Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Begynne med bulk eller deff?

NYTT TEMA
gaerpekk
gaerpekkInnlegg: 10811
11.01.10 03:23

Hei. Jeg skal snart begynne å trene styrke for å bygge muskler. Jeg har bokstavelig talt knapt tatt i en vekt før, men har lest en del om hvordan man gjør og ikke gjør det mtp trening og kosthold, og skal få en innføring i øvelser og greier av en trener på treningssenteret mitt.

Normalt ville det vel bare vært å bulke med en gang, men jeg har en passlig mengde fett på magen (litt sånn kulemage) selv om jeg har en rimelig normal kroppstype (ganske pinglete, da) og til syvende og sist, skulle jeg blitt kvitt noe av dette fettet. Spørsmålet er når.

Jeg vurderte å bulke, kanskje med noe kondisjonstrening en dag i uka, som en liten ukentlig deffedag, liksom. Har jeg litt ekstra muskler etter en bulkeperiode vil jo forbrenningen ha økt, så det vil jo i og for seg være gunstig før en lengre deff.

Men det er kanskje best å kjøre full deff en periode først for å kvitte seg med magan? Problemet der er at iom at det blir lite/ingen muskeløkning, så bekymrer meg for at jeg kanskje "kaster bort" denne muskelboosten nybegynnere gjerne har i begynnelsen av styrketreninga.

Mange tanker. Hva tror dere? Kanskje det ikke er så nøye hva jeg starter med, for alt jeg vet....

(Innlegget ble redigert 11.01.10 03:27)

Fyko
FykoInnlegg: 964
11.01.10 04:18
gaerpekk: Hei. Jeg skal snart begynne å trene styrke for å bygge muskler. Jeg har bokstavelig talt knapt tatt i en vekt før, men har lest en del om hvordan man gjør og ikke gjør det mtp trening og kosthold, og skal få en innføring i øvelser og greier av en trener på treningssenteret mitt. Normalt ville det vel bare vært å bulke med en gang, men jeg har en passlig mengde fett på magen (litt sånn kulemage) selv om jeg har en rimelig normal kroppstype (ganske pinglete, da) og til syvende og sist, skulle jeg blitt kvitt noe av dette fettet. Spørsmålet er når. Jeg vurderte å bulke, kanskje med noe kondisjonstrening en dag i uka, som en liten ukentlig deffedag, liksom. Har jeg litt ekstra muskler etter en bulkeperiode vil jo forbrenningen ha økt, så det vil jo i og for seg være gunstig før en lengre deff. Men det er kanskje best å kjøre full deff en periode først for å kvitte seg med magan? Problemet der er at iom at det blir lite/ingen muskeløkning, så bekymrer meg for at jeg kanskje "kaster bort" denne muskelboosten nybegynnere gjerne har i begynnelsen av styrketreninga. Mange tanker. Hva tror dere? Kanskje det ikke er så nøye hva jeg starter med, for alt jeg vet....

Begynn med "bulken" du. Tren hardt, spis mye og heller ta en kardioøkt eller to om du ønsker å forbrenne litt kcal. Du merker stor forskjell på økning i muskelmasse i begynnelsen noe som gjør at fasongen din endrer seg, så kan du heller kjøre litt deff om noen mnder hvis du vil få inn sommerformen.

ArnoldFan
ArnoldFanInnlegg: 3840
11.01.10 10:51

Så vidt jeg har lest om emnet, så vil en nybegynner legge på seg muskler uansett. Det betyr at det er mulig å bygge muskler å brenne fett samtidig, noe som er umulig for de som har trent en stund, med mindre de går på sterioder.

Dette er hva jeg har hørt ihvertfall, men jeg kan jo ikke forklare hvorfor det er sånn, så da får du undersøke litt selv....

Det første året jeg trente la jeg på meg 11 kilo, trolig var over halvparten fett.

Hvis du har anlegg for å legge på deg muskler, og trener med nok intensitet, volum og riktig teknikk, så kan du klare å legge på deg 4-5 kg rene muskler det første året.

Det viktige å huske er:

-Oppvarming.

-Riktig teknikk dvs. unngå juksing. Bruk sakte bevegelser og realistisk vekt.

-Basisøvelsene markløft, benkpress, knebøy og militærpress.

-Og intensitetsøkende prinsipper, som f.eks. pyramideset (enten volum eller vekt), dropp-set, superset, giant-set, myo-reps, forced reps osv. Du må ha intensitet for å bygge muskler, ingen får resultater av å svinge hantler, og snakke tull i 5 minutter mellom hvert set.

(Innlegget ble redigert 11.01.10 10:54)

gaerpekk
gaerpekkInnlegg: 10811
11.01.10 17:40
ArnoldFan: Hvis du har anlegg for å legge på deg muskler, og trener med nok intensitet, volum og riktig teknikk, så kan du klare å legge på deg 4-5 kg rene muskler det første året.

Vil det synes noe særlig? Høres egentlig ikke så mye ut, men jeg kan fint ta feil. Er uansett ikke ute etter å bli stor, men hadde likt å sett en tydelig forskjell etter ett år-

(Innlegget ble redigert 11.01.10 17:45)

aasand
aasandInnlegg: 6718
12.01.10 01:21

Som nybegynner vil du se resultatene fort og du kan nesten ikke unngå å legge på deg muskler uansett hvordan du trener, men husk at kroppen din trenger mye mat slik at du ikke kaster bort trening du kunne fått bedre utbytte av.

ArnoldFan
ArnoldFanInnlegg: 3840
13.01.10 11:07
gaerpekk: Vil det synes noe særlig? Høres egentlig ikke så mye ut, men jeg kan fint ta feil. Er uansett ikke ute etter å bli stor, men hadde likt å sett en tydelig forskjell etter ett år-

Jeg vil tippe 4-5 kilo muskler vil synes ganske bra ja, det var ihvertfall en stor forbedring for meg, og jeg var en vanlig utrent fyr på 183 cm og 75 kg, nå etter 2 år med trening veier jeg 82 kg, har tatt 1x100 kg i knebøy, 5x124 kg i mark, og 2x80 kg i benk. Jeg var svak, utrent og hadde omtrent ingen idrettsbakgrunn når jeg begynnte. 

Du vil kanskje ikke ligne Sylwester Stallone etter ett år, men du er et langt skritt på veien.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg