Jeg er en mann på 37 år. Jeg har tre barn, to gutter på 9 og 12 fra et tidligere forhold og ei lita tulle på ett år sammen med min nye samboer. Vi har vært sammen i tre år, de siste 2 1/2 år har vi vært samboere.
Jeg flyttet fra guttene min da de var 4 og 1 1/2 år, i 2003. Det var det verste jeg noengang har gjort, men nødvendig. Etter bruddet og fram til høsten -09 hadde jeg guttene 8 netter i mnd. Da jeg tok valget om å flytte sammen med min nye kjæreste, gjorde vi det på hennes hjemsted, en times kjøring fra guttene. Antallet netter gikk litt ned (annenhver helg), men til gjengjeld ble det mer i ferier og andre fridager, så totalt er det ikke så mye mindre.
Når vi nå har bodd her i over to år opplever vi at dette ikke fungerer som vi ønsket for guttene, særlig 9-åringen. Han gruer seg til reisingen, og begge uttrykker behov for å ha oss nærmere. Så jeg foreslo for min samboer at vi skulle flytte for å komme nærmere guttene, og gjerne ha delt omsorg (som moren til guttene er helt med på). Da begynte bråket.......
Hun har ikke lyst til å flytte. I utgangspunktet har jeg ingen problemer med å forstå det, hun trives her og har lyst til å bo her. Men jeg kan ikke se noe som er viktigere enn ungene. Selv om hun ikke er moren deres, er de en del av vår familie, og som et team så bør vi sammen gjøre noe med situasjonen. Hennes motargumenter mot å flytte er:
- Hun har lyst til å bo her.
- Hun har fått en jobb med en turnus som hun er fornøyd med.
Jeg har sagt opp to jobber for hennes del, og fordi den ene ikke gikk å kombinere med hennes turnus. I tillegg har jeg flyttet et stykke unna ungene for hennes del. Er det for mye av meg å be om å få litt i retur? Jeg har foreslått for henne at hun kan pendle, da hun jobber mye natt og kan være hos foreldrene de dagene hun jobber, noe som alltid er 2 eller 3 netter på rad. I alle fall i en overgangsperiode, til hun finner noe tilsvarende der vi flytter. Den løsningen er hun sånn halvveis med på.
Så skjedde noe jeg satte veldig lite pris på, nemlig at hennes foreldre blandet seg inn i dette. De satte seg fullstendig på hennes side, la ut om hvor vanskelig det ville være for henne å være stemor for gutter som snart var i tenårene, argumenterte med at delt omsorg var en særdeles dårlig løsning (ingen av dem har noen som helst erfaring med skilsmissebarn), og foreslo at vi ble boende her, men at jeg heller kjørte oftere til der ungene er for å være med på fotballtreninger o.l. Da kunne hun beholde jobben sin og belastningen ble ikke så stor på henne. Et raskt søk på nettet forteller meg at delt omsorg er anbefalt av både barneombudet og barnevernet, det er støttet av forskningsrapporter, og helsesøster og familievernkontoret applauderte mitt initiativ da jeg kontaktet dem for en prat. Alle jeg prater med som har erfaring med dette støtter meg i denne saken. Hennes foreldre er DE ENESTE som ikke anbefaler det på generelt grunnlag. Selvfølgelig har også delt omsorg noen utfordringer, men det har alle ordninger, og så lenge det har vært samlivsbrudd er ingen ordninger idèelle.
Hun forguder foreldrene sine og sluker alt de sier rått. Selv om de er de eneste som hevder dette, argumenterer hun med de samme argumentene foreldrene hennes kom med. Jeg har foreslått mange forskjellige typer ordninger, bl.a at vi har ungene fra ons-man annenhver uke + en dag andre uka. Jeg har foreslått at vi har den eldste (som virkelig vil bo hos oss) hele tiden unntatt annenhver helg, og den minste som er mer mammakjær annenhver helg. Men det ble altfor mye, "vi skal leve vi også" var hennes argument. Men da det i fjor var snakk om at han eldste skulle flytte hit og bo hos oss, var det helt i orden. Men da skulle vi bo her.......
For meg er ikke så viktig med antall netter, det viktigste er å være i nærheten. Bare det å være der når de trenger meg. Delta på fotballtreninger og andre aktiviteter. Men for meg virker det som at for henne er det viktigst at vi har de minst mulig.
Det verste oppi dette er at den som mest sannsynlig kommer ut som den tapende part oppi dette er den skjønne lille tulla på litt over året som er det mest uskyldige vesenet i hele verden. Hadde det vært bare min samboer hadde jeg sagt "drit og dra, jeg må ta meg av guttene, enten blir du med eller så blir du ikke". Men lillepia gjør det bare vanskelig. Det verste jeg har gjort er å flytte fra barna mine, og tanken på at jeg kanskje må gjøre det igjen stikker rett i hjertet. Akkurat nå føles det som jeg står på toppen av et fjell med stup på begge sider, og vinden fra alle kanter bare øker på......
Dersom jeg drar alene svikter jeg dattera mi. Dersom jeg blir værende svikter jeg guttene mine. Uansett er det noen som taper. Å bli for min samboers del er ikke et alternativ, da unger er viktigere enn henne. Og det vil gjøre meg til tøffel nr.1
Jeg synes ikke det er for mye å be om at hun (som har sagt hun elsker meg og at vi aldri skal la dattera vår oppleve "skilsmisse". Vi er forlovet, ikke gift) blir med meg så jeg kan få være far på et ordentlig vis for mine barn.
Jeg vil gjerne høre andres synspunkter på dette, for akkurat nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre........