Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Menisk skade

NYTT TEMA
Ny_MAnagr
Ny_MAnagrInnlegg: 410
18.01.09 15:12

hei! jeg skadet kneet når jeg spilte futsal og mistenker en menisk skade. noen som har erfaring med dette? åssen var operasjonen? hvor lang tid tok det før dere kunne trene mye  igjen? hvilke symptomer? jeg er 16 år til info:P

(Innlegget ble redigert 18.01.09 15:13)

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 3523
19.01.09 20:15

Jeg har operert for skadet menisk i høyre kne. Hos meg var en bit av menisken løs, og om jeg sparket en fotball med venstre fot klarte denne biten å poppe ut mellom knoklene. Jævlig vondt i starten, og ikke minst utrolig plagsomt å måtte presse på plass dritten i tide og utide.

Til slutt ble det operasjon. Til privatist var det null kø, og gikk kjapt. Fra jeg kom til jeg gikk ut, på mine egne bein, gikk det kanskje en time. Den første uken etter operasjon var det stivt, samt at jeg blødde litt. Men i den andre uken kunne jeg starte veldig forsiktig trening. 2-3 uker etterpå gikk jeg Birkebeinerrennet.

Og, for all del, operer! Skaden forsvinner neppe, og det er mye bedre å ta en kjapp operasjon (utenfor sesong om du er fotballspiller) enn å gå halvskadet gjennom en sesong.

vestafor
vestaforInnlegg: 16
20.01.09 15:02
Ny_MAnagr: hei! jeg skadet kneet når jeg spilte futsal og mistenker en menisk skade. noen som har erfaring med dette? åssen var operasjonen? hvor lang tid tok det før dere kunne trene mye  igjen? hvilke symptomer? jeg er 16 år til info:P

Jeg fikk en såkalt "bøttehank" for et par år siden, dvs at en del av menisken ble slått inn mellom knoklene. Jeg mistenker at det var som flge av en gammel fotballskade. Kneet mitt var fullstendig låst, og ingen klarte å få den ut igjen. Heldigvis var jeg inne til førstegangstjeneste, så jeg ble operert innen to døgn fra jeg fikk skaden, og innen et halvt døgn fra jeg ble lagt inn.

Jeg brukte ca 1,5 mnd til jeg kunne løpe rolig igjen, 3 mnd til jeg følte jeg kunne trene ordentlig igjen, og 6-8 mnd før alle symptomer var borte. Jeg var spesielt plaget av smerter i kneet etter lange løpeturer, men også voldsomme smerter som kunne komme ut fra ingenting.

Jeg tror mitt tilfelle fra ganske ille fordi hele 2/3 av menisken var røsket av.

Problemet med meniskoperasjoner er at menisk ikke gror. Du er derfor spesielt utsatt for nye skader. Jeg er fortsatt svært forsiktig med aktivitet som innebærer brå vridninger i kneet, som f.eks fotball.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg