Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Felles økonomi

NYTT TEMA
Mathilda
MathildaInnlegg: 225
01.08.04 20:14
Jeg har vært sammen med kjæresten min ganske lenge. Vi har bodd sammen en god stund. Vi jobber begge to, men han tjener mer enn meg. Vi deler på husleie, mat og strøm. Han betaler mer enn meg. Men etter at jeg har betalt husleie, mat og strøm, så har jeg ikke så veldig mye penger igjen. Jeg ser at han kjøper seg stadig nye ting, mens jeg knapt har råd til å kjøpe et ekstra plagg i måneden. Han betaler ofte for ting når vi er ute sammen, og han sier at jeg bare skal si i fra hvis jeg har dårlig råd. Men han vet jo at jeg har dårlig råd, og jeg syns det hadde vært pinlig å spørre han om penger til feks en genser jeg har lyst på, og gjør det heller ikke. Han sier at han ser på økonomien vår som felles, men det gjør ikke helt jeg. Jeg føler meg fortsatt fattig, selv om i fellesskap har vi ganske romslig økonomi.

Er det noen som er i, eller har vært i liknende situasjon? Noen råd for hva jeg burde gjøre?

Jeg vil gjerne også høre hvordan andre samboere/ektefeller ordner økonomien i husholdet.
Tussilussi
TussilussiInnlegg: 170
02.08.04 15:36
Hei:)

Hos oss er det stikk motsatt enn hos dåke, her er det eg som tjener mest og derfor eg som betaler mest av rekningene. Vi deler husleigen og strømmen betaler enten eg eller han, maten kjøper vi begge to. Vi har det sånn at eg har koden til kortet hans, han har koden til mitt, eg bruker hans nettbank og han bruker min. Mine penger er hans penger og hans penger er mine penger.Men vi spør alikevell alltid kvarandre om det går greit at vi kjøper "personlige" ting, som bare er til den eine, for eks kler, sko, cd, dvd+++
Dette gjør vi fordi at når eg gjekk på skule og berre hadde deltidsjobben min så gjekk han og brukte heile lønna si på dvd spiller og Store høgtalere. Dermed så gjekk jo økonomien rett til He***** den mnd og me hadde da ganske dårligt.
Så vi lærte etter dette.

Mitt råd til deg er at du bør snakke med han om at du føler deg fattig sjølv om han tjener mye, for du veit korleis mannfolk er, dei tenker ikkje alltid så langt og dei er jo helle ikkje synske/tankelesere(noke som har hørt den før...:P )
kansje du kan få ein viss sum av han i mnd til klær,sko osv uten at du treng å spør om det i ettertid.??
Eller få dåke felles konto??

Lykke til i vertfall:)
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
02.08.04 15:43
Hei,
Jeg og min eks hadde en veldig god løsning på dette. Hos oss tjente han bedre, og det var også han som eide leiligheten vi bodde i. Vi fant ut at for oss var det beste at vi satte et visst beløp på en felleskonto (han et par tusen mer enn meg i mnd., mener jeg å huske), som vi brukte til å betale husleie, felles regninger og mat med. Han betalte lånet sitt og andre regninger selv, og jeg betalte mine regninger selv. Dette fungerte veldig fint for oss.

Han hadde fortsatt igjen mer penger enn meg, men han tjente jo også mer enn meg, så jeg så aldri noe urettferdig i dette. c",)
Honner
HonnerInnlegg: 1853
02.08.04 23:28
Må bare få det det ut: "SYYYYYYYYYYYYYYT". Sånn. Her har du en mann som deler alt med deg i tillegg så betaler han mer enn deg, og spanderer på deg ute. Men bare pågrunn av at du lider av det samme som mange andre kvinner, nemlig kjøpevirus så er det å begynne å klage på at du ikke har råd til en liten genser. Maken til syting!!!!!! Nei, spør mannen din som høres ut som en meget ordentlig kar om en liten shilling til den stakkars genseren, så tror jeg jammen du får viljen din.

Honner som tjener mindre enn kona, men som ikke klager av den grunn
Mathilda
03.08.04 09:15
Du kan tro at jeg syter, men det var ikke det som var meningen her. Jeg ser selvfølgelig ingen urettferdighet i at han tjener mer penger enn meg og har igjen mer penger enn meg.

Han spanderer faktisk ikke på meg hver gang vi er ute heller, jeg betaler som regel halvparten. Av og til tilbyr han, men jeg sier som regel alltid nei, og da tar han alltid i mot halvparten av pengene. Jeg betaler til og med av og til for alt, fordi jeg ikke har lyst til å føle at jeg snylter på han siden han betaler mer husleie og strøm enn meg.

Jeg kjøper mine egne klær også. Jeg lider faktisk heller ikke av kjøpevirus. Hadde jeg hatt bedre råd hadde jeg kanskje kjøpt meg klær litt oftere enn et par ganger i året. Det hadde blitt helt feil for meg å spørre om penger til klær av kjæresten min. Da jeg hadde bedre råd, kjøpte jeg stadig små gaver til kjæresten min uten at det var en spesiell anledning, men det har han feks aldri gjort med meg. Jeg har til og med betalt restaurantregningene på min egen bursdag. Jeg er oppdratt til å være økonomisk uavhengig og ikke være avhengig av andres økonomi.

Men når man lever i et forhold, og har levd i et forhold så lenge som vi har, sier flere at det er naturlig å tenke at mine penger er hans penger og hans penger er mine penger. Poenget i dette innlegget var at jeg klarer ikke å tenke at hans penger er mine penger, selv om jeg bruker mye av lønna mi på oss. Uansett om jeg begynner å tenke at hans penger er mine penger kommer jeg aldri til å be han kjøpe klær til meg, selv om jeg vet mange av mine venner ville gjort det uten å tvile. Jeg syns det er pinlig å be om basis ting som feks å spørre om han kan sponse halve tannlegeregninga eller halve lånet mitt en måned hvis det kniper veldig. Og hvis jeg ber om det, så betaler jeg alltid mer husleie neste måned.

Derfor ville jeg ha synspunkter på hvordan andre fordelte sin økonomi i fellesskapet.
Kilpatrick
KilpatrickInnlegg: 2019
03.08.04 15:47
Hvor mye tjener du? Hvor mye tjener han? Og hvor lenge har dere vært sammen?

Apokalypse nå
Mathilda
03.08.04 16:04
Vi har vært sammen i 7 år. Han tjener bortimot 250 000- 300 000 kroner mer enn meg.
Kilpatrick
KilpatrickInnlegg: 2019
03.08.04 16:37
Men hvor mye har du å rutte med, mener jeg?

Apokalypse nå
amygdala
amygdalaInnlegg: 420
03.08.04 19:11
jeg er student & samboeren min jobber, ergo har han bedre råd enn meg. vi deler likt på faste utgifter, og har en viss oversikt over hvor mye hver av oss bruker på mat etc. (ting vi begge bruker). han betaler vanligvis mer enn meg, men i perioder når jeg har jobbet litt ekstra passer jeg da på å betale litt mer enn vanlig. dette jevner seg jo ut om et par år når jeg begynner å jobbe - men for min egen del synes jeg det er fint å beholde oversikten. jeg låner av og til penger av ham når kontoen er bunnskrapt litt før studielånet kommer - men sørger for å betale tilbake. vet at mange ser på hverandres penger bare som en felles kasse som man må benytte best mulig for at begge skal ha det bra, og det er jo fint det. men jeg tenker fortsatt at han har sine penger og jeg mine. det at vi begge vet hvordan vi ligger an med bidrag til fellesøkonomien gjør også at det ikke er noe å lure på/spekulere i/krangle om.
Valde
ValdeInnlegg: 17525
04.08.04 09:31
Vi hadde seperat økonomi mens vi begge studerte, men da min kjære fikk seg jobb og tjente penger, begynte vi langsomt, men sikkert å få mer felles økonomi. Etterhvert var vi også gift og det ble derfor mer naturlig, også etter vi begynte å tjene noenlunde likt igjen. Vi betaler regninger rett etter lønn og deler på dem. Mat, klær til barna etc betaler den som handler.

Vi har fortsatt seperate kontoer for vi har et litt ulikt forhold til å la kontoen være tom. Jeg er som ekornet og har alltid litt igjen, mens min kjære kan godt bunnskrape kontoen en uke før lønning uten å få nervesammenbrudd.

Jeg har ikke tro på et at et forhold kan holde i lengden til at partene har veldig ulik økonomi. Samtidig krever felles økonomi at ikke den ene er en ødeland mens den andre er en gjerrigper. Det ville vært litt slitsomt å se på at alle ens penger forsvant på shoppingturer etc.
canon750
canon750Innlegg: 68
19.08.04 14:04
En felles konto til felles utgifter er fint, her har dere hvert deres kort til å handle mat for, i tillegg brukes kontoen til betaling av felles regninger (husleie, strøm, forsikringer, tv-lisens, kabel-tv, telefon osv). Lag fast trekk fra lønnskontoene deres til felleskontoen, så er der alltid penger til mat og hushold - kreves kanskje noen måneders "innkjøring" før man ser hvilket totalbeløp som må inn på felleskontoen for å dekke utgiftene.
Da har du igjen på lønnskontoen din til personlige utgifter og gøy og moro.

Så var det fordelingen av innbetalingen. Noen betaler inn lik sum, men når man tjener ulikt blir den ene sittende igjen med nesten ingenting - slik som du nå har det. Noen fordeler innbetalinga etter hvor stor del av totalinntekta man har - tjener du 30% av deres totale inntekt så betaler du inn 30% av summen som skal inn på felleskontoen hver måned. Noen fordeler slik at de skal ha lik sum igjen på lønnskontoene sine.

Finnes ingen fasit, men dette var kanskje et grunnlag for diskusjon?
ravenna
ravennaInnlegg: 17
19.08.04 15:22
jeg er hjemeværende husmor med 2 barn og min samboer jobber.hos oss er det han som betaler alle regninger og lånn, mens jeg betaler all mat og klær. men nå har jeg kun 5000 i mnd siden jeg ikke jobber då. syns sef det er kipt at han tar seg av alle regninger, men det blir vel litt mere deling på ting når jeg kommer meg i jobb igjen.
Arefjord
ArefjordInnlegg: 14
23.08.04 15:15
Jeg har merket at mange tror de har felles økonomi, men da dette i realiteten bare betyr at de noen ganger hjelper hverandre med regninger. Jeg og min kjære har hatt (Totalt)felles økonomi siden den dagen vi flyttet sammen, og vi har bare en bankkonto vi bruker fra. Denne står i mitt navn, men vi regner den som vår begge to. Dette er det jeg har erfart:

Positivt:
Når økonomien er trang, er den trang for begge, og når økonomien er god får begge litt ekstra. Jeg har lest mange sånne innlegg på internett der folk synes det er skikkelig urettferdig at samboeren fråtser i penger mens innleggeren må leve på vann og brød... Slike situasjoner slipper man...
Så hvis jeg over en periode ikke har noen inntekt, så trenger jeg ikke skamme meg over det, og motsatt. Man deler mer på arbeidet i et forhold...

Negativt: All pengebruk må godkjennes av partneren... Dette varierer selvfølgelig etter hvordan økonomien er akkurat den måneden, og for oss som har veldig trang økonomi så dekker dette det meste... Når to stykker da ikke har samme syn på hvordan penger skal brukes, kan det oppstå gnissinger. F.eks. da min samboer har mindre terskel for hva som regnes som overskudd på kontoen, så ender det som regel med at hun kan finne ting vi MÅ ha, nå når vi først har råd til det, og når hun da har argumentert for dette over en tid, til jeg også har "innsett" hvor viktig det er å kjøpe akkurat denne tingen, så blir det sånn at hun i realiteten forbruker de ekstra 500 kr som kan dukke opp på konto, før jeg føler at det er forsvarlig å bruke penger.
Hennes argument for at det er min egen feil at jeg ikke kjøper noe er: "Jeg har aldri nektet deg og kjøpe noenting du har lyst på".
Dette stemmer i teorien, da hun aldri har sagt nei, men når jeg ikke klarer å "se" det lille ekstra på konto før hun har brukt de på noe "viktig".
Slikt kan bli slitsomt i lengden, men jeg antar at det er slikt man går til over tid, og som man blir flinkere til å takle når man har prøvet og feilet litt.

Konklusjon:
Ha adskilt økonomi dersom dere ofte ikke er enig om hvor pengene skal brukes... Du kan ofte sitte med mindre penger enn din kjære, men det du har er DINE penger...

Er man gift/har unger sammen, blir det litt teit med adskilt økonomi, da man burde regne seg som en enhet...
Arefjord
ArefjordInnlegg: 14
23.08.04 15:17
Når du er hjemmeværende, er inntekten din dagpenger, eller regner du barnetrygd og kontantstøtte som din inntekt?

Bare lurer...
ravenna
ravennaInnlegg: 17
23.08.04 16:40
kontantstøtten som jeg får for å være hjemme er min inntekt ja.
gergg
gerggInnlegg: 1992
23.08.04 19:03
Hei hei

Syntes den delen med prosentmessig andel av hva men tjener mer enn den andre var en god ide.

Men selv deler vi 50/50 .... det har fungert bra det .... hehe nå er det meg som tjener minst da men what ever ... Jeg har ett hjem mat og strøm ... og ikke minst morro da ....

Dette er en samtale evne kun dere kan bli enige om ...

Men det er klart ... 250-300000 mere enn deg og dere har barn... ja da bør han kanskje ta en større del av kaka ....

Livet er hardt oxo dør du
Nanett81
Nanett81Innlegg: 45
25.10.04 21:48
Heisann Mathilda
Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, og har følt dette vanskelig flere ganger.
Jeg jobber litt, men inntekten er dårlig på grunn av studier ved siden av. Jeg betaler det jeg kan i forhold til min inntekt for husleie, mat osv...
Samboeren min mener også at økonomien vår er felles, men det er vanskelig for meg uansett.

Nå har vi snakket mye om dette og kommet fram til etter spm fra ham: at jeg ville ment det samme om felles økonomi om det var jeg som tjente mer enn han, uansett grunn..
Så slik fungerer det, og når jeg først har litt penger til overs kjøper jeg gjerne noe spesielt til ham, eller overrasker ham med en fin middag osv...
Dessuten skal du huske at menn faktisk er litt tradisjonelle her, de vil gjerne være den som betaler for det daglige hushold og betale for jenta si.. det er faktisk historisk sett/og nå også, en slags status følelse for gutta, og gutta i mellom og klare det å betale for seg og de han ser på som sin familie...

Det sier i allefall samboeren min.

Husk og prat om det når det føles vanskelig, jeg vet han vil forstå hvist han er en likandes kar....
Poenget er at man er enig i å betale etter evne.

Vennlig hilsen Nanett
EMRIF
EMRIFInnlegg: 2390
28.10.04 14:59
Jeg og typen bor i lag, og han tjener mest. Likevel deler vi helt likt på bo, strøm og matutgifter så langt som det lar seg gjøre..
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg