikke minst på pasientrommene. I så fall ville de nok sørget for en kraftig oppgradering av utstyr og anstendige forhold for de ansatte og pasientene.
TøttTøtt
29.11.05 11:43
Det er dessverre mye røyking uttafor UNN, de som vil overholde reglene for røyking, går nemlig bort til medisinske fakultet, og røyker der... De fleste gir beng og røyker rett uttafor inngangsdørene. Et annet problem er sykepleierene som tar alle parkeringsplassene på studentparkeringa, slik at universitetet ser seg nødt til å innføre parkeringspenger. Studenter burde slippe å betale 15 kr timen for parkering bare pga sykepleiere og andre sykehusansatte som ikke skjønner at sykehusets egne parkeringsplasser er ment for dem, og universitetets parkeringsplasser er ment for studenter og ansatte ved universitetet!

Nok om det. Det finnes ting på UNN som ikke funker, men parfyme har ikke vært det største problemet.

*Gnafs gnafs*
EJH85
EJH85Innlegg: 830
29.11.05 13:22
eiramy skrev:
Helsepersonell skal ikke bruke parfyme, neglelakk eller smykker.

Dette lærer man i hjelpepleierutdanningen og..
Men klart det syndes mot det daglig..
Man er som regel veldig nøye under praksisene for å klare å stå..spesielt når lærerne er på besøk...da tar man raskt av seg smykker og lignende.. for du kan risikere å få veldig lave karakterer hvis du har på deg et smykke..iallefall der jeg var på praksis...Veldig nøye lærere..
Men når man er ferdigutdannet, så gir man litt mer faen..
som nå bruker jeg et smykke hele tida..men bruker aldri parfyme når jeg skal på jobb for jeg vet hvor fælt det er å ha en fæl parfyme som man kan reagere på..
Ringer bruker jeg heller ikke med tanke på hvor mange ekle ting som kan samle seg under der etter en arbeidsdag..bare ekkelt å ta med seg sånne ting hjem..:) Men hadde jeg hatt en forlovelsesring hadde jeg kanskje hatt på den likevel..vet ikke helt...har ikke helt den problemstillingen..:p
silvercoke
silvercokeInnlegg: 5481
30.11.05 11:23
Tenk om lærerne deres kunne fokusere på noe viktigere enn smykker!
Bene
30.11.05 18:24
Det gjer dei nok også, Silvercoke. Men sjukehusinfeksjonar utgjer som kjent ei stor ekstraplage for pasientar, pluss at det medfører store ekstrautgifter i form av forlenga sjukehusopphald og infeksjonshandsaming. Så dette opplæringsinnslaget høyrer med i god undervising for absolutt alle grupper helsepersonale som rører ved pasientar.

Og god nok handhygiene er ein del av førebygginga av desse infeksjonane. Hender uten ringar/armband gjer god handhygiene lettare å gjennomføre.

(Til den over her som lurte på å ha forlovingsringen på : Beire uten. Heng den på namneskiltet eller på det nette halskjedet om du vil ringen skal synast...)
EJH85
EJH85Innlegg: 830
30.11.05 20:34
der jeg gikk skole så var de ganske nøye på det meste.. så føler jeg har fått en god utdannelse..:)
parfyme er jo for at kvalme folk skal bli mer kvalme...det er jo forsåvidt viktig..
og smykkene har med hygiene å gjøre..utrolig mange bakterier som samler seg der...iallefall i ringer..
så er ganske viktig ting....
anmoweb
anmowebInnlegg: 7
04.02.12 14:38

Ja, jeg er enig med Skrahlen, det er vel kjent fakta at parfyme er årsak til astmaanfall og allergi, så det burde ikke komme som en bombe på en overlege akkurat.

Ja, allergi og astma er fastslått som handikapp av Likestillings og Diskrimineringsombudet LDO:

“Likestillings og Diskriminerings Ombudet håndhever diskriminerings- og tilgjengelighetsloven (dtl), som forbyr diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne. Loven har også bestemmelser om universell utforming, jf. § 9, og individuell tilrettelegging, jf. § 12. Flere av de problemstillingene med astma, allergi og sensitivitet kan reise spørsmål etter dtl. ” Likestillings og Diskrimineringsomdudet LDO

“Ifølge norske offentlige utredninger, “NOU 2005: 8 om likeverd og tilgjengelighet. Rettslig vern mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne. Definert funksjonshemming som: “Fuksjonshemming oppstår når det er et gap mellom individets evner og design eller funksjon i omgivelser / miljø / bygg.
Lov om forbud mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne (Diskriminerings-og tilgjengelighetsloven) Lovdata.no

Les mere: http://anneliemolin.wordpress.com/2012/01/19/asthma-a-handicap/

Det som gjør astma og allergi til et handikapp er at i den miljø der brukes parfymerte produkter enten i miljøet, rommet, eller på personer som er i rommet/miljøet medfører at den allergiske eller astmatiske ikke kan være i det miljøet/rommet da der er parfyme der. Det er likestilt med når en rullestolbruker ikke kan gå inn i et lokal pga trapper. Parfymen er allergikerens og astmatikerens trapper for å forklare det på en enkel måte.

Syne du det høres teit ut?

For å forstå dette må du vite nøyaktig hva astma er. Astma er ikke bare en allergi, men en lungesjukdom. Da en person får astmaanfall av parfyme eller andre ting, det som skjer da er at luftvveiene i lungene - bronkiene - blir fylt med slim og musklene rundt bronkiene kramper slik at det skjer en kveleprocess. Med andre ord om en person som har f.eks. astma går inn i et rom der er brukt parfyme, barbervann eller parfymerte/duftsatte produkter da opplever denne personen å bli kvelt, og eneste måten å unngå dette er å unngå parfyme, barbervann og parfymerte/duftsatte miljøer. Derav blir det et handikapp fordi personen kan ikke være i miljøet på likt med andre som ikke har denne lungesjukdomen. Den lungesjuke blir skvist ut. Og i lova har alle samme rett å være der andre kan gå.

Les mere:
http://anneliemolin.wordpress.com/2011/06/21/the-environmental-impairments/

Vennlig hilsen

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 9343
04.02.12 19:53
anmoweb: Les mere:

Det er ikke tillatt å reklamere her, heller ikke for blogger.

Tråden du svarer i, er dessuten fra 2005.

Siste innlegg