Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Det er Oxytocin som avgjør vår psyke ?

NYTT TEMA
merterje
merterjeInnlegg: 870
11.07.12 17:04

Jeg har lest en del på nettet, og forundret meg over at hormonet Oxytocin påvirker vår psyke. Etter det jeg skjønner står hormonet i forbindelse med både dopamin, serotonin og noradrenalin. Kom over en artikkel også som belyste dette, og at deprimerte (og annen psykiske lidelse) har for lite av dette hormonet. Også at hormonet går an å øke selv. Håper det ikke er på postordre. Men er det mulig å kjøpe noe sånt, eller er det slik at en må legge om livsstilen for å få økt hormonet?

vadefugl
vadefuglInnlegg: 36803
11.07.12 21:59

Jeg er schizofren og mangler derfor en del av dette hormoen og det gjør at jeg har et ganske så avflatet følelsesliv og det er ikke noe gøy. Får hjep til husarbeid en gang i uken fordi jeg føler det som et ork og begynne med det, føles som om jeg allerede har jobbet vettet av meg allerede før jeg har startet. Slik jeg er desverre. Går heldigvis på antidepressiva og det hjelper litt mot hissighet.

merterje
12.07.12 12:56

Sikker ikke greidt å ha den psyke, men noe medisin hjelper sikkert. Det finnes vel ikke noe som kan påvirke hormonet Oxytocin ?

(Innlegget ble redigert 12.07.12 12:58)

Hårdott
HårdottInnlegg: 1631
12.07.12 16:43
merterje: Det finnes vel ikke noe som kan påvirke hormonet Oxytocin ?

Jo, å få orgasme. ;P

merterje
12.07.12 20:57

jo stemmer det med orgasme, men i noen tider må man jo også finne andre happy ting, det kan bli litt monotomt, og da lønner det seg å ha flere kort på handen.

renapur
renapurInnlegg: 146
17.07.12 15:22

orgasme og også dagslys, eller lys lampe kan påvirke oxytocinet i kroppen vår

Villalad_
Villalad_Innlegg: 973
26.07.12 21:03

Oxytocin styrer ikke psyken vår per ordets definisjon. Det er ikke slik at vi har ett senter/sentrum som styrer eller er "hovedårsaken" for alt (i det minste ikke som vi kjenner til). Prosessene i hjerne og deretter kropp fører til en viss balansen imellom hormoner i blodet og neurotransmittere i hjernen, som igjen fører til det vi kaller våre følelser eller vår psyke. Hvilke prosesser som utføres i forskjellige situasjoner er igjen ett resultat av hvilke "knytninger" som er gjort i neuronene (nerveceller i hjernen) før situasjonen eller hendelsen tar sted. Dette er grunnen til at vi sier at vi er ett resultat av miljø og arv. Miljø i form av opplevelser, inntrykk, sanser, lærdom som fører til etablering av tro, meninger, selvtillit, selvbilde, forventninger, definisjoner, forståelse, rasjonalitet, språk, logikk osv. Arv i form av genetiske forutsetninger for å bygge disse knytningene in the first place. Noen har det genetisk vanskeligere for å sende signaler igjennom dopamin f.eks. Men det er alltså knytninger eller hjernemønster som skaper forståelse, hukommelse osv. Det er dette som gjør at du ikke er en gullfisk. Når du sitter på dataen å skriver så skjønner du at det du gjør er å sitte på dataen å skrive fordi det er lagret som en sammensetning av informasjon i hjernen din (som er våre ord for knytninger imellom neuroner i hjernen). Din forståelse er alltså basert på hvilke informasjon som sendes, i hvilke bane den går og hvilke balanse av stoffer som "bærer" signalet. Dette gjør at vi alle har forskjellig identitet. Ingen bygger helt like knytninger og informasjonsbaner, fordi to mennesker ikke lever eksakt samme liv og derav har forskjellig utgangspunkt for tolkning og forståelse.

Som eksempel så kan det jeg skriver nå gi lite mening for deg eller andre, men samtidig være lett å forstå for person tre eller fire. Det handler rett og slett om man har knytninger til å tolke på en måte som gir informasjonen mening. På samme måte som andre ting som oppleves enkelt eller likbart for andre, kan være uforståelig for meg.

Dette:

kan være maur som går over en skjerm eller lucifers arbeid for de som ikke har knyttet mattematikk til noe positivt, for andre vil de momentant skjønne at det representerer ett velkjent prinsipp.

Alt ligger i knytninger. Men knytninger er ikke noe du er født med, du er kun født med utgangspunktet der knytninger kan utføres og skape en subjektiv forståelse av livet og dets konsepter.

For å forsøke å gi litt klarhet. Du kan som resultat av din levetid se det motsatte kjønn igjennom ett signal der informasjon sendes igjennom høye verdier av dopamin, oxytocin etc.... imens jeg kan tolke det igjennom adrenalin og cortisol etc. Med andre ord, du blir glad/tent/belønnet, jeg blir nervøs, pulsen øker, svette renner og musklene stivner.

Vi ser på det samme, men "psyken" er forskjellig. Skjønner du?

Hormoner og neurotransmittere er signalstoffer. De "forteller" kroppen hvordan den skal reagere eller hvilke eller hvor mange neuronbaner som kan sende informasjon til hverandre i hjernen. Noadrenalin kan f.eks gjøre at vi ikke får tilgang til informasjon i deler av hjernen vår som stimulerer det vi kaller rasjonalitet, men kan også føre til hva vi opplever som økt energi. Det har med mengde og balanse i forhold til andre stoffer. Mye cortisol (antistress/forsvarsmekanisme) i blodet vil føre til at musklene trekker seg sammen og at pulsen øker for å sende stoffet fortere rundt (neuronknytninger tolker og forteller om en fare), for lite cortisol kan resultere i lavt blodtrykk m.m.

Noen har knyttet cortisol produksjon til sosiale situasjoner eller situasjoner som minner om tidligere opplevde traumer, andre utløser det kun i faktiske farer i nuet.

De vi kaller syke kan utløse ekstreme mengder dopamin ved å drepe eller torturere, de fleste gjør det når de opplever skryt, validering, mestring, seksuell kontakt osv.

Stoffer i seg selv styrer ikke noe annet en det den resulterer i i kroppen, det er hva det er knyttet opp på neuronnivå imot som forklarer din psyke.

(Innlegget ble redigert 26.07.12 21:04)

Villalad_
Villalad_Innlegg: 973
26.07.12 21:07

Ja, mattestykket falt ut i tråden pga ukjente tegn ville jeg tro. Men det var alltså mattestykke på høyre side i denne linken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Uncertainty_principle

som skulle innfinne seg som eksempelet på maur over skjermen :)

merterje
27.07.12 13:57

takk, godt forklart

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg