Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Takras; Gårdeiers ansvar

NYTT TEMA
mening-om-alt
mening-om-altInnlegg: 6
18.03.10 15:21

Jeg blir sikkelig sint når jeg leser at boten en gårdeier får for å unnlate å fjerne is fra taket er fattige kr 500,-! Nå mener Byrådsleder at dette bør økest til kr 3000,-! Hallo, hvem synes at kr 3000,- er høy nok pris for å risikere et (uaktsomt) drap? Vi snakker om personer som spekulerer i mennesker liv og helse, for å kunne spare kr 2 500,-, som det koster å få isen fjernet. Kyniske boligeiere som gjør daglig ferdsel i byens gater til et rent helvete! Det bør også bli forbud mot fasadevarslig som "fare for ras", når vi som fotgjengere ikke har noe alternativ. Det finnes ingen trygge soner! Selv biler som står parkert får hele taket og bilvinduer slått inn. Hvor skal vi kunne ferdes tryggt? På tide at det blir laget nye regler om bedre sikkring av tak og høyere bøter for de som gir blaffen!

sploinxx
sploinxxInnlegg: 6733
18.03.10 15:24

Passe straff må være hundre tusen millioner milliarder

http://www.youtube.com/watch?v=2gtya_Ak0NU

(Innlegget ble redigert 18.03.10 15:27)

radier3002
radier3002Innlegg: 7656
18.03.10 16:23

Tror nok bota/straffen blir betydelig strengere om det faktisk skulle skje noe.

legalize_it
legalize_itInnlegg: 7951
18.03.10 16:34
radier3002: Tror nok bota/straffen blir betydelig strengere om det faktisk skulle skje noe.

Da er det alt for seint. Egentlig så burde man drite i å gi gårdeierne bøter, og heller noen firmaer som kan kjøre rundt og ta der det trengs. Så kan heller regninga ettersendes.

mening-om-alt
mening-om-altInnlegg: 6
18.03.10 17:20

Du har kanskje ikke fått det med deg, men det har allerde skjedd. Mann 24 år ligger i dag i koma etter å ha blitt truffet av takras nå på tirsdag og en dame ble truffet av ras i går. Foreløpig ingen dødsfall, men en hjerneskade er jo like ille!

Gevency_nr3
Gevency_nr3Innlegg: 3592
18.03.10 19:53

Dama truffet i Arendal i dag.

Tragisk. Bøter bør ligge på 20 000 - 50 000 kroner dagen om gårdeiere skal gidde å ta tak. Husk at det er mange store selskaper som eier drøss med gårder.

liftmann
liftmannInnlegg: 15306
18.03.10 19:55

det koster kr.1400 pr time å fjærne sne fra tak.

XtraGal3
XtraGal3Innlegg: 75442
19.03.10 00:05

Vi er flere her som er enig om at det er STATEN som burde fjerne ISEN fra bygårdene

Dette burde være komunens ansvar ikke folk

Grunnen:

Det er mange eldre og syke folk som bor og disse kan IKKE gå ut å fjerne is hele tiden fra taken

De som greier det bør selvfølgelig gjøre en insats men... det burde være en slags orning fra komunen her.

Jeg tror ikke det er normalt at det er folk som skal ha ansvar for dette.

men godt mulig en 50/50 ordning kunne ordnes at det sammarbeides med komunen der komunen hjelper til og folk i bygårdene også hjelper til der det går ann.

Bengal1
Bengal1Innlegg: 18995
19.03.10 01:01
XtraGal3: Vi er flere her som er enig om at det er STATEN som burde fjerne ISEN fra bygårdene Dette burde være komunens ansvar ikke folk Grunnen: Det er mange eldre og syke folk som bor og disse kan IKKE gå ut å fjerne is hele tiden fra taken De som greier det bør selvfølgelig gjøre en insats men... det burde være en slags orning fra komunen her. Jeg tror ikke det er normalt at det er folk som skal ha ansvar for dette. men godt mulig en 50/50 ordning kunne ordnes at det sammarbeides med komunen der komunen hjelper til og folk i bygårdene også hjelper til der det går ann.  

Ikke leietager, men GÅRDEIER er ansvarlig. Og gårdeier er ofte et firma, eller iallefall en person som bør være i stand til å plukke opp telefonen og leie noen til å fjerne farlig is og snø fra skråtak

XtraGal3
19.03.10 01:04
Bengal1: Ikke leietager, men GÅRDEIER er ansvarlig. Og gårdeier er ofte et firma, eller iallefall en person som bør være i stand til å plukke opp telefonen og leie noen til å fjerne farlig is og snø fra skråtak

ok det høres litt bedre ut, det er det vi her i europa kaller de administrative

Jeg trodde at det var alle som bodde i husene sine i Norge som var ansvarlig og måtte opp på takene å måke selv om de er både 90 og 100 år ellers havnet de i fengsel .. fant det litt ekstremt hvis det var slik

(Innlegget ble redigert 19.03.10 01:05)

TURBRA
TURBRAInnlegg: 36021
19.03.10 01:05
Bengal1: Ikke leietager, men GÅRDEIER er ansvarlig. Og gårdeier er ofte et firma, eller iallefall en person som bør være i stand til å plukke opp telefonen og leie noen til å fjerne farlig is og snø fra skråtak

Riktig, det er gårdeier eller styrene i borettslag..

Bengal1
19.03.10 01:08
XtraGal3: ok det høres litt bedre ut, det er det vi her i europa kaller de administrative Jeg trodde at det var alle som bodde i husene sine i Norge som var ansvarlig og måtte opp på takene å måke selv om de er både 90 og 100 år ellers havnet de i fengsel .. fant det litt ekstremt hvis det var slik

Uansett er det jo fullt mulig å leie andre til å gjøre slike jobber da, så jeg ser egentlig ikke problemet.

radier3002
radier3002Innlegg: 7656
19.03.10 09:24
mening-om-alt: Du har kanskje ikke fått det med deg, men det har allerde skjedd. Mann 24 år ligger i dag i koma etter å ha blitt truffet av takras nå på tirsdag og en dame ble truffet av ras i går. Foreløpig ingen dødsfall, men en hjerneskade er jo like ille!

Det har jeg vel fått med meg, men du bommer på poenget!

Jeg er for økt bot for ikke å fjerne farlige istapper, men man kan ikke sette den boten på nivå med den straffen man skal få om ulykken skjer. Da - og først da - kan man ta de store kanonene i bruk. Du kan da ikke idømme folk fengselsstraffer for ikke å fjerne istapper!

Men sett gjerne boten til 10-20.000 for meg, om de ikke gjør det de må. Det er allikevel en bagatell ift leieinntektene de har på bygårder i sentrum.

XtraGal3
19.03.10 13:53
Bengal1: Uansett er det jo fullt mulig å leie andre til å gjøre slike jobber da, så jeg ser egentlig ikke problemet.

Joda men så spørs det om alle har like god råd men det er jo klart at slike saker bør ha prioritet

Valkyrianne
ValkyrianneInnlegg: 2052
19.03.10 14:17

§ 2-3

Når det kan være fare for ras av snø og is fra hustak mot sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel, skal eier straks sette opp avvisere som gjør det tydelig at ferdsel er forbundet med fare eller ulempe. Eier plikter snarest å rydde tak for snø og is, slik at ras unngås. Når faren for ras er over skal avviserne fjernes.

Rasfare.no

Det finnes flere slike firma, dette er ikke noe som "skal prioriteres", det er loven at du må ha avisere og fjerne isen fra taket. Det må gårdeier beregne i driftsutgifter. Jeg er helt enig i at boten er latterlig lav og at å høyne den til 3000 er meningsløst lite.

Bengal1
19.03.10 23:34
XtraGal3: Joda men så spørs det om alle har like god råd men det er jo klart at slike saker bør ha prioritet

Når mennesker og dyr kan komme til skade på grunn av deg og din eiendom, må du ta deg råd til utbedring, det er det denne diskusjonen handler om. Din egen alder spiller ingen rolle her, heller ikke hva du ønsker å bruke på vedlikehold av bygningen du eier. Er du eieren, er du ansvarlig for bygget.

XtraGal3
20.03.10 22:10
Bengal1: Er du eieren, er du ansvarlig for bygget.

Ja er man eieren men jeg siktet til de som bor i huset som leiertaker trodde jo først det var dem som hadde ansvaret men nå ser jeg at det er eieren og de har jo mer råd enn de som leier som oftest.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg