http://www.dagbladet.no/2011/09/26/magasinet/kjerlighet/samliv/18303638/
Ifølge artikkelen i linken er lik personlighet på partnerne en forutsetning for at et forhold skal fungere på lengre sikt.
Det blir ikke definert i artikkelen hva man mener med personlighet, bare at noen liker uteliv, noen liker å være hjemme. Noen er impulsive, noen liker å planlegge. Noen har mere temperament, andre er avbalanserte.
Psykologer snakker ofte om "the big five", altså fem grunnleggende akser hvor alles personlighet kan måles, basert på et spørreskjema. Google det gjerne, det har jeg gjort, og jeg har tatt testene på nettet. "The big five" blir ikke nevnt i artikkelen over, men jeg antar det er dette det går på, det skulle vært interessant å vite om det fins forskning som viser hvilke personligheter som passer dårlig, og hvilke som går bra.
Men til saken: Jeg er i et forhold nå hvor problemet synes å være at kjæresten min syns vi har ulike personligheter/vi er forskjellige. Hun har gitt uttrykk for dette, og sagt at det plager henne.
På bakgrunn av magasinartikler som den over, og psykologer og samlivseksperters uttalelser, blir jeg naturligvis bekymret for at dette kan bli banesåret for forholdet.
Selv ser jeg også at vi er ulike, men jeg anser ikke det som noe problem nødvendigvis, så lenge begge aksepterer hverandre for den vi er. Og jeg har derfor vanskelig for å forstå hvorfor kjæresten min anser dette som et stort problem. Hun har ikke sagt hvorfor hun mener det er problematisk, bare at hun føler det sånn.
Det plager meg naturligvis at hun syns dette er et problem i forholdet, og jeg lurer jo på hvordan dette kan løses/om det kan løses. Jeg er 26 år nå, og personligeten endres hele livet har jeg hørt, men det er grenser for hvor mye jeg kan endre meg på kort sikt. Personligheten er summen av våre erfaringer hittil i livet, og den endres konstant, og over år med stadig nye erfaringer/opplevelser, kan den endres mye. Vil ikke det si at de fleste par vil falle fra hverandre før eller siden, hvis man tar artikkelen over til følge?
Eller burde jeg tolke hennes påstand om ulikhet, som at det er noe feil med meg? Ulikhet kan jo være positivt også, f.eks. hvis den ene parten er mere intelligent, attraktiv osv. Kanskje hun mener at jeg mangler visse egenskaper som hun anser som viktige, og at det er det som er problemet, ikke ulikheten.
Er det noen som har erfaring med dette problemet og som kan hjelpe meg?