Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Arbeid på helligdager

NYTT TEMA
Oppsynsmann
OppsynsmannInnlegg: 399
19.05.10 23:28

Hvordan er loven ? Er det lov å arbeide for bønder på søndag og f.eks. kristi himmelfartsdag ?

lobotomisten
lobotomistenInnlegg: 11795
19.05.10 23:30

De er egen næringsdrivende og egen næringsdrivende kan arbeide på alle dager de ønsker, uten ferie omså.

Yihaaa
YihaaaInnlegg: 5380
20.05.10 10:26
Oppsynsmann: Hvordan er loven ? Er det lov å arbeide for bønder på søndag og f.eks. kristi himmelfartsdag ?

De eneste som har generelt forbud mot å arbeide på helligdager er vel butikkansatte? Men selv der er det jo unntak.

krokus1
krokus1Innlegg: 4455
20.05.10 10:35
lobotomisten: De er egen næringsdrivende og egen næringsdrivende kan arbeide på alle dager de ønsker, uten ferie omså.

Tror ikke det var om bønder kunne sitte inne med papirarbeid trådstarter mente. For når det gjelder mye av vanlig "bondearbeid" så er det faktisk forbudt både søndager og alle innskutte helligdager. Her er utdrag fra "Lov om helligdager og helligdagsfred":

§ 3. Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

Når det gjelder bønder bruker det stort sett å gå greit. Folk flest har forståelse for at man av og til må bryte helligdagsfreden for å få inn avlingene o,l. Typiske brudd som kan medføre bruk av politi er bygningsarbeid på helligdager. Senest sist uke (Kristi Himmelfartsdag) var det jo en gruppe polske bygningsarbeidere i Ålesund som ble kontaktet av politiet og informert om at det var helligdag. De ble for øvrig glade for informasjonen fra politiet og tok seg en velfortjent fridag :-)

Finckenhagen
FinckenhagenInnlegg: 4565
20.05.10 10:38

Sjekk heller arbeidsmiljøloven du krokusgutt

Arbeid skal ikke forekomme med mindre arbeidets art gjør det nødvendig.

(Innlegget ble redigert 20.05.10 10:38)

lobotomisten
20.05.10 10:41
krokus1: Senest sist uke (Kristi Himmelfartsdag) var det jo en gruppe polske bygningsarbeidere i Ålesund som ble kontaktet av politiet og informert om at det var helligdag.

Det var vel noen sosialistiske Fagorgansierte Norge byggningsarbeidere som følte at de ble satt i dårlig lys, og tenkte at i sosialistisk navn skulle "hjelpe" Polakkene til å tape en dags arbeidsfortjeneste...

krokus1
krokus1Innlegg: 4455
20.05.10 10:48
lobotomisten: Det var vel noen sosialistiske Fagorgansierte Norge byggningsarbeidere som følte at de ble satt i dårlig lys, og tenkte at i sosialistisk navn skulle "hjelpe" Polakkene til å tape en dags arbeidsfortjeneste...

Det kan godt være. Nå er det for øvrig slik at slik det er organisert i dag så har de aller fleste polakker rett på lønn også ved innskutte helligdager akkurat som oss andre. 

PS: De fleste fagorganiserte jeg kjenner (og jeg kjenner mange, har en meget stor industriarbeidsplass i bygda) stemmer Frp. Ingen av de jeg kjenner er sosialister, noen er rasister, men først og fremst er de stort sett hyggelige mennesker som innser at uten fagforeningen hadde situasjonen vært totalt annerledes. Men for Norges økonomi er det ødeleggende at arbeidere på gulvet skal tjene like mye som folk med 6 års høyere utdannelse. Jaja, det ble en digresjon...

lobotomisten
20.05.10 10:50
krokus1: Men for Norges økonomi er det ødeleggende at arbeidere på gulvet skal tjene like mye som folk med 6 års høyere utdannelse. Jaja, det ble en digresjon...

Det var fint at du hentet deg inn her.

Men da er vi enige... og det var trist at ikke Polakkene fikk arbeide, men de fikk sikkert en god historie å fortelle på pub, når de er tilbake i Polen, om hvordan de ble "arrestert" for å arbeide...

:-)

ulefos
ulefosInnlegg: 77146
20.05.10 11:01
Finckenhagen: Sjekk heller arbeidsmiljøloven du krokusgutt Arbeid skal ikke forekomme med mindre arbeidets art gjør det nødvendig.

hvilket betyr at det er mange som både kan og skal jobbe på helligdager

Finckenhagen
20.05.10 11:03
ulefos: hvilket betyr at det er mange som både kan og skal jobbe på helligdager

Jeg vet da det. Jobben selv på 1. mai, hadde av en eller annen merkelig grunn dobbel lønn den dagen, selv om jeg ikke jobbet dobbelt så fort.

Enda et av de banale kravene dere har klart å få presset igjennom.

(Innlegget ble redigert 20.05.10 11:05)

lobotomisten
20.05.10 11:06
Finckenhagen: Jeg vet da det. Jobben selv på 1. mai, hadde av en eller annen merkelig grunn dobbel lønn den dagen, selv om jeg ikke jobbet dobbelt så fort.

Det må være det at ingen andre jobbet, så i prinsippet jobbet du for alle.

Finckenhagen
20.05.10 11:11
lobotomisten: Det må være det at ingen andre jobbet, så i prinsippet jobbet du for alle.

Kanskje det ja, for jeg skjønner ikke, det manes om "lik lønn for likt arbeid". Jeg gjorde akkurat det samme på jobb dagene før 1. mai som jeg gjorde den 1. mai, allikevel hadde jeg dobbel lønn... jaja.

(Innlegget ble redigert 20.05.10 11:11)

tordenglum
tordenglumInnlegg: 11679
20.05.10 11:13
Finckenhagen: Kanskje det ja, for jeg skjønner ikke, det manes om "lik lønn for likt arbeid". Jeg gjorde akkurat det samme på jobb dagene før 1. mai som jeg gjorde den 1. mai, allikevel hadde jeg dobbel lønn... jaja.

du får klage da.eller gi til ottars burkagruppe for hodeløse kvinner

ulefos
ulefosInnlegg: 77146
20.05.10 11:23
Finckenhagen: Enda et av de banale kravene dere har klart å få presset igjennom.

jeg syns kanskje at folk som må jobbe julaften, 1. eller 17. mai godt kan få kompensert for  ubekvem arbeidstid

Finckenhagen
20.05.10 11:28
ulefos: jeg syns kanskje at folk som må jobbe julaften, 1. eller 17. mai godt kan få kompensert for  ubekvem arbeidstid

Slettes ikke uenig med deg. Der vi skilles er vel at du ønsker å gjøre dette ved hjelp av statlig tvang, jeg ønsker at dette skal arbeidsgiver og arbeidstaker løse seg i mellom. Jeg kan etter beste evne ikke fatte hvorfor jeg skulle ha dobbel lønn den 1. mai, jeg hadde da gått på jobb om jeg fikk vanlig lønn.

Noen dager før første mai, jul osv. kunne arbeidsgiver ha sagt, den 1. mai har dere i utgangspunktet fridag, men noen må jobbe. Hvis ingen er villige til å jobbe så dobler jeg lønna deres den dagen til den som kommer på jobb. Hjelper ikke det så får sjefen enten jobbe selv (det er som regel denne personen sitt ansvar å ha nok folk på jobb), eller så får han betale så mye at noen er villige til å komme på jobb den dagen, noe som antakeligvis ikke er noe problem uansett, siden de fleste vil ta til takke med den lønna de vanligvis har.

(Innlegget ble redigert 20.05.10 11:29)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg