Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kondolerer ! Det virker så kaldt

NYTT TEMA
siskan
siskanInnlegg: 4339
22.10.10 18:44

Det finnes så mange andre ord man kan bruke som føles mye lunere og medfølende. Kondolerer virker så kaldt .Så misplasert, for det ligner på gratulerer. Det har vært brukt i generasjoner og mange bruker fremdeles ordet, men det er jo så mange settninger man kan si som varmer mere!

Å til dere som bruker ordet kondolerer kan dere ikke prøve å bruke noe av dette?
- Vår dypeste medfølelse.
- Med all vennlig deltagelse.
- Vi sender dere varme tanker i sorgen.
- Varme tanker går til dere.
- Tenker på dere!
- Vi tenker slik på dere.
- Dere er i våres tanker.
- Våre tanker er hos dere.
- Vi vil at dere skal vite at våre tanker er hos dere.
- Vi er med dere i sorgen.
- Medfølelse og omtanke i denne tunge stund.
- Vi setter pris på alle gode minner.
- Savnet er stort, men minnene vil vi ta vare på.
- Ord blir fattige, men vi tenker på dere.
- Vi håper våre tanker varmer.
- Vi deler sorgen med dere.
- Vi sørger med dere.

Du sovnet stille inn i dag og har endelig fått fred pappa......

(Innlegget ble redigert 22.10.10 18:49)

Lezah
LezahInnlegg: 60223
22.10.10 18:46

"Dette var for jævlig, vet hvordan du har det og føler med deg!" syns jeg funker.

siskan
22.10.10 18:48
Lezah: "Dette var for jævlig, vet hvordan du har det og føler med deg!" syns jeg funker.

Ja det synes jeg er mye bedre en kondolerer, det bevitner at du setter deg inn i vedkommendes situasjon

susilu
susiluInnlegg: 37042
22.10.10 18:58

Synes "kondolerer" er helt fint, jeg.  Har nettopp mistet min nærmeste og lange utredninger og prekener om hvordan jeg må føle meg, kan bli ganske malplassert.

siskan
22.10.10 19:04
susilu: Synes "kondolerer" er helt fint, jeg.  Har nettopp mistet min nærmeste og lange utredninger og prekener om hvordan jeg må føle meg, kan bli ganske malplassert.

Men synes du ikke det er et helt følelsesløst ord. Min dypeste medfølelse, det er ekstra tungt når man ikke får bearbeidet sorgen på sin egen måte.

susilu
susiluInnlegg: 37042
22.10.10 19:17

Gratulerer er jo like følelsesløst?

"Jeg gleder meg slik med deg!" blir jo litt feil der også, eller?

Kondolere, betyr jo å lide med; "jeg sørger med deg", lider med deg.  Vel, jeg synes i hvertfall ikke det er ille å si kondolerer.

Tvert i mot synes jeg det virker litt "umodent" når folk sier, "Jeg gir deg en klem, jeg orker ikke "det ordet". Jeg har nylig opplevd det.

Av og til kan man godt være formell.  Det kommer jo an på relasjonen?

siskan
22.10.10 19:22
susilu: Gratulerer er jo like følelsesløst? "Jeg gleder meg slik med deg!" blir jo litt feil der også, eller? Kondolere, betyr jo å lide med; "jeg sørger med deg", lider med deg.  Vel, jeg synes i hvertfall ikke det er ille å si kondolerer. Tvert i mot synes jeg det virker litt "umodent" når folk sier, "Jeg gir deg en klem, jeg orker ikke "det ordet". Jeg har nylig opplevd det. Av og til kan man godt være formell.  Det kommer jo an på relasjonen?

Skjønner hva du mener. Kondolerer klinger fremdeles dårlig i mine ører, men det er kanskje bare meg

annmag
annmagInnlegg: 7403
22.10.10 19:36
siskan: Å til dere som bruker ordet kondolerer kan dere ikke prøve å bruke noe av dette?

Nei, det vil jeg ikke...for jeg synes det passer helt fint å bruke det.

siskan
22.10.10 19:39
Say_what: - Slutt å syte   Passer mye bedre:P 

Tusen takk, satte enorm pris på den, det ville nok de fleste pårørende satt pris på!

Lillemus
LillemusInnlegg: 2374
22.10.10 20:07
siskan: Men synes du ikke det er et helt følelsesløst ord.

Det er da få ord som har så mye følelser og omtanke i seg som kondolerer?

Jeg syns det er et fint ord. Det sier alt.
Når jeg mistet pappaen min følte jeg at de som sa kondolerer var mye mer oppriktige enn de som skulle si alt mulig annet for liksom å virke ekstra medfølende.

Iramhs
IramhsInnlegg: 3450
22.10.10 20:55

Jeg bruker ikke kondolerer. Jeg synes det er et utrolig negativt og guffent ord... Alt trenger ikke å sies heller... et blikk og en klem kan si like mye!

ehall
ehallInnlegg: 18982
22.10.10 20:59
siskan: Kondolerer klinger fremdeles dårlig i mine ører, men det er kanskje bare meg

Det kan være en smakssak egentlig ja. For meg dekker kondolerer alt som du ramser opp i åpningsvedlegget, og synes det passer like godt å si det som å få det. Jeg har vært i begge ender i løpet av året.

Den store fordelen tror jeg er at alle kan si det. Er nok mange som ville slitt med å si noe passende om man skulle finne på noe selv hver gang.

Så har vi brukt det i alle år, det blir nesten litt tradisjon. Alle forventer det og alle sier det.

jingel
jingelInnlegg: 381
23.10.10 01:22
siskan: Det finnes så mange andre ord man kan bruke som føles mye lunere og medfølende. Kondolerer virker så kaldt .Så misplasert, for det ligner på gratulerer. Det har vært brukt i generasjoner og mange bruker fremdeles ordet, men det er jo så mange settninger man kan si som varmer mere! Å til dere som bruker ordet kondolerer kan dere ikke prøve å bruke noe av dette?
- Vår dypeste medfølelse.
- Med all vennlig deltagelse.
- Vi sender dere varme tanker i sorgen.
- Varme tanker går til dere.
- Tenker på dere!
- Vi tenker slik på dere.
- Dere er i våres tanker.
- Våre tanker er hos dere.
- Vi vil at dere skal vite at våre tanker er hos dere.
- Vi er med dere i sorgen.
- Medfølelse og omtanke i denne tunge stund.
- Vi setter pris på alle gode minner.
- Savnet er stort, men minnene vil vi ta vare på.
- Ord blir fattige, men vi tenker på dere.
- Vi håper våre tanker varmer.
- Vi deler sorgen med dere.
- Vi sørger med dere.

Kondolerer er like naturlig å bruke som gratulerer (bortsett fra at man heldigvis gratulerer folk mer enn de kondolerer overfor dem).

Hallmark-sitatene du ramset opp er like intetsigende, om enn ikke mer, synes jeg da det er uformelle kunstig konstruerte setninger folk aldri bruker, men som man finner som påskrift på bårekranser, eller buketter og kort med ferdig påtrykt hilsen i forbindelse med dødsfall eller begravelse.

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
23.10.10 01:32
susilu: Synes "kondolerer" er helt fint, jeg.  Har nettopp mistet min nærmeste og lange utredninger og prekener om hvordan jeg må føle meg, kan bli ganske malplassert.

Jeg er enig; kondolerer summerer opp alt, om man ikke er i absolutt nærmeste krets, da sier man ofte mer enn de vanlige frasene uansett.

Bengal1
23.10.10 01:39
siskan: Men synes du ikke det er et helt følelsesløst ord. Min dypeste medfølelse, det er ekstra tungt når man ikke får bearbeidet sorgen på sin egen måte.

Først og fremst; kondolerer med pappaen din.

I slike situasjoner syntes jeg vi skal være litt formelle; sånne som på død og liv skal være kjempekompis med de pårørende etter et dødsfall når de knapt nok har sett dem på mange år, blir helt feil.

Bengal1
23.10.10 01:42
jingel: Hallmark-sitatene du ramset opp er like intetsigende, om enn ikke mer, synes jeg da det er uformelle kunstig konstruerte setninger folk aldri bruker, men som man finner som påskrift på bårekranser, eller buketter og kort med ferdig påtrykt hilsen i forbindelse med dødsfall eller begravelse.

Enig med deg; det som ramses opp her, er ting man skriver, ikke noe man sier...

Neith
NeithInnlegg: 18651
23.10.10 11:34
siskan: Du sovnet stille inn i dag og har endelig fått fred pappa......

Kondolerer

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg