Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er dette utroskap?

NYTT TEMA
Krayton
KraytonInnlegg: 29
23.07.07 13:25
Er nå i den situasjonen at jeg er den ene part i nettop en slik problemstilling. Dama til en av mine beste kompiser og jeg har forelsket oss. Vi har den siste tiden møttes flere ganger for og finne ut hva vi skal gjøre. Vårt siste møte endte med at vi lå og holdt rundt hverandre og jeg strøyk ho over håret.

Etter det møtet bestemte vi oss for å slutte å møtes alene. Ho fordi ho er glad i typen og jeg fordi jeg har stor respekt for han som person og kompis.

Veit jeg har gått for langt her, men det var sterke følelser inne i bildet og innrømmer gjerne at dei har vært sterkere en min moral i dette tilfellet.

Hvor ille synest dere min oppførsel har vert her?

Er dette utroskap?

Får vi noen kredd for faktisk å ha avsluttet dette før det gjekk så langt som til sex? ( var nok i hovedsak bare min viljestyrke som hindret dette, herregud! )

Synest jeg har satt meg i en dårlig situasjon her og ønsker å få din oppfatning på dette siden jeg ikke kan snakke med noen om dette.

Krayton.
klagesendt
klagesendtInnlegg: 423
23.07.07 13:28
Du skal ha kred for å ha lagt bånd på deg selv, men utroskap er det jo.
mumi-lotta
mumi-lottaInnlegg: 198
23.07.07 15:14
hey... dette ser jeg ikke på som utroskap, men det er mere en tillits ting det der. Men det som er bra da er at dere stoppet før det ble noe mere enn bare litt nærhet. Men det er vel en uskreven regel at man ikke stikker av med damen til kompisen sin, da ryker både damen og kompisen kjapt, og det er trist da. Men som sagt dette er ikke utroskap, men en komplisert sak som mann trekker seg mot noe mann må ta ett velg med. fatter du denne da???
gaerpekk
gaerpekkInnlegg: 10832
23.07.07 22:44
Hvorfor har dere ikke fortalt han kompisen din om dette, da?

JO...

Fordi det er utroskap. Fordi det er en fornærmelse mot han og dere har forådt hans tillit til dere. Hvorfor skal sex være ett must for utroskap? Her er det snakk om å gå bak ryggen på noen og gjøre noe som ville såret vedkommende dypt om det ble avslørt. Du kan ikke si hun (eller du) var tro mot ham, kan du vel?
Krayton
24.07.07 12:27
Må si meg enig i at jeg har brutt den tilliten jeg er blitt gitt av min kamerat ja.
Må jo innrømme at en del av grunnen til at jeg stoppet der jeg gjorde var nettopp fordi at dama var villig til å starte et forhold bak ryggen på typen. Og om ho er villig til å gjøre det med en av hans beste kompiser så ser jeg ingen grunn til at ho ikke skulle kunne gjøre det mot meg om vi feks vart sammen.

Men samtidig så har jo ikke jeg heller vært så forbanna skinnhellig heller da. Om noen hadde fortalt meg for et par mnd siden at jeg skulle komme opp i denne situasjonen, så hadde jeg bare fnyst av det. Utroskap er i mine øyne uakseptabelt.
Men i denne situasjonen er jeg jo blitt dobbeltmoralens talsmann, urrghh!

Krayton
Neith
NeithInnlegg: 18052
25.07.07 10:47
Du kan jo trøste deg med at DEN dama vil du jo egentlig ikke ha!!

Ingen vil vel ha ei dame som i utgangspunktet er villig til å gå bak ryggen på noen som hun er glad i, vel?? Hva får deg til å tro at dette ikke vil skje med deg også om noen år?

Stakkars kompisen din som har så kjip dame.

Du skal få kred for å ha stoppa det hele. Men dere har begge svikta han stakkaren som går rundt og aner fred og ingen fare.
lissi32
lissi32Innlegg: 20
25.07.07 13:24
Hei, jeg syns det er bra du stoppet, og gir deg kreditt for det. Du ville ikke gå hele veien med henne, og dette syns jeg du skal fortelle til kompisen din.
Han må jo forstå at du ikke ville gjøre dette mot han?

Riktig digresjon at hun ville nok gjort det samme mot deg. Jeg syns man skal avslutte et forhold før man starter et nytt. Da behøver ikke folk føle seg så sveket.
gonrol
gonrolInnlegg: 1607
25.07.07 16:16
------>Krayton
"Hvor ille synest dere min oppførsel har vert her?
Er dette utroskap?"

Selvfølgelig er dette utroskap og uakseptabelt pr vanlig standard. Eller er det greit for deg at dama (eller damene) dine i fremtiden ligger og koser med andre menn??

Men spørsmålet nå er hvordan vil din kompis ta det? Han vil nok leve lykkeligere uviten om at hans venn gjorde dette mot han!
Sl1m84
Sl1m84Innlegg: 291
25.07.07 23:45
Denne problemstillingen er og forblir en kjip problemstilling.

Ei dame en kompis har hatt eller har, er det en regel som sier at de damene holder man seg laaangt unna! Dilemmaet på hva som kommer først av evig vennskap eller en stakkars stund kjærlighet er vanskelig. Du beveger deg inn på tynn is, hvor du faktisk kan risikere å miste dem begge for alltid. Spørsmplet du må stille er ikke om den lille kosestunden deres var utroskap, det er ikke det som er viktig nå. Du må stille deg selv spørsmålet: "stjele" dama til en kompis og knuse hans hjerte, eller finne noen andre som jeg sikkert kan bli like forelsket i? Selv om det ikke var det "store" dere drev på med, så var det utroskap. Altså, kompisen din hadde blitt knust hadde han funnet ut av det.. om ikke på samme måte som om dere hadde hatt sex, så hadde han kjennt "den ekkle følelsen" av vemmelse ovenfor både deg og dama hans.

Men for å oppsummere så er min mening at en kompis har en mye større verdi enn ei dame når alt kommer til alt.. (hvertfall større sjangs for det)
Krayton
26.07.07 13:49
Burde jeg snakke med kompisen min om dama? Han er jo en god kompis, men synest det er vanskelig å skulle blande meg inn i forholdet deres og da.

Mvh:

Krayton
Purrfect
PurrfectInnlegg: 504
26.07.07 14:09
Ja, du burde snakke med kompisen din om dette. Men husk at du også kan risikere og mista han som kompis. Men det er vel bedre enn å leve på løgner og la han være sammmen med ei dame som er falsk?
gjeida
gjeidaInnlegg: 1
26.07.07 15:30
Nei hvorfor det ? For å renvaske din egen samvittighet. Hva tjener det til..? Nei han finner snart nok ut hvordan hun er , og da kan du sitte med god samvittighet og tenke at det var ikke du som forårsaket et evnt. brudd. Ingen liker at kompiser blander seg i forhold.
starmaster
starmasterInnlegg: 979
26.07.07 17:03
Krayton.

Har vært ute for omtrent det samme som deg, men jeg var litt flinkere enn deg, jeg lot det nemlig ikke gå så langt.

En venn har du for livet, kjærester kommer og går.

Åsså er det en ting til som er viktig.

IKKE RØR DAMA TIL BESTEVENNEN DIN.

Jeg fortalte min kompis om at hans kone la an på meg, og reddet vennskapet med ham, hennes vennskap mista jeg.
Krayton
26.07.07 18:01
starmaster skrev:
Krayton.

Har vært ute for omtrent det samme som deg, men jeg var litt flinkere enn deg, jeg lot det nemlig ikke gå så langt.

En venn har du for livet, kjærester kommer og går.

Åsså er det en ting til som er viktig.

IKKE RØR DAMA TIL BESTEVENNEN DIN.

Jeg fortalte min kompis om at hans kone la an på meg, og reddet vennskapet med ham, hennes vennskap mista jeg.

Krayton:

Ja, skulle jo ha gått til han før det gjekk så langt som det gjorde.
Var nok blendet av mine følelser en kort periode.
Helvete heller, jeg er da ikke typen som er sammen med damene til kompisene mine.Ikke xene heller.

Har jo lyst til å advare kompisen min, men kan jo ikke gjøre det uten å ganske sikkert ødelegge vennskapet vårt. Plager meg at jeg skal gå rundt å ikke si noe om en så viktig ting. Og det er jo ikke umulig at det kommer for en dag heller før en senere slik som ho holder på.

Er vel så involvert i saken at jeg ikke klarer å se hva som er det riktige å gjøre.

Mvh:

Krayton
Cassie2006
Cassie2006Innlegg: 684
26.07.07 21:21
Krayton: Er det absolutt ingen du kjenner som du kan snakke om dette og jeg mener virkelig snakke om?

Etter min mening så kommer det veldig an på hvor sterke følelser du har for jenta og hvor sterke følelser hun har for deg. Dere må finne ut hvor dere står og hvordan dere skal gå videre med denne situasjonen. Men hvis hun er glad i typen også, så må jo dere begge forholde dere til det. At typen kommer til å bli sur og såret, er det ingen tvil om, men det er jo en naturlig reaksjon (sorry at jeg sier det, vet at det ikke høres særlig trøstende ut, men det er sant)
Krayton
26.07.07 21:44
Cassie2006 skrev:
Krayton: Er det absolutt ingen du kjenner som du kan snakke om dette og jeg mener virkelig snakke om?

Nei, føler ikke at jeg kan ta dette opp med noen jeg kjenner, selv om det absolutt er noe jeg kunne tenkt meg å få snakket ut om med et oppegående menneske. Melder du deg frivillig?

Mvh:

Krayton
Cassie2006
26.07.07 21:53
Nå er jeg ikke gammel, Krayton, heller ingen psykolog og heller ikke en feilfri person, men jeg kan si at jeg kan resonnere og reflektere når det trengs. Og jeg har studert litt psykologi. I utgangspunktet har jeg ikke noe annet å si til deg enn det jeg skrev tidligere.

I utgangspunktet burde du og hun jenta til vennen din vært forsiktige med å innlede et forhold mens de to var sammen i det hele tatt. Spørsmålet er bare hvor dere står hen nå. Er dere villige til å gå videre på hver deres kant eller vil dere fortsette forholdet?
Det hele hadde vært litt lettere hvis dere hadde ikke gjort det bak din kompis rygg. Ikke nødvendigvis lettere for ham da, men for dere. Hvis han har sterke følelser for dama si, hadde han reagert negativt uansett, men sannsynligvis kunne fordøyd skuffelsen med tid. Nå som det er utroskap i bildet, blir såret større. Dere hadde i hvert fall gjort det på en "penere måte" ved å fortelle ham at dere hadde noe på gang før det utviklet seg større og større.

Ikke for å virke kjip eller noe, men jeg tror kanskje du bør også snakke med noen profesjonelle om dette her, hvis skyldfølelsen tynger deg for mye. Tror de har best løsning, selv om jeg vet det kan virke kjipt at jeg "henviser" deg til en profesjonell på denne måten
Carlos_Vela
Carlos_VelaInnlegg: 966
26.07.07 22:12
Dette er på grensa til utroskap, men synes ikke det er det.
- Vela
Krayton
26.07.07 22:12
Så du mener at å holde rundt ho og stryke henne i håret er å betrakte som " fullverdig " utroskap? Mente ikke det selv før, men er jaggu blitt litt usikker nå.

Er jo ingen tvil om at jeg har misbrukt min kompis sin tillit, men hadde nok vert enklere å snakke med han om ikke så mange hadde sett på det som utroskap.

Tror nok ikke jeg kommer til å ta dette til noen proffesjonell, om ikke du kan " henvise " meg til en gammel, feilfri psykolog :)

Mvh:

Krayton

Cassie2006
26.07.07 22:32
Det er jo et tegn til utroskap, men ikke virkelig utroskap. Beklager hvis jeg gjorde deg usikker, jeg resonnerte utifra at du og hun dama hans hadde følelser for hverandre. Du er jo den som kjenner kompisen din best og bør vite hvordan han vil reagere, men valget får være ditt. Uansett, lykke til med hva du velger
Ginger1
Ginger1Innlegg: 17883
27.07.07 09:01
Oh well - shit happens.
Ikke noen grunn til å fortelle dette til kompisen, det har jo ikke skjedd noe alvorlig galt. Vi har jo alle våre svake øyeblikk, ikke noen grunn til å snu opp ned på flere liv av den grunn. Hvis dama hans er en notorisk kose-med-andre-dame, så finner han fort nok ut av det, og hvis du var et engangstilfelle, så la det være med det.

Ingen grunn til drama - i den virkelige verden vet vi at slikt skjer i de beste hjem.
Krayton
27.07.07 09:51
Ginger1 skrev:
Oh well - shit happens.
Ikke noen grunn til å fortelle dette til kompisen, det har jo ikke skjedd noe alvorlig galt. Vi har jo alle våre svake øyeblikk, ikke noen grunn til å snu opp ned på flere liv av den grunn. Hvis dama hans er en notorisk kose-med-andre-dame, så finner han fort nok ut av det, og hvis du var et engangstilfelle, så la det være med det.

Ingen grunn til drama - i den virkelige verden vet vi at slikt skjer i de beste hjem.

Krayton:

Etter å ha hatt denne problemstillingen kværnende i hodet en stund nå, er jeg endelig begynt å få litt perspektiv på saken.

Takk til deg Ginger1 for bekreftelsen av standpunktet mitt.

Ja, jeg gjekk for langt, men jeg stoppet det før det gjekk over i et seksuelt forhold bak ryggen på kompisen min selv om ho var villig til å gjøre det.
Ser ingen grunn til at jeg skal blande meg noe mer inn i forholdet deres enn jeg allerede har gjort.

Jeg er ferdig med hva det en var som skjedde mellom oss og er klar til å gå videre med en ny erfaring og lærdom om meg selv.

Takker for alle synspunkter jeg har fått.

Mvh:

Krayton

Lilith78
Lilith78Innlegg: 1131
27.07.07 12:41
Jeg synes utroskap er en fæl ting, men enkelte av svarene her er bare tåpelige og korttenkte.

Trådstarter skal ha kreditt for at han har holdt seg unna, og det er absolutt ingenting han tydeligvis gjør med lett sinn! Enkelte må lære seg at man ikke kan styre følelser,jeg tror dette kan skje alle. Det som er viktig er jo hva man velger å gjøre med det. I dette tilfellet skjønner jeg godt at dere er usikre på hva dere skal gjøre...tusen tanker og konsekvenser farer gjennom hodet på en gang. Det er jo ille når det gjelder venner, en kan jo ikke forvente at vennskapet blir det samme igjen om dette kommer for en dag. Tror ikke det finnes noen svar her altså....det blir bare å veie konsekvenser opp mot hverandre :(

Lilith78
Lilith78Innlegg: 1131
27.07.07 12:47
Ser man det..må ha hoppet over et par linjer. Ja om dama var helt klar for å gå bak ryggen på han,så gir vel svaret seg selv. Blir du sammen med denne dama, så blir vel det samme gjort mot deg i neste tur :D
GilbertLapp
GilbertLappInnlegg: 42
30.07.07 11:55
Krayton skrev:
"Er jo ingen tvil om at jeg har misbrukt min kompis sin tillit, "

Hvorfor kaller du han for "kompis"? Du roter deg borti dama til en "kompis", og da er det vel slutt på "kompis-forholdet".
Du er i allefall ingen MANN, en MANN roter seg ikke borti dama til en kamerat/kompis. En ekte MANN roter seg ikke borti eks-kona/dama till en kompis en gang.
For min del er dama/kona til en kompis = fullstendig turn-off.

Enkelte såkalte "menn" bruker en kompis for å finne seg ei dame, herregud så patetisk...
MelancholicBliss
MelancholicBlissInnlegg: 1191
30.07.07 20:58
gaerpekk skrev:
Hvorfor har dere ikke fortalt han kompisen din om dette, da?

JO...

Fordi det er utroskap. Fordi det er en fornærmelse mot han og dere har forådt hans tillit til dere. Hvorfor skal sex være ett must for utroskap? Her er det snakk om å gå bak ryggen på noen og gjøre noe som ville såret vedkommende dypt om det ble avslørt. Du kan ikke si hun (eller du) var tro mot ham, kan du vel?

Helt enig. Og ja, dette er utroskap.
94Olsen
94OlsenInnlegg: 157
31.07.07 15:00
jeg vil og kalle det utroskap.
Og du som skrev dette:
Om du sier dette til kompisen din, så skal du ha kreds. Om min kompis hadde sagt det til meg hadde jeg klikka, men i lengden satt pris på at du (om du var min kompis) hadde sagt det til meg, og hadde vært åpen for å fortsatt ha et vennskap.

Dama, syns du og kompisen din skal be henne reise. Totalt uakseptabelt at noen holder på slik.

MelancholicBliss
MelancholicBlissInnlegg: 1191
31.07.07 15:07
Enig, en slik dame er ikke noe å samle på. Utroskap er verste sort, etter min mening. Det ødelegger forhold, enten man innrømmer det ovenfor seg selv, eller ikke. Det kommer ikke til å gå i det lange løp, når en har vært utro. Tilliten er ødelagt, og den går det aldri helt an å bygge opp igjen. En som har vært utro engang, kan nok være det igjen.
Bonnie_Maria
Bonnie_MariaInnlegg: 395
09.08.07 10:56
Hei!

Uansett kan du aldri bli sammen med den dama, man holder seg unna damene og eksdamene til venner, sånn er det bare. Du kan vel finne deg noen andre? Hold deg unna!
aasand
aasandInnlegg: 6718
11.08.07 17:44
Utroskap.. Sånne damer er ikke noe å spare på uansett. En gang utro, alltid utro. Jenter kommer og går, men gode venner vokser ikke på trær.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg