Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

kilometergodtgjørelse ....

NYTT TEMA
niconi
niconiInnlegg: 15592
09.04.05 23:26
Melchett:
Men kjære deg, melchett, de gjør da ikke det. Det jeg sier er at det er rimelig at de betaler en forholdsmessig andel av hva det koster å holde en normal, gjennomsnittlig bil. Hvis arbeidsgiveren insisterer på å kjøre SmartCar, Ford Ka, Think eller Nissan Micra, er det ingen som nekter ham i å kjøpe en slik, og la arbeidstakerne bruke den.
For mange arbeidstakere er det faktisk også slik at arbeidsgiveren forlanger at de har bil, og at det MÅ være en romslig stasjonsvogn, fordi det av og til skal fraktes diverse varer eller materiell. Andre ganger forlanger de av selgere at bilen skal være ny og "representativ". De får ikke lov til å gi mer enn 3 kroner skattefritt for det.
Melchett
MelchettInnlegg: 482
10.04.05 14:54
niconi:
Du bør i hvert fall kunne vedkjenne deg dine egne argumenter. Du mener at man i regnestykket vedrørende kilomtergodtgjørelse ikke bør ta utgangspunkt i hva slags bil som er nødvendig i jobben, men en dyrere familiebil. Dette fordi, som du sier: "Jeg trenger ikke en romslig familiebil paa jobben, men jeg trenger det naar jeg skal ha med familien paa ferie."
BilenBrum
BilenBrumInnlegg: 1774
10.04.05 16:10
niconi skrev:
For mange arbeidstakere er det faktisk også slik at arbeidsgiveren forlanger at de har bil, og at det MÅ være en romslig stasjonsvogn, fordi det av og til skal fraktes diverse varer eller materiell.
----
Det er tilleggssatser for frakt av utstyr!
niconi
10.04.05 22:51
BilenBrum skrev:
Det er tilleggssatser for frakt av utstyr!
---
Dette stemmer ikke.
Det er bare tillegg dersom du frakter utstyret i tilhenger, ikke dersom du frakter utstyr eller varer i stasjonsvogna.

§6.4: Når det er nødvendig med tilhenger for å bringe med utstyr og materiell som på grunn av sin vekt og beskaffenhet ikke er naturlig å plassere i bagasjerom eller på takgrind, gis det i tillegg til kilometergodtgjørelsen som fremkommer i pkt. 2, et tillegg på kr. 0,50 pr. km.
niconi
10.04.05 23:03
Melchett:
Det jeg sier er at godtgjørelse for bruk av PRIVAT bil i jobb bør gjenspeile hva det i gjennomsnitt koster å eie og drive en bil per kilometer. Dette innebærer at bilen vil være i normal standar, ikke spesielt stor og dyr, men heller ikke markedets minste.

Men dagens kilometersatser tar ikke engang høyde for hva det koster å eie en spesielt LITEN bil. Man bare slår fast frekt og freidig at man har bilen likevel, og at godtgjørelsen derfor kunn skal dekke grensekostnader. Mener du nå at kilometersatsene bør heves slik at:
1. standardsatsen skal heves slik at de inkluderer det det koster å eie en LITEN bil.
2. ansatte som MÅ ha en større bil i jobben får et tillegg for stor bil. (dette tillegget må i så fall gis for all kjøring)
BilenBrum
11.04.05 18:40
niconi skrev:
Dette stemmer ikke.
Det er bare tillegg dersom du frakter utstyret i tilhenger, ikke dersom du frakter utstyr eller varer i stasjonsvogna.
-----
FEIL;

Tillegget utgjør kr 0,50 pr km. Satsen gjelder både ved kjøring i Norge og i utlandet.
Tillegget gis hvor det er nødvendig å ta med utstyr/materiell som på grunn av sin beskaffenhet ikke er naturlig å plassere i bagasjerom eller på takgrind. Tillegget gis for eksempel ved transport av etsende væsker, tilgrisede eller skitne gjenstander o.l. som må fraktes i tilhenger. Det samme gjelder ved transport av utstyr som veier minst 150 kg eller utgjør minst 0,5 kubikkmeter selv om det fraktes inne i bilen, eller ved transport av gjenstander som stikker ut bak bilen og må merkes. Jf Særavtale for reiser innenlands § 6 nr. 4 og note 10.

niconi
12.04.05 08:19
BilenBrum:
Dette var et ganske sært. At det finnes spesielle regler for frakt av etsende væsker o.l. skal jeg innrømme at jeg ikke var klar over. Men det endrer ikke min hovedinnvending. Det gis ikke noe generelt tillegg for transport av varer og utstyr.
BilenBrum
12.04.05 20:20
"Det samme gjelder ved transport av utstyr som veier minst 150 kg eller utgjør minst 0,5 kubikkmeter selv om det fraktes inne i bilen"

Sier vel sitt det.
niconi
13.04.05 09:58
BilenBrum skrev:
"Det samme gjelder ved transport av utstyr som veier minst 150 kg eller utgjør minst 0,5 kubikkmeter selv om det fraktes inne i bilen"
Sier vel sitt det.
---
Nei, det gjør faktisk ikke det.
For det første: Det kan utmerket godt tenkes at transport av varer i jobbsammenheng gjør at du har behov for en større bil for å frakte varer og utstyr, uten at det kommer opp i 0,5 kubikkmenter, 150 kilo eller etsende væske o.l.

For det andre: Dersom arbeidsgiver stiller krav om at man skal ha en bil som klarer å frakte slike mengder, får man kun tillegg for de kilometrene hvor slike store mengder faktisk blir fraktet. Men kostnadene med å ha en stor bil får man på hver eneste kilometer kjørt.

Et typisk eksempel: En salgsrepresentant for et firma kjører østlandet på kryss og tvers for å promotere sitt produkt. Han må ha plass til en del vareprøver, brosjyrer, kataloger, sjokkselgere, smøregaver etc. I tillegg hender det at han må ta med seg mindre varepartier i retur (reklamasjoner etc.). Arbeidsgiver forlanger at han skal ha en stor stasjonsvogn for å få plass til returvarer. Om han ikke får plass til returvarene, vil det koste arbeidsgiveren tusenvis av kroner å få disse fraktet med fraktselskaper. I løpet av ett år kjører han 15.000 kilometer. På 200 av disse kilometrene er mengden varer og utstyr så stor at han får tillegget på 0,50 per kilometer. Dette gir en ekstra utbetaling på kr 100 per år. (Kilometergodgjørelsen øker fra 41.400 til 41.500). Mener du at disse 100 kr gir salgsrepresentanten en rimelig kompensasjon for å eie og drifte en større bil enn han selv trenger?
BilenBrum
13.04.05 21:44
Det eneste jeg har poengtert er at det faktisk finnes et tillegg for frakt av utstyr inne i bilen, noe du påsto ikke eksisterte; din situasjon og hvorvidt du har krav på dette er igrunn likegyldig for meg.

I bedriften jeg jobber er det 3 mann med egne biler som servicevogn; type Opel Zafira, VW Touran, som får dette tillegget for verkstedutstyret i bagasjerommet. Dette har vært gjenstad for bokettersyn fra Fylkesskattekontoret uten bemerkninger.
Melchett
MelchettInnlegg: 482
13.04.05 23:07
niconi,
jeg mener selvfølgelig fremdeles at man ikke skal kunne få skattefrie kroner for å dekke private kostnader.

Staten har helt riktig slått fast at i de aller fleste tilfeller har arbeidstaker anskaffet bilen til privat bruk, på samme måte som jeg klipper håret til privat bruk. Dette selv om jobben krever at jeg er representativ, og ingen langhåret slamp. Det ville ikke ramle meg inn i halvsøvne å kreve skattefrie kroner for å dekke den hårklippen.

Generelle regler må selvfølgelig basere seg på standardtilfellene, og dine hypotetiske scenarier som i tillegg er basert på manglende kunnskap om regelverket forandrer ikke på det.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg