Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jenter og nettdating

NYTT TEMA
Teleborian
TeleborianInnlegg: 470
18.01.12 00:56

Først og fremst så vil jeg si at denne tråden ikke gjelder meg, men en slektning som har store problemer med å få kontakt med det motsatte kjønn. Men jeg har tross alt en del erfaring fra nettdating, da jeg møtte min forlovede på nettet for 8 år siden, og i tillegg har all min tidligere erfaring med det motsatte kjønn fra nettopp denne arenaen.

Nettdating er på mange måter en fantastisk arena for mange mennesker som tidligere ikke hadde muligheten til å treffe personer av det motsatte kjønn, fordi de ikke mestrer de sosiale spillereglene som sjekking på byen etc fører med seg. Jeg vil si at det å for meg å ha møtt mange ukjente jenter på nettet, og senere i virkeligheten, har hjulpet meg til å bli mer utadvendt på generell basis.

Likevel er det ikke alle som lykkes like godt som meg. Jeg har en slektning som er veldig sjenert, og er snart 30 år, og har ingen erfaring med å omgås jenter på en sosial måte. Jeg anbefalte han derfor å prøve ut nettdating, da dette hadde lyktes bra for meg. Greit nok, mange av datene mine var mislykkede, og jeg dro rundt i hele Norge i jakten på den rette, før jeg fant henne 5 minutter unna meg.

Denne fyren har derimot ikke samme hell, han har fortalt meg at jenter blokkerer han etter at han kun har sendt de en melding, at omtrent ingen gidder å svare han, og at de han har hatt litt kontakt med gjør alt for å unngå å avtale noen anledning til å treffes. Det han ønsker seg mest av alt i verden er en kjæreste, han hungrer etter kjærlighet og nærhet fra en jente, men det virker som om ingen er interessert i å gi han det. Han er kanskje ikke Guds gave til kvinnen utseendemessig, og vel heller ikke den skarpeste kniven i skuffen. Likevel, det finnes ikke snillere fyr enn han, han har vel aldri sagt et vondt ord om noen så vidt jeg vet, og vil så gjerne ha en jente å dele livet med. Derfor får jeg så vondt av han når han får en så kontant avvisning som en blokkering faktisk er...

Regner med det er både gutter og jenter her inne som har erfaringer med nettdating, som kan forklare meg hvorfor noen jenter kan være så kjipe og blokkere en person, bare fordi han kanskje ikke er verdens kjekkeste, når denne personen har brukt lang tid på å forfatte et brev til deg, med masse komplimenter. For det er faktisk det han gjør, likevel er jentene utrolig avvisende. Betyr utseende virkelig så mye?

Blir interessant å høre andres synspunkter på dette

Piraro76
Piraro76Innlegg: 718
18.01.12 08:58

Litt vanskelig å vite eksakt hva han eventuelt gjør feil uten å se profil eller meldingene han sender, så dette blir litt skudd i blinde.

Først av alt, gode bilder kan gjøre all verdens forskjell. Har han den klassiske "bilde tatt i speilet på badet" er det så og si strykkarakter allerede der. Gode bilder gjør det beste med det han har og får ham til å se kjekk ut, så stikk ut, ta masse bilder og eksperimenter. Når de fikk Kurt Nilsen til å se kjekk ut er det håp for de fleste.
Dernest, ha en god profiltekst. Den skal vise personlighet uten å røpe altfor mye, noe som kan være litt utfordrende å balansere. Krydre gjerne med litt humor og unngå for all del oppramsing av hva han liker/ikke liker, interesser som alle andre har og generiske "kjøttkake og poteter"-tekst a la "Hei, jeg er ... Jeg liker ... Jeg ser etter ..." etc.

"Det han ønsker seg mest av alt i verden er en kjæreste."

Dette for meg til å lure på om meldingene og/eller profilen lyser desperasjon, eller om han går i den klassiske fella og skriver "ta gjerne en tur innom profilen min og se om det er noe du liker". Uten tekst å forholde seg til er det vanskelig å si noe konkret, men det finnes en del feller man bør unngå. En ideel melding skal være forholdsvis kort, skille seg ut fra mengden og gi henne lyst til å svare, f eks ved å stille et spørsmål som krever noe mer enn ja eller nei til svar. Samtidig bør man ikke bli for personlig, da det lett kan skremme vekk jenta. Igjen, balanse.

Så min personlige kjepphest...

"Det finnes ikke snillere fyr enn han."

Vel og bra, men "snill" i seg selv er ikke nok. En tiltrekkende mann skal være selvsikker, spennende, kunne vekke følelser og være i stand til å ta kommandoen litt og lede henne (selvfølgelig med "vetorett" for dama), så kan han være snill i tillegg. Dessuten avhenger det av hvorfor han er snill. Hvis det innerst inne ligger i hans natur å være snill så går det gjerne greit, men hvis det er en liten flik av ham som er snill fordi han vil bli likt så kan damer lukte dette på ti mils avstand og rømmer fort som eff.

"(...)når denne personen har brukt lang tid på å forfatte et brev til deg, med masse komplimenter."

Auda...
Komplimenter kan faktisk virke mot sin hensikt her, særlig hvis han skriver ting som "du er søt" etc, da jenter gjerne for 5-10+ meldinger pr dag fra mannfolk som forteller de hvor søte de er. Menn på internett kan grovt sett deles inn i fire kategorier: De desperate, de usikre, de kåte og de interessante. De tre første gruppene utgjør ca 99% av mengden, så kan du tenke deg resten selv.
Og, paradoksalt nok, hvis det vises at man har lagt -mye- arbeid i meldingen kan dette også virke mot sin hensikt, da jenta fort kan begynne å lure på hvorfor han har lagt så mye tid og energi i en melding til et ukjent menneske og har lett for å assosiere ham med desperate tullinger som kommer til å klenge til evig tid og kjede henne til døde.

Mine to cent.

bobjim37
bobjim37Innlegg: 90
18.01.12 09:09

Jenter er vel bedre kvalifisert til å svare..Men mine korte 2 cents:

"Lang tid på å forfatte et brev med masse komplimenter"

Dette virker for meg litt udatert, samt at det lyser litt mye desperasjon av det. Jeg tror nok personlig at en kort melding på kanskje 4-5 linjer med en invitasjon om å møtes på en eller annen form for messenger for å bli bedre kjent funker bedre, gitt at det man skriver er velformulert, og gjør jenta nyskjerrig på å finne ut mer. (Less is more).

En annen ting man mistenker automatisk om man får slike lange brev er at det er en eller annen variant av et formbrev, at man kanskje har liggende den samme teksten, og sender denne til mange, kanskje med enkelte variasjoner for å få det til å virke mer personlig, noe som også blir en turn off. Sier ikke at han faktisk gjør det sånn, men forundrer meg ikke om mange av jentene han kontakter tror det.

Hårdott
HårdottInnlegg: 943
18.01.12 14:00
Teleborian: Han er kanskje ikke Guds gave til kvinnen utseendemessig, og vel heller ikke den skarpeste kniven i skuffen. Likevel, det finnes ikke snillere fyr enn han,

Ideer:

Fysisk trening.

Slanking, om feit. Barbering hver dag, om skjegg. Nappe øyenbryn om unibrow.

Kul hobby (videre studier?). Sport?

Sosial trening. Blir lettere å bruke humor os.v.

Ikke virke som en tilbakestående asosial fyr ved å skrive lange brev til ei han aldri har truffet før. Hun kan bli redd.

Plastisk operasjon om det som forverrer utseendet f.eks. åpenbart er et snyteskaft på 2 meter.

Vennegjeng han kan finne på ting med, og treffe jenter gjennom.

Bo sentralt. F.eks. Oslo.

Teleborian
18.01.12 19:06
Piraro76: Litt vanskelig å vite eksakt hva han eventuelt gjør feil uten å se profil eller meldingene han sender, så dette blir litt skudd i blinde.

Av åpenbare grunner kan jeg selvsagt ikke legge ut profilen hans her, men kan jo fortelle litt mer om han slik at dere får et visst intrykk. Ser jo ut fra hva dere skriver at det har en del relevans til hvordan har blir oppfatet av jenter.

Dette svaret går til alle tre, men var kun mulig å sitere en gang.

Som jeg skrev, så har han svært liten trening i sosial omgang med jenter, men det gjelder også jevnaldrende generelt.

Han bor i tillegg hjemme hos foreldrene, er uføretrygdet, ekstremt sjenert med lav selvtillit og omgås knapt andre mennesker enn familien. I tillegg bor han i en bygd langt ute på landet, der det ikke akkurat er muligheter for å skaffe seg et nytt sosialt nettverk.

Likevel, skal ikke personer som han ha mulighet for å finne kjærligheten? Trodde nettdating var en mulighet for mennesker som slet med å finne kjærligheten på andre arenaer til å kunne møtes. Men ut i fra hva dere skriver her, så er det de samme kravene som gjelder i nettdatingens verden. Man skal ikke skrive for lange meldinger fordi da virker man desperat, men man skal kunne ha humor og kunne tulle med personer man aldri har truffet. Hva er så galt med å være usikker og desperat, så lenge desperasjonen går på å finne seg en å dele livet med, og ikke en å ligge med for en natt?

Hårdott: Jeg går ut i fra at du er jente. Hva kommer det av at dere jenter har så høye krav til guttene dere møter på nettet? Hadde det ikke da vært bedre å treffe noen på en annen arena, om man absolutt skal ha selvsikre og utadvendte gutter? Så har de sjenerte guttene større mulighet for at en jente skal like de

Hårdott
HårdottInnlegg: 943
18.01.12 19:14
Teleborian: Hårdott: Jeg går ut i fra at du er jente. Hva kommer det av at dere jenter har så høye krav til guttene dere møter på nettet? Hadde det ikke da vært bedre å treffe noen på en annen arena, om man absolutt skal ha selvsikre og utadvendte gutter?

Tror du har misforstått. Nettdating er for ALLE, ikke kun for sosialt inkompetente personer.

Og når andre folk gjør utrolig mye mer ut av livet enn ham (bor hjemme, uføretrygdet, sosialt inkompetent) så kan han ikke vente å finne en jente som vil være hans livredder.

Jenter trenger en å støtte seg på, ikke en å redde. I den alderen tenker vel også en del damer på hvem de faktisk skal gidde å få barn med, og da kan man ikke ta hvem som helst.

Om han arbeider med seg selv først så vil jentene komme etterhvert. :)

Om du er en venn og vil hjelpe ham, får du derfor ta ham med ut i verden og livet, først og fremst. :)

Forøvrig er ikke det å være sosialt dårlig noe man er stuck med. Jeg merker selv at etter å ha vært med kun mine foreldre på en veldig lang hyttetur eller lignende, så blir jeg plutselig ganske sjenert når jeg møter unge mennesker igjen. Det går opp og ned.

(Innlegget ble redigert 18.01.12 19:18)

Teleborian
18.01.12 21:29
Hårdott: Tror du har misforstått. Nettdating er for ALLE, ikke kun for sosialt inkompetente personer. Og når andre folk gjør utrolig mye mer ut av livet enn ham (bor hjemme, uføretrygdet, sosialt inkompetent) så kan han ikke vente å finne en jente som vil være hans livredder. Jenter trenger en å støtte seg på, ikke en å redde. I den alderen tenker vel også en del damer på hvem de faktisk skal gidde å få barn med, og da kan man ikke ta hvem som helst. Om han arbeider med seg selv først så vil jentene komme etterhvert. :) Om du er en venn og vil hjelpe ham, får du derfor ta ham med ut i verden og livet, først og fremst. :)

Skjønner jo at nettdating er for alle, men lurer litt på hvorfor en som er utadvendt og har et stort sosialt nettverk skal ha interesse av å møte fremmede personer på nettet. Spesielt når det er så mange "frosker" som du beskriver.

Du kan ikke bare legge skylden på han fordi han har et vanskelig liv. Foreldrene har overbeskyttet han, og vil han han boende hjemme. Han er som jeg sa kanskje ikke den mest intelligente personen, og har i tillegg blitt ufør som følge av mange forskjellige diagnoser/sykdommer. En kjæreste hadde kanskje vært det som skulle til for at han skulle fått en større mening med livet, men det er tydeligvis ikke mulig. Og hvordan kan han arbeide med seg selv når han har så liten selvtillit at han ikke tør å bryte ut av morens jerngrep?

Jeg skulle gjerne tatt han med på ting, hadde det ikke vært for at jeg bodde 3 timer unna med bil, og har barn, samboer, jobb og studier. Men det er ikke rart mange menn drar til Thailand og Øst-Europa for å finne seg koner, når norske jenters krav til en mann er så høye

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 9343
20.01.12 12:44
Teleborian: Men det er ikke rart mange menn drar til Thailand og Øst-Europa for å finne seg koner, når norske jenters krav til en mann er så høye

Altså, denne vennen din:

- bor hjemme hos mor

- er ufør som følge av mange sykdommer

- er lite intelligent

- er sjenert

Men du mener at norske jenter er kravstore når de ikke vil date han? Er du helt sjuk i huet? Denne mannen trenger ikke kjæreste, han trenger et helt selvstendig liv. Du skriver at "en kjæreste hadde kanskje vært det som skulle være til for at han skulle få en større mening med livet", som om det var en ting eller tjeneste.

Det er ikke rart at slike menn finner seg koner i Thailand nei, for disse har jo kun 1 krav: penger. At han er ufør er nok bare en fordel, da må de kanskje ikke ha så mye sex.

Gud bedre.

Michael-Knight
Michael-KnightInnlegg: 10657
20.01.12 12:52

At norske jenter er kravstore er vel ikke akkurat det som er problemet her...

Teleborian
21.01.12 00:10
Navnebruker: Altså, denne vennen din: - bor hjemme hos mor - er ufør som følge av mange sykdommer - er lite intelligent - er sjenert Men du mener at norske jenter er kravstore når de ikke vil date han? Er du helt sjuk i huet? Denne mannen trenger ikke kjæreste, han trenger et helt selvstendig liv. Du skriver at "en kjæreste hadde kanskje vært det som skulle være til for at han skulle få en større mening med livet", som om det var en ting eller tjeneste.

For det første finnes det mange jenter som er i hans situasjon, og det er først og fremst de han kontakter. Utadvendte festebimboer holder han seg langt unna, han vil jo ha en som er mest mulig lik seg selv. Likevel lykkes han ikke...

Bare så det er sagt: Da jeg møtte samboeren min, bodde jeg hjemme, jeg var arbeidsledig og hadde psykiske problemer. Men hun har hjulpet meg til å lykkes her i livet. Og det tror jeg en kjæreste kunne gjort for han også. Selvfølgelig måtte hun være forelsket i han også, men han hadde nok hatt lettere for å få et selvstendig liv med en jente inne i bildet.

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 9343
21.01.12 10:14
Teleborian: Likevel lykkes han ikke...

Da er det han som gjør noe feil. Å rette kritikken mot jentene blir helt feil.

IsVann
IsVannInnlegg: 2825
21.01.12 10:22
Teleborian: det. Han er kanskje ikke Guds gave til kvinnen utseendemessig, og vel heller ikke den skarpeste kniven i skuffen

Aah, Clue nr 1 Dr Watson...

Ja, i internettsammenheng er utseende viktig.. Forøvrig også, men du får gjerne en mulighet til å justere intrykket på ulike vis. Men jenter er som oss, opptatt av utseende, og da vil et bilde si mye om deg. førsteinntrykket er viktig, gir en pinpoint om mye..

At denne kompisen din skriver, eller til og med forfaaatteeer laaange brev gir meg stalkersmak i munnen, selv om han nok er en ok fyr IRL:

Heldig som har en venn som deg synes jeg, hva m å dra han med på byen og gi ham upcred hvor du er wingman..

Rett og slett at du er m på å selge han inn :)

(Innlegget ble redigert 21.01.12 10:24)

Teleborian
21.01.12 13:11

I mitt hode innbiller jeg meg at utseende ikke er så viktig på nettet, rett og slett fordi det er mange der som ikke kan få seg en kjæreste på andre måter, og derfor "tar det de får". Dessuten har man er større mulighet til å bli kjent med personer uten å være avhengig av utseende. Mange folk som sliter med selvtilliten, tør kanskje ikke ta kontakt med det motsatte kjønn på andre arenaer pga selvtilliten, og da er nettet en god arena.

Nå vet jeg ikke om han skriver lange brev, har aldri sett noen av profilene hans, eller hva han skriver. Bare går ut i fra det han har fortalt meg, at han prøver og prøver å bli kjent med jenter, men hele tiden får avvisninger. Om man ikke er interressert, går det ann å skrive. "Tror ikke du er helt min type" eller noe liknende, istedet for å la være å svare, eller i verste fall blokkere han. Går ann å vise den som skriver til deg litt respekt!

Som jeg skrev hadde jeg gjerne tatt han med mer ut, om vi hadde bodd nærmere hverandre. Men å gå på byen tror jeg ikke er helt greia for han. Han drikker ikke alkohol, er redd for alt mulig(husk hvordan det er i Oslo en lørdagskveld) og hverken jeg eller han er så utadvendte at vi hadde turt å gå bort til en fremmed jente på byen.

IsVann
21.01.12 13:46
Teleborian: Som jeg skrev hadde jeg gjerne tatt han med mer ut, om vi hadde bodd nærmere hverandre. Men å gå på byen tror jeg ikke er helt greia for han. Han drikker ikke alkohol, er redd for alt mulig(husk hvordan det er i Oslo en lørdagskveld) og hverken jeg eller han er så utadvendte at vi hadde turt å gå bort til en fremmed jente på byen.

Ai ai..

Men ville anbefalt "Noen som passer for meg" annonsene, er vel i dagbladet.. Der kan han skrive litt følsomt om seg selv og brevveksle litt med damene som svarer. Blir litt bedre kjent på den måten, så får vi håpe han sender et bilde som virker oppegående nok siden, og får gode tilbakemeldinger :)

Teleborian
21.01.12 20:36

Ok, finnes det ennå? Trodde slike kontaktannonser hadde utspilt sin rolle gjennom nettdatingens fremtreden. Er det ikke stort sett godt voksne mennesker som skriver inn der?

IsVann
22.01.12 10:31
Teleborian: Trodde slike kontaktannonser hadde utspilt sin rolle gjennom nettdatingens fremtreden. Er det ikke stort sett godt voksne mennesker som skriver inn der?

Godt voksne ja, og andre.. Har ikke utspilt sin rolle, da det ikke kun finnes overfladiske kvinner her til lands, er så mange av dem m reellle verdier som din venn vil ha glede av og brevveksle med..

Si at du kan hjelpe han m å forfatte en tekst der, og be han titte litt på hva folk skriver der, jenter som gutter.. Bra innsikt..

HYYYL
HYYYLInnlegg: 10358
22.01.12 13:27
Teleborian: Du kan ikke bare legge skylden på han fordi han har et vanskelig liv. Foreldrene har overbeskyttet han, og vil han han boende hjemme. Han er som jeg sa kanskje ikke den mest intelligente personen, og har i tillegg blitt ufør som følge av mange forskjellige diagnoser/sykdommer. En kjæreste hadde kanskje vært det som skulle til for at han skulle fått en større mening med livet,

Høres mest ut som han trenger en støttekontakt.

Du mener vel ikke at jenter skal date han av medlidenhet?

Det han bør gjøre er å få seg egen bolig, gjerne langt vekke fra foreldrene.

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 7915
22.01.12 15:21

Han burde søke venner på nett. Både de som bare vil chatte online og de som ønsker en å gå på kino med.

(Innlegget ble redigert 22.01.12 15:23)

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 7915
22.01.12 16:13
HYYYL: Du mener vel ikke at jenter skal date han av medlidenhet?

Alle burde hjelpe de som ikke har venner selv om å bli kjæreste er å gå forlangt.

Siste innlegg