Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nabostøy

NYTT TEMA
Rin00ws
Rin00wsInnlegg: 667
15.08.10 23:38

Så utrolig deilig at jeg har så gode naboer :) De vet jeg er ung, og dem sier at det er greit at jeg har fester og høy musikk, bare dem slipper alt av søppel og tull havner på demmes plen. Det har skjedd ett par ganger og da har jeg selvfølgelig gått og ryddet opp. Men det kjipe derimot er at jeg bor rett ved hovedveien o.O Så da purken kjører forbi og hører høy musikk så ødelegger dem for det meste. Uansett om dem har gått og snakket med naboer og spurt om det er for høy musikk. Og naboene har sagt at det er ok, så skal de idiotene i politibilen komme og ødelegge !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Irriterende!

Innvandreren
InnvandrerenInnlegg: 67
15.08.10 23:53

Man skal tåle litt. Bodde før et sted der naboen hadde musikken jævlig høyt på sommeren når de hadde fest osv. Spilte til langt på natten, og det var helt greit for min del. Men det kommer jo an på hva man mener med høyt, problemet til trådstarteren kunne vært løst med å skru opp volumet på tv'en. Men bor man i blokk eller vegg til vegg så kan det bli voldsomt.

Men jeg synes det er viktig at naboer ikke er sytete og grinete, man skal kunne gjøre slik at alle trives. Der jeg bor nå, så er alle de nærmeste husene rundt oss gamlinger, og hele i fjor hadde jeg bare en eneste gang fest hjemme fordi gamlingene kom og klagde, og det kl på 10 kvelden. Men selv så setter de på gressklipperen tidlig på morran på en lørdag når alle sover, men det er jo greit, tydeligvis

butler93
butler93Innlegg: 4055
16.08.10 00:03
HappyDudenEspen: Vi burde ikke hatt nattero kl. 23 engang.

Gratulerer med innlegg nr 1000

butler

HappyDudenEspen
HappyDudenEspenInnlegg: 3476
16.08.10 06:27
butler93: Gratulerer med innlegg nr 1000 butler

Hehe, kunne tatt seg bedre den ja. Kanskje.

hdaniels
hdanielsInnlegg: 877
16.08.10 09:15

Dessverre har en del studenter en ovenfra og ned-holdning når de kommer på nye steder, noe som gjerne medfører at det overhodet ikke faller de inn at de kan ha naboer som faktisk er noen år forbi studietiden, og ikke kan bli holdt våken av musikk og bråk midt i uken.

For noen år tilbake ringte vi på for å be de dempe seg litt. Gjennom det åpne vinduet hørte jeg ringeklokken da jeg ringte på, men de ga faen i å åpne. Synd for de at sikringsskapet sto ute i fellesarealet, det ble fort både stille og mørkt:) Dette var dog midt i uken, etter midnatt. Da mener jeg det er på tide å enten komme seg på byen eller se til helvete å dempe musikken. Kanskje også lukke vinduene FØR man setter i gang allsang på DDE med Rai Rai.

(Innlegget ble redigert 16.08.10 09:16)

Zaflava
ZaflavaInnlegg: 136
16.08.10 10:03
eplemosten: Hvor mye støy bør man kunne akseptere fra naboer i helger?   Natteroen innntreffer etter klokken 23:00 iflg. Naboloven, dog sier en høyesterettsdom at denne inntreffer tidligere dersom folk flest i området har gått til ro for natten.  Klokken er fremdeles ikke 23:00, det har siden rundt 21:00 vært høy musikk fra en naboleilighet, noe som medfører at vi sliter med å høre TVen når vil har normalt volum på denne.

Med mindre dette er noe som plager deg svært ofte, så bør du enten slutte å være så snerpete - eller flytte til en sted der du bare hører deg selv...og TV`n.

NB: Det er ikke - jeg gjentar; IKKE noe ledig i mils omkrets av meg! :)

Iramhs
IramhsInnlegg: 3444
16.08.10 12:49
Zaflava: Med mindre dette er noe som plager deg svært ofte, så bør du enten slutte å være så snerpete - eller flytte til en sted der du bare hører deg selv...og TV`n.

Som du sier, skjer dette en gang eller to i året burde det ikke være noe problem (og det er det sikkert ikke heller), men om det er hver eneste helg, da skjønner jeg at man reagerer. Det handler om å ta hensyn, og man kan godt ta hensyn og la noen bråke innimellom, men de som bråker må ta hensyn de også.

Du mener altså at et ektepar på f.eks. 83 må flytte fordi naboen bråker? En sånn påkjenning kan i værste fall ta livet av dem... Da er det bedre at de som bråker enten demper seg eller flytter selv.

Zaflava
ZaflavaInnlegg: 136
16.08.10 14:09
Iramhs: Som du sier, skjer dette en gang eller to i året burde det ikke være noe problem (og det er det sikkert ikke heller), men om det er hver eneste helg, da skjønner jeg at man reagerer. Det handler om å ta hensyn, og man kan godt ta hensyn og la noen bråke innimellom, men de som bråker må ta hensyn de også. Du mener altså at et ektepar på f.eks. 83 må flytte fordi naboen bråker? En sånn påkjenning kan i værste fall ta livet av dem... Da er det bedre at de som bråker enten demper seg eller flytter selv.

Som sagt, hvis dette er plagsomt svært ofte osv.

Selvsagt må de som bråker ta hensyn, men innimellom (noe jeg tar utgangspunkt i her inntil det er avkreftet) må man tåle noe "skrål og skrammel" hvis man i det hele tatt skal ha naboer.

Jeg hadde også blitt snerpat og muggen hvis jeg måtte forholde meg til bråk hver eneste helg. Jeg bor i et nabolag bestående av alle aldersgrupper. Her er det liv og røre innimellom.

eplemosten
eplemostenInnlegg: 1750
16.08.10 14:39

I en blokk vil det alltid være noe lyd det må man selvsagt respektere. Normal støy fra beboere i naboleiligheter er bare koselig, det skaper liv i blokka. 

Når det derimot er så høyt støynivå at det klirrer i glass, ting på vegger danser, det dunker i gulv og tak og barn våkner midt på natten, da er det langt over grensen på hva som er akseptabelt lydnivå. Jeg kan ikke begripe hvordan de som er i de aktuelle leilighetene klarer å være i et så lite rom ca 20 kvadrat stue å ha så høy musikk, det må da virkelig være skadelig for hørsel. Det hadde ikke vært problem dersom det var en gang i blandt, men når det stort sett er en dag hver eneste helg så sier det seg selv at det blir for mye. Slik det virker er de det gjelder de eneste i sine respektive kompisgjenger som har egen leilighet, disse blir derfor benyttet ofte til vors, fest og nach. 

Har du behov for å spille så høy musikk er det du som bør flytte til et sted der det ikke finnes naboer i 4 km omkrets, da kan du spille så høyt du bare ønsker uten at noen klager på deg. Man spiller ikke rockekonsert til langt på natt midt i et boligfelt der majoriteten av beboerene er barnefamilier.

Styret har også fått klager ang støynivået, så her er jeg ikke alene. Som sagt har det på det verste startet tidlig på kvelden med usannsynlig høy musikk, dette har vart til rundt kl 23-24, da har det vært stilt noen timer før de så vender tilbake for å feste videre ca kl 04-08.

Moralen er: Kos dere gjerne med fest og god musikk, men tenk bare på at det er andre som også bor i nærheten av deg. Disse ønsker også å kose seg en fredag- eller lørdagskveld.

Supply
SupplyInnlegg: 9820
16.08.10 18:04

Jeg synes hensyn går begge veier.

Dersom en nabo tar en fest engang iblandt, må man få lov til det. Jeg klager aldri på mine naboer, jeg har valgt å bo blandt folk, og må tolerere at folk bor der. Søker man stillhet og perfekte naboer, er ikke naboer noe for deg.

Dersom det er veldig ofte skjønner jeg at folk blir lei, men på en og annen lørdag, bursdager, nyttårsaften og når sola en sjelden gang varmer til langt utpå natta, da må det være lov å sette pris på livet.

Mulig jeg er veldig tolerant, fordi jeg har en forferdelig intolerant nabo, men ærlig talt. La folk leve.

Azurr
AzurrInnlegg: 4885
16.08.10 18:22
joandearc: Ingenting! Etter 23.00 skal det være stille.Ring politi om dette fortsetter etter 24.00

Hva med å føre en dialog med naboen i stedet?

4everGunners
4everGunnersInnlegg: 1514
16.08.10 18:52
GrudgeWank: Herregud så patetisk.

Hva er patetisk at man ønsker sånn noenlunde ro. Fordi du er i festhumør en helg,betyr ikke det at andre vil det sammen. Det er mange mennesker som arbeider også i helgene.De trenger søvn selv om du kan ta av. Men det oppdager du kanskje den dagen du selv får deg et arbeide.

4everGunners
4everGunnersInnlegg: 1514
16.08.10 18:56
Azurr: Hva med å føre en dialog med naboen i stedet?

Støre,dialog er noe det trengs 2 personer for å gjenommføre. Jeg har en nabo som har en hund som løper rundt og driter over alt. Den driter i hagen min,og nå sist har den dritte 2 ganger på terrasen min. Jeg ble så forbannet at jeg nesten gikk i luften. Jeg stormet ut gikk rett bort til naboen og gav klar beskjed om at det er båndtvang på hunder. Nabosatan var ikke motagelig i det hele tatt, det virket som han ikke forstod hva jeg snakket om. Hvordan jeg kunne kjefte på gullet hennes !!!.

Et par dager etter kom nabo bikkja igjen og dreit på min terrase. Nå er det ikke snakk om mere dialog. Jeg skal få tatt noen bilder neste gang. Så blir det en anmeldelse. Hjelper ikke dette heller har jeg gått flere mil med idioten. Da er det slutt. Da dør bikkjen en stille død,og hun finner faenskapet aldri mere igjen.

Rune_4
Rune_4Innlegg: 6668
16.08.10 19:53
Iramhs: Jeg og forloveden har akkurat fått nye naboer. Jeg plages faktisk av høylydt stønning fra både gutten og jenta. Det varer ikke så lenge av gangen, men det er plagsomt å våkne kl 05.00 om natta av noen som har seg.... Hvordan sier man i fra om det liksom....??

Dikt om nabostøy

Vi kan høre nattlig aktivitet,
hva kan det være, vi tror vi vet.

Så for fremtiden, vennligst ikke glem,
vi vil gjerne sove klokka fem.

Da blir det triveligere i byen,
vennlig hilsen ......................

Så er det bare å printe,
kanskje tar de hintet.

Etter at dette har havnet i postkassen,
blir det nok stillere fra madrassen.

Iramhs
16.08.10 19:54
Rune_4: Da blir det triveligere i byen,
vennlig hilsen ......................

Tommel gitt!

Pooh-de-Peche
Pooh-de-PecheInnlegg: 9272
16.08.10 20:41
eplemosten: Styret har også fått klager ang støynivået, så her er jeg ikke alene. Som sagt har det på det verste startet tidlig på kvelden med usannsynlig høy musikk, dette har vart til rundt kl 23-24, da har det vært stilt noen timer før de så vender tilbake for å feste videre ca kl 04-08.

Jeg måtte selv gå til det skrittet å etterisolere veggen mellom mitt soverom og naboenes stue til den nette sum av kr. 10.000,-.

Her var det bråk 3-4 ganger i uken, ikke bare helgene, men ooah hele natten. Ikke nødvendigvis med høylydt musikk hele tiden, men med skrik, skrål, apebrøl og hyenelatter fra 6-8 personer, og stadig smelling med dører idet folk kom og gikk.

Det gikk ikke an å snakke pent med dem, det nyttet ikke å tilkalle Securitas, som ikke nødvendigvis hørte bråket helt ut i korridoren, og det hjalp ikke å snakke med styret.

Det er klart verdt 10.000,- å få lov til å sove om nettene (ja, jeg prøvde med ørepropper, men støyvolumet var for høyt).

joandearc
joandearcInnlegg: 7257
16.08.10 20:41
Azurr: Hva med å føre en dialog med naboen i stedet?

redd for å bli skutt!

Sid_legend_Cowans
Sid_legend_CowansInnlegg: 5393
16.08.10 20:42
joandearc: redd for å bli skutt!

Få deg en rik mann, så får du råd til å flytte til et ordentlig strøk.

NorWoman
NorWomanInnlegg: 627
16.08.10 20:47
4everGunners: Jeg stormet ut gikk rett bort til naboen og gav klar beskjed om at det er båndtvang på hunder.

Du vet at du har lov til å ta vare på dyret til politiet kommer og henter, sant?

Da må eier selv hente dyret og bota hos dem...

joandearc
joandearcInnlegg: 7257
16.08.10 21:01
Sid_legend_Cowans: Få deg en rik mann, så får du råd til å flytte til et ordentlig strøk.

Nei takk!

klut77
klut77Innlegg: 3759
16.08.10 22:58
4everGunners: Jeg ble så forbannet at jeg nesten gikk i luften. Jeg stormet ut gikk rett bort til naboen og gav klar beskjed om at det er båndtvang på hunder. Nabosatan var ikke motagelig i det hele tatt, det virket som han ikke forstod hva jeg snakket om. Hvordan jeg kunne kjefte på gullet hennes !!!. Et par dager etter kom nabo bikkja igjen og dreit på min terrase. Nå er det ikke snakk om mere dialog. Jeg skal få tatt noen bilder neste gang. Så blir det en anmeldelse.

Jeg skjønner deg godt, men bare husk på at om 4 dager til så oppheves båndtvangen.

Hva med å stappe postkassa hennes full med hundedritt?

Selv så hadde noen av naboene mine konsert i hagen nå i sommer, med fullt band. De holdt på til klokka 0230 på natta. De er ikke videre populære i nabolaget lengre...

(Innlegget ble redigert 16.08.10 22:58)

Sensur10
Sensur10Innlegg: 479
17.08.10 00:34
eplemosten: Hvor mye støy bør man kunne akseptere fra naboer i helger?   Natteroen innntreffer etter klokken 23:00 iflg. Naboloven, dog sier en høyesterettsdom at denne inntreffer tidligere dersom folk flest i området har gått til ro for natten.  Klokken er fremdeles ikke 23:00, det har siden rundt 21:00 vært høy musikk fra en naboleilighet, noe som medfører at vi sliter med å høre TVen når vil har normalt volum på denne.

Hva med å be dem snilt om å senke volumet, da bruker det å være i stille i 30 min før lydnivået er oppe igjen, da ber du dem snilt en gang til.. hvis ikke det da fungerer, ta frem balltreet :)

Jeg personlig er imot å ringe politiet på nabostøy siden jeg mener det er bortkastet bruk av skattepenger - såfremt man ikke blir truet

Iramhs
17.08.10 00:52

Nå har husalarmen til en av leilighetene i nabolaget ula siden 22.30.... Noe sier meg at de som bor i den blokka begynner å bli relativt lei nå...

Satan så irriterende...

Bombaklat
BombaklatInnlegg: 5799
17.08.10 04:50
joandearc: Ingenting! Etter 23.00 skal det være stille.Ring politi om dette fortsetter etter 24.00

Det er godt vi har samvittighetsfulle borgere som deg selv som kan hjelpe politiet med å bruke ressursene sine på best mulig måte

*OBS OBS IRONI*

Knis.

Bombaklat
BombaklatInnlegg: 5799
17.08.10 04:52
Iramhs: Du mener altså at et ektepar på f.eks. 83 må flytte fordi naboen bråker? En sånn påkjenning kan i værste fall ta livet av dem...

"GAMMELT EKTEPAR OMKOM I HUSBRÅK"

Iramhs
17.08.10 11:16
Iramhs: Nå har husalarmen til en av leilighetene i nabolaget ula siden 22.30.... Noe sier meg at de som bor i den blokka begynner å bli relativt lei nå... Satan så irriterende...

Det uler fortsatt!!! ARHG!

Go0ner
Go0nerInnlegg: 42166
17.08.10 11:18
Iramhs: Det uler fortsatt!!! ARHG!

Kanskje du skal gå å se om du kan hjelpe istedenfor å irritere deg her.

Go0ner
Go0nerInnlegg: 42166
17.08.10 11:20
hillebillys: Men hvis alle skal ringe snuten for enhver lyd som høres etter 23:00 så får snuten jævlig mye og gjørra.

Hva med å snu på flisa: Hvis alle klarer å vise folkeskikk og holder seg til regelverket, så slipper "snuten" å gjøre så mye.

Finckenhagen
FinckenhagenInnlegg: 4565
17.08.10 11:35

En god grunn til å aldri kjøpe noe annet enn enebolig

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg