Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Snart samboer! Økonomien....hmmm.

NYTT TEMA
lovelina
lovelinaInnlegg: 1
22.05.12 22:08

Hei!

Jeg blir straks samboer og vi gleder oss veldig!

Jeg tjener minst, han har 2 barn, bittelitt egen gjeld - jeg har studielån.

Jeg ønsker meg egentlig felles økonomi - det virker så greit, og min kjæreste er veldig "mine penger er dine penger" og syns mine få kroner er et bra tilskudd til hans allerede eksisterende økonomi. Jeg har tenkt litt på om det føles feil å betale på hans gamle gjeld etter eksen samt utgifter til dems barn, og om vi derfor burde ha en utgiftskonto og hver vår lommepenge-konto...

Begge er vi veldig lite interessert i å gjøre økonomidiskusjoner komplisert og flisespikkede...alle bidrag er bra bidrag og han bryr seg kærten om at jeg handler klær eller går på cafe fra vår felleskasse. Det handler om frihet under eget ansvar!

Men så var det dette med barneutgifter osv - burde jeg IKKE ha felles økonomi pga dette? Eller er dette noe av det jeg går inn og må ta med på lasset.... Det føles jo bra å bidra sammen....men hva hvis det er slutten av måneden og vi har lite penger og han må ta med 2-3 barn til lege eller frisør og jeg også hadde planlagt frisør, hehe...også er det da plutselig tomt fordi hans barn må ha sitt....

Ønsker heller kanskje ikke å sitte å prosentdele hvor mye vi skal sette inn hver måned pga den og den regningen og de og de utgiften og min og din gjeld osv osv...

Vanskelig dette!  Jeg gleder meg masse til fellesskap nå! Dele! Og jeg har lyst til å gjøre det minst mulig vanskelig.... :) Aller helst ønsker jeg meg nå forskjellige innspill fra hvordan dere løser dette og hadde ønsket å løse det, så kan jeg se om det er noe som passer for oss.... :)

Arnebelinda
ArnebelindaInnlegg: 12079
22.05.12 23:25

Dette er jo kun ditt valg selv.. felles økonomi kan funke det.

Når du finner deg en kar med barn.. så blir du i mine øyner en av forsørgerne til disse barne du også.. at du betaler for en frisør time eller mat skulla bare mangle synes jeg.

Men enig i det du skriver om at dere burde ha litt penger som er deres også.. som dere kan bruke til hva dere vil.

alt kan funke.. så lenge dere blir enige om ting.

pooo
poooInnlegg: 1924
30.06.12 02:53
Arnebelinda: Dette er jo kun ditt valg selv.. felles økonomi kan funke det. Når du finner deg en kar med barn.. så blir du i mine øyner en av forsørgerne til disse barne du også.. at du betaler for en frisør time eller mat skulla bare mangle synes jeg. Men enig i det du skriver om at dere burde ha litt penger som er deres også.. som dere kan bruke til hva dere vil. alt kan funke.. så lenge dere blir enige om ting.

Så lenge barna både har en mor og en far er det ingen grunn til at denne kvinnen skal betale for deres barn.

Noen skilsmissebarn har minst fire voksne som konkurrerer om å betale for dem, varte dem opp, overgå dem med flotte gaver, hvem som møter opp på flest håndballkamper og oppvisninger...

I noen skoleklasser har det vært så synlig med de barna som har "to sett" med slike foreldre/foresatte-par at de har måttet ta det opp med de voksne. 

Du har ingen forsørgerplikt overfor disse barna. Bidra som en støtte for faren i hans rolle som forelder. Vær en god voksenperson som barna kan ha tillit til. 

Når det kommer til frisørtimer og mat er det moren og faren som skal betale det til barna, ikke du. 

Det du evt. skal bruke på barna må være noe som kun du opplever naturlig der og da, som kun du skal bestemme, både i omfang og når du selv har lyst til det. Ingen kan kreve - og du bør heller ikke forvente av deg selv at du skal være en forsørger for andres barn - som både har mor og far. 

Venner du barna til at du skal være en forsørger for dem, kan jeg fortelle at jeg har sett slike relasjoner utvikle seg på en svært uheldig måte. Fra å ha en god relasjon når barna er små har jeg sett steforeldre som har fått/vært med å skape stebarn som blir ufodragelig kravstore og utakknemlige som unge og unge voksne. Når du da har voksne barn i hus som krever at du skal kjøpe det de peker på - og blir sure om du ikke blar opp når de skal på uterestaurant er det ikke hyggelig. 

Invester i god kommunikasjon og vær tilgjengelig som en trygg voksenperson - ikke som en minibank.

Lykke til!

(Innlegget ble redigert 30.06.12 02:53)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 31514
30.06.12 18:32
lovelina: Hei!
Jeg blir straks samboer og vi gleder oss veldig!
Jeg tjener minst, han har 2 barn, bittelitt egen gjeld - jeg har studielån.
Jeg ønsker meg egentlig felles økonomi - det virker så greit, og min kjæreste er veldig "mine penger er dine penger" og syns mine få kroner er et bra tilskudd til hans allerede eksisterende økonomi. Jeg har tenkt litt på om det føles feil å betale på hans gamle gjeld etter eksen samt utgifter til dems barn, og om vi derfor burde ha en utgiftskonto og hver vår lommepenge-konto...

Hei, gratulerer som samboer.

Jeg ser du tenker mye på økonomi, og det er bra. Men jeg legger merke til at det er de dagligdagse fordelinger som bekymrer deg mest.

Dette er ting dere bør snakke om, og jeg håper dere har fått til en ordning.

F eks kan du ordne deg med en egen lommepengekonto, slik at du har egne penger uavhengig av fellesøkonomi, barna hans og alt det der.

Men det som virkelig er viktig når man blir samboere er å sørge for å sette navnet sitt på viktige papirer.

Nå skriver du ingenting om hvordan dere bor/skal bo. Men er det slik at dere bor i ett hus eller en leilighet han eier, så bør du sørge for å kjøpe deg inn, slik at du blir medeier.

Det er også viktig at du sørger for at du har en innboforsikring, eller at dere har en felles. Du bør ikke slå deg til ro med at hans forsikring er nok for begge.

Ellers håper jeg at dere har sørget for å sette opp en samboerkontrakt.

Det er viktigere å ha orden på slike ting, enn det er å holde orden på hvem som betaler for helgehandelen eller frisørtimer.

Anbefaler deg å se på noen av linkene her.

pixiepupp
pixiepuppInnlegg: 85
30.06.12 20:44

Samboerkontrakt er alfa og omega.

Men før dere setter opp den må dere ha en grundig samtale om økonomi.

Det er riktig som andre sier her, de barna har alt to forsørgere. Dine penger skal ikke gå til å betale for barna. Sett gjerne opp en felles husholdningskonto men pass på at du betaler enten 1/3 eller 1/4 avhengig av hvor store barna er/hvor mye de spiser, han bør nemlig betale barnas del av matbudsjettet. Om du vil bruke penger på barna kan det komme i form av "nå skal vi gjøre dette sammen"-overraskelser, men da som en gave ikke som noe som er forventet.

Hold tidligere lån/gjeld unna felles økonomi. Han betaler for den gjeld han har, du betaler for den gjeld du har. Eier han boligen han bor i nå? Er det noe du har råd til å kjøpe deg inn i, om noen år om ikke du har råd nå? Vil han være villig til å la deg kjøpe deg inn i en liten del av boligen, så du får være med på verdiøkningen av boligen du bor i?

Forsikring er viktig, sørg for at ditt innbo er forsikret.

Det er veldig lett å gå i "husholdningsfella" når man blir samboere og alt ser rosenrødt ut. Men pass på å få på papiret hva du bidrar med, så ikke det viser seg om noen år at du sitter igjen med ingenting mens han får nyte godt av verdiøkning, reduksjon av gjeld og barnepass.

En god samboeravtale og klare spilleregler er noe av det viktigste dere kan gjøre for et godt og knirkefritt samliv!

renapur
renapurInnlegg: 142
04.07.12 01:04

jeg har selv 2 barn og er i ett forhold, vi har felles økonomi og det fungerer kjempe fint for oss.  Når man går inn i ett samboer forhold med barn så blir man automatisk en omsorgsperson for de barna. Nei jeg mener ikke at du skal ta over rollen som mamma for de har allerede en fra før, men du vil bli en person i livet deres som de trenger støtte fra.

og til deg som sier at man ikke har forsørger plikt over andres barn.  Når man har vært samboere over 1 år regnes man ikke for alene foreldre lenger...  så da blir man likestilt når det gjelder økonomisk ansvar fra det offentlige

lykke til med samboerskapet. håper dere får det kjempe fint

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg