Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Familiegjenforening

NYTT TEMA
whyme_c
whyme_cInnlegg: 875
18.07.10 00:29

Hva er rettferdige regler for familiegjenforening? Familien Navrud fikk det som de ønsket på TV idag.

Jeg er glad for familien Navrud og for at de har fått innvilget opphold for kone og barn.

Jeg er dog interessert i hvorfor det er lettere å utnytte systemet enn å gjøre ting etter reglene. Jeg forventer at jeg må vente 1 år før min kone og min nyfødte sønn får komme til Norge. Jeg har da gått etter boken og ikke utnyttet noen smutthull i loven. Alle papir er klare og alt er som det skal være.l Jeg lurer på hvorfor barnet til familien Navrud er viktigere enn min nyfødte sønn? Er det riktig at loven skal favorisere de som missbruker den, heller en de som gjør som den sier? Er det bare jeg som føler dette er feil, eller er jeg helt borte? Er det viktigere for barnet til Navrud å være sammen med familien sin enn det er for min sønn? Har han ikke noen rettigheter? Er det riktig å vente et år før man får være sammen?

JJularbo
JJularboInnlegg: 3537
18.07.10 00:38
whyme_c: Jeg har da gått etter boken og ikke utnyttet noen smutthull i loven.

Hvem har utnyttet smutthull da?

SimplyTheBest
SimplyTheBestInnlegg: 13707
18.07.10 00:41

Du vet at Navrud har vert her i 2 år?

Vi synes ikke den familien er viktigere enn andre, men lovendringen er nå engang slik at den ble tilpasset kun disse. Vi bør få en lovendring som automatisk gir gifte med Id og uten rulleblad oppholds- og arbeidstillatelse.

Hvis din kone får arbeidstillatelse her som au pair, så synes i hvertfall jeg at det er like greit - og faktisk enda bedre - at hun jobber på kafé.

Er du 1. generasjons innvandrer så bør man være noget strengere.

(Innlegget ble redigert 18.07.10 00:42)

DuMåIkkeSove
DuMåIkkeSoveInnlegg: 1169
18.07.10 00:44
SimplyTheBest: i bør få en lovendring som automatisk gir gifte med Id og uten rulleblad oppholds- og arbeidstillatelse.

Kjempelurt i og med at homsebryllup er lov.

Da kan jo alle innvandrere i norge bare "gifte" seg med en kompis i hjemlandet.

SimplyTheBest
18.07.10 00:47
DuMåIkkeSove: Kjempelurt i og med at homsebryllup er lov.

Da kan jo alle innvandrere i norge bare "gifte" seg med en kompis i hjemlandet.

Trenger ikke gjelde 1. gen innvandrere, vet du.

Dessuten er ikke homoekteskap så veldig utbredt blant probleminnvandrerene. Det gjør ikke like mye med en homofil canadier ekstra...Bare de ikke krever retty til adopsjon er jeg fornøyd.

whyme_c
18.07.10 00:48
JJularbo: Hvem har utnyttet smutthull da?

Denne familien må ha gjort det. Jeg trodde at man måtte til hjemlandet for å søke familiegjenforening. Det virker nesten som de har hoppet fra en Au pair visum til familiegjenforening. De må ha giftet seg i Norge. Det trodde jeg ikke var mulig om man ikke søkte forlovelsevisum. Det har de trolig ikke gjort. Jeg kunne også giftet meg når min kone var på turistvisum, men siden visumet ikke skal brukes til slikt, så gjorde jeg ikke det. Er det slik man skal komme seg til Norge, ved å utnytte alle muligheter?

DuMåIkkeSove
DuMåIkkeSoveInnlegg: 1169
18.07.10 00:50
SimplyTheBest: Dessuten er ikke homoekteskap så veldig utbredt blant probleminnvandrerene.

Med ditt forslag hadde nok homofilien blant innvandrerne økt drastisk. De vet å utnytte lover

whyme_c
18.07.10 00:52
SimplyTheBest: Du vet at Navrud har vert her i 2 år? Vi synes ikke den familien er viktigere enn andre, men lovendringen er nå engang slik at den ble tilpasset kun disse. Vi bør få en lovendring som automatisk gir gifte med Id og uten rulleblad oppholds- og arbeidstillatelse. Hvis din kone får arbeidstillatelse her som au pair, så synes i hvertfall jeg at det er like greit - og faktisk enda bedre - at hun jobber på kafé.   Er du 1. generasjons innvandrer så bør man være noget strengere.

Bør det ha noe å si at hun har vært her lengre? Min kone har da like god grunn å være her som kona til Navrud. Jeg er etnisk nordmann og vi har alle papirer i orden. Hvorfor fortjener barnet til Navrud å være i Norge mer enn min nyfødte sønn? De har da samme behov?

SimplyTheBest
18.07.10 00:52
DuMåIkkeSove: Med ditt forslag hadde nok homofilien blant innvandrerne økt drastisk. De vet å utnytte lover

Nei, det gjør de ikke. De vet å la andre utnytte lover for dem.

Men i slike tilfeller så ser man forholdsvis enkelt at det dreier seg om proforma.

Dessuten, som sagt, 1. gen innvandrere må selvfølgelig unntas.

SimplyTheBest
18.07.10 00:54

whyme_c

HVOR HAR JEG HEVDET DET?

Har din kone arbeidstillatelse forresten? Hvis ikke har hun jo strengt tatt ikke likegod grunn...selv om jeg mener ekteskap er en veldig god grunn til at folk skal være sammen.

(Innlegget ble redigert 18.07.10 00:56)

JJularbo
18.07.10 00:56
whyme_c: Jeg trodde at man måtte til hjemlandet for å søke familiegjenforening.

Man må ikke det. Ambassaden i hjemlandet kan gi tillatelse til å komme til Norge for å vente på svar på søknaden om familiegjenforening. Dog forutsettes det da at ambassaden vurderer det som bortimot usannsynlig at søknaden om familiegjenforening ikke blir innvilget.

SimplyTheBest
18.07.10 01:00

Alt man skal oppnå her i verden oppnås ved å bruke de muligheter som finnes. Selvfølgelig skal man det.

Men vi skal også nekte når det er på sin plass.

whyme_c
18.07.10 01:08
SimplyTheBest: whyme_c HVOR HAR JEG HEVDET DET? Har din kone arbeidstillatelse forresten? Hvis ikke har hun jo strengt tatt ikke likegod grunn...selv om jeg mener ekteskap er en veldig god grunn til at folk skal være sammen.

Arbeidstillatelse? Får hun familiegjenforening vil hun få samme rettigheter som alle andre Nordmenn. Hun vil da få mulighet til å lære seg norsk. Det er viktig, selv om hun snakker bedre engelsk enn meg. Jeg forventer at hun først lærer seg norsk, for så å gå ut i arbeid., Hun er frisør, men vil selvfølgelig få muligheten til å utdanne seg til det hun ønsker. Familien min vil være en norsk mønsterfamilie. Bare synd vi må vente så lenge på å starte på å brodere dette mønsteret.

whyme_c
18.07.10 01:10
JJularbo: Man må ikke det. Ambassaden i hjemlandet kan gi tillatelse til å komme til Norge for å vente på svar på søknaden om familiegjenforening. Dog forutsettes det da at ambassaden vurderer det som bortimot usannsynlig at søknaden om familiegjenforening ikke blir innvilget.

Da må man ha flaks. Selv om alle papir er på plass, så er jeg skeptisk til at vi får oppleve noe slikt. Jeg forventer at vi må vente 1 år på at søknaden blir behandlet.

SimplyTheBest
18.07.10 01:10

whyme

Navrud hadde arbeidstillatelse, riktignok en uforståelig en, men har din kone det samme?

whyme_c
18.07.10 01:19
SimplyTheBest: whyme Navrud hadde arbeidstillatelse, riktignok en uforståelig en, men har din kone det samme?

Navrud sin kone kom til Norge som au pair. Det var det hun skulle jobbe som. Får man familiegjenforening kan man jobbe som hva som helst. Familien Navrud har ikke vært borte fra hverandre siden de ble sammen. Min familie har ikke vært sammen siden vi giftet oss 29. januar. Vi traff hverandre i Kenya. Vi kunne giftet oss når hun var i Norge på turistvisum, men det gjorde vi ikke siden det ikke er riktig å utnytte er visum på den måten. Derfor måtte jeg til Kenya for å gifte meg. Siden jeg ikke ønsket at min høygravide kone skulle reise til Nairobi for å søke familiegjenforening, ventet vi til barnet kom ut. Nå er han ute og vi kan søke familiegjenforening. Jeg ønsker å få familien min til Norge, slik at vi kan starte å leve. Jeg synes det er dumt at jeg må vente 1 år før vi kan starte på dette.

SimplyTheBest
18.07.10 01:24

Det er urimelig for alle parter. Men hadde det  gjort ting bedre for deg om Navrud ikke fikk bli?

Media finnes - bruk det for det det er verdt!

whyme_c
18.07.10 01:29
SimplyTheBest: Det er urimelig for alle parter. Men hadde det  gjort ting bedre for deg om Navrud ikke fikk bli? Media finnes - bruk det for det det er verdt!

Nei. Jeg synes det er bra at hun får bli. Jeg bare ønsker å sette et lys på familiegjenforening. Jeg synes det er rart at man må vente et år på å få være sammen med barnet sitt. Jeg synes også det er rart at det er så mye fokus på noen som har utnyttet systemer, mens man ikke bryr seg om året jeg må vente. Jeg synes det var interessant å diskutere familiegjenforening og barns behov for å være sammen med foreldrene sine.

SimplyTheBest
18.07.10 01:32

Hvis du opplyser folk så bryr de seg. Hvis du holder kjeft er det ingen som bryr seg.

I Norge må man gjøre alt selv om man skal få det skikkelig gjort.

krug76
krug76Innlegg: 23908
18.07.10 02:48
whyme_c: Bør det ha noe å si at hun har vært her lengre? Min kone har da like god grunn å være her som kona til Navrud. Jeg er etnisk nordmann og vi har alle papirer i orden. Hvorfor fortjener barnet til Navrud å være i Norge mer enn min nyfødte sønn? De har da samme behov?

Hvorfor flytter ikke du til kona di?

mrsa
mrsaInnlegg: 4226
18.07.10 10:15
whyme_c: Denne familien må ha gjort det. Jeg trodde at man måtte til hjemlandet for å søke familiegjenforening. Det virker nesten som de har hoppet fra en Au pair visum til familiegjenforening. De må ha giftet seg i Norge. Det trodde jeg ikke var mulig om man ikke søkte forlovelsevisum. Det har de trolig ikke gjort. Jeg kunne også giftet meg når min kone var på turistvisum, men siden visumet ikke skal brukes til slikt, så gjorde jeg ikke det. Er det slik man skal komme seg til Norge, ved å utnytte alle muligheter?

Når ho er her som Aupair har ho lovlig opphold i Norge. Då har ho lov til å gifte seg i Norge og om å søke familiegjenforening mens ho er i Norge. Alle som ikkje har lovlig opphold i Norge (og er i Norge på turistvisum) må søke om familiegjenforening frå heimlandet sitt.

mrsa
mrsaInnlegg: 4226
18.07.10 10:16
Grautgrams: Vel, som "alle andre" fillipinske au pairer kom hun nok til Norge for å gifte seg til et bedre liv... Dette er en helt vanlig og akseptert "metode" i det fillipinske miljøet. -Ofte opereres det også med fingerte au pair-kontrakter. -eller at man "slutter" i den opprinnelige au pair-jobben og oppretter en fingert arbeidskontrakt mens man "sjekker ut" ungkarsmarkedet...   -finner "den stooore kjærligheten", -gifter seg på direkten uten å søke "familiegjenforening" ... -ordner seg med ny jobb (og så søker event familiegjenforening med "gjennglemte" unger på Fillipinene...)  -Da svært mange "postordrebruder" fra Fillipinene har heller dårlige erfaringer med henteekteskap, er dette nå den foretrukne "metoden", da man på den måten har en bedre mulighet til bli kjent med / sjekke ut mannen man hengir seg til.  -...og selvfølgelig; de vet at det ikke er lovlig fremgangsmåte... ...de har jo allerede fått "vite det" da de betalte bestikkelser til fillipinske tjenestemenn som stemplet utreisevisumet deres, tiltross for at det faktisk er ulovelig for fillipinske statsborgere å arbeide som "au pair" i utlandet  med begrunnelsen : frykt for utnyttelse av fillipinske kvinner som ubetalte "hushjelper"... (!) ...hører på Nyhetskanalen at hun allerede er parat til å "pakke kofferten og reise til Fillipinene for å hente sin "bortsatte" 5 årige sønn... (som var bare 3 år da mora reist fra han for å søke lykken i utlandet...)  -ja her går det virkelig unna... :)      

Det er no lovlig for filippinske jenter å reise til Norge som Aupair.

torestre
torestreInnlegg: 3539
18.07.10 10:21
whyme_c: Denne familien må ha gjort det. Jeg trodde at man måtte til hjemlandet for å søke familiegjenforening. Det virker nesten som de har hoppet fra en Au pair visum til familiegjenforening. De må ha giftet seg i Norge. Det trodde jeg ikke var mulig om man ikke søkte forlovelsevisum. Det har de trolig ikke gjort. Jeg kunne også giftet meg når min kone var på turistvisum, men siden visumet ikke skal brukes til slikt, så gjorde jeg ikke det. Er det slik man skal komme seg til Norge, ved å utnytte alle muligheter?

Det er mange som diskuterer familiegjenforening uten å helt vite hva slags lover og regler som gjelder. For det første, så er jeg helt enig med deg. Det er helt på trynet at slike saker skal ta så lang tid. Du er lovlig gift, du har inntekt og husvære og alt er i orden rent formelt. Det burde ikke ta 12 måneder å få et slikt visum.

Man kan søke visum fra Norge dersom man har hatt lovlig opphold her i minst 6 måneder. Eller fra et annet land som man har hatt lovlig opphold i tilsvarende tid. Hvis ikke dette oppfylles skal søknaden sendes fra hjemlandet.

Et au pairvisum gir lovlig opphold i Norge for 1 år og kan fornyes i ytterligere 1 år. Man har derfor hatt lovlig opphold utover 6 måneder og kan søke herifra. Det er heller ingen klausuler i forbindelse med au pairvisumet som hindrer en fra å inngå ekteskap.

Jeg har giftet meg med en au pair. Vi giftet oss i Norge den 10. april. Vi leverte søknaden om opphold noen uker etter. Vi regner med at vi får visumet til jul. Dersom alt går bra. Hvorfor det skal ta så lang tid er uforståelig. Men man kommer ingen vei med å protestere. Man må bare akseptere alt som myndighetene sier slik at man får oppholdstillatelsen godkjent. Men jeg må innrømme at jeg føler meg krenket av noen av kravene.

De skal ha kopi av passet mitt og alle sidene i det. Hvorfor? Ekteskapet er inngått i Norge. Hvor jeg har reist er ikke relevant for saken. Vi de ha kopi av et id kort kan de be om det. Vi har flere id kort som er godkjente i Norge.

De krever bilder av bryllupet og bryllupsfeiringen og lurer på hvor mange gjester som var invitert. Tviler man på at ekteskapet er inngått? Vi har giftet oss i Norge tross alt.

De vil ha fødselsattesten til min kone og dåpsattest. Likevel har de sluppet henne inn i landet med pass fra hennes hjemland. Er man fortsatt usikker på om hun er den hun påstår at hun er? Hvorfor kreves ikke fødsels og dåpsattest i tillegg til pass før de slipper henne inn i landet i såfall?

Uansett, det er bare å bøye seg fremover og prøve å slappe av i rumpeballene. For dette er tross alt veldig viktig for min kone og meg...

megapappa
megapappaInnlegg: 3797
18.07.10 11:07
torestre: Det er mange som diskuterer familiegjenforening uten å helt vite hva slags lover og regler som gjelder. For det første, så er jeg helt enig med deg. Det er helt på trynet at slike saker skal ta så lang tid. Du er lovlig gift, du har inntekt og husvære og alt er i orden rent formelt. Det burde ikke ta 12 måneder å få et slikt visum.

Navrudsaken er diskutert et annet sted, for mine kommentarer, se der, men denne saken kan ikke diskuteres for mye.

Enig i at mange (også politikere!) diskuterer uten å ha den minste anelse om hvilke lover som gjelder.

Men det virker heller ikke som du har forsått det helt. I hvert fall interessant å høre om andre som har giftet seg med au pairer fra Filippinene, da kan man få et bilde av hvordan det også kan gå til.

megapappa
megapappaInnlegg: 3797
18.07.10 11:11
mrsa: Når ho er her som Aupair har ho lovlig opphold i Norge. Då har ho lov til å gifte seg i Norge og om å søke familiegjenforening mens ho er i Norge.

Nei, det stemmer f.eks ikke. Men hun kan gifte seg, det kan man også på turistvisum. Familiegjenforening søkes fra hjemlandet primært. Så bruk litt tid til studier før dere "informerer" her på forum. :-P

fre-vogt
fre-vogtInnlegg: 81
18.07.10 13:03

Et kjent sitat er at; ”et rop om rettferdighet er ofte et rop om urettferdighet i egen favør”. Laila saken har engasjer mange Nordmenn på facebook. Politikere har stått i kø for å rope om at denne kvinnen måtte få bli. Saken blir fremstil med en frustrert Laila med mann og barn, gråtende i strie strømmer og sympatien renner inn i like store strømmer. Den ene etter den andre politiker lar prinsippene falle i takt med tårene som faller på bakken. Ikke alle er like enige i denne saken. Se hele innlegget på http://www.vogtene.no/?p=1135

JJularbo
18.07.10 13:08
whyme_c: Da må man ha flaks.

Jeg kjenner to stykker, bare det siste året.

Mummat
MummatInnlegg: 2756
18.07.10 13:18
whyme_c: Jeg er dog interessert i hvorfor det er lettere å utnytte systemet enn å gjøre ting etter reglene. Jeg forventer at jeg må vente 1 år før min kone og min nyfødte sønn får komme til Norge

Dersom du har både kone og sønn i et annet land har du åpenbart sterkere tilknytning til det landet enn de har til Norge.  Du bør derfor reise dit straks.

ehall
ehallInnlegg: 12895
18.07.10 15:19
whyme_c: Hva er rettferdige regler for familiegjenforening?

Utenfor Norges grenser.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 45058
18.07.10 15:23
Mummat: Dersom du har både kone og sønn i et annet land har du åpenbart sterkere tilknytning til det landet enn de har til Norge.  Du bør derfor reise dit straks.

Hans tilfelle virker da i prinsippet å være rimelig likt Naverud.

Hvor var ropene om at han måtte følge etter kone og barn til Filippinene?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg