Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spørsmål om boligkjøp.. LNF og fradeling

NYTT TEMA
Emol
EmolInnlegg: 18342
28.06.10 22:34

Hei. Leste bare på en liten enebolig så står det:

1) Regulering
Uregulert, men i kommuneplanen avsatt til LNF-område.

2)
Tomten er under fradeling og sammenføyning slik at alt blir ett bruksnummer.

LNF = er det slik at man ikke kan bygge ekstra på landsbruksområde?
Under fradeling? Er ikke sikker på hva det betyr?

Jeg er litt grønn noen ganger

Prøvde google, men fikk ikke helt gode svar.
Tenkte å sende mail til megler, men kan prøve her også

Takk

(Innlegget ble redigert 28.06.10 22:36)

Emol
28.06.10 22:36

Ser nå at at det var boligforum. sorry for feilposting

NetDevil
NetDevilInnlegg: 88
28.06.10 22:37
Emol: Ser nå at at det var boligforum. sorry for feilposting

IQ er en tøff bil;-)

PhilLeotardo
PhilLeotardoInnlegg: 6103
28.06.10 22:41
Emol: Tomten er under fradeling og sammenføyning slik at alt blir ett bruksnummer.

LNF = er det slik at man ikke kan bygge ekstra på landsbruksområde?
Under fradeling? Er ikke sikker på hva det betyr?

Hei,

LNF-soner har som oftest en TU (total utnyttelse) på 10%, avhengig av kommune/fylke. Det vil si at dersom du har ett måls tomt vil tomta være maksimalt utnyttet hvis bebyggelsen er 100 kvm, pluss minus.

La oss si at dette aktuelle huset du ser på ligger under TU, da kan du bygge på dersom de bygges inn i eksisterende bygningsmasse. Problemet med LNF gjør at dette er en lang og kronglete vei i kommunen og hos naboer.

Mitt råd er å styre unna denne type eiendommer dersom du har lyst til å utvikle noe videre.

Emol
28.06.10 22:48
PhilLeotardo: Hei, LNF-soner har som oftest en TU (total utnyttelse) på 10%, avhengig av kommune/fylke. Det vil si at dersom du har ett måls tomt vil tomta være maksimalt utnyttet hvis bebyggelsen er 100 kvm, pluss minus. La oss si at dette aktuelle huset du ser på ligger under TU, da kan du bygge på dersom de bygges inn i eksisterende bygningsmasse. Problemet med LNF gjør at dette er en lang og kronglete vei i kommunen og hos naboer. Mitt råd er å styre unna denne type eiendommer dersom du har lyst til å utvikle noe videre.

Takk for svar..

Tomta var 1300 kvadrat og huset lå ca på 70 kvadrat (et bitte lite hyggelig hus), så da kan jeg bygge ut til 130 kvadrat total (ikke 130 m2 grunnflate, men totalt?)

Men per dags dato ligger den som uregulert, men den kan bli det ifølge kommuneplanen

Vet du hva det andre vil si?

PhilLeotardo
28.06.10 22:50
Emol: Takk for svar..

Tomta var 1300 kvadrat og huset lå ca på 70 kvadrat (et bitte lite hyggelig hus), så da kan jeg bygge ut til 130 kvadrat total (ikke 130 m2 grunnflate, men totalt?)

Men per dags dato ligger den som uregulert, men den kan bli det ifølge kommuneplanen

Ja, det vil være naturlig å tro det.

Men, fortell litt om områdene rundt dette LNF-feltet. Er det langt fra nærmeste boligregulerte område? Langt fra byen for eksempel? Ligger denne uregulerte tomta tilstøtende mot boligregulert for eksempel?

PhilLeotardo
28.06.10 22:54
Emol: Vet du hva det andre vil si?

Fradelingsspørsmålet:

En tomt på 1000 kvadratmeter kan fradeles i flere deler, for eksempel. Du kan bo på 550kvm og få 450 fradelt (seksjonert ut), for videresalg for eksempel.

For å fradele tomt må du ha hjemmel eller fullmakt/samtykke fra hjemmelshaver. I dette tilfellet vil jeg tro at det er eieren av dette huset som har søkt fradeling.

En slik prosess tar normalt ikke mer enn 3 måneder, avhengig av kommune.

Emol
28.06.10 22:55
PhilLeotardo: Ja, det vil være naturlig å tro det. Men, fortell litt om områdene rundt dette LNF-feltet. Er det langt fra nærmeste boligregulerte område? Langt fra byen for eksempel? Ligger denne uregulerte tomta tilstøtende mot boligregulert for eksempel?

Er det langt fra nærmeste boligregulerte område? Ca 7 min med bil

Langt fra byen for eksempel? Ca 25 min til Kristiansand sentrum

Ligger denne uregulerte tomta tilstøtende mot boligregulert for eksempel? Ikke sikker på spm

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 29902
28.06.10 22:57
Emol: Takk for svar..

Hvor mye du kan regne med å få bygge, om noe, vil stå i kommuneplanen. Du kan ikke uten videre regne med TU = 10 %.

Ellers blir ikke områder regulert uten videre. Noen må ha et behov for å regulere området til noe. Dette være seg massiv utbyggingen i den ene enden eller totalt vern i den andre enden.

Ethvert areal i kommunen kan bli regulert dersom noen ønsker det.

Emol
28.06.10 22:58
PhilLeotardo: Fradelingsspørsmålet: En tomt på 1000 kvadratmeter kan fradeles i flere deler, for eksempel. Du kan bo på 550kvm og få 450 fradelt (seksjonert ut), for videresalg for eksempel. For å fradele tomt må du ha hjemmel eller fullmakt/samtykke fra hjemmelshaver. I dette tilfellet vil jeg tro at det er eieren av dette huset som har søkt fradeling. En slik prosess tar normalt ikke mer enn 3 måneder, avhengig av kommune.

Pleier å føle meg ganske smart, men ikke når det gjaldt dette tydeligvis:

"Tomten er under fradeling og sammenføyning slik at alt blir ett bruksnummer. Tomten er oppmålt, men målebrevet er under uttegning slik at tomten er omtrentelig angitt. Se vedlagte kart. Arealet på ca 1,3 dekar er omtrentlig."

Så tomta man kjøper er 1,3 dekar, så ikke sikker på dette betyr

PhilLeotardo
28.06.10 23:00
Emol: Ligger denne uregulerte tomta tilstøtende mot boligregulert for eksempel? Ikke sikker på spm

Grenser tomta mot en annen tomt som er regulert til bolig?

Ut i fra det andre du sier bør du oppsøke byggesakskontoret i kommunen for å høre om eventuell påbygging av eksisterende hus. I og med at dette ligger så langt ut vil dette feltet neppe bli omregulert til bolig på veldig mange år. Det trenger ikke å ha noe praktisk innvirkning for deg, men om poenget her er å bygge ut bør du få et utsagn fra kommunen før du legger inn bud eller gjennomfører handelen.

Dette er en del av kommunens servicetilbud til skattebetalerne og er helt gratis. Ta med gårds- og bruksnummer og hør hvordan de stiller seg til dette.

Som oftest er problemene med LNF-utvikling knyttet til byggelinje fra sjø, eventuelle miljøpåvirkninger og slike ting. Jeg vil tro at kommunen vil la deg bygge på noen skarve kvadratmeter, men dette må nabomeldes og sånne barnslige ting. Spør dem først.

Emol
28.06.10 23:03
BornOnThe4thOfJuly: Hvor mye du kan regne med å få bygge, om noe, vil stå i kommuneplanen. Du kan ikke uten videre regne med TU = 10 %. Ellers blir ikke områder regulert uten videre. Noen må ha et behov for å regulere området til noe. Dette være seg massiv utbyggingen i den ene enden eller totalt vern i den andre enden. Ethvert areal i kommunen kan bli regulert dersom noen ønsker det.

Oki, du er jo et orakel her inne, gjelder jo Kristiansand Kommune, den er jo på ørten siden så tror ikke jeg bruker kvelden på det:

http://www.kristiansand.kommune.no/planer-prosjekter/Kommuneplan/Kommuneplanrevisjon-2010-2021/

Ligger ikke så langt fra et vassdrag, men likevel ikke nærme nok til at jeg i utgangspunktet ville tro det var grunnen

PhilLeotardo
28.06.10 23:04
Emol: "Tomten er under fradeling og sammenføyning slik at alt blir ett bruksnummer. Tomten er oppmålt, men målebrevet er under uttegning slik at tomten er omtrentelig angitt. Se vedlagte kart. Arealet på ca 1,3 dekar er omtrentlig."

Så tomta man kjøper er 1,3 dekar, så ikke sikker på dette betyr

Fradeleren får ikke målebrevet før fradelingssøknaden er behandlet. Det koster et par-tre tusen å få oppmålt tomta og når dette er gjort vil man få vite det eksakte målet og dette vil bli registrert. Det er fradeleren som betaler for dette, ikke du.

1,3 dekar vil utgjøre 1.300 kvadratmeter.

Jeg ville også ha ventet til fradelingen var endelig før jeg eventuelt hadde bydd, bare slik at man er sikker på at det blir faktisk 1300 og ikke 900.

Emol
28.06.10 23:05
PhilLeotardo: Grenser tomta mot en annen tomt som er regulert til bolig? Ut i fra det andre du sier bør du oppsøke byggesakskontoret i kommunen for å høre om eventuell påbygging av eksisterende hus. I og med at dette ligger så langt ut vil dette feltet neppe bli omregulert til bolig på veldig mange år. Det trenger ikke å ha noe praktisk innvirkning for deg, men om poenget her er å bygge ut bør du få et utsagn fra kommunen før du legger inn bud eller gjennomfører handelen. Dette er en del av kommunens servicetilbud til skattebetalerne og er helt gratis. Ta med gårds- og bruksnummer og hør hvordan de stiller seg til dette. Som oftest er problemene med LNF-utvikling knyttet til byggelinje fra sjø, eventuelle miljøpåvirkninger og slike ting. Jeg vil tro at kommunen vil la deg bygge på noen skarve kvadratmeter, men dette må nabomeldes og sånne barnslige ting. Spør dem først.

Ja, mener den grenser noe til et lite jorde og nedenfor til bolig

Hei, ja, jeg skal ringe kommunen. Vil uansett ikke være snakk om mange kvadrat. Men 70 kvadratsmeter hus er jo ikke så veldig stort

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 46212
28.06.10 23:13
NetDevil: IQ er en tøff bil;-)
Emol
28.06.10 23:31
PhilLeotardo: Fradeleren får ikke målebrevet før fradelingssøknaden er behandlet. Det koster et par-tre tusen å få oppmålt tomta og når dette er gjort vil man få vite det eksakte målet og dette vil bli registrert. Det er fradeleren som betaler for dette, ikke du. 1,3 dekar vil utgjøre 1.300 kvadratmeter. Jeg ville også ha ventet til fradelingen var endelig før jeg eventuelt hadde bydd, bare slik at man er sikker på at det blir faktisk 1300 og ikke 900.

Ja, for 900 kvadrat blir jo plutselig lite med tanke på +- 10%

Siste spørsmål: Det at den evt blir LNF, har det noe å si for hageoppbyggingen etc?

PhilLeotardo
28.06.10 23:33
Emol: Siste spørsmål: Det at den evt blir LNF, har det noe å si for hageoppbyggingen etc?

Nei.

BornOnThe4thOfJuly
28.06.10 23:35
Emol: Oki, du er jo et orakel her inne, gjelder jo Kristiansand Kommune, den er jo på ørten siden så tror ikke jeg bruker kvelden på det:

http://www.kristiansand.kommune.no/planer-prosjekter/Kommuneplan/Kommuneplanrevisjon-2010-2021/

Ligger ikke så langt fra et vassdrag, men likevel ikke nærme nok til at jeg i utgangspunktet ville tro det var grunnen

Er ikke den mest ryddige kommuneplanen jeg har sett, men jeg tror vel at jeg fant det rette punktet.

Dessverre hjelper det deg ikke så mye da det står på side 97:

b. Spredt boligbygging (§ 11-11 nr. 2)

I områder avsatt etter § 11-7 nr. 5b kan det, etter
behandling av enkeltvise søknader, tillates oppført
mindre tilbygg og påbygg til eksisterende boenhet
og mindre frittliggende boder/garasjer inntil 30
m2 bya/bra på bebygd boligeiendom. Etablering
av nye boenheter er ikke tillatt.

Kort fortalt har ikke Kristiansand satt noen generell utnyttelsesgrad i LNF-områder og de går som hovedregel inn for at all ny bebyggelse skal ha en reguleringsplan.

Imidlertid er det altså åpne for enkeltvise søknader og det kan bety så mangt. Hvor strenge dem er i forhold til disse enkeltvise søknadene vet jeg ikke. Noe har dem sikkert å gå på. Du kan prøve å ringe kommunen, men det er generelt vanskelig å få antydninger om størrelsen på volumer som kan godtas uten at du faktisk har levert inn søknad.

I forhold til eventuelle nye reguleringsplaner kan du sjekke hva som har kommet av innspill til kommuneplanen om nye utbyggingsområder her.

Emol
28.06.10 23:47

Takker for svar.
Ligger en liten garasje på andre siden av veien, men "hovedveien" går mellom hus og garasje.

Så da kan eventuelt man utvide boligen med 30kvadrat?
Men å utvide med 30kvadrat koster mer enn det smaker.

Og det er vel 30 kvadrat totalt, ikke grunnflate?

Gudfaren
GudfarenInnlegg: 41831
29.06.10 00:04
NetDevil: IQ er en tøff bil;-)

Ser på innleggene dine at du har kjørt den en stund, så du vet nok hva du snakker om...

BornOnThe4thOfJuly
29.06.10 01:27
Emol: Takker for svar.
Ligger en liten garasje på andre siden av veien, men "hovedveien" går mellom hus og garasje.

Så da kan eventuelt man utvide boligen med 30kvadrat?
Men å utvide med 30kvadrat koster mer enn det smaker.

Og det er vel 30 kvadrat totalt, ikke grunnflate?

Jeg tolker det ikke slik. De 30 m2 er knyttet til frittliggende boder etc.

De sier ingenting om hvor mye man kan utvide en eksisterende bolig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg