Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bør Norge forby plastposer?

NYTT TEMA
overvektige_meg
overvektige_megInnlegg: 32320
06.01.11 00:16

Italia forbød fra nyttår av handleposer av plast

Det går med en del olje til produksjon av plastposer, en ressurs vi vet ikke vil vare evig. Et forbud mot plastposer kan forlenge oljealderen litt, kanskje?

Tror det bør være mulig å finne gode alternativer til plastposen

Et fornuftig miljøtiltak dette kanskje? Jeg er tilbøyelig til å mene det

simon2
simon2Innlegg: 16676
06.01.11 00:36
overvektige_meg: Et fornuftig miljøtiltak dette kanskje? Jeg er tilbøyelig til å mene det

Det er bare tull. Plasposer gjenbrukes og resirkuleres, i siste instans som søppelposer. Vi brenner det meste av søppelet til produksjon av fjernvarme, så energien gjenvinnes.

Alternativene er mindre mijøvennlige. Papirposer krever langt mer energi å produsere og distribuere. 

Dette er tullete symbolpolitikk, som så mye annet.

aegi2
aegi2Innlegg: 27885
06.01.11 00:38

trur nok at italia først og fremst bør forby mafian som sørger for at disse " søppelberga " før dem går løs på posene

(Innlegget ble redigert 06.01.11 00:38)

Skrtel
SkrtelInnlegg: 8585
06.01.11 00:41
simon2: Plasposer gjenbrukes og resirkuleres, i siste instans som søppelposer.

Det er snakk om å innføre egne søppelposer, som er helt avgjørende om man skal fjerne matposene såklart.

simon2
simon2Innlegg: 16676
06.01.11 00:46
Skrtel: Det er snakk om å innføre egne søppelposer, som er helt avgjørende om man skal fjerne matposene såklart.

Og da har man oppnådd hva?

GGråstein
GGråsteinInnlegg: 29928
06.01.11 00:48
overvektige_meg: Et fornuftig miljøtiltak dette kanskje? Jeg er tilbøyelig til å mene det

Nei, dette er bare symbolpolitikk fordi:

Besparelsen er så minimal at det knapt vil merkes på totalforbruket av oljeprodukter.

Halvparten av posene brukes om igjen til søppelposer, og endel plastposer gjenvinnes.

Butikkene kommer antakelig å tilby papirposer i stedet, og det kreves mer energi å lage en papirpose enn en plastpose. Disse kan heller ikke brukes til søppelposer fordi de ikke tåler fuktighet, og man må kjøpe plastposer i tillegg.

Men plastposene kunne gjerne vært litt dyrere så folk begynte å bruke dem flere ganger. I Sverige koster de 1,50 - 2,00 kroner. Det er ikke noe problem å ha en tom plastpose i lomma eller i håndveska til man skal handle.

Skrtel
SkrtelInnlegg: 8585
06.01.11 00:53
simon2: Og da har man oppnådd hva?

Søppelpose og matpose er ikke det samme.

knutset
knutsetInnlegg: 4327
06.01.11 01:21
Skrtel: Søppelpose og matpose er ikke det samme.

Når jeg handler tar jeg med meg brukte handleposer, selvsagt bruker jeg en del til søppel også. Pga. at jeg bruker posene flere ganger blir det ikke noe overskudd i min familie ang plastposer.

Hvis en må gå over til papirposer, ja da må en kjøpe plastposer til å ha søppel i, dvs. totalt blir det flere poser en da vil forbruke igjennom et år, da papirposene ikke kan brukes til søppel.

Riggs
RiggsInnlegg: 8473
06.01.11 01:39
GGråstein: Men plastposene kunne gjerne vært litt dyrere så folk begynte å bruke dem flere ganger. I Sverige koster de 1,50 - 2,00 kroner. Det er ikke noe problem å ha en tom plastpose i lomma eller i håndveska til man skal handle.

Ja, hvis en slik politikk gjør folk så mye gladere og mer fornøyd med seg selv, så greit nok. Jeg kan alltids sløse vekk noen kroner i butikken for det, men ellers ser jeg ikke det helt store poenget,...

Jeg kan sikkert ha en plastpose i lomma, men ofte trenger jeg 4-8 stk, og det er litt mer klumpete. Må jeg skaffe meg "man purse" da?

GGråstein
GGråsteinInnlegg: 29928
06.01.11 02:02
Riggs: Ja, hvis en slik politikk gjør folk så mye gladere og mer fornøyd med seg selv, så greit nok. Jeg kan alltids sløse vekk noen kroner i butikken for det, men ellers ser jeg ikke det helt store poenget,... Jeg kan sikkert ha en plastpose i lomma, men ofte trenger jeg 4-8 stk, og det er litt mer klumpete. Må jeg skaffe meg "man purse" da?

Jeg tviler på at du ofte handler for 8 poser. Da må du ha en spesiell handlerutine. Men hvis du bare handler for tre poser, har du en i lomma og trenger å kjøpe en mindre. Handler du for to poser hver gang, har forbruket ditt gått ned til det halve med posen du har med deg.

Men skal du faktisk handle for 8 poser, ta med deg fire. Man trenger poser til søppel, og ca. halvparten av posene går til det. Så det holder å redusere forbruket til det halve.

Gravensten
GravenstenInnlegg: 570
06.01.11 02:16
GGråstein: Jeg tviler på at du ofte handler for 8 poser. Da må du ha en spesiell handlerutine. Men hvis du bare handler for tre poser, har du en i lomma og trenger å kjøpe en mindre. Handler du for to poser hver gang, har forbruket ditt gått ned til det halve med posen du har med deg. Men skal du faktisk handle for 8 poser, ta med deg fire. Man trenger poser til søppel, og ca. halvparten av posene går til det. Så det holder å redusere forbruket til det halve.

Sorry -  Men jeg er faktisk av dem som synes plastposer har vært ett framskritt.

Greit nok at man får for mange i samleposen etterhvert og må putte en håndfull i den blå resirkulasjonsposen..

Skjønner ikke helt at plastposer er det store miljøvernproblemet.  Slenger faktisk folk fra seg handleposer på gata?

I min hage finner jeg endel plastprodukter (og annet) som folk har slengt fra seg, og i løpet av vinteren har blitt en del av min hage (men har ennå ikke funnet noen plastpose).  Jeg tror det er bedre med en generell aksjon mot miljøsvin - enn kun ett forbud mot plast-handleposer.

Gravensten
GravenstenInnlegg: 570
06.01.11 02:23
knutset: Når jeg handler tar jeg med meg brukte handleposer, selvsagt bruker jeg en del til søppel også. Pga. at jeg bruker posene flere ganger blir det ikke noe overskudd i min familie ang plastposer. Hvis en må gå over til papirposer, ja da må en kjøpe plastposer til å ha søppel i, dvs. totalt blir det flere poser en da vil forbruke igjennom et år, da papirposene ikke kan brukes til søppel.

Etter at vi fikk søppelsorteringsystem i min kommune tidlig i dette århundre, må jeg innrømme at det meste av mitt søppel går i grønne og blå plastposer.  Derfor har jeg nå ett overskudd på plasthandleposer og må av og til bruke en plastavfallspose til overskuddet.

Jeg håper og tror at plasten går til gjenvinning.  Er det fremdeles noen i Norge som ikke har kildesortering i søppelen ????

knutset
knutsetInnlegg: 4327
06.01.11 02:36
Gravensten: Jeg håper og tror at plasten går til gjenvinning.  Er det fremdeles noen i Norge som ikke har kildesortering i søppelen ????

Hadde kildesortering til mat, rest og papiravfall. Matavfall er det slutt på, hvorfor vet jeg ikke, går nå sammen med restavfallet. Restavfallet kjøres nå til Sverige til forbrenning, litt lang transport av søppel synes jeg, er sikkert rundt 800 km med søppeltransport. Hvis denne transporten gjør at vi får det litt varmere så er jo det et godt tiltak :-)   

Riggs
RiggsInnlegg: 8473
06.01.11 03:10
GGråstein: Jeg tviler på at du ofte handler for 8 poser.

Nei fire posere er mer vanlig, mens det og hender jeg og kun bruker 2 poser, om jeg egentlig ikke skal ha så mye, og kanskje er mer ute etter mosjon o.l.,...

Det hadde sikkert ikke skadet om jeg hadde halvert forbruket, siden en del ender i skapet som lager, men det har egentlig ikke vært noe stort problem det siste halvåret, da andre har hatt for få,...

susilu
susiluInnlegg: 35495
06.01.11 07:02

Ikke skjønner jeg hvordan vi klarte oss før plastposenes tid.  Jeg bruker dem til alt, jeg.

ATuin
ATuinInnlegg: 15696
06.01.11 07:06
overvektige_meg: Et fornuftig miljøtiltak dette kanskje?

NEI.

Plastposer brukes flere ganger. Dermed må det kjøpes spesielle bossposer etc.
og ikke minst kreves det mer energi for å lage en papirpose (med kortere levetid)

Dette ut fra at forbudet er tenkt på bæreposer og ikke plastposer generelt.

overvektige_meg
06.01.11 08:31

Det siste året har jeg bare handlet 5-6 ganger, så da har jeg brukt ryggsekk. Ikke forbrukt en eneste plastpose

Snowshoe
SnowshoeInnlegg: 1557
06.01.11 10:13
overvektige_meg: Det siste året har jeg bare handlet 5-6 ganger, så da har jeg brukt ryggsekk. Ikke forbrukt en eneste plastpose

Det er jo også mye bedre for ryggen og bruke en ryggsekk, enn å bære seg skakk på handleposene. Men hva med all den unøvendige plasten de har rundt mange av matvarene vi handler? Der kunne vi spare mye søppel.

overvektige_meg
06.01.11 10:23

Ryggsekk er veldig bra ja, men kommer jo selvsagt an på hvor mye man handler. Poenget er at plastposen er i overkant enkel å ty til, de aller fleste plukker med seg x antall hver gang de av sted for å handle. Og mange må jo ha feskt brød hver dag, bortskjemt som de er. Det blir mange platsposer

Tror også mye kan gjøres for å redusere emballasjeforbruket
Jeg tror vi må sette i verk tiltak for å redusere forbruket på en del områder, uten å bli amish slik ekstremistene vil

Beskjed1
Beskjed1Innlegg: 6513
06.01.11 10:32
ATuin: NEI. Plastposer brukes flere ganger. Dermed må det kjøpes spesielle bossposer etc.

Slike plasttposer blir jo dyre søppelposer da. Å betale 70 øre pr stykk, er temmelig bortkastede penger..

Men plastposene er jo et stort miljøproblem, ikke så rart at land etter land nå tenker på å forby dem. Det er ganske mye vi må tenke over etter hvert. Så for eksempel et program om hvordan sjøfugler dør av å spise plast, engangslightere og annet søppel som flyter rundt på verdenshavene..

Menneskene er blitt klode-nedbrytere.

Jhinx
JhinxInnlegg: 2860
06.01.11 10:33

Nå er ikke jeg den største miljøforkjemperen, og jeg tviler på at et slikt tiltak ville spart oss for så veldig mye olje.

Men jeg må vel akseptere at plast brytes veldig sent ned, og ikke er av det mest miljøvennlige om det blir kastet i naturen. Så om der hadde kommet et bra alternativ, som gav samme muligheter som plastposen og ikke kostet mer enn 0,5 - 1 krone, så kunne jeg støttet et slikt forslag. Litt på grunn av innsatseffekten det gir, og at det ikke skulle ha kostet oss masse med ekstrautgifter eller avgifter.

ATuin
06.01.11 10:50
Beskjed1: Slike plasttposer blir jo dyre søppelposer da. Å betale 70 øre pr stykk, er temmelig bortkastede penger.. Men plastposene er jo et stort miljøproblem, ikke så rart at land etter land nå tenker på å forby dem. Det er ganske mye vi må tenke over etter hvert. Så for eksempel et program om hvordan sjøfugler dør av å spise plast, engangslightere og annet søppel som flyter rundt på verdenshavene..

Nå må du ha to tanker i hodet på en gang.
Posen blir kjøpt til å bære hjem varene i. Deretter blir den brukt til andre ting og ender sine dager som søppelpose. Det blir neppe nevneverdig billigere å kjøpe engangsposer for boss, gymtøy etc.

På hvilken måte mener du at plastposer og da spesielt bæreposer, er et netto miljøproblem?

Beskjed1
06.01.11 10:51
Jhinx: Nå er ikke jeg den største miljøforkjemperen, og jeg tviler på at et slikt tiltak ville spart oss for så veldig mye olje. Men jeg må vel akseptere at plast brytes veldig sent ned, og ikke er av det mest miljøvennlige om det blir kastet i naturen.

Oljen er kanskje det minste problemet. Det er verre at nedbryting av plast fører til at kjemikalier frigis og samles i f.eks. grunnvannet..

Iraland innførte miljøavgift, og forbruket av bærepsoer gikk ned 90%. Mens det kastes over 10 milliarder plastposer i England..

At vi bruker plastposene som søppelposer, gjor jo bare at vi sender dem ut i naturen..

legalia
legaliaInnlegg: 854
06.01.11 11:24
overvektige_meg: Italia forbød fra nyttår av handleposer av plast Det går med en del olje til produksjon av plastposer, en ressurs vi vet ikke vil vare evig. Et forbud mot plastposer kan forlenge oljealderen litt, kanskje? Tror det bør være mulig å finne gode alternativer til plastposen Et fornuftig miljøtiltak dette kanskje? Jeg er tilbøyelig til å mene det

Italienske plastposer er ikke som de norske. Våre er solide og relativt tykke og kan brukes flere ganger. I Italia og mange andre land (f. eks. Syden) er posen knapt nok brukbare til å frakte varer hjem i og blir dermed avfall. Små og tynne. I Norge er posene brukbare flere ganger og varer i mange tilfeller i årevis før de kastes.

Beskjed1
06.01.11 12:00
ATuin:
Nå må du ha to tanker i hodet på en gang.
Posen blir kjøpt til å bære hjem varene i. Deretter blir den brukt til andre ting og ender sine dager som søppelpose.

To, bare? Her må det en hel tankerekke til, samtidig!

Og posene havner slett ikke slik som du sier! Til søppel bør vi bruke biologiske poser. Noen slike finnes også som vanlige plastbæreposer, men de skaper et nytt problem, nemlig at de leveres  sammen med vanlig plast til gjenvinning. Den typen skal ikke dit, fordi dem da kommer inn i prosessen og gjør gjenvinnings-produktet dårligere..!

Det ble foreslått forbud fra Høyres folk allerede for 3-4 år siden, men debatten døde ut da. Mye kom vel av at produsentene villedet både politikere og vanlige folk.

overvektige_meg
06.01.11 12:07
legalia: Italienske plastposer er ikke som de norske. Våre er solide og relativt tykke og kan brukes flere ganger. I Italia og mange andre land (f. eks. Syden) er posen knapt nok brukbare til å frakte varer hjem i og blir dermed avfall. Små og tynne. I Norge er posene brukbare flere ganger og varer i mange tilfeller i årevis før de kastes.

Det kan godt være, jeg har ingen anelse om kvaliteten på plastposene i Italia

At norske plastposer KAN brukes flere ganger, er slett ikke det samme som at så virkelig skjer. I noen tilfeller ja, men ofte går de nok rett i søpla, uten å ha gjort annet enn å ha fraktet hjem noen matvarer

Beskjed1
06.01.11 12:11
overvektige_meg: At norske plastposer KAN brukes flere ganger, er slett ikke det samme som at så virkelig skjer.

Helt enig. Og enhver som går tur , ikke minst langs strendene, - ser jo hvordan de ligger som forurensing over alt..

overvektige_meg
06.01.11 12:19

Føles ubehagelig at du er enig med meg i noe

Beskjed1
06.01.11 12:26
overvektige_meg: Føles ubehagelig at du er enig med meg i noe

Ikke vær så redd for fornuften .. :-)

Er par nyttige liker for debattantene:

Et hav av søppel

Plastposer er dødsfeller

(Innlegget ble redigert 06.01.11 12:27)

ATuin
06.01.11 12:39
Beskjed1: Og posene havner slett ikke slik som du sier! Til søppel bør vi bruke biologiske poser. Noen slike finnes også som vanlige plastbæreposer, men de skaper et nytt problem, nemlig at de leveres  sammen med vanlig plast til gjenvinning. Den typen skal ikke dit, fordi dem da kommer inn i prosessen og gjør gjenvinnings-produktet dårligere..! Det ble foreslått forbud fra Høyres folk allerede for 3-4 år siden, men debatten døde ut da. Mye kom vel av at produsentene villedet både politikere og vanlige folk.

Havner ikke?

Dette begynte med at det var dyrt med poser. Når en så finner ut at det skal brukes bioligisk nedbrytbare poser har en gått over på en helt annen argumentasjonrekke.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg