Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Feminine homser, maskuline lesber

NYTT TEMA
joplina
joplinaInnlegg: 35479
28.12.11 15:01

Jeg velger dette forumet fordi dette  ikke har med sex å gjøre som sådan.

Det har mere med   hvordan personlighet og legning uttrykkes - i sjekking og samliv.

Jeg betrakter homofili som en helt naturlig variasjon av seksuell legning. Jeg syns ikke at det er det minste merkelig at to av samme kjønn kan elske hverandre og ønske å dele livet med hverandre - for legning er jo så mye mere enn bare seksualitet. 

Legning forteller hvor vår kjærlighet søker seg - den kjærlighet som alle mennesker trakter etter...og som alle vet så rommer den langt mere enn bare sex og seksuell nytelse.

Når det er sagt, så er det allikevel en ting jeg finner forunderlig og kurios - og det er denne "jeg elsker andre kvinner og uttrykker  min personlighet og legning som en mann" (traktorlesbene) eller "jeg elsker andre menn og uttrykker derfor min personlighet og legning som en kvinne" (femi-homsene og skrullene med femi-knekk i håndleddet, sminke og delvis iført dametøy)

For ordens skyld må jeg gjøre oppmerksom på at jeg her tenker på erklært homofile og ikke på mennesker som er transseksuelle (som vet/føler at de er født med feil kjønn)

- Hva dreier dette seg om egentlig??  

Det er slettest ikke alle homofile eller lesbiske som driver med dette. Det er mange man "ikke kan se det på" i det hele tatt.   Men så er det da disse  menn som er så feminine at de selv går og vipper på rumpen som en kvinne , og som "gosher" og har feminine fakter - og lesbiske kvinner som går bredbente som mannfolk og har fakter som tømmerhoggere.  Disse mennene er feminine i sine uttrykk også i klesvei og frisyre ...mens kvinnene opplagt går inn for å se ut som menn som "ikke er så nøye på det"...både i klesvei og med frisyrer.

Jeg skjønner det ikke helt , den greia om å være erklært homofil , alltså være en mann som elsker menn eller en kvinne som elsker kvinner  - og være helt trygg på sin legning samt leve den ut (vilket jeg selvsagt unner alle mennesker å gjøre) ; men å gjøre det gjennom å oppføre seg ekstra feminint (menn) eller ekstra maskulint(kvinner).

Jeg får et inntrykk av at de slettest ikke er trygge på sin legning og har avklart den , eller  at de faktisk har andre underliggende problemer (typ transer; at de er født med feil kjønn)  -  men at dette fortrenges eller hemmeligholdes.

- Så kan noen forklare den greia for meg..?

Alltså hvorfor somme homofile menn som hevder å ha et avklart forhold til sin legning , allikevel strever med å se ut som og oppføre seg som kvinner?

Og selvsagt går det samme for somme lesbiske kvinner som hevder å ha et avklart forhold til sin legning , men allikevel strever med å se ut som og oppføre seg som menn?

northside
northsideInnlegg: 8303
29.12.11 05:11
joplina: - Så kan noen forklare den greia for meg..? Alltså hvorfor somme homofile menn som hevder å ha et avklart forhold til sin legning , allikevel strever med å se ut som og oppføre seg som kvinner? Og selvsagt går det samme for somme lesbiske kvinner som hevder å ha et avklart forhold til sin legning , men allikevel strever med å se ut som og oppføre seg som menn?

Ja. kroppspråk og utseende varierer fra person til person og fra kultur til kultur og fra individ til individ. Verre er det ikke.

Du finner feminine heterofile menn og maskuline heterofile kvinner også.

joplina
29.12.11 10:36
northside: a. kroppspråk og utseende varierer fra person til person og fra kultur til kultur og fra individ til individ. Verre er det ikke. Du finner feminine heterofile menn og maskuline heterofile kvinner også.

Nja...den forklaringen syns jeg ikke er dekkende nok.

Jeg har forsåvidt møtt mange mennesker opp gjennom årene som har trekk fra det annet kjønn. Jeg har  også et par stykker i min bekjentskapskrets - heterofile med trekk fra det annet kjønn.

MEN - og det er et stort men by the way - de er ikke i nærheten så utpreget, overdriver ikke i en slik grad  eller har i nærheten så mange fakter som erklært homofile/lesbiske som uttrykker seg på en slik måte. Og da mener jeg faktisk ikke i nærheten av.

Jeg har f.eks  aldri møtt en heterofil mann som går som en kvinne, kaster på hodet, vifter med håndleddene, som stadig er borti  den de snakker med mens de også snakker som en kvinne - alltså som er gjennomført feminin i et og alt og som åpenbart går inn for det. 

Men jeg har møtt heterofile menn som er moderlige i forhold til sine barn, som har myke verdier og som ser ut å trives bedre sammen med kvinner enn med  andre menn. De har allikevel ikke vært wannabe-kvinner eller direkte feminine i et og alt.

Samme går for heterofile kvinner.

Og det jeg finner  rimelig pussig oppi det hele, er jo hvorfor i alle dager nettopp homofile og lesbiske med et avklart forhold til sin legning , i det hele tatt skal bestrebe seg på å agere det motsatte kjønn. Og det i en grad som er langt mere enn bare "naturlig variasjon av kroppspråk og kultur".

For min påstand er at det er en greie der som ikke kan forklares med bare "naturlig variasjon" - og den greia skjønner jeg ikke.

northside
29.12.11 15:05
joplina: Og det jeg finner rimelig pussig oppi det hele, er jo hvorfor i alle dager nettopp homofile og lesbiske med et avklart forhold til sin legning , i det hele tatt skal bestrebe seg på å agere det motsatte kjønn.

Det er nettopp dette, at de "agerer det motsatte kjønn". I dette utsagnet ligger det en rekke forventninger til hvordan folk skal oppføre seg. Fordi de tilhører et kjønn, og ikke for de individene de er.

joplina
29.12.11 15:59
northside: Det er nettopp dette, at de "agerer det motsatte kjønn". I dette utsagnet ligger det en rekke forventninger til hvordan folk skal oppføre seg. Fordi de tilhører et kjønn, og ikke for de individene de er.

Ehrm...la meg prøve å oppsummere litt her. Jeg mener at somme (ikke alle) avklart og selverklærte homofile agerer det motsatte kjønn.

Alltså går inn for å fremstå som det motsatte kjønn. Jeg tar videre forbehold om at disse ikke er transer (fanget i feil kjønn). Vi snakker om homofile/lesbiske med et avklart forhold til sin legning.

Du mener at dette ikke er agering, men et utslag av naturlig variasjon i kroppspråk, utseende og kultur. At disse homofile/lesbiske slettest ikke går inn for å speile det motsatte kjønn - men bare "er slik" som individer og personer.

- Forstår jeg deg rett da?

Jeg er ikke enig med deg i det (med forbehold om at det er det du mener) - fordi du viser til at også heterofile menn og heterofile kvinner kan ha trekk av motsatt kjønn - noe jeg er helt enig i ; MEN jeg har til dags dato aldri møtt en heterofil mann eller kvinne som engang er i nærheten av å ha så mange trekk og fakter og uttrykk som noen av disse homofile og lesbiske har, viser og uttrykker.

- Med hånden på hjertet ; har du?

Jeg har i min bekjentskapskrets både "feminine" menn og "maskuline" kvinner - eller heterofile bekjente med trekk av motsatt kjønn.  Myke menn som ser ut å trives best med kvinner - uten at de vrikker på rumpa,gosher,kaster på håret,diller,daller eller er fnisete.....og barske kvinner som jakter, helst går i dongeri og joggesko og har typisk mandig humor..uten at de av den grunn  forekommer å være fullstendig mandige.

Jeg har også en veninne (2-barns mor) som for en del år siden kom "ut av skapet" og fikk seg en kvinnelig kjæreste. Min veninne er  absolutt feminin tiltross for at hun er sporty i klesvei og frisyre...bruker ikke sminke. Men hun er allikevel klart kvinnelig.

Hennes kjæreste derimot kler seg som en mann(flanell og dongeriskjorter, caps), går som en mann (ganglaget), snakker som en mann (motor, bil,mekking, båt,fiske) og har langbukse,hvitskjorte og herresko (dressko for menn!) når hun skal pynte seg (var innvitert i et barnas konfirmasjon).

Og det var faktisk disse som første gang fikk meg å tenke på problemstillingen. Etter den tid ser jeg det nærsagt over alt....

Per Christian foss og partneren hører ikke til denne kategorien, mens Blomster-Finn åpenbart har femiknekk i håndleddene og liker å agere feminin. Min datter hadde en feminin gutt i klassen sin i ungdomsskolen, og den gang hadde han beskrevet seg selv som "bifil" - nå er de blitt 18 år og han er erklært homofil med kjæreste , og forleden dag viste hun meg denne guttens sminke-blogg....

På siste veninnetur til en av Norges større byer, raste vi inn på en pub  som åpenbart var et samlingssted for homofile. Vi hadde det skikkelig skøy der - bevares , men også der la jeg merke til at noen jenter uttrykte seg mere mandig enn menn flest, både i fakter og i klesvei...og at noen menn så ut som om de trodde de var kvinner.

Jeg ser alltså ikke slike sterke utslag av å ha trekk av motsatt kjønn blandt heterofile. Det har jeg aldri gjort heller.

Hvis noen homofile IKKE agerer motsatt kjønn , men bare er slik , betyr det da at mange heterofile agerer sitt eget kjønn for å dekke over at de har feminine eller maskuline trekk..?? Jeg mener, ettersom man ikke ser heterofile som så til de grader flasher sine trekk av motsatt kjønn slik noen homofile gjør.

Jeg får meg liksom ikke til å tro det.

Og uansett må man jo nesten spørre seg hvorfor ikke de homofile/lesbiske med trekk av motsatt kjønn faktisk ville vært de som gikk inn for å agere sitt eget kjønn i større grad for å dekke over sine trekk av motsatt kjønn....man skulle jo kanskje tro at DE - om noen - ville gå inn for det, ettersom de er menn eller kvinner som elsker menn eller kvinner og tiltrekkes av sitt EGET kjønn.

northside
30.12.11 03:54
joplina: Du mener at dette ikke er agering, men et utslag av naturlig variasjon i kroppspråk, utseende og kultur. At disse homofile/lesbiske slettest ikke går inn for å speile det motsatte kjønn - men bare "er slik" som individer og personer. - Forstår jeg deg rett da?

Ja, naturlig variasjon og tilhørighet til en subkultur. Men ja, jeg tror noen virkelig er sånn(altså individuell variasjon). Dette fordi noen eldre homofile og lesbiske også er "sånn".

Samtidig er kjønnsforventet adferd i stor grad en kulturell konstruksjon. Forventningene til adferd pga kjønnstilhørighet er store blant omgivelsene helt fra vi er små.

Dette kan også forklare hvorfor heterofile androgyne toner ned adferdstrekkene til det motsatte kjønnet, fordi de ønsker å tiltrekke seg det motsatte kjønnet. Som oftest blir menn tilstrukket av kvinner med dominerende feminin adferd og kvinner av mennmed dominerende maskulin adferd.

Men jeg er ikke skråsikker her, sier bare hva jeg tror er tilfellet. Ingen vet vel helt hvorfor?

joplina
30.12.11 09:32
northside: Dette kan også forklare hvorfor heterofile androgyne toner ned adferdstrekkene til det motsatte kjønnet, fordi de ønsker å tiltrekke seg det motsatte kjønnet. Som oftest blir menn tilstrukket av kvinner med dominerende feminin adferd og kvinner av mennmed dominerende maskulin adferd.

Men det forklarer ikke hvorfor homofile og lesbiske skulle forsterke adferdstrekkene til motsatt kjønn.

Jeg mener , er man homofil og har en avklart holdning til sin legning, så tiltrekkes man av eget kjønn og ønsker vel også å gjøre seg tiltrekkende for samme kjønn som har samme legning og også tiltrekkes av samme kjønn.

Det fremstår som helt merkelig at de DA skulle forsterke adferdstrekkene av motsatt kjønn.

Det rimer ikke i det hele tatt faktisk.

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 9343
30.12.11 11:45
joplina: Det rimer ikke i det hele tatt faktisk

Hvorfor skal det rime? Det er da mange menn som er litt småfemi men som er heterofile. Det rimer vel heller ikke for deg, eller?

Skjønner ikke hvorfor du lurer på dette i det hele tatt, egentlig? Hvorfor skal du gi det en forklaring? Er det ikke nok å bare observere at mennesker er ulike, til og med de homofile?

Navnebruker
30.12.11 11:46
joplina: ønsker vel også å gjøre seg tiltrekkende for samme kjønn som har samme legning og også tiltrekkes av samme kjønn

De vet jo hvilket kjønn en person har. De syns da antagelig at det er opphissende med en maskulin kvinne, f.eks.

Det er ikke noe mer mystisk enn dette.

joplina
30.12.11 11:47
Navnebruker: Skjønner ikke hvorfor du lurer på dette i det hele tatt, egentlig?

At du ikke skjønner hadde jeg da sannerlig ikke forventet heller

Navnebruker
30.12.11 12:00
joplina: At du ikke skjønner hadde jeg da sannerlig ikke forventet heller

Oh, er det feil tid i måneden for deg.

joplina
30.12.11 14:50
Navnebruker: Oh, er det feil tid i måneden for deg.

Feil tid i måneden?

Må være du som sliter med slikt som har det ytterst på tunga. Du får finne deg en sjokolade og en tåreperse på tv så føler du deg sikkert bedre. God bedring

Navnebruker
30.12.11 15:15
joplina: Må være du som sliter med slikt som har det ytterst på tunga

Jeg stilte deg bare et par spørsmål. Du valgte å være frekk...

joplina
30.12.11 15:18

Buh-hu-hu

Roberto_ManCity
Roberto_ManCityInnlegg: 251
30.12.11 15:24

Homofili linkes til abnormalt fosterliv i form av hormoner. Dersom det er den hormonelle påvirkningen som påvirker seksual adferd i motsatt retning av det som er vanligst for det genetiske kjønn, så er det ikke rart at nettop dette påvirker annen adferd i samme retning.

wyszctsie91
wyszctsie91Innlegg: 233
30.12.11 15:29

Nå er vi alle forskjellige. Er det samme som identitet. Ingen er like, og når man ikke kan respektere seg selv, er det da og vanskelig å respektere andre. Mye kan henge på greip, men det finnes aldri noen fasitsvar.

northside
31.12.11 01:39
joplina: Men det forklarer ikke hvorfor homofile og lesbiske skulle forsterke adferdstrekkene til motsatt kjønn. Jeg mener , er man homofil og har en avklart holdning til sin legning, så tiltrekkes man av eget kjønn og ønsker vel også å gjøre seg tiltrekkende for samme kjønn som har samme legning og også tiltrekkes av samme kjønn. Det fremstår som helt merkelig at de DA skulle forsterke adferdstrekkene av motsatt kjønn. Det rimer ikke i det hele tatt faktisk.

Nei, jeg er enig i den delen.

Mange hevder at homofile og lesbiske finnes i flere støpninger, noe som du skriver. Det hevdes videre at de tiltrekkes av henholdvis femininitet og maskulitet innenfor samme kjønn. Herav frasen"Hvem er dama og mannen i forholdet", som du sikkert har hørt.

Jeg tror i hvertfall at kjønn og seksualitet og adferd knyttet til disse er mer flytende enn kulturens og biologiens kategorisering av to kjønn og tre seksuelle legninger. Dette er arketyper eller ideelle fremstillinger og forenklinger slik jeg ser det.

Har du lest noe av Alfred Kinsey?

Astral
AstralInnlegg: 53460
01.01.12 17:38

Grunnen til at dere tror "alle" lesber og homser er androgyne er at det er de dere SER er homofile. Langt de fleste er ikke slik.

Det finnes selvsagt mange som oppfører seg og kler seg androgynt. Mistenker at en del gjør det som et statement og overdriver veldig for oppmerksomheten sin del. Ser dog ikke helt problemet, og hvorfor det er slik bryr jeg meg ikke om. Live and let live.

Blant heterofile finner man jo det samme. Det finnes jo mange par der dama er et skikkelig rivjern og mannen er ei lita fjolle.

MusicAmalie
MusicAmalieInnlegg: 17
25.01.12 10:56

Hvis du er en homofil maskulin jente, så er det jo den du er.. Det er ikke et skuespill, det er en person som føler seg vel med å gå kledd og oppføre seg sånn som de gjør. Alikevell kan de liker altslags jenter, feminine, maskuline, transeksuelle osv.

Det er ingen oppskrift på hvordan en person skal være, enten de er heterofile, homofile, bifile, transeksuelle mm.

La meg si det på denne måten da, om en gutt, som er homofil, liker femnine gutter, så betyr jo ikke det at han også tiltrekkes av jenter.

Så en feminin homofilgutt, kan være like tltrekkendes for andre homofile/bifile gutter som en maskulin homofil gutt.

Alle er forskjellige, så det er jo ingen fasit på dette. Jeg vil tro at mange homofile ikke bryr seg særlig om fyren/dama er maskulin eller feminin, bare de er samme kjønn, kanskje?

Hele poenget mitt var egentlig bare at alle er forskjellige, og når det kommer det legning så er det mange som ikke forstår andre veier så lett.

IsVann
IsVannInnlegg: 2825
25.01.12 11:00
Astral: Blant heterofile finner man jo det samme. Det finnes jo mange par der dama er et skikkelig rivjern og mannen er ei lita fjolle.

Eeh, Joplina slår meg... :/

Har snart ikke tååhåårer igjen, og du baree må strøøø salt i såret..

Di fjolle sjæl :(

joplina
27.01.12 00:29
IsVann: Har snart ikke tååhåårer igjen, og du baree må strøøø salt i såret..

*finner frem posen med grovsalt og bretter opp flanellskjorteermene*

-øhhh

joplina
27.01.12 00:39
MusicAmalie: Det er ingen oppskrift på hvordan en person skal være

Nei, det er ingen "oppskrift" og alle er forskjellige.

Men det er heller ikke dèt jeg spør om.

-Ja, det finnes variasjoner i det maskuline og feminine både hos kvinner og menn.

Men det jeg spør om er  allerede way over naturlige variasjoner på maskulint og feminint.  Og disse overdrevne "variasjonene" er faktisk kun å finne hos de erklært lesbiske og homofile.

Og jeg skjønner seriøst ikke hva det er for type fenomen.

Jeg klør meg i hodet over at en erklært homofil mann som tiltrekkes av andre menn  åpenbart agerer kvinne eller tiltrekkes av en mann som agerer kvinne. Samme med lesbiske med overdrevne maskuline uttrykk.  Disse uttrykkene er langt mere enn bare "naturlig variasjon". De går inn for det.

Og jeg kan ikke fatte hvorfor.

Hvis det var "helt naturlig variasjon" fordi det ikke er noen oppskrift på hvordan en person skal være - så ville man faktisk se heterofile menn som virkelig dollet seg som kvinner, og heterofile kvinner som virkelig barsket opp seg som menn. Men det gjør man ikke.

IsVann
27.01.12 00:50
joplina: Nei, det er ingen "oppskrift" og alle er forskjellige.

Sikkert fine ord om "NOEN"  av det såkaldte "svaahaakee kjønn kunne behandlet meg bedreee :/

Ok, går og tar oppvaska... :(

joplina
27.01.12 09:22
IsVann: Ok, går og tar oppvaska... :(

Du vet, stumpen...at all denne dramatiseringen ikke har noe for seg. Vi har tross alt oppvaskmaskin.

Du kan heller lufte hundene :)

IsVann
27.01.12 11:16

Gjort det :(((

joplina
27.01.12 11:18
IsVann: Gjort det :(((

Kom...så skal du få en påskjønnelse....  :D

DiscussThings
DiscussThingsInnlegg: 6
28.01.12 16:51

Jeg også har stilt meg forundrende på dette.

I noen tilfeller trur jeg at det ikke er forutbestemt fra fødsel av at man er homofil.

Jeg trur, i noen tilfeller, at hendelser og opplevelser hjelper til med å peile inn legningen for fremtiden.

Jeg har selv noen homofile (lesbiske) i min omgangskrets og det kommer frem at flertallet har blitt misbrukt som barn. Nettopp av menn.

Etter min teori, setter ubevisstheten en automatisk opposisjon mot å være intim med det andre kjønn.

De blir skamfulle over kroppen sin og vil ikke være "den skitne lille jenta" lenger, klarer ikke å forholde seg til det. Dermed klipper de seg kort, går med baggy jeans og hettegensere.

Altså, etter min teori. Altså, ikke alle.

joplina
28.01.12 17:09
DiscussThings: Etter min teori, setter ubevisstheten en automatisk opposisjon mot å være intim med det andre kjønn.

Jeg kan skjønne din teori ut fra det du skriver om overgrep og det å bevisst/ubevisst gå inn for å gjøre seg så ukvinnelig som mulig - men den henger og dingler litt i forhold til at denne kvinnen som har valgt å bli lesbisk grunnet misbruk skulle agere mann i sitt forhold til kvinner...

Hva er det for greie da? En type selvforakt der man går inn for å se ut som sin overgriper...?

Og vedrørende homofile menn  som går inn for å være superfeminine , som svinser som kvinner og har femiknekk i håndleddet og kaster på håret og også kler seg med feminint tilsnitt og gjerne bruker sminke....hvor passer de inn?

Agerer de også sin overgriper??

Må nesten repitere at jeg her ikke snakker om transseksuelle eller transvestitter (mennesker som mener seg født med feil kjønn eller mennesker med trang til å leve ut det annet kjønn i sitt ytre) - men erklært homofile og lesbiske.

DiscussThings
DiscussThingsInnlegg: 6
31.01.12 10:48

Det er et lite mysterium det der.

Som sagt, har selv også undret på dette mang en gang.

Hvorfor uttrykke seg som det samme kjønn som den som misbrukte?

Kanskje det er en innholdsrik cocktail. Litt fra fødsel av, litt av opplevelser?

Nei, sannelig vet jeg ikke. Men noe tiltrekkende "folkeslag", er det ikke. Selv om jeg virkelig ikke har noe fordommer mot de.

Også de som har satt opp en automatisk forsvarsmur mot å gå i dybden om det. Jeg har en venninne som sier hun går i baggy jeans pga overvekt. Men guttesokker, guttesko, caps, kort og pistrete hår, gutte t-skjorte, liker å mekke bil, liker å sloss, guttegensere...

Nei, det ligger mer til grunn en overvekt.

Siste innlegg