kunnskapsrik er du, men belære deg må jeg desverre. å gå i 80% stilling betyr ikke at du kan velge bort helg. Hvis så var tilfellet ville helgene aldri gå opp. Kan hende at enkelte arbeidsgivere gir sine ansatte dette tilbudet, men det er ikke norm. Det du da beskriver om å leie inn vikarer for resterende 20% er ulovlig. Den eneste løsningen på dette er en grei arbeidsgiver som gir vedkommende 20% permisjon (eller ved sykemelding). Det å ha vikarer i 20% stilling er ulovlig såfremt det ikke dreier seg om vikariat, siden vacante stillinger skal lyses ut som faststilling. Har en vikar gått i en vakant stilling i over 2 år, har man krav på fast ansettelse.
Å redusere en stilling fra 100% til 80%, slik du beskriver, forekommer svært skjelden og er som regel grunnet helseårsaker (langtidssykmelding) eller permisjoner grunnet viderutdanning/skole. Disse er kortsiktige. Har aldri hørt om noen som har fritak fra helgearbeid, eller shoppet seg fram til dette innen helsevesenet. JEg har jobbet der i 10 år...
Sier man fra seg helg, faller man heller ikke under likestillingen av skift/turnus arbeid. hvilket har minimumskrav på 1/3 helg (arbeidsmiljøloven)
Norm for 80% stilling: 1/3 helg
norm for 50% stilling 1/3 helg
norm for 100% stilling 1/3 helg.
Kravet om flere i helstilling utløser behov for helgaarbeidere, i 14%stillinger, disse jobber kun 1/3 helg og består som oftest av nyutdannede eller ufaglærte (eller studenter).
Skal man få turnusene til å gå opp med å gjøre om to 50% stillinger til 100% må man jobbe 1/2 helg ... (gjelder nødvendigvis ikke avdelinger med lavproduksjon i helg)
Videre. Ditt regnestykke for nattarbeid. jeg skal gi deg det riktige regnestykket, med din formel : 5 * 10 *12 = 600., helsevesenet har dispans fra arbeidsmiljøloven angående arbeidstid og hviletid. Det betyr at nattevaktene ofte er på 10 timer (noen ganger mer, noen ganger mindre avhengig av avdeling) selv med så korte vakter som 9 timer kommer man innom ditt krav med 5 nattevakter i måneden!