Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Homofober og usikkerhet.

NYTT TEMA
wyszctsie91
wyszctsie91Innlegg: 233
29.12.11 16:30

Har gjennom tider fått høre at de er "redd" for homofile.

Hva kommer dette av, at de faktisk er redde for at to mennesker er sammen, bare at det er to av samme kjønn?

joplina
joplinaInnlegg: 35479
29.12.11 16:40
wyszctsie91: Hva kommer dette av,

De er kanskje livredde for at de skal bli sjekket opp....og like det?

wyszctsie91
29.12.11 16:46
joplina: De er kanskje livredde for at de skal bli sjekket opp....og like det?

Tja, ikke vet jeg, men handler mye om respekt da.

script92
script92Innlegg: 1159
03.01.12 23:12
joplina: De er kanskje livredde for at de skal bli sjekket opp....og like det?

Dette er grunnen som kommer opp hver eneste gang. Tror du virkelig dette er eneste mulighet?

Har du aldri hørt om intimsoner? grenser? hva man selv føler er riktig?

Det føles for min del ikke naturlig å slippe andre av samme kjønn så nærme meg. Hvorfor holder ikke en håndhilsen? eller et klapp på skulderen? hvem er dere som skal bestemme over hva som er greit for meg? har jeg ikke lov til å selv velge hva som føles rett for meg, uten å bli kalt homofob?

joplina
06.01.12 00:16
script92: Dette er grunnen som kommer opp hver eneste gang. Tror du virkelig dette er eneste mulighet? Har du aldri hørt om intimsoner? grenser? hva man selv føler er riktig? Det føles for min del ikke naturlig å slippe andre av samme kjønn så nærme meg

Ehhh.....nå svarte jeg på denne setningen: "Har gjennom tider fått høre at de er "redd" for homofile."

Og til det svarte jeg :" joplina: De er kanskje livredde for at de skal bli sjekket opp....og like det?"

- Vil du med innlegget ditt fortelle at DU er "redd" homofile...??

script92
06.01.12 11:47
joplina: - Vil du med innlegget ditt fortelle at DU er "redd" homofile

Om du leser igjen så var det ikke det jeg skrev.

Jeg vil ikke si at jeg er "redd" for verken homofile eller hetrofile, men jeg liker å kunne gi en håndhilsen isteden for klem, uten at folk ser rart på meg. Jeg kan selvfølgelig gi en klem ved spesielle anledninger, men det føles for meg ikke naturlig, å derfor velger jeg å ikke gjøre det til vanlig.

Det du sier, "De er kanskje livredde for at de skal bli sjekket opp....og like det?" Har ingen ting med saken å gjøre. Jeg har mine grenser som jeg liker å forholde meg til. Hvorfor skal man alltid på død og liv komme med den replikken du har der, for jeg har sett den MANGE ganger.

Selv om tydligvis du syns det er helt greit å ha andre nært deg, som er flott for deg, men hva med å la de som ikke syns det er greit få lov til å mene det? uten at man er nødt til å være skaphomo eller redd for homser.

joplina
06.01.12 12:09
script92: Det du sier, "De er kanskje livredde for at de skal bli sjekket opp....og like det?" Har ingen ting med saken å gjøre.

Vel, det var faktisk ikke deg jeg svarte heller da.

Jeg svarte på trådstarters påstand/spørsmål/undring om  homofober og usikkerhet  (se trådoverskrift):

"Har gjennom tider fått høre at de er "redd" for homofile."

Hvis du ikke er noen homofob men bare en person som ikke setter pris på så mye nærhet med klemming og styr, så skjønner jeg liksom ikke hvorfor du svarer meg om deg personlig.

Jeg har da ikke uttalt meg om deg

script92
06.01.12 13:50
joplina: Vel, det var faktisk ikke deg jeg svarte heller da. Jeg svarte på trådstarters påstand/spørsmål/undring om homofober og usikkerhet (se trådoverskrift): "Har gjennom tider fått høre at de er "redd" for homofile."
Hvis du ikke er noen homofob men bare en person som ikke setter pris på så mye nærhet med klemming og styr, så skjønner jeg liksom ikke hvorfor du svarer meg om deg personlig. Jeg har da ikke uttalt meg om deg

Fordi "de" som du og trådstarter snakker om, ikke nødvendigvis er homofober, men bare personer som ikke setter pris på så mye nærhet med klemming og styr. Som betyr at du faktisk prater om meg.

Å er jeg nødt til å bli satt i bås (homofob) før du svarer meg ordentlig? alt det du har gjort hittil er å vri deg unna.

joplina
06.01.12 13:55
script92: Fordi "de" som du og trådstarter snakker om, ikke nødvendigvis er homofober, men bare personer som ikke setter pris på så mye nærhet med klemming og styr. Som betyr at du faktisk prater om meg. Å er jeg nødt til å bli satt i bås (homofob) før du svarer meg ordentlig? alt det du har gjort hittil er å vri deg unna.

Nå er vel trådstarter rimelig tydelig på at hun snakker om homofober.

Hvis du ikke er en homofob så gjelder ikke trådstarters problemstilling deg. Og den gjelder heller ikke for mennesker som ikke har sansen for all denne klemmingen og påtatte nærheten i møte med andre som har blitt så vanlig i alle mulige sammenhenger.

Trådstarter skriver om homofober.

script92
06.01.12 14:47
joplina: Trådstarter skriver om homofober.

Greit.

Så det du mener er at de som er homofober har en negativ holdning for homofile, fordi de redd for at de skal like å bli sjekket opp av en med samme kjønn/ muligens være skaphomo?

Tilbake til mitt første inlegg: "Tror du virkelig dette er eneste mulighet?"

joplina
06.01.12 15:36
script92: Så det du mener er at de som er homofober har en negativ holdning for homofile, fordi de redd for at de skal like å bli sjekket opp av en med samme kjønn/ muligens være skaphomo? Tilbake til mitt første inlegg: "Tror du virkelig dette er eneste mulighet?"

Mitt svar til trådstarter så slik ut :

"De er kanskje livredde for at de skal bli sjekket opp....og like det?"

Legg merke til "kanskje" og ikke minst spørsmålstegnet til slutt.

Jeg foreslår spørrende èn årsak til homofobi.

Jeg skriver ikke at dette  opplagt er årsaken til homofobi og den eneste tenkbare årsak til homofobi.

Du kan jo foreslå annet. Bare et tips.

script92
06.01.12 16:41
joplina: Legg merke til "kanskje" og ikke minst spørsmålstegnet til slutt. Jeg foreslår spørrende èn årsak til homofobi. Jeg skriver ikke at dette opplagt er årsaken til homofobi og den eneste tenkbare årsak til homofobi.

Jeg vil gjerne høre deg fortelle om andre årsaker til homofobi, for sånn du utrykker deg, kan det fort tolkes som det er eneste årsak.

joplina
07.01.12 05:00
script92: for sånn du utrykker deg, kan det fort tolkes som det er eneste årsak.

Problemet er i slettest ikke hvordan jeg uttrykte meg. Og det vet du også.

Problemet er din egen leseforståelse og hva du putter inn av egne tolkninger i det lille som faktisk står. Og den biten kan ikke jeg gjøre noe med.

Her får du gå i deg selv.

script92
07.01.12 11:54
joplina: Problemet er i slettest ikke hvordan jeg uttrykte meg. Og det vet du også. Problemet er din egen leseforståelse og hva du putter inn av egne tolkninger i det lille som faktisk står. Og den biten kan ikke jeg gjøre noe med.

Er jo litt rart at du ikke kan komme med andre årsaker, da dette ikke skulle være noe problem for deg, som kun nevnte en av mange?

joplina
07.01.12 12:41
script92: Er jo litt rart at du

Er jo litt rart at du er fullstendig opphengt i et spørrende forslag, men ikke evner å komme med noe som helst vedrørende tema.

Kun  utredninger om ikke-homofober som ikke liker dagens klemming og nærhet i alle mulige situasjoner - samt gjentagende repriser  der du flasher din egen mangelfulle leseforståelse.

Godt jobba!

script92
07.01.12 17:12
joplina: Er jo litt rart at du er fullstendig opphengt i et spørrende forslag, men ikke evner å komme med noe som helst vedrørende tema. Kun utredninger om ikke-homofober som ikke liker dagens klemming og nærhet i alle mulige situasjoner - samt gjentagende repriser der du flasher din egen mangelfulle leseforståelse. Godt jobba!

Klarer du ikke svare på konkrete spørsmål?

1 inlegg siden: skrev jeg noe om ikke-homofober da? Nei.

2 inlegg siden: skrev jeg noe om ikke-homofober da? Nei.

3 inlegg siden: skrev jeg noe om ikke-homofober da? Jeg skrev greit, og stilte deg spørsmål som hadde med tema å gjøre.

Å her sitter du å klager over min 'mangelfulle' leseforståelse? pøh

(Innlegget ble redigert 07.01.12 17:12)

joplina
07.01.12 18:35
script92: Å her sitter du å klager over min 'mangelfulle' leseforståelse? pøh

Mens du  fortsatt ikke har skrevet en døyt som har med tema å gjøre :D

script92
08.01.12 13:31
joplina: Mens du fortsatt ikke har skrevet en døyt som har med tema å gjøre :D

For du mener du har bidratt her? Du må jo leve i en lukket liten bobble da du nekter å forklare deg og dytter andre tankemåter (perspektiver) unna.

Jeg startet som seriøs i tråden, men når jeg tydeligvis prater med noen som ikke aksepterer andre muligheter og er så opptatt av seg selv til å tørre å si noe annet en andres feil så sporer jeg av.

Jeg er forsatt uenig i hva du sa, men fordi dette kan pågå i evigheter så kommer jeg ikke til å si noe mer her, før du faktisk svarer på spørsmålet mitt. Noe jeg regner med du ikke gjør. så du får ha et godt nyttår, kanskje du finner noen andre du kan irritere blå.

joplina
08.01.12 14:32
script92: kanskje du finner noen andre du kan irritere blå.

:)

Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 543
09.01.12 16:40
wyszctsie91: Har gjennom tider fått høre at de er "redd" for homofile.
Hva kommer dette av, at de faktisk er redde for at to mennesker er sammen, bare at det er to av samme kjønn?

Tror nok at det er heller fordommer som spiller inn. Min teori om homofobe er at de takler ikke tanken på å se to mannfolk omgås kroppslig og seksuelt. Hver gang de møter/omgås en homofil mann, dukker de negative assosiasjonene frem. Dermed ender de med å unngå homofile, for å unngå å få disse negative assosiasjonene.

Mister_Morisette
10.01.12 19:56

Til tross for min teori, så vil jeg legge til at jeg er ingen homofob i det hele tatt. Takk for tommelen, forresten, trådstarter :)

(Innlegget ble redigert 10.01.12 19:56)

wyszctsie91
10.01.12 22:11
Mister_Morisette: Til tross for min teori, så vil jeg legge til at jeg er ingen homofob i det hele tatt. Takk for tommelen, forresten, trådstarter :)

Veldig bra. Er virkelig ikke fan av de som ikke kan respekter medmennesker med annerledes livsstil. 

vi lever i en morderne tid hvor de til og med har gitt tillatelse til å gifte homofile, lesbiske og bifile. Og er usikker på adopsjon, men håper det er lov, evt at det blir lov :)

Mister_Morisette
11.01.12 20:57
wyszctsie91: Veldig bra. Er virkelig ikke fan av de som ikke kan respekter medmennesker med annerledes livsstil.

Samme her.

12tribe
12tribeInnlegg: 346
12.01.12 20:53

Synes det blir en veldig enkel og primitiv hersketeknikk og si at at man er "homofob" og sannsyligvis i skapet selv etc dersom man har et annet syn på homofili enn det som er opplest og vedtatt i dag. Det kan være mange grunner til at noen har et skeptisk syn på homofile som foreldre osv. Det kan f.eks være religiøs overbevisning. Og før dere slenger ut kommentarer om fantassivesener, evntyrbøker og dess like, husk at toleranse bør gå begge veier, og at man ikke kan forlange mer toleranse enn den man viser andre. Personlig driter jeg  hva folk gjør hjemme hos seg selv. Men jeg vil jo påstå at det minner svært om en slags personlighetsforstyrrelse når man definerer hvem man er utfra seksuelle preferanser, og ikke minst må "vise frem" denne preferansen til en hver tid. Og det er det mange, ikke alle, homser som gjør...

joplina
12.01.12 23:36
12tribe: Det kan være mange grunner til at noen har et skeptisk syn på homofile som foreldre osv. Det kan f.eks være religiøs overbevisning. Og før dere slenger ut kommentarer om fantassivesener, evntyrbøker og dess like, husk at toleranse bør gå begge veier, og at man ikke kan forlange mer toleranse enn den man viser andre.

Når religiøs overbevisning forteller at homofili er så syndig at de som praktiserer det fortjener døden - så finnes det ingen grunn til at man skal forholde seg tolerant.

Man kan  selvfølgelig kalle det en vrangforestilling fra en eventyrbok , for det er en meget moderat reaksjon.

Skulle man  matche deres menneskefientlige påstander, så måtte man jo uttrykke at man ser med skepsis på religiøse som foreldre og hva de hjernevasker ungene til å tro - og at religiøse fortjener døden.

- Jeg har til dags dato aldri sett noen uttrykke noe slikt , men dessverre sett så alt for ofte at religiøse homofober gladelig deler med seg hvordan de homofile skal straffes fatalt av "vår gode gud".

12tribe
12tribeInnlegg: 346
13.01.12 11:44
joplina: ofte at religiøse homofober gladelig deler med seg hvordan de homofile skal straffes fatalt av "vår gode gud".

Kan ikke huske å ha sett noen uttale seg i dissse baner i f.eks media? Hvor er det du hørt slike uttalelser da? Og det må da være legitimt å mene at homofili ikke er forenlig med kristen tro f.eks, eller det å utføre prestegjerning? Det blir jo omtrent som å bl imam og så insistere på å ha svinekoteletter i matpakka...

joplina
13.01.12 12:11
12tribe: Hvor er det du hørt slike uttalelser da?

Rettelse : Lest

VGD Livssyn

northside
northsideInnlegg: 8303
14.01.12 03:35
wyszctsie91: Hva kommer dette av, at de faktisk er redde for at to mennesker er sammen, bare at det er to av samme kjønn?

Religion. Både islamske og kristne hellige skrifter tar avstand fra homofili. Religion har hatt og har en enorm påvirkningskraft på kulturen vår og folks tenkesett.

wyszctsie91
15.01.12 10:27
northside: Religion. Både islamske og kristne hellige skrifter tar avstand fra homofili. Religion har hatt og har en enorm påvirkningskraft på kulturen vår og folks tenkesett.

Helt greit det, men tenker mest på Nordmenn. Har faktisk ikke opplevd så mye frastøt av utenlandske, men heller norske.

northside
northsideInnlegg: 8303
15.01.12 11:15
wyszctsie91: Helt greit det, men tenker mest på Nordmenn. Har faktisk ikke opplevd så mye frastøt av utenlandske, men heller norske.

Og religion har og har hatt en enorm påvirkningskraft på nordmenn, altså etnisk norske sine tankesett.

Siste innlegg