Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Falske førerkort

NYTT TEMA
stratoserdigg
stratoserdiggInnlegg: 999
24.01.09 22:55

11 personer deriblant 5 kvinner fra flere land som Tyrkia,Pakistan,Russland osv er arrestert og bøtelagt for forsøk på og jukse til seg Norske førerkort.

Felles for de siktede er at de har forsøkt å konvertere falske førerkort fra et EU-land, til et gyldig norsk førerkort.

http://www.dagbladet.no/2009/01/24/nyheter/forerkort/innenriks/statens_vegvesen/dokumentforfalskning/4510937/

Herlig med innvandring

nattsyklist
nattsyklistInnlegg: 2458
24.01.09 23:25

Jeg kjenner til at innvandrere har kjørt for fort også.

De har brutt VÅRE fartsgrenser, som VÅRE forfedre har kjempet for å få innført. Hvor skal dette ende ? Snart kommer vel en PK og påstår at det ikke er så farlig å kjøre 90 i 80-sonen heller.

tharhja
tharhjaInnlegg: 1969
24.01.09 23:42
nattsyklist: Jeg kjenner til at innvandrere har kjørt for fort også. De har brutt VÅRE fartsgrenser, som VÅRE forfedre har kjempet for å få innført. Hvor skal dette ende ? Snart kommer vel en PK og påstår at det ikke er så farlig å kjøre 90 i 80-sonen heller.  

Denne gang har de vel brutt noe annet enn fartsgrensen ?

nattsyklist
nattsyklistInnlegg: 2458
24.01.09 23:54

Jo da, her er det snakk om falsk leg.

Hvorfor kan ikke ungjentene våre få ha SINE skikker i fred ? Skal innvandrerkjerringene på død og liv integreres også nå ?

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
25.01.09 00:01

Let´s face it - det er mange med gyldig norsk "lapp" som kjører som om den har blitt anskaffet på postordre....

Det faller fint inn i samme kategori som de som har gjort butikk av det å hjelpe folk med å ta lappen med litt spenstig bruk av ny teknologi, minikamera og mikrofon !

xinx
xinxInnlegg: 5160
25.01.09 00:33

Hvor dyrt er det blitt å ta lappen nå egentlig? La oss anta at man ikke har mulighet til mye privat øvelseskjøring, hvor mye må man ut med for å få tillatelsen sin for å føre en personbil? 30-40 000?

tharhja
tharhjaInnlegg: 1969
25.01.09 00:53
Keto-dama: Let´s face it - det er mange med gyldig norsk "lapp" som kjører som om den har blitt anskaffet på postordre....

Må vi ha flere med falsk norsk lapp?

Keto-dama
25.01.09 00:55
tharhja: Må vi ha flere med falsk norsk lapp?

Aller helst bør vi vel gå for ingen her, vel ?? ;)

nitesky
niteskyInnlegg: 286
25.01.09 10:34

det er Norges egen skyld.Norge godtar ikke utenlandske førerkort,som vanlig er norsk best,hahahah.Vet om en som dro til Polen 1 uke,tok fri fra jobben,kom opp igjen med kl.ce,jeg driver og tar lastebilførerkort,koster 110 tusen kroner.....

Keto-dama
25.01.09 10:43
nitesky: det er Norges egen skyld.Norge godtar ikke utenlandske førerkort,som vanlig er norsk best,hahahah.Vet om en som dro til Polen 1 uke,tok fri fra jobben,kom opp igjen med kl.ce,jeg driver og tar lastebilførerkort,koster 110 tusen kroner.....

Du slår stort sett føtterne unna på deg selv med denne i disse snefalls-dager, tror ikke Polske transportører står høyt i kurs noe steder i landet akkurat nå !!!!!!!!!!!!!!!   ;)

nitesky
25.01.09 10:48
Keto-dama: Du slår stort sett føtterne unna på deg selv med denne i disse snefalls-dager, tror ikke Polske transportører står høyt i kurs noe steder i landet akkurat nå !!!!!!!!!!!!!!!   ;)

les en gang til.jeg skrev ikke noe om at den personen er polsk.han er norsk som det går ann å bli.kun polsk lastebilførerkort......eu vet du...et meget godt eks av deg på at mennesker ser/leser det de vil se/lese..

(Innlegget ble redigert 25.01.09 10:50)

Keto-dama
25.01.09 10:50
nitesky: les en gang til.jeg skrev ikke noe om at den personen er polsk.han er norsk som det går ann å bli.kun polsk lastebilførerkort......

Jeg sa aldri at det var noe feil med inteligensen til polakker, jeg siktet til den undervisningen de får.......

gogutten38
gogutten38Innlegg: 9274
25.01.09 10:56

Vet om mange mange jenter fra et asiatisk land, som ikke har førerkort, men ligner på en vennine som sier hun har mistet å de kjører på en kopi.

Nesten alle gjør det når de blir 16 år ca , finner en vennine som ligner og gir henne 1-2000 kr så sier hun hun har mistet og dermed har hun to å kan gi bort 1.

Husk vi bor i naive Norge.

nitesky
25.01.09 10:58
Keto-dama: Jeg sa aldri at det var noe feil med inteligensen til polakker, jeg siktet til den undervisningen de får.......

skriver det enklere:Jeg kjenner en norsk mann som dro til Polen 1 uke og kom opp igjen med kl.ce.Og vet du hva kjøreskolen sier?den her i Norge altså? når utenlandske sjåfører kjører ut,så sklir de ut,uten noe materielle skader,men når en norsk mann som tror han er verdensmester kjører ut blir det store skader...Norske veier er dårlige i forhold til land du tenker på som dårlige..men men norsk er best! hahaha våkn opp!

Keto-dama
25.01.09 11:08
nitesky: når utenlandske sjåfører kjører ut,så sklir de ut,uten noe materielle skader,men når en norsk mann som tror han er verdensmester kjører ut blir det store skader...Norske veier er dårlige i forhold til land du tenker på som dårlige..men men norsk er best! hahaha våkn opp!

Nå har jeg sett noen veier, både i Norge og andre land og alt er relativt. Det vi her på østlandet ser på som turstier i Nordmarka er faktisk bedre enn mange strekker av E6 lengre opp i landet og en hel del av veiene på vestlandet.

Har aldri snakket om menn her, ei heller hevdet at norske menn "vet best" - det er tullinger av alle nasjonaliteter, vet du ;)

Hevder fremdeles at det skorter på opplæringen til sjåfører som kommer til Norge på slitte dekk og uten kjettinger (eller som lar kjettingene ligge i bilen når de skulle ha vært satt på).

Stench
StenchInnlegg: 587
25.01.09 11:32

I visse land kan man enkelt kjøpe førerkort på nærmeste politistasjon uten noen som helst form for opplæring. Dessuten er trafikkultur og trafikkbilde vidt forskjellig fra Øst-Asia til Norge. Trafikken i Tyrkia og Hellas er jo viden kjent for norske bilturister. Best trafikkultur har de i Tyskland og Sverige. Men Norge er fortsatt blant de landene i verden med færrest prosentvis dødsfall i trafikken, enda vi har svingete vestlandsveier, såpeglatte vinterveier og mørketid om vinteren. Så mye henger på sjåføren og opplæringen.

nitesky
25.01.09 11:37
Keto-dama: Nå har jeg sett noen veier, både i Norge og andre land og alt er relativt. Det vi her på østlandet ser på som turstier i Nordmarka er faktisk bedre enn mange strekker av E6 lengre opp i landet og en hel del av veiene på vestlandet. Har aldri snakket om menn her, ei heller hevdet at norske menn "vet best" - det er tullinger av alle nasjonaliteter, vet du ;) Hevder fremdeles at det skorter på opplæringen til sjåfører som kommer til Norge på slitte dekk og uten kjettinger (eller som lar kjettingene ligge i bilen når de skulle ha vært satt på).

jadda jadda,da du leste Polen,antok du jo med en gang at det var polsk tranportør med engang...norsk mann med polsk lappen er vel ikke polsk transportør?20 kjøretimer,så opp til oppkjøring,er det bra opplæring mener du?slik er det i Norge.med andre ord,neste uke kan jeg sette meg opp i et vogntog som veier 50 tonn,og kjøre..

Tror nok det skorter på opplæring her i landet også du...men jeg har jo norsk lappen,så da er det vel ingen fare.

80-talls mentaliteten om at norsk er best er nok litt tynt nå til dags.

nitesky
25.01.09 11:45
Stench: I visse land kan man enkelt kjøpe førerkort på nærmeste politistasjon uten noen som helst form for opplæring. Dessuten er trafikkultur og trafikkbilde vidt forskjellig fra Øst-Asia til Norge. Trafikken i Tyrkia og Hellas er jo viden kjent for norske bilturister. Best trafikkultur har de i Tyskland og Sverige. Men Norge er fortsatt blant de landene i verden med færrest prosentvis dødsfall i trafikken, enda vi har svingete vestlandsveier, såpeglatte vinterveier og mørketid om vinteren. Så mye henger på sjåføren og opplæringen.

Var med en kompis til Tyrkia,ham klarte ikke kjøre bil i storbyene,for meg blir det at det er ham som ikke kan kjøre.ikke de.Da vi kom til Norge igjen måtte jeg le av trafikken her ,og kjøre kulturen,kan jo nesten lukke øynene å kjøre her.Mindre %vis dødsfall kommer vel pga folketall? 4 mil innbygrgre tot,i andre land er det 4 mil biler i en by,selvfølgelig mer ulykker %vis....

Keto-dama
25.01.09 12:04
nitesky: jadda jadda,da du leste Polen,antok du jo med en gang at det var polsk tranportør med engang...norsk mann med polsk lappen er vel ikke polsk transportør?20 kjøretimer,så opp til oppkjøring,er det bra opplæring mener du?slik er det i Norge.med andre ord,neste uke kan jeg sette meg opp i et vogntog som veier 50 tonn,og kjøre.. Tror nok det skorter på opplæring her i landet også du...men jeg har jo norsk lappen,så da er det vel ingen fare. 80-talls mentaliteten om at norsk er best er nok litt tynt nå til dags.

Du ser ut til å ha bestemt deg for hva jeg mener uten å lese det som faktisk står ;)

En tulling bak rattet er fremedeles en tulling -> uansett opphavsland ;)

Medea
MedeaInnlegg: 8772
27.01.09 02:23
nitesky: det er Norges egen skyld.Norge godtar ikke utenlandske førerkort,som vanlig er norsk best,hahahah.Vet om en som dro til Polen 1 uke,tok fri fra jobben,kom opp igjen med kl.ce,jeg driver og tar lastebilførerkort,koster 110 tusen kroner....

Herre, det sier seg vel selv at man ikke godkjenner f.eks et førerkort fra Indre Nigeria for bruk i Norge? (Nigeria er bare et eksempel, det gjelder generelt alle land som er såpass forskjellig fra Norge hva gjelder føre og regler) 
Jeg er ikke komfortabel med tanken på at folk som kommer fra land med betraktelig høyere antall drepte i trafikken, null peiling på glattkjøring og norske regler skal fyke rundt i våre gater. Innvandrere som prøver å finne tvilsomme eller direkte ulovlige omveier, eller faktisk også kjører uten gyldig førerkort, provoserer meg så grønnjævlig at jeg med glede hadde anmeldt de på dagen.

Dette er faktisk veldig enkelt, om man ikke gidder å gjøre de tingene som må til for lovelig å kunne kjøre bil i Norge, så får man ta beina fatt. Sikkerheten på norske veier er så til de grader mye viktigere enn at en eller annen luring fra indre gokkmokk syntes det er idiotisk at han ikke får godkjent sitt førerkort i Norge.

Turbogunnar
TurbogunnarInnlegg: 3231
29.01.09 06:02

Nå får du jo ikke automatisk Norsk førerkort i alle tilfeller da, tok selv lappen som 16 åring i USA, kostet 20 dollar, og tok vel 45 min. Da jeg fyllte 18 måtte jeg fortsatt ha 1 kjøretime og oppkjøringa hos biltilsynet i Norge..    Men billig ble det jo uansett.. :-)

(Innlegget ble redigert 29.01.09 06:05)

jonas
jonasInnlegg: 24368
29.01.09 14:48
Medea: Jeg er ikke komfortabel med tanken på at folk som kommer fra land med betraktelig høyere antall drepte i trafikken, null peiling på glattkjøring og norske regler skal fyke rundt i våre gater.

Burde vi ikke da beslaglegge serfikatene til alle turister som kommer til Norge? Eller iallefall alle turister fra land som har høyere antall drepte i trafikken enn Norge? Hvordan gjør vi det med bilturister, må de snu ved grensa eller skal myndihetene stille med disponibel sjåfør?

Medea
MedeaInnlegg: 8772
30.01.09 01:34
jonas: Burde vi ikke da beslaglegge serfikatene til alle turister som kommer til Norge? Eller iallefall alle turister fra land som har høyere antall drepte i trafikken enn Norge? Hvordan gjør vi det med bilturister, må de snu ved grensa eller skal myndihetene stille med disponibel sjåfør?

Jeg har ingen problemer med at de samme bestemmelsene gjelder for turister som kommer fra land med fundementalt forskjellige kjøreregler og føre nei.

Reglene vi har i dag er på ingen måte for strenge. Borgere med gyldig førerkort fra EØS-landene kan kjøre med sitt førerkort i Norge, så lenge det er gyldig. Om førerkortet deres er bra nok til at de kan bo her og kjøre med sitt førerkort, så bør det også være godt nok til at de kan kjøre som turister. De aller fleste bilturister som kommer til Norge er vel først og fremst fra EØS-landene, så problemstillingen med bilturister blir litt kunstig.

Videre heter det seg at "Har du flyttet til Norge og har førerkort utstedt utenfor EØS-områdeti et av følgende land: Albania, Algerie, Argentina, Australia, Bosnia-Hercegovina, Brasil, Canada, Chile, Egypt, Filippinene, Hongkong, Hviterussland, Indonesia, Israel, Japan, tidligere Jugoslavia, Kina, Kroatia, Makedonia, Malaysia, Mexico, Moldova, Monaco, Montenegro, New Zealand, Peru, Russland, San Marino, Singapore, Serbia, tidligere Serbia-Montenegro, tidligere Sovjet, Sør-Afrika, Sør-Korea, Taiwan, Thailand, Tunisia, Ukraina, USA, Venezuela, kan få byttet til norsk førerkort etter å ha bestått en praktisk førerprøve i den mest omfattende klassen. Innbytte må skje innen ett år etter at du tok fast bopel eller flyttet tilbake til Norge. ".

Syntes du virkelig dette er et urimelig krav? At man må gjennomføre en praktisk førerprøve syntes jeg er et selvfølgelig minstekrav. Jeg vet ikke, men jeg ser for meg at en fører fra f.eks Thailand kanskje ikke har all verdens erfaring med glattkjøring på norske vinterveier. En del av landene har jo også ganske store forskjeller i regler, f.eks USA og promillegrenser. At man gjennomfører et kurs for å være sikker på at disse har forståelse for hva det innebærer å kjøre bil i Norge bør være en selvfølge. En bil kan i gale hender være et livsfarlig våpen, og vi bør sette trafikksikkerheten høyt.

Når det gjelder andre land, som ikke står på listen og som ikke kan bytte inn sitt førerkort i Norsk førerkort, så syntes jeg heller ikke det er strengt å kreve at disse skal ta førerkort på samme måte som norske førstegangssøkere. Jeg har en libysk samboer som holder på å ta førerkort fra bunnen av, til tross for at han hadde førerkort i Libya. Selvfølgelig hadde det være både praktisk og greit om han slapp det, vi hadde spart både tid og penger. Men, både han og jeg syntes faktisk det er en trygghet i at han må ta førerkortet på nytt. Dette kommer av at i Libya trenger du egentlig ikke gjøre mer enn å ta en tlf og betale rette person litt, så har du førerkortet i hånda på dagen. Min samboer har kjørt bil siden han var 14, han har libysk førerkort, men han har aldri gjennomført noe slags form for kjøreopplæring i ordnede former før han kom hit. Det føles også som om noen der nede har vært i en trafikk ulykke ca annenhver gang vi ringer ned dit. Basert på dette, og det faktum at glattkjøring og norske regler var totalt fremmed for han, så syntes jeg det er helt greit at man krever at både han og hans landsmenn tar førerkort her i Norge for å ha lov til å kjøre her. Et førerkort fra Libya er verdiløst, fordi det forteller faktisk ikke noe om ferdighetene til personen som har det.
Dette er på ingen måte noe som er unikt for Libya, det er på ingen måte en heksekunst å skaffe et førerkort på samme måte i land som f.eks Nigeria.

Så, ja, jeg syntes fortsatt at man skal kreve at innvandrere at de skal gjøre det som må til for å kjøre lovelig i Norge. Uansett om det betyr praktisk prøve eller gjennomføring av føreropplæring bra bunnen av. Dette er faktisk ikke bare for vår sikkerhet, men også for deres. Legg forresten merke til at jeg ikke krevde at alle "ikke norske" skal levere inn førerkortet, men at de bør og skal gjøre det som må til for å få et lovlig førerkort i Norge. Vi vinner ingen ting på å være så livredde for å sette krav til innvandrere at både fornuft og hensyn til alles sikkerhet flagrer ut av nærmeste vindu.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg