Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Høyere fartsgrenser

NYTT TEMA
ErikJm
ErikJmInnlegg: 15353
05.08.09 10:54

Det er et faktum at vi har lave fartsgrenser her i Norge, latterlig lave fartsgrenser. Jeg er helt sikker på at hvis eksempelvis fartsgrensene på de fine motorveiene der det er 80, 90 eller 100-sone hadde gått opp med 20 km/t hadde folk fått mer respekt for fartsgrensa, og den ville blitt holdt. Trafikkflyten hadde blitt bedre, og folk slipper å bremse 10 km/t under fartsgrensa siden det er en fotoboks på ethvert hjørne som igjen fører til ujevt forbruk, og større risiko for å kollidere.

Vi har kjørt en del her i Sverige på veier som er ganske like Norge sine hva veistandard angår, men her er det 110-sone. Her er trafikkflyten kjempebra, folk holder avstand, og folk har nogenlunde samme fart (bortsett fra bobilene). Her har man respekt for fartsgrensene siden de ikke er så latterlig lave, og det resulterer i at fok faktisk holder grensa.

Hva mener du om norske fartsgrenser?

Hokuspakkis
HokuspakkisInnlegg: 105
05.08.09 11:23

Helt enig i at vi trenger høyere fartsgrenser. Men har selv kjørt 110 fartsgrensen Oslo - Malmø og holdt meg nok i 140 km/t mesteparten av tiden.

J Nissen
J NissenInnlegg: 46561
05.08.09 11:29

Jeg mener at fartsgrensene holder. Føler overhode ikke noe behov for å øke dem.

ErikJm
05.08.09 11:33
Hokuspakkis: Helt enig i at vi trenger høyere fartsgrenser. Men har selv kjørt 110 fartsgrensen Oslo - Malmø og holdt meg nok i 140 km/t mesteparten av tiden.

Ja, det er en veistrekning som er "god" for 140 km/t, men i Norge har vi ikke like gode veier som i Sverige over alt. Spesielt europaveiene er veldig bra i Sverige.

ErikJm
05.08.09 11:34
J Nissen: Jeg mener at fartsgrensene holder. Føler overhode ikke noe behov for å øke dem.

Ironi eller idioti?

Timmelsjoch
TimmelsjochInnlegg: 18893
05.08.09 11:37

Fartsgrensene er definitivt for lave.

Mitt forslag :
60 sonene fjernes. Enter er det tettbygd eller så er det ikke.
Alle 80-soner økes til 90 (vi har jo fått mengder med 70 soner).
Alle 90 soner økes til 110.
Alle 100-soner økes til 130.

J Nissen
05.08.09 11:40
ErikJm: Ironi eller idioti?

Straks man mener at fartsgrensene er ok her i landet er man idiot, er man for fotobokser er man idiot, er man for fartkontroller er man idioti, er man for å kjøre normalt er man idiot. Blant flertallet her inne er man tydeligvis kun "normal" om man kjører godt over fartsgrensen, bryter reglene, er mot fotobokser og synes at alt av norsk vei er noe skikkelig rævkjørt dritt.

Enkelt og greit fordi jeg kommer fort nok frem. Jeg har ikke behov for å kjøre så mye fortere og ta inn noen minutter her og der

ErikJm
05.08.09 11:43
J Nissen: Straks man mener at fartsgrensene er ok her i landet er man idiot

Jeg mente ikke å kalle deg idiot, men det rimte så godt på ironi :) Er du tilfredsstilt med fartsgrensene så skal man selvsagt respektere det!

Vanos_1986
Vanos_1986Innlegg: 2282
05.08.09 11:50

Jeg er helt enig med trådstarter. Velfortjent tommel gitt. De fleste stedene i Norge er fartsgrensene uforståelig lave, og det fører bare til mer frustrasjon, og folk mister respekten for dem. Naturlig nok. Det som er enda mer provoserende er når folk mener at fartsgrensene er for høye, og at folk må kjøre enda saktere.

Jeg tviler ikke et sekund på at trafikkflyten går mye bedre i Sverige. Når fartsgrensene er på et fornuftig nivå blir det mye lettere å respektere og følge dem. Og det fører igjen til mye bedre flyt og mindre aggresiv kjøring. 

Jeg har alltid fått inntrykk av at norske sosialistiske politikere mener at bil skal være dyrest og så gammelt som mulig, og skal kjøres på dårligst mulig veier med lavest mulig fartsgrenser, slik at færrest mulig skal gidde å kjøre bil. Noe som er ubeskrivelig provoserende. Fartsgrensene er like latterlige som politikerne og det sier sitt.

Jeg tror også at mange lever i den illusjonen at dersom fartsgrensene er lave nok, skjer ingen ulykker. Noe som er til de grader feil. Det eneste lave fartsgrenser fører til, er at folk får et veldig ujevnt og farlig kjøremønster. Noen velger å konstant ligge akkurat i grensa, noen kjører helst litt under, og andre kjører over, og andre igjen godt over. Og da sier det seg selv at flyten blir elendig, folk holder dårlig avstand til hverandre og sjansen for at det smeller blir rimelig stor. Da er det mye bedre å ha fartsgrenser som er hevet til et fornuftig nivå slik at flest mulig respekterer dem og følger dem. Og det fører igjen til at flyten blir mye bedre.

Jeg kan tenke meg det er nedtur for dere å komme tilbake til Norge igjen etter å ha kjørt mye i Sverige. 

Sport_Leicht
Sport_LeichtInnlegg: 3107
05.08.09 12:20
Vanos_1986: Jeg kan tenke meg det er nedtur for dere å komme tilbake til Norge igjen etter å ha kjørt mye i Sverige.

Sånn er det vel uansett hvor man har vært.

Norge må være et av de verste (siviliserte, vestlige) landene å være bilist i. På ALLE måter.

far77
far77Innlegg: 470
05.08.09 12:30

Er enig med trådstarter. Fartsgrenser på fine motorveider burde økes. Gode firefelts med midtdeler kunne gjerne ha grense på 140 km/t. Det er trygt og forsvarlig.

Et problem i Norge er at været og årstid gjør forholdene veldig ustabile. Ofte er det uforsvarlig å kjøre etter dagens fartsgrenser. Men jeg synes grensene burde settes etter "gode forhold". Folk er uansett nødt til å se an hva som er forsvarlig hastighet.

Jeg kommer uansett til å stemme sosialistisk. Håper "mine" ledere omsider taler for høyhatsighet på både vei og tog.

Fudgy
FudgyInnlegg: 4962
05.08.09 13:24

Jeg er helt enig med deg ErikJm, velfortjent tommel gitt. Det er et faktum at det faktisk hadde vært tryggere med høyere fartsgrenser i Norge, i og med at trafikken flyter bedre. Det er logisk, og burde være like logisk for politikerne.

For å ta et eksempel, om noen her som leser i tråden har kjørt inn mot/ut fra Bodø mot Fauske, så vet dere kanskje at det er trefeltsvei som er lysregulert. Om morgenen er det 2 kjørefelt inn mot byen, og om ettermiddagen er det 2 kjørefelt ut fra byen for å slippe rush, for det er mange som bor litt utenfor sentrum/byen, men likevel jobber der. Poenget mitt er, at der er det 60 - sekstisone, noe som er helt jævlig om jeg skal si det rett ut. Der er det tilrettelagt for iallefall en 100-sone.

Sport_Leicht
Sport_LeichtInnlegg: 3107
05.08.09 13:27
far77: Et problem i Norge er at været og årstid gjør forholdene veldig ustabile. Ofte er det uforsvarlig å kjøre etter dagens fartsgrenser. Men jeg synes grensene burde settes etter "gode forhold". Folk er uansett nødt til å se an hva som er forsvarlig hastighet.   Jeg kommer uansett til å stemme sosialistisk. Håper "mine" ledere omsider taler for høyhatsighet på både vei og tog.

1. Kan fint ha "egne" fartsgrenser når været er dårlig. I Frankrike er det 130 km/h normalt, 110 km/h når det regner.

2. Stemmer du sosialistisk, kan du glemme både vei og tog. Sannsynligvis begge deler. Sosialistene er visjonsløse.

Forfun
ForfunInnlegg: 3598
05.08.09 13:31
J Nissen: Jeg mener at fartsgrensene holder. Føler overhode ikke noe behov for å øke dem.

Er dette på grunn av din arbeidsplass? Hvis fartsgrensene blir tilstrekkelig lave er toget raskere. Da blir din arbeidsplass sikrere?

ErikJm
05.08.09 14:00
Fudgy: Det er logisk, og burde være like logisk for politikerne.

Eneste som er logisk for politikerne er at farten skal være lav, vi skal ha en gammel bilpark og høye nybilpriser og dårlige veier. Det er eneste logiske løsning til nulltolerasne. Snakker om logikk :)

Fudgy
FudgyInnlegg: 4962
05.08.09 14:06
ErikJm: Eneste som er logisk for politikerne er at farten skal være lav, vi skal ha en gammel bilpark og høye nybilpriser og dårlige veier. Det er eneste logiske løsning til nulltolerasne. Snakker om logikk :)

Heh, kjipt for oss med bil som lidenskap at politikere skal ødelegge bilnorge helt. Selv om det er 5 år til jeg tar lappen, så tror jeg ikke det er gjort så mange positive tiltak til da.

Prosessen
ProsessenInnlegg: 22779
05.08.09 14:07
ErikJm: Hva mener du om norske fartsgrenser?

80 km/t utenfor tettbygd strøk og 50 i tettbygd strøk synes jeg vi bør beholde som fast regel.

60 og 70 soner bør fjernes (80/50 gjelder), men det bør innføres fartsgrense på 30 km/t ved skoler og barnehager ipå tidspunkt der disse er i bruk.

Alle gjennomfartsveier som ikke er 4-felts motorveier bør ha 100 km/t - de må samtidig ha brede skuldre, midtdeler og sikring i forhold til myke trafikanter og kryss etc.

4-felts motorvei må bygges slik at en kan sette fartsgrensen til 130 km/t.

ErikJm
05.08.09 14:12
Prosessen: 60 og 70 soner bør fjernes (80/50 gjelder), men det bør innføres fartsgrense på 30 km/t ved skoler og barnehager ipå tidspunkt der disse er i bruk.

Veldig uenig i dette, da vi garantert vil ende opp med 50-soner overalt.

30-sone ved barnehager har jeg ingen verdens ting i mot. Lave fartsgrener (30-50) er der som regel av en grunn, om det er skoler, gangfelt, tett befolket osv, og der synes jeg lav fart er akeptabelt. 60-soner og oppover derimot..

Prosessen
ProsessenInnlegg: 22779
05.08.09 14:27
ErikJm: Veldig uenig i dette, da vi garantert vil ende opp med 50-soner overalt. 30-sone ved barnehager har jeg ingen verdens ting i mot. Lave fartsgrener (30-50) er der som regel av en grunn, om det er skoler, gangfelt, tett befolket osv, og der synes jeg lav fart er akeptabelt. 60-soner og oppover derimot..

I områder hvor en møter mange myke trafikanter (tettbygd strøk) er det etter min oppfatning det eneste rette å ha 50 km/t. Gjennomgangstrafikk må selvsagt sluses utenom og på veier som er ment for gjennomgang og deremd har høyere fartsgrenser.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11211
05.08.09 15:36

Synd å si det, men unntatt på enkelte "motorveier" er veistandarden så begredelig at det vil medføre enda mer slitasje på den allerede slitne bilparken og ulykker med dødsårsak vil øke.

Vi har selv idag like høy dødlighet på norske veier som i Tyskland, selv om det er over 20 ganger så stor sansynlighet for å treffe en medbillist i Tyskland som i Norge - det burde fortelle oss at noe er galt.

SilvioDante
SilvioDanteInnlegg: 10959
05.08.09 16:31
Forfun: Er dette på grunn av din arbeidsplass? Hvis fartsgrensene blir tilstrekkelig lave er toget raskere. Da blir din arbeidsplass sikrere?

Nei, det er fordi han er politiets/statens løpegutt.

Ribba
RibbaInnlegg: 30373
05.08.09 17:55
Sport_Leicht: 1. Kan fint ha "egne" fartsgrenser når været er dårlig.

Med så mye dårlig vær som vi har i Norge, så må vi vel ha "egne" fartsgrenser når været er bra ;-)

J Nissen
05.08.09 17:57
Forfun: Er dette på grunn av din arbeidsplass? Hvis fartsgrensene blir tilstrekkelig lave er toget raskere. Da blir din arbeidsplass sikrere?

Neida, overhode ikke. Jeg føler jobben som trygg uansett. Hastighetene øker jo på sporet også. Bla. med den snart ferdigstillte parsellen fra Lysaker til Sandvika, og med et forhåpentligvis nytt dobbeltspor til Ski i 2018 blir reisetiden uansett konkurransedyktig med bil, selv om de skulle øke hastighetene til 130 på veiene. Samt at det ikke er plass til alle de reisende i togene i biler.

Så øk gjerne farten på veien for min del. Men, det er ikke noe jeg føler et personlig behov for. Kommer fort nok frem på veiene våre. Og drivstofforbruk øker uforholdsmessig mye på de siste kilometrene.

Jeg synes forøvrig ikke det skal være høyere fart enn 80 på veier hvor det ikke er fysisk skille mellom kjørefeltene.

boniss1
boniss1Innlegg: 588
05.08.09 18:22
Timmelsjoch: Alle 90 soner økes til 110.
Alle 100-soner økes til 130.

Enig på disse 2 , måtte betale 6500 til staten i dag. Lå bak en svart dl reg passat stv. skulle forbi litt etter drammen mot arendal, plutselig blåkys og sirener, hmm , tenkte jeg måtte vike for ambulanse, så var d f meg ;)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 15741
05.08.09 18:37
Timmelsjoch: 60 sonene fjernes. Enter er det tettbygd eller så er det ikke.

I det kontinentale Europa er husene klynget sammen til landsbyer (det var tydelig på sendingene fra Tour de France), men i Norge ligger de spredd utover langs en vei som slynger seg bortover terrenget. Straks det ligger et hus både på høyre og venstre side av veien er dette tettbebygd strøk :)

PassatGL
05.08.09 18:59
J Nissen: Og drivstofforbruk øker uforholdsmessig mye på de siste kilometrene. Jeg synes forøvrig ikke det skal være høyere fart enn 80 på veier hvor det ikke er fysisk skille mellom kjørefeltene.

I det siste du skriver er jeg enig, 80-sone bør være den siste limit på veier uten fysisk skille - særlig med så smale felt som vi har. I det første du skriver er jeg bare betinget enig, den norske bilparken blir tross i et hinsides avgiftssystem bare mer og mer optimalisert for motorveihastigheter. Turbodiesel med 6-trinnskasse og hybridbiler som Prius kan utmerket kjøre 110km/t (og noe mer) uten at forbruket blir signifikant høyere enn på kuperte Norgesveier (som Trondheim-Oslo).

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 15741
05.08.09 20:09

En morsom historie om en svenske :)

"Politiet jaget en Porsche med en fart på 227 km/t på en motorvei like ved Wroclaw i Polen på tirsdag. Da han ble stoppet trodde den svenske sjåføren at han var i Tyskland."
"- Jeg har ikke gjort noe. Jeg er vant til tyske motorveier med fri fart, sa den 48 år gamle svensken på tysk, angivelig med et smil, da politiet stoppet ham.
- Men du er i Polen, og her er fartsgrensen 110 km/t, skal politimennene ha svart Porsche-eieren."
"Svensken erkjente overtredelsen på stedet, og fikk en bot på 500 zloty, som tilsvarer 1000 kroner. Etter en negativ alkotest, fikk han kjøre videre. ... Hun forteller at politiet kunne ha fratatt han førerkortet, men ønsket ikke å ødelegge ferien hans."

I Norge hadde vel svensken blitt buret inne på livstid og delt celle med en seksuelt frustrert tungvektsbokser...

PassatGL
05.08.09 20:15

Straffenivået for trafikkforseelser er på europatoppen i Norge, overalt i sentraleuropa slipper man rimeligere unna - det er ganske sykt at man faktisk prioriterer å bure noen inne for å kjøre 27km/t for fort framfor å la drapsmenn sone mer enn 5år.

hthaug1
hthaug1Innlegg: 440
05.08.09 22:05

Kjører lite på 4 felts motorveier selv, men mye på "bakgårds" veier uten merking på midten. På disse bakgårdsveiene ønsker jeg meg egentlig bare en økning fra 80 til 90, eller beholde 80 sonene og økt til 100 der det er forsvarlig å gjøre det.

Derimot vil jeg gjerne se en total gjennomgang av mange av disse veiene hvor f.eks 60 km/t opphører.  Det skjer ofte at opphøret skjer på steder hvor det i etterkant er umulig å holde 80 km/t slik at man mister flyten. Mange av fartsgrensene i grisgrendte strøk er irriterende, enten ved at det ikke er mulig å holde 80, eller ved at det er satt 60 på en vei som fint kunne ha hatt 90 med god sikt.

Det værste er derimot stakato kjøring med f.eks  20 km med 80 sone, så 500 meter med 60 sone før det er 70 sone i 700 meter før 60 sone i 800 meter før 80 sone i 400 meter før 500 meter med  60 sone  og deretter 1km med 50 sone, deretter 60 sone etc.

Synes vi også kunne ha hatt 30 km/t ved skoler mellom f.eks 08-16 og deretter 50 km/t.

120 km/t på 4 felts motorvei ønskes

torstein_
torstein_Innlegg: 5452
05.08.09 22:10

Etter å ha kjørt litt i Danmark i sommer, synes jeg fartsgrensene er noe lave i Norge på motorveien. Men jeg synes også at veidekket er mye bedre i Danmark. Å kjøre fra Oslo til Moss i 130-140 er på grensen til slitsomt, med mange humper og grove kanter ved skjøter til broer osv. I Danmark er 140 udramatisk, i Norge bør du følge med litt. I alle fall om man har en bil som kan spore litt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg