Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Barnevernet.....

NYTT TEMA
anta
antaInnlegg: 22
24.10.03 09:30
Det er svært mange innlegg her som dreier seg om barnevernet og deres framferd.

Jeg tilhører gruppen som blindt trodde på barnevernet og fant deres uttalelser om taushetsplikt som betryggende i min naive tro på deres objektivitet. Jeg lente meg på at det var mye jeg ikke visste og hvilte dermed i tro på at de var "de gode".

For noen år tilbake var jeg vitne til min første "oppvåkning" og jeg var mildest talt sjokkert. Til min store fortvilelse var det jeg som indirekte forårsaket det hele ved å anbefale disse personene å oppsøke hjelp hos barnevernet i form av råd. Det endte godt, men det var ikke barnevernets fortjeneste. Denne familien er i dag igjen velfungerende og barna har det godt - som de alltid har hatt. Den påkjenningen barnevernet påførte denne familien er ikke lik noe jeg har sett maken til personlig. Det var små ting - i forhold - som denne familien slet med, men ved barnevernets hjelp ble det til ett sant mareritt. Fra å slite hardt pga sykdom i nær familie - med en omsorg for hvordan dette påvirket barna - ble det til en kamp for at barna skulle få beholde sin ellers trygge hverdag og sine foreldre. Jeg var vitne til episoder og fikk senere lese kuratorens rapporter, og INGENTING stemte! Det var som en dårlig grøsserhistorie - bortsett fra at dette virkelig skjedde. Papirer ble sendt rundt med barnevernets stempel, lest og trodd av tredje personer....mapper vokste med vrøvl fra begynnelse til slutt.
Det ble aldri noen omsorgsovertagelse - det ble besluttet at familien hadde INGEN elementer som var skadelige for barna. Det samme barnevernet som direkte ANGREP denne familien ble TVUNGET av en rekke andre instanser til å trekke ALLE sine påstander tilbake. ALT i den nå forseglede mappen hos barnevernet er oppspinn. Likevel er denne kuratoren fremdeles i full jobb hos det samme barnevernet....de er kjent for å operere på samme måte overfor andre. Det ble fabrikert det ene papiret etter det andre. Denne familien er så skremt av dette at de ikke våger utsette barna for den påkjenningen det kan vise seg å være ved å anmelde forholdene. Deres konklusjon på det hele er at livet går videre, barna er det viktigste - og den urett som er begått mot dem får forbigås i stillhet. Oppreising for dem kommer rett og slett i annen rekke. De vet at om de gikk videre kunne de gjøre livet bedre for andre, men de risikerer også å lage sitt eget og barnas liv om til ett sant helvete nok en gang. Dette ønsker de ikke.

Senere har jeg gjennom "insidere" fått se enda mer som har skremt meg. Etter å ha sett fra innsiden hvordan barnevernet kan oppføre seg har de gått fra å være en instans jeg ville henvendt meg til om livet mot formodning skulle ta en feil vending - til en instans jeg vil gjøre ALT for å unngå å komme i kontakt med. Jeg vil heller ikke anmelde noen til dem - eller på noen måte anbefale noen å søke hjelp der. Mitt råd til mennesker som har problemer er å forsøke ALLE ANDRE muligheter.

Så, som "mormor" har skrevet i ett tidligere innlegg, jeg har hatt min oppvåkning! Jeg skriver dette som en advarsel til oss naive ; skulle du noensinne ha behov for hjelp - ikke gå til barnevernet.
Det er ett faktum som "mormor" skriver, at det er flest barneovertagelser fra familier som faktisk har innsikt i at de trenger hjelp. Dette burde være en pekefinger til oss alle. I familier som er blitt anmeldt av utenforstående skjer det sjelden noe som helst. De som er "farlige" for sine barn er stort sett dem som slett ikke forstår at det de holder på med er usunt.

Jeg leser alle artikler om barnevernet med nye øyne, og kjenner harme når de gjemmer seg bak sine taushetsforpliktelser. Det jeg har sett mange ganger nå er at denne pålagte tausheten er blitt en mur de gjemmer seg bak for å inngi en tillit til offentligheten som ikke er fortjent. "Se - vi kan ikke forsvare oss fordi vi er lovpålagt å ikke si noe, men det er masse dere ikke vet i denne saken...." Underforstått...disse menneskene er skrekkelige men vi har ikke lov til å si det.
Vi kan berømme mennesker som står frem fordi de er feks homofile. Se påkjenningen det kan være...men er det noen av oss som engang kan forestille oss hvordan det er å står frem i media som mennesker som har mistet barna sine til barnevernet? Se på hvordan vi dømmer dem da....se hvordan de fleste av oss stiller oss med barnevernet og antar at de har rett...Hvem ønsker ett slikt stempel? Hele livet vil det henge med disse menneskene som ett svart stempel, fordi alle vi som ikke vet hva som egentlig skjedde vil alltid ha en stemme bak i hodet som sier at alle påstandene KAN ha opprinnelse i fakta....
Nei - det er på tide at noen med litt vett og bestemmelsesrett våkner, og at resten av oss husker at vi vet faktisk ikke alt - og gir "ofrene" akkurat dèt!
Florena
FlorenaInnlegg: 619
24.10.03 09:40
Dette er rett og slett skremmende.
Og du har helt rett - i utgangspunktet tror vi, som står utenfor, at det ER mor/far som det er noe galt med. At det ikke alltid ersånn, og at et offentlig apparat til tider fungerer som rene SS, er rett og slett ufattelig.

Hva med å danne et "Alternativt barnevern" ? Dere som har erfaringer, gi et alternativ til det eksisterende??
anta
24.10.03 10:30
Ja - det vanskelig å tro at det er slik. Personlig var jeg nødt til å se det med egne øyne før jeg trodde det var mulig.

Barnevernet er ikke svarteper som ALLTID gjør galt - men i den formen de står i i dag kan de rett og slett være farlige : Og de er farlige alt for ofte!

Kuratoren i den saken jeg tok opp var fanatisk overbevist om at han/hun gjorde det rette - målet helliget midlene på en måte som minner om religiøs fanatisme. Fakta ble fabrikert, heldigvis på en måte som muliggjorde det for familien å tilbakevise dette, med tanke på å "redde barna". Kuratorens overbevisning var basert på subjektive oppfattelser av personer - foreldrene - og ikke på barna, deres trygghet eller fremferd. Kuratoren hadde ikke møtt barna da forebredelsene til overtagelse begynte. Dette er dokumentert.

Faktum er at slike ting forekommer, og langt oftere enn vi ønsker å innse. Ja - jeg tror at barnevernet slik det fremstår i dag har utspilt sin rolle. Jeg tror at ett barnevern er nødvendig og viktig - men at man på ett eller annet vis må forhindre at mennesker med slike egenskaper blir ansatt. Det er for mye rom for barnevernets skjønn - og rollene de påtar seg går langt utover deres faglige kompetanse.
Mormor
MormorInnlegg: 972
26.10.03 00:03
Kanskje trenger vi et barnevern. Jeg er ikke sikker lenger. De aller fleste samfunn i verden klarer seg uten. Vi har dessuten et barnevern som ikke på noen måter kjenner sine begrensinger, som ikke har begrensninger.

Det Anta beskriver er det aller vanligste: fanatisme, uhederlige metoder, fabrikerte "bevis" osv..

Også jeg har en gang søkt deres hjelp og trodd at de var der for å hjelpe...

Lightcola
LightcolaInnlegg: 5375
26.10.03 02:18
Personlig har jeg ikke vært direkte involvert med barnevernet, men kjenner noen som har det. Det hun fortalte var oppsiktsvekkende, nesten så jeg begynte å tvile på om det kunne være sant. Men jeg har etterhvert skjønt at det er sant, og ting som dere forteller tyder jo også på det.

Det er grusomt at mennesker i barnevernet ødelegger familier. Men at de får lov til å fortsette i jobben sin når det er blitt avslørt at de har fabrikert historier?!!? Hele barnevernet burde blitt lagt ned.... De har null troverdighet.
Mormor
26.10.03 11:15
Barnevernet har den troverdighet det fortjener - blant folk flest. Og totalt ufortjent troverdighet hos våre ansvarlige myndigheter. Disse bevilger stadig mer penger til å styrke et allerede allmektig barnevern. Samtidig som de avviser nødrop fra fortvilte barn og foreldre, som føler seg fornedret og ødelagt av etaten. Hvorfor?

anta
27.10.03 08:08
Vi har etablert en stemme - fra barna til myndighetene - den stemmen heter barnevernet. Denne stemmen fungerer ikke lenger - men politikerene våre ser det ikke. De leser om vanskelige saker, får høre om ille tilfeller, spør så barnevernet om hva de skal gjøre og barnevernet sier de trenger mer penger, at det er dèr problemet ligger. Barnevernet er ett sårt punkt for oss alle. Vi ønsker alle at barn skal ha det bra - barnevernet er "folk flests gode samvittighet" : med det mener jeg at de legitimerer at vi ikke tenker på barna rundt oss. Vi kan se noen sliter og konkluderer med at det ikke er vårt bord, for om det hadde vært så ille så hadde barnevernet grepet inn. Når vi leser om saker som er slått opp i mediene appellerer barnevernet til oss med sine taushets forpliktelser, "vi har ikke gjort noe feil, men vi kan ikke forsvare oss for vi har taushets plikt". Vi ser en annen vei fordi "det er mye vi ikke vet" - "barnevernet har sikkert rett" "de ville aldri gjøre noe slikt om det ikke var vektige grunner til det"......

Resultatet er det barnevernet vi har i dag. Jeg tror ikke at disse kuratorene er onde mennesker - dermed blir det vanskelig for de fleste å dømme dem. De mener det jo godt. Tingen er at alt for mange av dem er svært naive mennesker som ikke evner å se helheten i en situasjon så sant den ikke ligner deres egen. De dømmer for lett, angriper for lett og konkluderer uten helhet - totalt ut i fra seg selv og sine egne fordommer. De fleste av oss tror at det er tanken som teller - så om det skulle vise seg at barnevernet har begått en feil får de likevel ingen smekk på fingeren : de mente det jo godt!
Jeg vet lite om Svanhild saken egentlig, men jeg har en venn som var vitne til en svært lik sak hvor barnet ble tatt fra mammaen - noe min venn mente var helt feil. Barna ble tatt godt vare på, fikk masse kjærlighet, hadde ett sunt nettverk rundt seg - det var ingen gode grunner til å rive dem fra mamma. Det var basert på fordommer - mammaen var en "enkel" person - hun hadde lite utdannelse og var trygdet. Saken var i min venns hender, men ble overtatt av en annen fordi majoriteten i dette barnevernet mente at mammaen var for dum til å ta seg av barnet. Internt i dette barnevernet ble det en oppvask som endte med at to kuratorer sluttet - fordi de begge fikk uholdbare arbeidssituasjoner pga at de var totalt uenige i fremgangsmåtene og vurderingene i flere saker - men denne spesielt ble rett og slett for mye. Disse har også barn, disse har ett yrkesliv, de tør heller ikke gå ut mot barnevernet. De har sett det fra innsiden og vil overhodet ikke ha NOE med dem å gjøre på noen måte.
Vi stikker hodet i sanden fordi vi er redde. De som vet noe har for mye å tape ved å kjempe. Det handler om en instans som ødelegger familier. En instans med makt til å ødelegge barna våre og ta dem fra oss. De som vet noe tør ikke reise seg fordi de er redde for det de holder mest kjært. Andre velger å se en annen vei fordi det er enkest. Det er så mye å forholde seg til, av daglige problemer i en familie og ett yrkesliv - hvorfor involvere seg i noe som vi kan velge å tro er oppspinn fra begynnelse til slutt?
Om ett barnevern kun kan fungere i det systemet som er i dag, så tror jeg norge ville være ett bedre land uten dem. Om det er mulig å ha ett barnevern, eller noe lignende som faktisk fungerer slik formålet burde være - ja da tror jeg at det ville være en fin ting. Men jeg tror at tverrfaglig samarbeid burde være pålagt. I dag har de ALL makt, de har ikke faglig bakgrunn for dette. De fungerer som ett moral politi uten annen bakgrunn enn sin egen oppdragelse. De passer ikke på barna, men på at de voksne er mest mulig lik dem selv.
Jeg hørte en kvinnelig dommer under ett intervju på tv for ikke så lenge siden som sa at "klokker ringte i hodet" når hun kjente at fordommer slo inn. Om det kom ytre tegn som flakkende blikk etc følte hun at hun måtte holde seg ekstra i ørene for å IKKE dømme ut fra dette, men ut fra sak. Hun fokuserte på det som var poenget. Hun ville risikere jobben sin om hun skulle tillate seg å la sine egne fordommer slå inn. Hvorfor er det ikke slik for barnevernet? Slik det er i dag beskytter loven barnevernet og ikke barna.
Ursus
UrsusInnlegg: 1433
27.10.03 20:25
Jeg har faktisk sett at bernevernet også kan gjøre bra ting - i de tilfellene hvor de hjelper foreldre og barn uten å legge opp til omsorgsovertakelse.

Min teori om disse grelle sakene er at det finnes en konspirasjon mellom forskjellige instanser utenfor barnevernet - ledende personer i barnevernets sentrale instituasjoner (ressurssentre og annenlinjetjenester) og enkelte lokale kuratorer.

Formålet med konspirasjonen er å stjele barn, fordi barna skal brukes til noe - og leddene som inngår i kosnpirasjonen har økonomisk vinning av hvert barn en klarer å ta fra foreldrene.

Ragamoffin
RagamoffinInnlegg: 163
29.10.03 11:05
Du nevner her at du har sett barnevernet gjøre gode ting i de tilfellene det ikke fører til omsorgsovertakelse. De ALLER fleste tilfellene fører jo absolutt ikke til omsorgsovertakelse. Der har man jo i utgangspunktet misoppfatningen som barnevernet sliter med. De fleste tror fortsatt at barnevernet er en instans som nærmest kommer inn i et hjem og vurderer om barna skal tas ut av hjemmet eller ikke. I 85-90% av sakene går barnevernet inn og hjelper hele familien til å fungere bedre, uten at omsorgsovertakelse har vært i tankene i det hele tatt.

Noen av dere lurte på om vi i det hele tatt trenger et barnevern. Det er absolutt tvingende nødvendig å ha et barnevern. Hvem skal ellers gå inn å hjelpe familier som strever? Storfamiliene som bestod av tanter, bestemødre, søstre og andre som kunne gi unge mødre (og fedre) støtte og råd er jo borte. Kjernefamiliene består av mor, far og barn. Foreldrene er også gjerne unge uten særlig erfaring. Nei, barnevernet har kommet for å bli.
Dessverre har noen av dere vært borti kuratorer som har sett ting som ikke har vært der og/eller fabrikert "bevis".

Det er slik at barnevernet har alt for få kuratorer og de jobber under stort press. Ofte er det opp til den enkelte kurator å vurdere et tilfelle. Desverre er det slik at de også kan gjøre forhastede konklusjoner. De er bare mennesker de også. Når de så blir konfrontert med dette, kan det for enkelte gå på stoltheten løs. Dette setter mange i en fortvilet situasjon som de ser på som en maktkamp. Denne maktkampen skal de vinne for enhver pris. Det kan gå utover uskyldige familier som i utgangspunktet bare slet litt i en periode. Disse kuratorene har ingenting i barnevernet å gjøre. Det er jeg enig i. Men i diskusjonen om vi trenger et barnevern er jeg helt klar: Barnevernet må bestå!

Hilsen skole/SFO-assistent
nulle
nulleInnlegg: 36
29.10.03 11:45
Ja da! Denne leksa har vi hørt før!!!!!!!!!! Det som er trist er at jeg fra mitt ståsted har flere saker hvor det er begått grove overtramp både mot barn, foreldre og nettverk. I noen tilfeller har "fjortis"krangler resultert i "frivillig-tiltak" og i etterkant bevist at det er begått ulovligheter som ulovlig innhenting av opplysninger innlåsinger og uthenting av ting/(bevis), fotogafering av hjemmene osv uten skjellig grunn og lovlig varsel til de dette angår. Det finnes også lærere i sin iver i å være omsorgsperson trår langt over streken og når foreldre/barn roper stopp, blir barnevernet koplet inn med begrunnelse at foreldrene ikke samarbeider med skolen! Jeg forstår din fortvilelse når et barn stadig kommer sultent, skittent eller trøtt til SFO, men noen er som min sønn: Han og Albert Åberg må være tvillinger og vann er dødelig borsett fra når han er forelsket! Da tar badeturen ett døgn! Turene til klesskapet to osv. Alt er perfekt, men han kommer ut i samme fillete olabukse som jeg har forsøkt å kaste det siste året!
Jeg mener heller ikke at vi ikke skal ha en instans som skal hjelpe de som trenger det, men slik det nå fungerer er det ofte at det begås feil og ingen blir stillt til ansvar selv når det kan dokumenters. Tro om ikke ordet UNNSKYLD oftere kunne sies og at man dermed ville bygge opp en tillitt som ikke er der nå? Jeg tar gjerne en diskusjon for om mulig å nyansere ditt bilde
Ragamoffin
RagamoffinInnlegg: 163
29.10.03 12:18
Det vi må få er helt definerte kriterier for når barnevernet skal gripe inn eller ikke, og kategoriske skiller på grov og ikke grov omsorgssvikt. Det er altfor mye opp til hver enkelt kurator å avgjøre disse tingene selv.

Nå kan det hende at jeg har fått et litt for entydig bilde av barnevernet selv. Jeg er bare 23 år, og assistent. Jeg har jo ikke hatt så mange sakene der barnevernet har vært innblandet, men i de sakene jeg har vært borti har det vært gjort gode tiltak.

Nå har det seg ikke slik at hvis unger kommer sultne, skitne eller trøtte til skolen, så løper jeg til rektor og hyler "bekymringsmelding"!! Det er et helhetlig bilde man må ta utgangspunkt i. Unger kan både være sultne, skitne og trøtte, men samtidig lykkelige. Men når en gutt i andre klasse spør om han kan få telefonnummeret ditt slik at han kan ringe deg når han ikke er på skolen eller SFO, så tar man gjerne en liten prat med sin overordnede. Dette er forresten en barnevernssak i dag, og det er jeg glad for.

Barnevernet slik det fremstår i dag fungerer ikke fullgodt, det er jeg også enig i.
Diskusjonen må jo heller gå på hvordan vi skal få det eksisterende barnevernet til å fungere, heller enn å sitte å skrike om alt som er dårlig. At overgrep fra en hjelpeinstans skjer er ikke akseptabelt, men et barnevern må vi ha uansett.

anta
30.10.03 07:36
Jeg nevner en sak hvor det er omsorgsovertakelse og en som ikke endte i det....den som ikke endte i omsorgsovertagelse var ikke barnevernets fortjeneste men rett og slett fordi at hierakiet virker slik at jo lenger opp man kommer - jo mer imponert blir man av ulike posisjoner. Den familien jeg snakker om hadde tilgang på ressurspersoner som i en slik sammenheng blir hørt på ! For meg er det hårreisende at slikt er nødvendig. Man bør kunne få stå frem og vise hvem man er uten ett nettverk av mennesker med høyere utdannelse og posisjoner som "skremmer". Denne familien gikk til barnevernet for å få råd og endte med en situasjon som de ennå restituerer etter - dèt i tillegg til det som var årsaken til at de trengte hjelp.
Hvorfor er det slik at i ett retts system er man klar over at man har fordommer og må "holde seg selv i ørene" mens i ett barnevern kan hvem som helst uten ydmykhet og selvinnsikt jobbe og ture frem som de vil ?
nulle
30.10.03 10:05
Anta: Du vet at i mange tilfeller kan det slå begge veier når "fine titler" blandes inn i saker. Men du har ett poeng. Tro du er et svært oppegående menneske. Mail meg dersom du kan tenke deg å "jobbe" litt ekstra for det du synes å være opptatt av.
nettverk
nettverkInnlegg: 213
30.10.03 17:23
Det er en grunn til at vi nå hører, ser og leser om barnevernets overgrep stadig oftere. Det er en grunn til at sak etter sak havner i media. Det er en grunn til at frykten for denne maktetaten er hurtig voksende i den norske befolkning.

Barnevernet gjør for mange feil som rammer barn og familie. For mange fail som ødelegger liv og fremtid.
Og grunnen til mediaoppslag og de stadig flere nettstedene som legger ut informasjon og fakta om etatens falitt, er følgende:

I møte med barnevernet møter den enkelte mor eller far eller foreldrepar et maktapparat som har nærmest ubergrensede ressurser til å forsvare og forsterke sine konklusjoner og avgjørelser. Barnevernets egne såkalte sakkyndige som i stor grad lever av oppdrag for barnevernet, produserer de rapporter og utredninger som bestilles. Jeg har selv lest mange rapporter som er det reneste makkverk uten at noen stiller spørsmålstegn ved det arbeid som er gjort. Konklusjonen er gitt og rapporten utarebides deretter. I en norsk rettsal for ikke lenge siden fikk ikke engang familiens advokat stille spørsmål til barnevernets sakyndige og dennes kvasirapport. "Tidspress" kalte administrator grunnen for denne rettsløshet.

Om og når familien evner å stille med egne sakkyndige og andre fagkompetente vitner, velger barnevernet å nærmest fnyse av disse og betegne deres arbeid, vitneprov og rapportter som fullstendig verdiløse.
Rettsoppnevnte sakkyndige blir i stor grad hemmet i sitt arbeid ved at barnevernet påvirker mandatet den sakkyndige får slik at en helhetsvurdering og/eller objektivitet ikke er tilstede.
I stor grad presenterer barnevernet rapporter der ikke engang personen som utredes har vært i kontakt med utreder. Mange slike eksempler har vi som arbeider for et paradigmeskifte fått lese og samle opp underveis.

Sist men ikke minst kreves det svært stor grad av styrke, langsiktighet og sterkt økonomi for å kjøre sin rettferdige sak og kamp der barnevernet terrorisrer familien.
Det er fullt ut forståelig at mange ikke makter det kjøret maktbarnevernet utviser og dermed gir opp underveis. Dette blir selvfølgelig også brukt for alt det er verdt av maktbarnevernet.

Videre har barnevernet en egendefinert rett til å straffe familien om de setter seg opp mot eller protesterer på barnevernets vedtak. Det være seg samværsorninger, anke til høyere rettsinnstans eller generell avvisning av barnevernets krav om samspill.
Selv der dom stadfester samværsordninger viser det seg at barnevernet overkjører rettskaftig dom og reduserer eller totalt elliminerer samværsrett. Er det rart mange ikke tør protestere? Er det rart barnevernet kan si at de langt fleste familier er fornøyd med den ordning som barnevernet bestemmer? Frykten for å miste de få mulighetene til samvær veier tyngere enn ønsket ojm å forfølge et urtettferdig og galt barnevernsvedtak.

Bederevitere i barnevernet som naivt, samfunnsfjernt og familiefientlig følger perverterte filosofier og såkalt forskning uten empirisk grunnlag (bl.a. Kari Killén), setter seg arrogant og kvalmende til å vurdere den enkelte families omsorgskompetanse. Dette er nødt til å gå galt. Og dagens mostand, økende kamp og advarsel mot barnevernet er begrunnet og ikke reversibelt.

Forening til Familiens Selvstendige Rett v/Mina Lygre, Nordisk Kommite for Mennekselige Rettigheter (www.nkmr.org), Barnas Rett (www.barnasrett.no), Barnevern.tk og mange andre nettverk og nettsteder vitned om at den brede befolkning ikke lenger har tillit til barnevernet.

Men så lenge maktbarnevernet og ders tropper beskyttes av en leder med skylapper og god departementsstol - Laila Dåvøy - fortsetter altså arbeidet med informasjon og avsløringer til det blir synlig for hele landet og landene rundt oss hvilke overgrep som gjøres i statlig regi.

anta
05.11.03 08:07
Hvor finner jeg emailen din nulle?
nulle
05.11.03 12:05
ellveili@hotmail.com
nettverk
05.11.03 12:55
For de som ønsker kontakt med andre i arbeidet med å avsløre, informere og belyse barnevernets, svært ofte, slette arbeid. Eller som ønsker og har behov for nettverk og støttegrupper i forbindelse med egen situasjon anbefaler jeg å ta kontakt med Foreningen til Familiens Selvstendige Rett v/Mona Lygre tlf. 55 96 05 74, eller sende mail til post@barnasrett.no

For å sikre seg selv og andre anbefaler jeg sterkt denne fremgangsmåten fremfor direktekontakt-info i debattfora.

www.barnasrett.no
www.nkmr.org

nettverk
05.11.03 15:19
Et lite ps til mitt forrige innlegg.
Det finnes dessverre, og selvfølgelig, personer som oppriktig er enige i det arbeid som er igang for å dokumentere systemfeil, og som samtidig tjener to herrer. De holder, antagelig for egen sikkerhet skyld, også barnevernet oppdatert med den informasjon vi deler i nettverk.
Jeg gjentar derfor oppfordringen i forrige innlegg om å kontakte sentralt og ikke direkte via nettdebatter som her.

www.barnasrett.no
www.nkmr.org
agor
agorInnlegg: 910
10.11.03 10:21
nettverk skrev:
Et lite ps til mitt forrige innlegg.
Det finnes dessverre, og selvfølgelig, personer som oppriktig er enige i det arbeid som er igang for å dokumentere systemfeil, og som samtidig tjener to herrer. De holder, antagelig for egen sikkerhet skyld, også barnevernet oppdatert med den informasjon vi deler i nettverk.
Jeg gjentar derfor oppfordringen i forrige innlegg om å kontakte sentralt og ikke direkte via nettdebatter som her.

www.barnasrett.no
www.nkmr.org

---------------------------------------------------------------

Hvilke garanti har et menneske for at ikke du og denne Mona ikke er "omsorgs fasister"? som driver aktiv kartlegging av motstandere av Deres nettverk. Dette nettverket er da selvfølgelig sosionomer, pedagoger, psykologer osv innen barneværn og ungdomsarbeid. skulle fan ikke forundre meg en døyt. For de menneskene som ser på seg selv som den utvalgte(den friske) og ser på alle oss andre som de (syke) som trenger "omsorg osv, er fasister, og livsfarlig for mange mennesker som skulle være uheldig å komme i deres søkelys. Til helvete med barneværnet !!!!!!!!!!! og psykotiske omsorgsnorge. Er du ikke syk, så er du fan ikke frisk! Det triste er at ikke alle disse ble flekker på lakenet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mormor
25.11.03 19:41
Mennesker som er i barnevernets søkelys er svært sårbare. Mange føler seg fornedret og ydmyket, og er skremte. Deres møte med hjelpeapparatet ble så totalt annerledes enn de kunne forestille seg. Hjelpen de ba om kostet dem kanskje barna. Skyldfølelsen er derfor stor, og selvfølelsen liten.

Gruppen til Familiens Selvstendige Rett ble opprettet av Mona i 2002. De aller fleste i gruppen har selv erfart å miste kontrollen over eget liv i møte med hjelpeapparatet. Noen er riktignok knyttet til gruppen utelukkende som ressurspersoner som viser sympati og empati med dem som er rammet.

Trenger du hjelp, eller vil du (bare) uttrykke sympati med arbeidet som utføres, ta da kontakt med Mona. Gruppen mottar ingen statsstøtte; økonomisk støtte til drift og administrering mottas med stor takknemlighet.

Adresser og telefonnummer finner du på www.barnasrett.no

Nafo
NafoInnlegg: 28
26.11.03 13:24
Huff og huff.
Jeg har en kone som har jobbet i barnevernet i mange år.Jeg har opplevd trusler fosøk på å kidnapping av mine barn.Knuste ruter hjemme og ramponering av min bil.
Jeg har og opplevd at personer har kommet til meg og fortalt at det barnevernet gjorde for 5 år siden var med på å redde barnas liv, etter at barnevernet grep inn.
Vi måtte få oss hemmelig tlfnr.Pga alle trusler som kom til oss.De gjorde ingen forsjell om det var meg eller barna som tok telefonen.Mine barn ble redde når telefonen ringte de var redde at de skulle drepe mamma og at de skulle kjøre på oss da vi var ute på biltur.
Dette er noen ganger hverdagen til personer som bruker mye tid til å skaffe avlastning til enslig mor som må inn på sykehus,og foreldre uten et nettverk som trenger hjelp og støtte for å kunne klare hverdagen sin.
At det skjer overtramp i barnevernet Ja det kan nok forekomme og kommer nok til å skje i fremtiden og.

Mormor
30.11.03 14:03
Det Nafo beskriver må helt klart oppleves skremmende. Jeg har imidlertid ikke slike erfaringer med barnevernofre - uten at jeg derfor benekter at foreldre som mister barna sine kan bli så desperate. Kanskje burde Nafos kone innsett at hennes virksomhet var til skade for mannen og barna sine, og derfor utvist bedre evne til å beskytte dem. Åpenbart har deres barns hverdag vært av en slik karakter at det grenser over mot omsorgssvikt - for dem som sverger til den terminologien.
Årsaken er underordnet, det er funksjonen som er avgjørende.

Likevel, trusselen mot familien slik Nafo beskriver det er svært forskjellig fra hvordan ofrene for Nafos kone må ha erfart det. Det fins nemlig intet sted å henvende seg og søke beskyttelse mot en maktsyk barnevernspedagog (og for alt det vi vet kan hans kone være nettopp slik). Barneverneren har loven på sin side, og kan forfølge og plage og true - uten at noen bryr seg! Og det er denne mangelen på beskyttelse som kan gjøre foreldre alldeles desperate.

RKaP
RKaPInnlegg: 1681
30.11.03 20:53
Det var da ikke måte på å skyte seg selv i kneet, mormor!
nettverk
01.12.03 12:35
Og det var vel et sjeldent bra eksempel på "god dag mann økseskaft"-kommentar fra deg RKaP.

Mormor poengterer helt korrekt den totale forskjell det er for hvordan ofrene der barnevernet er overgripere og for barnevernere som har hele ressursapparatet å støtte seg til.

Mormor viser med all mulig tydelighet hvilken virkelighet vanlige familier lever i: Barnevernere kan true, overvåke, forvrenge, trakassere og forfølge evt også ved å benytte seg av sin kommandorett over politiet.
De rammede familier har ingen steder å henvende seg for å klage, få støtte eller hjelp. De har ingen mulighet til annet enn forsterket terror fra barnevernet når de (familien) protesterer og yter motstand mot dette perverterte maktapparatet.

Et innlegg i Bergensavisen for leden hadde overskriften: "Barnevernet dreper!"
(innlegget kan leses i sin helhet på www.barnasrett.no)

Med de konsekvenser det har for barn og familier å bli utsatt for svakt utdannede, uerfarne, selvopphøyde innehavere av "den eneste sannhet og kunnskap om omsorg", er det ikke rart at barnevernsarbeidere får høre skjellsord og møter uvilje og forakt i sin hverdag. Det gjorde også quislingene under krigen. Sammenligningen er bevisst.

Men familien til Nafo har hele systemet til å hjelpe seg. Det har ikke familiene Nafos kone er med på å ramme i kraft av sitt "arbeid".

www.barnasrett.no
nettverk
01.12.03 12:48
Barnevernet gir nesten aldri opp å forfølge de familiene de har begynt å ødelegge.
Og selv når de en sjelden gang taper i norsk rett, velger de å fortsette sine terrorfelttog mot uskyldige familier.

Jeg sitter med en psykolograpport foran meg, som veltet saken for barnevernet.
Familien var splittet, barna var kidnappet av barnevernet vest for Oslo.
Alt var basert på falske bekymringsmeldinger fra vanskelige naboer.

Etter 6 måneder fikk barna komme hjem til sin familie etter tap for barnevernet i tingretten.
Men barnevernet anket og fikk i tillegg kastet faren i glattcelle i 24 timer i etterkant.

Hvorfor?
Han sa i Tingretten at barnevernet hadde låst livet hans og låst fremtiden til familien.
Men i kjent forvrengningsånd og løgn, anmeldte barnevernet faren for å ha sagt: Jeg skal låse livet og fremtiden til saksbehandler i barnevernet.

Resultat: Politiet kom med 4 mann mens den rammede familie hadde besøk av gode venner og holdt ham i 24 timer for drapstrussler.
Samtidig anket bv til lagmannsretten med begrunnelse om stor sannsynlighet for vold i hjemmet.

Saken er nå henlagt og hele historien er under arbeid for utlegging på nettet.
Løgnene er avslørt og psykolograpporten jeg gleder meg over å kunne lese, slo bena under barnevernet.
Men for all del, de gav seg aldri. Prestisjetapet er for tungt for bv å bære så de har klart å kompliserer livet til familien der de kan. detaljer om det blir også å finne på nettet.
Løgn, trussler, ødeleggelse, hevngjerrighet, maktkåthet, uforstand, lovbrudd, osv, osv er vanlig for barnevernet. Eksemplene blir stadig flere. Og feil innrømmer de (bv) aldri.

www.barnasrett.no
nettverk
01.12.03 13:08
Hvordan håndterer barnevernet familier som sloss for at barna skal få komme hjem igjen?
De straffer. Barnevernet straffer alle de som velger og orker å kjempe for at barna skal få komme hjem til familien igjen før skadene barnevernet påfører barnet, i sin ikke dokumenterte filosofi av vranglære, blir for store.

Barnevernet erklærer de som velger å gå imot bv's forslag og ønske om inngrep (les: ordre) krig.
"Vil du ikke så skal du" er valget familien får når de vil forsvare barn mot barnevernets maktglade klør.
Dette monster av en etat som stadig søker nye måter å forsterke sin allmakt på.

Anker man en avgjøresle om omsorgsovertagelse i fylkesnemda - straffer barnevernet ved å redusere barnets samvær med sin familie.
Fortsetter man sin rettmessige kamp for å la barn få vokse opp sammen med sin biologiske familie, strammer bv ytterliger inn på barnets kontakt med familien.

Protester familien på at barnevernet ikke tar hensyn til den samværsordning retten har besluttet - truer barnevernet med at hele samværet blir strøket.

Hevet over norsk lov og rett og uten kontroll, vokser stadig denne maktgale etaten som en ondartet kreftsvulst i det norske samfunn.

www.barnasrett.no
RKaP
01.12.03 13:23
Med fare for å stereotypisere meg selv som en God-dag-mann-økseskaft-debattant klarer jeg likevel ikke unngå å spørre: Tok du for mye Møllers tran, nettverk?
Mormor
01.12.03 13:43
RKaP, du har mye å lære om din samtid...

RKaP
01.12.03 14:31
Mormor skrev:
RKaP, du har mye å lære om din samtid...
02.12.03 09:24
Mormor.En ting vet jeg etter å ha lest siste innlegget ditt.
Din kunnskap om barnevern og loven som en skal rette seg til.Er fraverende.
Jeg blir svært provosert av å lese direkte løgner som du hevder i dit innlegg Du må passe deg for dette er trakkasering.
Klikk for å gå tilbake til toppen