Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor fornøyd er du med bilen din?

NYTT TEMA
Injection
InjectionInnlegg: 586
21.02.06 19:12
Vi kan jo bruke terningen. Føler selv at jeg for første gang i mitt liv har terningen landet på 6 da det gjelder bil for min del (bortsett fra at det er noe tull med klimaanlegget i skrivende stund)

Har tidligere hatt biler i samme prisklasse, men dette er den bilen som gir meg mest føler jeg.

Audi 1,8 Turbo 2003 modell

Litt av grunnene til at jeg er så fornøyd:

- Multitronic (hører, eller merker ikke overgangen i det hele tatt da den skifter gir)

- Navigasjon (veldig greit om jeg skal i et møte i Oslo sentrum i en gate jeg aldri har hørt om)

- Innebygd handsfree (betaler heldigvis ikke regningen selv, men den har steget betraktelig da man bare kan sitte og prate)

- Cruisekontroll (har egentlig alltid ikke tenkt på hvor behagelig det kunne være før jeg var på hyttetur og brukte den stort sett hele veien)

- Consert-anlegg med 10 høytalere og Subwoofer (har egentlig aldri vært så opptatt av lyd i bilen inntil jeg fikk dette anlegget)

Synes bilen ser sporty ut da den fabrikksenket og liker designen generelt. Ellers synes jeg bilen er meget praktisk. Mer enn god nok plass.

Så for første gang kan jeg si meg VELDIG fornøyd med en bil. Har ellers vært småting som har irritert meg med andre biler jeg har hatt, men for første gang kan jeg lene meg tilbake uten å irritere meg over noe (bortsett fra klimaanlegget som det sikkert bare er en justeringsfeil ved).

Ergo: Terningkast 6
LanciaD
LanciaDInnlegg: 925
21.02.06 19:17
Fine greier....

suprstr
suprstrInnlegg: 5677
21.02.06 19:19
MB CLK 200 1998.

+ Driftsikker

- Kjedelig motor

Terningkast: 4
LanciaD
LanciaDInnlegg: 925
21.02.06 19:22
Chevy Camaro Z28 1994 mod. Flott bil, men er tørst.

Wonderboy
WonderboyInnlegg: 20317
21.02.06 19:22
I utgangspunktet har min VW golf cab 89 modell vært et "feilhelvete". Men den er veldig grei i forhold til pris når den nå fungerer som den skal.

Vil gi bilen terningskast 3 siden den er deilig på sommerdager når den fungerer.
Det er tross alt min studentbil.
Motoren er rask nok, komforten helt grei for alder og biltype. Kjøreegenskapene er cruising. Men pga feilene så er jeg altså bare midt på treet fornøyd.
TVe200
TVe200Innlegg: 23588
21.02.06 19:30
BMW 330 Ci

+ Deilig motor med bra med krefter og godlyd
+ Velbalansert og fine kjøreegenskaper
+ Bakhjulstrekk gir eminent styrefølelse og masse kjøreglede

- Bilen ser ikke ut som en 600.000+ bil (ligner mistenkelig på en 318 Ci)
- Lav gjenkjøpsverdi

(begge minuspunktene gjelder stort sett for alle slike biler i Norge)

Terningkast 5
Henke25
Henke25Innlegg: 2831
21.02.06 19:33
Mazda 626 1997 modell

1.8 90 hk

Det positive:
-bilen starter hver gang (hvertfall hittil) uten problemer selv i streng kulde (skulle i og for seg bare mangle, men likevel..)
-den går overraskende stille, kanskje har jeg gode dekk, jeg vet ikke, men den hjulstøyen mange forbinder med Mazda har ennå ikke irritert meg
-drivstoff forbruket er veldig lavt, kan tenke meg det ligger på rundt 0,6. Litt over nyere biler med tøffere motor, men jeg er veldig fornøyd med dette
-girkassa er herlig. Myk og smidig, men samtidig tight og fin.
-driftssikkerheten er satt i høysete når det kommer til 626 og Mazda generelt er inntrykket.

Det negative:
-Man kan miste førerkortet selv om man bare har 90 gamp under panseret, men jeg merker at det begynner å bli litt dødt. Jeg burde absolutt ha gått for 2.0-liter utgaven, det ser jeg nå i etterpåklokskapens ånd.
-bråkete katalysator, men dette er nå fikset.
-dårlig utstyrspakke på bilen min. Betegnelsen er LX, GLX hadde vært saker..

Jeg triller terningen og den lander på 4.
kennyR
kennyRInnlegg: 900
21.02.06 19:43
Toyota Camry 3,0 V6 GX 93-modell

+Lettstartet og driftsikker
+God plass
+Sprek
+Deilig og kjøre
+Godt utstyrt

Ingen spesielle minuser jeg kan komme på med tanke på at bilen er 13 år gammel og at jeg ikke betalte all verden...

Gir den 6er...
fcuk
fcukInnlegg: 14438
21.02.06 19:55
Hvor fornøyd _var_ jeg med bilen:

2004 VW Golf 1,9 TDI

+ Klassens desidert beste sittekomfort, og ergonomi
+ Fjellstø på veien uansett hastighet og meget godt dynamisk vektet styring
+ Lavt forbruk, 0,58 totalt snitt
+ Sportline utgaven ser helt enkelt veldig bra ut, spesiellt i sage grønn ;)
+ Bilen ble solgt etter mindre enn én uke på finn.no, til riktig pris = trygghet
+ Meget underholdende på landeveier, selv med en tung jernklump der framme
+ Ingen beltevarsel

- Garantirep. på pakninger i bakdørene, skyldes muligens høytrykksspyling i nedkant av dørene
- Garantirep. av skrangelyd i høyttaler i høyre framdør
- Litt trang framme på passasjersiden
- Dårlig lyd ifht. Golf IV
- Bare 5 gir

Terningkast: 5

.fcuk
Larsabal
LarsabalInnlegg: 10342
21.02.06 19:56
04 316i Touring

+ kjøreglede
+ RWD
+ driftssikkerhet

- slapp motor
- kan forveksles med en 330i Touring og dermed kan jeg bli oppfattet som en snobb (ja, ironi)

Terningskast 3/4

L
Queter
QueterInnlegg: 4711
21.02.06 19:58
fcuk skrev:
"+ Klassens desidert beste sittekomfort, og ergonomi"

Det blir spennende å se hvordan dette blir i Volvo C30 når den kommer.
______
Queter
Lignage
LignageInnlegg: 2209
21.02.06 20:00
Har en Citroën C5 HDi kombi 2001 modell. Svært godt fornøyd, men noen minuser er det.

+ Svært fleksibel og god motor. Sprek og bruker lite drivstoff.
+ Deilig kjørekomfort.
+ Mye utstyr
+ God plass, fleksibel fordi bakruta blir med opp når du åpner bagasjeluka.
+ Pent og elegant design.

- Svak finish på enkelte komponenter.
- Dårlig lydanlegg (men det skal gjøres noe med. Snart..)

Terningkast 5.
kverole
kveroleInnlegg: 9658
21.02.06 20:03
Queter skrev:
Det blir spennende å se hvordan dette blir i Volvo C30 når den kommer.

Er C30 i Golf-klassen?
Tror ihvertfall svært få av kundene til de 2 bilene er å finne i samme gruppen..
Queter
QueterInnlegg: 4711
21.02.06 20:12
Du har vel gjerne rett i det. Men jeg gjør ikke så stor forskjell på Golf og A3, og derfor tenkte jeg nok litt i de baner.
vallhall1
vallhall1Innlegg: 5341
21.02.06 20:12
Wonderboy skrev:
I utgangspunktet har min VW golf cab 89 modell vært et "feilhelvete". Men den er veldig grei i forhold til pris når den nå fungerer som den skal.

Kan ikke skjønne at foreldrene dine som har så god råd ikke kjøper en nyere og bedre bil til deg
Injection
21.02.06 20:15
TVe200 skrev:

Kjedelig at et fjernet lite skilt bakpå bilen ikke får folk generelt til å se at forskjellen er så stor.
kverole
kveroleInnlegg: 9658
21.02.06 20:16
Queter skrev:
Du har vel gjerne rett i det. Men jeg gjør ikke så stor forskjell på Golf og A3, og derfor tenkte jeg nok litt i de baner.

Ikke dersom du tenker på Sportback,men 3-dørs A3 er mye mindre og trangere..
fcuk
fcukInnlegg: 14438
21.02.06 20:17
Injection skrev:
TVe200 skrev:

Kjedelig at et fjernet lite skilt bakpå bilen ikke får folk generelt til å se at forskjellen er så stor.

--> Det skal ikke mere til enn å se på eksosmunning(ene).

.fcuk
vallhall1
vallhall1Innlegg: 5341
21.02.06 20:18
Audi A4 1,8TQ(BSR Step 2) Avant 2004mod

+motor
+kjøreegenskaper
+design
+farve(mauritsiusblå)
+fremkommelighet

-plass
-forsikring

Larsabal
21.02.06 20:30
fcuk skrev:
--> Det skal ikke mere til enn å se på eksosmunning(ene).
---

For å være helt sikker på at det er en 330 og ikke en 325 med crom-enderør kan man se på fronten, under størfangeren. Er det "gitter" er det 330 og ikke en 325 eller lavere.

Ellers kan man drite i hva omverdenen tror man kjører og kose seg med det man har, men det er tydeligvis ikke alltid det viktigste...

L
FredPerry
FredPerryInnlegg: 27942
21.02.06 20:34
Mitsubishi Lancer Gli 1,6 1995:

+ Idiotsikker teknologi. Har selv kjørt over 130 000 med den uten at den har svikta.
+ Relativt sprek til å være såpass liten. Hindrer i hvertfall ikke noen.
+ Ser fortsatt splitter ny ut innvendig.
+ Senket og stivet opp etter alle kunstens regler, sitter som limt i svingene.

- Ganske tørst til å være 1,6 liter. 0,7 i snitt Trondheim - Jessheim.
- Senking og stiving gjør den et helvete å kjøre på humpete veier.
- Dårlige lys.
- Plast plast plast, ååå gid så mye plast.
- Løs plast som lager lyder, irriterende.
- Kunne gjerne vært tyngre på rattet.
- Kunne også blitt litt varmere på vintern.

Alt i alt gir jeg den en svak femmer. I prisklassen 20- 40 000 kan jeg vanskelig tenke meg noe alternativ til denne. Men hver gang jeg kjører en nyere bil fra en annen del av verden føles min litt råtten.
TVe200
TVe200Innlegg: 23588
21.02.06 20:45
Larsabal skrev:
"Ellers kan man drite i hva omverdenen tror man kjører og kose seg med det man har,"

Det er det viktigste.

Jeg tenkte ikke så mye på forskjeller som eksperter ser, vanlige amatører har ikke peiling selv om det står 330 bak på bilen.

Det har klart høyere status i Norge å kjøre rundt i billigste utgave av en dyr bil enn å velge en superutgave av noe som vanligvis er ganske billig. En blunk ny Mercedes E200cdi gjør nok mye større inntrykk på vanlige folk enn en Golf R32.

Lignage
LignageInnlegg: 2209
21.02.06 20:56
Glemte Lada'n, ved siden av C5'en.

Lada 2107 1500 85-modell, tipper vel 16.500 km engang i mars/april tenker jeg. Grønn av farge.

+ Her KJØRER du bil.
+ Ser ut som ny.
+ Vekker oppmerksomhet (velger å se på det som positivt).

- At det ikke er differensiert årsavgift, og at det må betales like mye for den som kjøres 5.000 km året, som jeg må med C5'en som fort går 20-25.000 km.
- 9 år igjen til den er veteran..

Finner ikke noe gærent med denne bilen utover det generelle som nevnt, alle eventuelle minuser er kun sjarmerende :-)

Larsabal
21.02.06 20:57
TVe200 skrev:
Det har klart høyere status i Norge å kjøre rundt i billigste utgave av en dyr bil enn å velge en superutgave av noe som vanligvis er ganske billig. En blunk ny Mercedes E200cdi gjør nok mye større inntrykk på vanlige folk enn en Golf R32.
---

Det har du nok rett i, men det gjelder heldigvis kun for de som bryr seg mer om status og ikke så mye om gleden/nytten bilen gir.

Hvis man lar seg imponere av fin bil (selv uten motor) burde man ta en realitycheck på hva en slik faktisk kan fås for ved de "riktige" finansielle grepene. Jeg vil nesten påstå at det i dag er latterlig enkelt å skaffe seg en bil til 500-600.000 hvis man vil prioritere det fremfor et par andre ting. For de summene kan man kjøpe seg en svær bøtte med status, hvis det er målet...

L
J Nissen
J NissenInnlegg: 46561
21.02.06 20:59
Treningkast 3

Pluss:

- Putrer og går
- BILLIG, BILLIG, og ATTER BILLIG
- Helt ok å kjøre
- Koselig liten sak
- Liten, og praktisk i bytrafikken

Negativt

- Stygg som nøkken
- Ulyder
- Tikkende bombe! Snart stopper den nok :)
Injection
21.02.06 21:02
fcuk skrev:
Det skal ikke mere til enn å se på eksosmunning(ene).

Selvsagt ser man forskjellen klart. Men tenker på de som generelt ikke har noe særlig forhold til bil.
Trolar_2
Trolar_2Innlegg: 86
21.02.06 21:05
Har to:

Audi A4 1.8 TQ Avant
God bil med en spenstig motor, litt liten plass til å være stv.
Senket og med 18" RS6 ser veldig bra ut, men sporer litt og du kjenner hver minste stein.

Porsche 911 1970 modell
Ingen fornuftig grunn til å ha denne, bruker noe helt umenneskelig med bensin av edleste type, men det er umulig å la være å smile når du kjører. en gang 911, alltid 911

IK
J Nissen
J NissenInnlegg: 46561
21.02.06 21:08
Injection skrev:
fcuk skrev:
Det skal ikke mere til enn å se på eksosmunning(ene).

Selvsagt ser man forskjellen klart. Men tenker på de som generelt ikke har noe særlig forhold til bil.
---

Nettopp..

Muttern kan slite med å skille en bil til 200 000 fra en til 500 000 ;) :P
Stang
StangInnlegg: 79
21.02.06 21:16
2001 BMW 530 iA:

+ herlige kjoereegenskaper
+ rask akselerasjon
+ God plass til 5
+ Navigasjon for kjoering i utlandet
+ Deilige seter (sportsseter med skinn)
+ Full M-pakke

- Folk tror jeg kjoerer M5
- Elektronikkfeil
- Ikke firhjulstrekk
- Automat
- Bensinutgifter

= 5

2000 Mustang V6

+ Raskere enn BMW'en
+ Fin lyd
+ Manuell!
+ coupe passer meg bra
+ Bagasjeplass!
+ Det gaar ann aa sitte 2 voksne mennesker bak
+ Feeling

- Kvalitet paa interioer (mindre vitkig)
- Smale dekk (215) og smaa felger (15)
- merkbart tregere med 3 eller fler i bilen
- Forsikring!!!

= 4

T

G8
erstad
erstadInnlegg: 1106
21.02.06 21:26
halla Stang.
Holder du til "over there" eller?

**Erstad/Nebraska**