Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vil du ha båndtvang og svartelisting av katter?

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18700
28.09.09 10:52

Norske fugle og dyrevenner foreslår nå båndtvang for katter og vil svarteliste pus fra norsk fauna.

Norsk Zoologisk Forening mener katter har stor negativ innvirkning på lokal økologi.

- De er utrolig effektive i sin jakt på smågnagere, småfugler, sommerfugler og slanger, sier styremedlem Jonathan Colman.

Kattevenner mener derimot at pus gjør mer nytte enn skade.

Hva synes du? Diskuter her!

aasand
aasandInnlegg: 8135
28.09.09 11:02

Katt i bånd må jo karakteriseres som dyreplageri i hvertfall.

Evola
EvolaInnlegg: 375
28.09.09 11:13

Vår katt er aldri utendørs. Den er alltid ren og pen i pelsen, unngår sykdommer, slagsmål, påkjørsel, og uønsket drektighet. Dette kan anbefales.

Om folk ikke kan holde kattene sine innendørs bør det ihvertfall være et tak på en katt pr. husstand, og denne må være ID-merket og sterilisert.

Katter i bånd er imidlertid dyreplageri, som Aasand påpeker.

(Innlegget ble redigert 28.09.09 11:14)

puma1
puma1Innlegg: 18489
28.09.09 11:22

Litt spooky at Mattilsynet er inne i denne saken. Er det av hensyn til de som spiser katter til middag? 

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
28.09.09 11:37

Kattene har det for fritt, og det er alt for mange av dem.

Jeg har da selv sett hvordan kattene jakter på fugleunger som knapt har lært å fly. Ganske rått parti.

Alle elsker at våren kommer, med fuglekvitter og liv, og katteeierne slipper kjæledeggene fritt ut for å gå på jakt.

Er katten blitt landets hellige dyr? Ingen restriksjoner i det hele tatt, katten, som ikke hører hjemme i norsk fauna naturlig!

PRØV å gå i land på en holme med hekkende fugl, bøtene er enorme! Noe sånt vern finnes overhodet ikke for småfugl som bor i et tre nær deg. PRØV å gå med en løs hund i hekketiden, ramaskrik! Jeg er for å stenge kattene inne ihvertfall når fuglene flyr ut av redet.

Knut_
Knut_Innlegg: 5742
28.09.09 11:40

Det burde bli mye billigere å sterilisere katter.

ranfinsen
ranfinsenInnlegg: 3701
28.09.09 11:41
VG Nett: Norske fugle og dyrevenner foreslår nå båndtvang for katter og vil svarteliste pus fra norsk fauna.

Her tror jeg også mod klarer å overdrive. Svarteliste katten fra norsk fauna? Var det det som var sagt eller at den ikke naturlig hører hjemme der? Båndtvang for katt? Ja, ja...

Det jeg har troen på er følgende:

1. Chipping av katter med tilhørende øremerking. Og da også opprettelsen av et idregister der husdyret er knyttet til eier. Bør være det samme med hunder og kaniner også. Man plikter også å følge opp vaksinering etc av katter og hunder.

2. Et register over personer og organisasjoner som har tillatelse til å drive med avl.

3. Påbud om sterelisering og kastrering av katter.

4. Krav til at kattene skal ha tilsyn når man drar på ferie. Dokumentert.

5. Konsekvenser for de som bryter overnevnte ordninger, spesielt med tanke på de som "ikke lenger vil ha katten," og som slipper denne "fri" i naturen. Dette kan være permanent indragelse av rett til å ha husdyr.

ranfinsen
28.09.09 11:42
Knut_: Det burde bli mye billigere å sterilisere katter.

Det er billig. Og det er ikke spesielt krevende heller.

ranfinsen
28.09.09 11:46
gammel_mann: Er katten blitt landets hellige dyr? Ingen restriksjoner i det hele tatt, katten, som ikke hører hjemme i norsk fauna naturlig!

De er nok det. I like så med hund. På Kreta er vist nok katter og hunder fredet. De går der mellom bene på restaurantgjester og tigger mat... men de har en misjon.

Men ellers så tror jeg at en del fugleelskere også overdriver kraftig og at de ikke har annet en tomme spekulasjoner å komme med hva angår det "virkelige" antallet "fugledrap." Det høres nesten ut som en kriminell handling, når det ikke er annet en "mat på fat." Om ikke katten hadde gjort noe, hva da med andre "rovfugler?" Hadde ikke de mesket seg med det unge avkommet i sedet?

Er helt enig med deg i at man må få kontroll med bestanden og at det er både til naturens og kattenes beste. Alt for mange katter lever et uverdig liv.

Knut_
Knut_Innlegg: 5742
28.09.09 11:50
ranfinsen: Det er billig. Og det er ikke spesielt krevende heller.

Ikke hunkatter vel?

ranfinsen
28.09.09 11:51
gammel_mann: PRØV å gå i land på en holme med hekkende fugl, bøtene er enorme! Noe sånt vern finnes overhodet ikke for småfugl som bor i et tre nær deg. PRØV å gå med en løs hund i hekketiden, ramaskrik! Jeg er for å stenge kattene inne ihvertfall når fuglene flyr ut av redet.

Nå tilbringer undertegnede en god del tid i et hekkeområde for måker... og livet er hardt for de små. Det er ikke katten som har skyld i det. Ser med tristhet at bestanden av fiskemåker går ned fra år til år. Gråmåken og Svartbakken klarer seg bedre... men deres unger er allerede klekket når fiskemåken legger sine egg.

Å stenge katten ute fra naturen blir også feil. Den har vært her i mange generasjoner nå og naturen er tilpasset den. Problemet er mengden med katt som nå finnes og mengder av snille foreldre som vil gi deres barn et lite nøste... så trist at nøstet blir en stor feit katt som også viser seg å bringe med seg hjem mus og fugler og som går i glemmeboken.

ranfinsen
28.09.09 11:59
Knut_: Ikke hunkatter vel?

Det er mer kostbart med det en med hannkatter.

Her er litt prislister på div assistanse:

http://www.smadyrklinikken.net/?page_id=7

Dog, om alle hannkatter er kastrert så vil det alene gjøre mye. Men 1700 kr for en engangssum er ikke gale uansett, sett i forhold til at dette er et familiemedlem man gjerne har i 15 år. Tenk bare på det å ha akvariefisk... først må man handle akvariet og det er ikke billig det heller, spesielt om man vil gi fiskene et anstendig tilbud ;-)

Her er litt prislister på div assistanse:

http://www.smadyrklinikken.net/?page_id=7

Charlie42
Charlie42Innlegg: 117
28.09.09 12:03

100% enig med aasand og Evola - katt i bånd er dyreplageri (og en bønn om å bli skamklort).

Jeg synes det blir for drøyt at myndighetene skal blande seg så til de grader inn i folks liv at de legger seg opp i hvilke kjeledyr vi har! Lover er ikke svaret på enhver utfordring, politikerne burde jo også vurdere hvorvidt alle inngrep kan rettferdiggjøres ift folks rett til frihet.

Men det er bra at det settes fokus på dyreeieres ansvar for hva dyra våre gjør. Bjeller på halsbånd og kastrering (for å holde "vill"-kattbestanden nede) er tiltak det bør forventes at  ansvarlige katteeiere tenker over. Argumentet om at katter ikke hører naturlig hjemme i naturen vår, synes jeg derimot er tøvete. Mange av hysdyra/landbruket vårt er innførte arter, og ingen ville finne på å utrydde dem av den grunn. Man kunne vel også hevdet at katten har en nyttefunksjon, den har jo tradisjonelt vært bruk til å holde skadedyrbestanden nede.

kosvines
kosvinesInnlegg: 1610
28.09.09 12:08

Katter er frie og selvstendige dyr. Sette restriksjoner på antall katter pr. husstand og/eller båndtvang og innespering er grotest og umoralsk. I tillegg er kattene meget effektive ovenfor gnagere (som er skadedyr det finnes altfor mye av).

Der jeg bodde tidligere, tok kattene mine 2-10 dyr i uka, men det var nesten bare mus og rotter. Fugler var det veldig lite av i forhold, kanskje 2-3 i året (Godt mulig de tok noen som jeg ikke så, men de er veldig opptatte av å dra byttet inn i huset). Jeg vil tro at dette "problemet" er meget oppskrytt.

apples
applesInnlegg: 6375
28.09.09 12:17

Synes dette høres fullstendig idiotisk ut.

Enten så har disse menneskene aldri hatt katter selv, eller så har de bodd i byen hele livet. Forslag om merking og registrering er jeg forsåvidt enig i, men det kommer aldri til å gå i praksis - ikke uten å kastrere hver eneste katt i hele landet.

Charlie42
28.09.09 12:22
ranfinsen: Det jeg har troen på er følgende: 1. Chipping av katter med tilhørende øremerking. Og da også opprettelsen av et idregister der husdyret er knyttet til eier. Bør være det samme med hunder og kaniner også. Man plikter også å følge opp vaksinering etc av katter og hunder. 2. Et register over personer og organisasjoner som har tillatelse til å drive med avl. 3. Påbud om sterelisering og kastrering av katter. 4. Krav til at kattene skal ha tilsyn når man drar på ferie. Dokumentert. 5. Konsekvenser for de som bryter overnevnte ordninger, spesielt med tanke på de som "ikke lenger vil ha katten," og som slipper denne "fri" i naturen. Dette kan være permanent indragelse av rett til å ha husdyr.

Tvungen registrering, påbud om kjøp av vetrinærtjenester og offentlige dokumentasjonskrav for hverdagslige trivialiteter...

Jaja, det kunne jo i det minste vært interessant å se myndighetene prøve å håndheve disse drakoniske lovene med 700.000 ++ norske katter. Punktene dine om løyve for dyreomsetning (går ut fra at dette er dekkende for det du skriver om) og straff for vanskjøtsel, har vi forresten allerede.

apples
28.09.09 12:34

....og der begynte innvandringsdebatten.

Evola
EvolaInnlegg: 375
28.09.09 12:35
kklol: disse stammene med somaliere i Oslo hører heller ikke hjemme i norsk fauna..!

De tar jo også for seg av "gnagere", spesielt "mus".

ranfinsen
28.09.09 12:39
Charlie42: Jaja, det kunne jo i det minste vært interessant å se myndighetene prøve å håndheve disse drakoniske lovene med 700.000 ++ norske katter. Punktene dine om løyve for dyreomsetning (går ut fra at dette er dekkende for det du skriver om) og straff for vanskjøtsel, har vi forresten allerede.

Litt av problemet i dag er at mange har hunnkatter som ikke er sterelisert. Så henger de opp oppslag om dette og ønsker å gi dem vekk... om ikke, så tar veterineren dem. Det er dette man må få bukt med. Om man skal ha kontroll på en bestand så må den kontrolleres i forhold til kattemor.

Men, som du sier, det er mye katter i dag og det er få tiltak for å gi noen ansvar. Derfor kommer nok dette registeret som skal innføres til å sette fart på hjulene. Når man er knyttet til en katt så vil man også tildeles et ansvar. Slik er det ikke i dag med mindre katten allerede er merket.

I Australia har man holdt på med krav om slik merking lenge, men der har de også hatt skikkelig problem med katter i forhold til naturen, slik som de har hatt med andre dyr (kaninen.)

Straffer har vi, men det er lite for myndighetene å gjøre når katten ikke er knyttet til en eier.

Butters
ButtersInnlegg: 17901
28.09.09 12:42

Jeg har ofte sagt dette. Hunder har båndtvang fra 15 april til 15 oktober er det vel. For at de ikke skal plage å ta hekkende fugler. Men hundene tar jo stort sett ikke fugl selv om de går løs.
Katter derimot slakter fugler for fote, men har aldri vært snakk om noen regulering der.

ranfinsen
28.09.09 12:45
Butters: Jeg har ofte sagt dette. Hunder har båndtvang fra 15 april til 15 oktober er det vel. For at de ikke skal plage å ta hekkende fugler. Men hundene tar jo stort sett ikke fugl selv om de går løs.
Katter derimot slakter fugler for fote, men har aldri vært snakk om noen regulering der.

Tror dette sier noe om hvem som er det hellige dyret av katt og hund... hunden skal hindres i å løpe etter katten ;-))

apples
28.09.09 12:49
Butters: Jeg har ofte sagt dette. Hunder har båndtvang fra 15 april til 15 oktober er det vel. For at de ikke skal plage å ta hekkende fugler. Men hundene tar jo stort sett ikke fugl selv om de går løs.

Nå dreper og skader vel hunder litt flere mennesker enn det katter gjør i løpet av et år. Og det er litt verre å bli bitt av en hund enn av en katt. Lovene våre er laget for å beskytte det vi setter høyest - mennesket. Fuglene? Tja.. tviler på påbudet om båndtvang hadde blitt opphevet selv om vi ikke hadde fugl lenger.

Butters
28.09.09 12:50
Charlie42: 100% enig med aasand og Evola - katt i bånd er dyreplageri (og en bønn om å bli skamklort).

Ikke om man vender katten til det fra den er 8-9 uker gammel. Da blir den vant med det. Men kan selvfølgelig ikke bygynne med det når katten er godt voksen.

Akkurat som med kanin, setter du bånd på en 2 år gammel kanin freaker den totalt ut, mens setter du det på en kaninunge og vender han til med det fra starten, ingen problem og den går gjerne i bånd resten av livet. Hadde en kanin som gikk i bånd og en som nektet. Den som nektet var ikke vent til det som liten rakker.

Samme om du skal sette bånd på en godt voksen hund som aldri har hatt bånd på vil den også få panikk, mens vender du hunden til det fra den er valp er det null problem 

legalize_it
legalize_itInnlegg: 12851
28.09.09 12:51

Dette har vel litt mer med hvor farlige løse hunder kan være for mennesker også. Og at de fort kan ta større dyr en fugler osv. Har selv katter, og tror mine har tatt tilsammen en eller to fugler i år. Mot en god del gnagere.

Det å ha katter i bånn går heller ikke, da dette er passe sta dyr i forhold til hunder. Lykke til med å få en katte til å følge veien å gå hvor du vil.

apples
28.09.09 12:56
ranfinsen: Litt av problemet i dag er at mange har hunnkatter som ikke er sterelisert. Så henger de opp oppslag om dette og ønsker å gi dem vekk... om ikke, så tar veterineren dem. Det er dette man må få bukt med. Om man skal ha kontroll på en bestand så må den kontrolleres i forhold til kattemor.

En ting er å registrere, en annen er å drepe.

Skal man få kontroll på kattebestanden må man drept alle disse skogskattene og hjemløse katter som ingen vil betale for å sterilisere. Man måtte så hatt en måte å sjekke hvilke katter som er sterilisert, og en måte å se dette når man ser katten (halsbånd er uaktuelt da dette kun fører til fare for at katten skal sette seg fast). Så skulle man kanskje begynt med fødselsklinikker for katter, for å være sikker på hvor mange katter som blir født slik at man vet hvor mange som skal steriliseres og kastreres.

Og hva ville det egentlig kostet å ha "katteobservatører" fartende rundt på alle avsidesliggendes steder i dette relativt ufremkommelige landet vårt?

Hjelpe meg... nei, jeg går tilbake til "fullstendig idiotisk"...

Butters
28.09.09 12:57
apples: Nå dreper og skader vel hunder litt flere mennesker enn det katter gjør i løpet av et år. Og det er litt verre å bli bitt av en hund enn av en katt.

Men det er ikke derfor vi har bandtvang. Da hadde det vært båndtvang hele året og ikke bare mens ville dyr har hekkesesong. (noen kommuner har riktignok båndtvang året rundt).

Charlie42
28.09.09 12:59
ranfinsen: Litt av problemet i dag er at mange har hunnkatter som ikke er sterelisert. Så henger de opp oppslag om dette og ønsker å gi dem vekk... om ikke, så tar veterineren dem. Det er dette man må få bukt med. Om man skal ha kontroll på en bestand så må den kontrolleres i forhold til kattemor. Men, som du sier, det er mye katter i dag og det er få tiltak for å gi noen ansvar. Derfor kommer nok dette registeret som skal innføres til å sette fart på hjulene.

Eller man kan velge det noe rimeligere alternativet med p-piller til hunnkatten, det fungerer greit ift kjeledyr som ikke løper rundt alt for lenge i slengen (=de fleste huskatter). Viss myndighetene påbyr sterilisering, har man i realiteten dyttet en dyr vetrinærregning på alle og enhver som har katt, og det er vel mest til nytte og glede for vetrinærstanden...

Jeg mener det får holde med de straffebestemmelsene vi allerede har mot vanskjøtsel/dyreplageri, lovverket er på plass - det er opp til Mattilsyn og politi om de vil benytte det. Jeg synes bare ikke det er rimelig at vi skal tvangsregistreres, slik det er foreslått, for å eie et kjeledyr!

TURBRA
TURBRAInnlegg: 36346
28.09.09 13:02

At katten både skremmer og tar rotter og mus må i hvert fall være positivt.

Katter som er vant med å gå fritt kan man ikke begynne å bruke bånd på, det er dyreplageri!

Ulven var jo en naturlig del av vår fauna, men den har mennesket så og si utryddet. Det er mennesket som er det farligste rovdyret, ikke katter...

Jeg er imidlertid enig i at mange ikke er flinke nok til å ta vare på kattene sine. Ikke blir de merket og ikke kastrert/sterilisert, og ofte overlatt til seg selv, eller reist fra... Resultatet er mange katter uten hjem som lever et miserabelt liv dessverre....

(Innlegget ble redigert 28.09.09 13:02)

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
28.09.09 13:04

Det ble liksom flere debatter i debatten her, og det er jo greit nok, det. Jeg tror de fleste ansvarsfulle katteeiere kan holde katten inne de få ukene når småfuglene lærer seg å fly. Når de kan fly, klarer de seg. Da kan kattene slippes fri og fange mus.

Villkattene bør fanges og avlives der hvor det er mange av dem.

Det er ikke riktig å sammenligne katter med rovfugl. Rovfugl hører naturlig hjemme i naturen.

(Innlegget ble redigert 28.09.09 13:05)

ranfinsen
28.09.09 13:06
Charlie42: Jeg synes bare ikke det er rimelig at vi skal tvangsregistreres, slik det er foreslått, for å eie et kjeledyr!

Jeg forstår det og respekterer det. Selv har vi merket katten med chip (det står stemplet ID i øret) for kattens eget beste og vårt. Om noen finner ham forkommen så kan vi knyttes til ham og de bringer ham hjem. Et annet problem med katter er andre mennesker. Når noen drar på ferie så kan katten være ganske så kontaktsyk og for folk som ikke er katteeiere selv kan det virke som om katten ikke har et hjem. Så mater de den og katten forblir der helt til eierne kommer hjem eller for alltid. Om katten er merket så har ikke slike "kattematere" noen vanskelig oppgave med å finne ut hvem katten tilhører. Har familien flyttet og katten er igjen, så kan de fint overta katten, men familien som har "forlatt" katten må møtes med konsekvenser i forhold til fremtidig anskaffelse av katt. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg