Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Overdose paracet

NYTT TEMA
MEEEV
MEEEVInnlegg: 4
03.04.06 16:03
Hei!

Jeg lurte bare på om 6 paracet tabeletter på en gang kan være en farlig overdose?
muzzleofbees
muzzleofbeesInnlegg: 7400
03.04.06 16:03
Hvorfor må du ta så mange som seks? 1-2 hjelper vel som regel på det meste Paracet i utgangspunktet kan hjelpe for?
-HeidiElisa-
-HeidiElisa-Innlegg: 7405
03.04.06 16:04
Jeg skal være veldig forsiktig med å uttale meg. Men jeg TROR du ikke får en overdose av det. At du kan få nyre og lever trøbbel er annen sak.
silvercoke
silvercokeInnlegg: 5480
03.04.06 16:05
Nei, 6 (á 500mg) er ikke farlig, men det er ikke noen som helst grunn til å ta så mange på én gang
kate_3
kate_3Innlegg: 144
03.04.06 16:06
paracet virker ikke godt på meg ihvertfall. Bruker ibux de er bedre.
Får av og til skikkelig hodepine, og har opplevd å måttet ta oppimot 4-5 paracet
for at de skal ha virkning mot 2 ibux som virker som bare det.
MEEEV
03.04.06 16:07
Okei, det var bra.. Har ikke tenkt å ta det jeg nei.. kjenner bare ei som gjorde det for et par dager siden.
BeatPoet
BeatPoetInnlegg: 25878
03.04.06 16:07
Nyre og levertrøbbel er nok mere sannsynlig ja... Av langvarig, eksessiv bruk
av acitylsalicylicsyre-preparater som Paracept, Dispril, Paralgin o.a riktignok

http://www.blogging.no/blog.php/satyrkid
mcdermott
mcdermottInnlegg: 60143
03.04.06 16:08
--- du kan dø av for mye Paracet, men det blir da som nevnt av leversvikt. Det er en særdeles smertefull måte å dø på.
6 paracettabl. er vel 3 gram, og det gir ingen overdose. Men du kan oppleve en kraftig forstoppelse.

Neste gang kan du også sjekke det ut selv på www.felleskatalogen.no
silvercoke
03.04.06 16:14
Jeg antar du mener Paracet?

Paracet, Paralgin, Pamol, Pinex (+ Forte-variantene) inneholder Paracetamol.
Dispril, Aspirin, Albyl-E, Globoid inneholder acetylsalisylsyre (blant leger ASA).

Paracetamol-forgiftninger har ikke så store akutte symptomer, men kan fra 1-2 døgn av gi store leverskader og i sjeldne tilfeller føre til en laaaaang og pinefull død (et par dødsfall i året i Norge). Det viktigste ved en reell paracetamolforgiftning er å gi pasienten et stoff (N-acetylcystein, det samme som i Mucomyst eller Bronkyl) som hjelper til å beskytte mot leverskade.

ASA-forgiftninger kan også gjøre deg skikkelig klein
silvercoke
MEEEV
03.04.06 16:23
Jeg har jo lest om hvilke skader det kan medføre, men det står ingensted hva som er en stor overdose.

så jeg lurte bare på om 6 stk var farlig overdose..

Hun er ikke så stor da.. bmi på 17 ca
haraldwno
haraldwnoInnlegg: 1242
03.04.06 16:26
Paracet-overdose som er av en så alvorlig grad at det fører til leversvikt og nyreskader kommer først ved doser på over 10g paracetamol, symptomene kommer dog ikke før etter noen døgn.

Dog varierer mengden som fører til forgiftning fra individ til individ og personer med redusert tilgang på karbohydrater og høyverdig protein har en lavere terskel for overdose (f.eks folk med spiseforstyrrelser)
MEEEV
03.04.06 16:27
Takk for hjelpen da.. høres bra ut :)
silvercoke
03.04.06 16:37
Som regel er det en eller annen slags grunn til at folk forgifter seg av egen fri vilje, finn ut hva den er du...
Earthquake
EarthquakeInnlegg: 13549
03.04.06 16:37
Aspirin-forgiftning er ikke noe særlig nei...................
fjellrosa
fjellrosaInnlegg: 41
03.04.06 17:23
Paracet og Ibux virker på litt forskjellig måte, og kan virke forskjellig mot forskjellig type hodepine. Ved spenningshodepine som er ganske vanlig å få etter en lang dag foran PC, med nesa i bøker, eller etter en periode med mye stress/spenning, kan Ibux være bedre enn Paracet (eller paracetamolpreparater). Poenget er at man skal være forsiktig med å adoptere hva andre mener er best- det kan godt hende det motsatte fungerer for deg. På samme måte som at noen er "immune" mot feks morfinpreparater, kan andre være immune mot paracetamolpreparater. Det er ikke dermed sagt at man kan spise hele brettet uten å bli alvorlig syk, man bare oppnår ikke de positive effektene av medikamentet. Som nevnt tidligere i denne diskusjonen, kan det være meget nyttig å lese om preparatet i felleskatalogen (felleskatalogen.no), gjerne pasientutgaven. Bruk sunt bondevett, folkens =) Er man i tvil om man har tatt for mye av et preparat, ring giftinformasjonssentralen, 22591300.
Zeplin
ZeplinInnlegg: 5286
03.04.06 17:31
Man skal ikke spise piller bare fordi man har sittet en dag foran PC eller leser mye...
Earthquake
03.04.06 18:32
Å kombinere Ibux og Paracet er en fin kombinasjon som smertelindring
gdarius
gdariusInnlegg: 6700
03.04.06 18:48
Jeg skal ikke uttale meg om 6 tabletter er farlig eller ikke, men det normale er å ta 1-2 paracet-tabletter. Dersom man tar mer enn det, vil man vel ikke oppleve at smerten lindres mer, kun bivirkninger.
Earthquake
03.04.06 18:54
Vel høyere doser virker jo bedre enn små doser, ihvertfall på mine menssmerter. Men etterhvert vil jo bivirkningene bli store. Hvis man har så vondt at man trenger å ta 6 tabletter burde man gå til lege og få noe sterkere evt
Blondie84
Blondie84Innlegg: 545
03.04.06 23:48
Jeg plages av og til med sterke menssmerter. Har hendt at jeg har tatt så mye som 6-7 tabletter på en gang,og det hjelper:) 1-2 tabletter når man har så vondt at man tror man dør,det er ikke særlig vits:(

Har nå fått resept på sterkere Ibux,men jeg ble ihvertfall ikke dårlig av å ta så mange.
goggeligo
goggeligoInnlegg: 1679
04.04.06 01:45
Jeg fikk akutt tannverk en gang. Ringte legevakta, og fikk beskjed om at jeg kunne ta 6 ibux, når jeg hadde så vond tannverk som jeg hadde da. Kom meg rimelig kjapt til tannlegen....

Men tror ikke man kan ta så mye flere ganger til dagen...
Earthquake
04.04.06 08:22
Jeg har tatt opptil 12-14 når jeg har mensen, så da skjønte jeg jeg måtte ha noe annet
haraldwno
04.04.06 21:58
Ibux(ibuprofen) tåler man langt større doser av, men skadene av dette preparatet kommer på lengre sikt.

Ibuprofen er inflammasjonshemmende og har ofte god effekt med smerter av typen tannverk oa. betennelsesrelaterte/væskeansamling smerter sikker betennelsesdempende effekt får man ikke får døgndoser på opp mot 2400mg eller mer. Vanlige døgndoser forskrevet av lege varier ofte mellom 1800-2400mg pr døgn avhengig av symptomer. Sikre smertelindrende effekter ligger et sted mellom 800-1200mg (kommer selvfølgelig an på graden av smerte).

Selvfølgelig som med alle andre legemidler utvise forsikitighet og særlig hos folk med lavt blodtrykk og hos folk som bruker medisiner mot høyt blodtrykk (blodfortynnende) da ibuprofenen forsterker effekten av disse.

Ved mensmerter lønner det seg å kontakte lege for å få utskrevet paralgin forte/paralgin major(krutt).
silvercoke
04.04.06 23:43
haraldwno skrev:
paralgin major(krutt).

"krutt" - morsomt :-)
Fentanyl tilsvarer Semtex eller noe da?
haraldwno
05.04.06 12:54
hihi må vel bli i den retningen da ;)
 PoseFant 
 PoseFant Innlegg: 4301
05.04.06 12:57
Hvis du spiser så mye paracet at du skader leveren, har du tatt en overdose paracet.

---

/pF
 PoseFant 
05.04.06 12:58
Øyh ... ikke drive med vranglære nå

AcetylSalisylSyre er ikke det samme som Paracetamol.

---

/pF
silvercoke
05.04.06 18:03
Var det svar til meg? Har jeg noe sted sagt at de er det samme?
 PoseFant 
05.04.06 18:11
Nei da hadde jeg snudd meg i grava :)

Var til en eller annen i tråden her som tydeligvis kun har hørt om overdose i forbindelse med heroin og mors.

---

/pF som ikke orker å sjekke hvem.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg