Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Erfaringer med prolaps-smerter i korsryggen?

NYTT TEMA
Charge
ChargeInnlegg: 1358
14.04.06 11:34
Er det noen her som har erfart at slike smerter har gått over etter en tid?

Har slitt med prolaps-smerter i korsryggen i over 2 år. Har vært hos nevrolog som sier at når det gjelder relativt små prolapser, slik som mitt er, så er det ofte at smertene blir borte etter cirka 2-3 år. Så han sa at det var håp om at jeg kunne oppleve en bedring i løpet av dette året her.

Hvis du har hatt prolaps-smerter selv eller har kjenskap til noen som har hatt det, og som har opplevd at smertene har forsvunnet etter en stund, skulle jeg likt å vite hvor lang tid det tok før det gikk over og hvordan smertene artet seg under veis, for å kunne sammenligne.

Prolapset mitt er ikke stort nok til at operasjon er aktuelt, men det plager meg likevel svært mye, og svekker livskvaliteten betydelig. Det er frustrerende å ikke vite om og når jeg eventuelt vil bli bra.
hrix
hrixInnlegg: 1816
14.04.06 12:36
Du har min fulle sympati , slike ryggsmerter er et sant helvete. Er selv operert et par ganger med ok resultat, men av og til så er det noe "nytt" på gang der bak. Og da går jeg til min kiropraktor øyeblikkelig, han holder ting i sjakk. Mye rart er sagt og skrevet om kiropraktorer, men de har i allefall hjulpet meg. Det er jo fremdeles en del leger som bare flirer av sånt, de skulle bare ha prøvd selv. Ta med en beskrivelse fra nevrologen din og oppsøk en kiro, anbefales. Hvis han ikke kan/vil hjelpe, så må du bare ta tiden til hjelp.
Lykke til.
Hrix
Hva hadde livet vært uten drømmer?
jonas
jonasInnlegg: 24485
14.04.06 12:40
Hmmm, kan ikke hjelpe annet enn med en oppmuntrende historie om mitt eget ryggproblem. Jeg mista nemlig bukseknappen på arbeidsbuksa, men siden glidelåsen holdt seg og buksa oppe gadd jeg ikke gjøre no med det. Men ble mer og mer plaga med smerter i korsryggen da, gikk sånn i et par uker, på det verste var det sånn at jeg ikke klarte bøye meg.
Men så tenkte jeg over situasjonen, og innså at problemet skyldes at jeg gikk og spente magen og rumpa for å holde buksa oppe. Tok på meg belte, buksa holder seg oppe av seg selv og ryggen er helt fin igjen :-)
limawi
limawiInnlegg: 2119
15.04.06 12:34
Du har min fulle sympati.Har slitt med prolapser i 3/4 år, er fortiden ganske bra, men vet ikke når det kommer tilbake.Siste gang jeg fikk det var da jeg skulle kaste noe i ovnen. Det kommer og går med jevne mellomrom. MR viste flere prolapser, så det er vel noe en må slite med resten av livet.
MomMM
MomMMInnlegg: 216
15.04.06 14:04
Hei! Du har min største sympati! Har selv slitt med slike smerter i ca. 15 år, men det ER blitt bedre. Tror det er en kombinasjon av at tida har gått, men enda mer at jeg trener jevnlig. Det er viktig å styrke magemusklaturen, jeg tar sit ups HVER dag! I tillegg trener jeg med å gå turer og med apparater. Det hjelper, for er jeg på ferie/er syk el. og ikke har fått trent kjenner jeg det med en gang! I tillegg anbefaler jeg kiropraktor i forhold til fysio(gud vet hvor mye penger jeg har lagt igjen der til liten nytte!) og jeg vet mange har hatt gode resultater av mensendich trening som trener de SMÅ musklene! Lykke til da!!!
Timanka
TimankaInnlegg: 3212
16.04.06 08:12
Har du vondt nok, forsøker du alt...
Smerten skyldes at prolapset trykker på en nerve.

Nerven går i hulrom. Hvis du har tendenser til å samle vann rundt skadestedet blir det mindre plass til nerven.

Jeg forsøkte piller som heter "Aquamin" fra helsekostforretningen for å få bort noe av trykket og syntes det hjalp en del. Dette består av kjerringrokk, bjørk osv som er vanlige, vanndrivende planter (jeg liker ikke te...)

MrFreeze81
MrFreeze81Innlegg: 3548
16.04.06 17:36
Det kan kanskje stemme at smertene kan gå over etter ca. 2-3 år. Men det man bør se på er hva som var/er årsaken til proplapset og hva man kan gjøre for å forebygge at det skjer igjen. Var det en akutt situasjon (f.eks. et tungt løft) eller har du gått over tid med verk i ryggen, før det til slutt ble dråpen som fikk begeret til å renne over (prolaps).

Det første man bør gjøre er å se på hva man utsetter ryggen for i løpet av dagen (arbeid og fritid). Utsetter man ryggen for en for stor belastning i forhold til hva ryggen tåler. Man kan da i første omgang se på arbeidsteknikk og om det er noe man kan forandre på jobben, som gjør at ryggen trives bedre.

De aller fleste med ryggplager har mye å gå på når det gjelder stabilitet i ryggsøylen. Mangel på tilstrekkelig stabilitet fra leddnær ryggmuskulatur og magemuskulatur gjør at ryggen er mer utsatt for bl.a. prolaps.
For å oppnå denne stabiliteten handler det ikke om å trene masse (kilo) men å trene riktig. Konsentrasjon og kvalitet er to viktige stikkord når man skal trene opp stabiliserende muskulatur i ryggen. Da er det viktig med kyndig veiledning fra en som har kunnskap på dette området. Og at du får oppfølging når du er i gang med et treningsopplegg.
limawi
limawiInnlegg: 2119
17.04.06 10:23
Kom plutselig på at jeg var i Egypt med prolapsene (hadde fortrengt det). Det var en lege på hotellet som ga meg "painkillersprøyte" som hette Voltaren . fikk tre sprøyter. Det hjalp for smertene. Da jeg kom hjem nevnte jeg det for fastlege , han sa da at det kunne du fått hos meg også. Fikk noen tabletter som heter Diclofenac 50 mg, det samme som voltaren.
Det er merkelig at en må reise til Egypt for å bli bedre. Kjenner pr idag , bank i bordet ingenting, men er livredd for å få det tilbake.
MrFreeze81
MrFreeze81Innlegg: 3548
17.04.06 13:48
Veldig bra at du fikk noe som hjalp deg.
Men ønsker du å forebygge, kan nok trening med veiledning være et fornuftig valg.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg