Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Diskriminering av eldre ektepar

NYTT TEMA
Frank1
Frank1Innlegg: 4610
20.10.03 14:43

Lesber gjør det, rompegutter gjør det og vanlige samboere gjør det!

De sparer kr.27.000.- i året.

Hvorfor skal vi diskriminere eldre gifte ektepar med å ta fra de kr.27.000 i året pga de er gift. De har jo de samme utgiftene til mat, drikke, strøm,telefon osv som den gruppe jeg nevnte innledningsvis.

Hvorfor skal vi diskriminere de eldre, de som har valgt å gifte seg?

Er du for diskriminering i samfunnet?

ivlos
ivlosInnlegg: 393
20.10.03 14:49
Frank1

Også samboere og andre som bor sammen må det, også homosexuelle.
umuligejulie
umuligejulieInnlegg: 5753
20.10.03 16:43
Er du sikker på dette ?
Mener Bondevik ordnet dette for noen år tilbake...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
I et flatt land tror en tue at den er et fjell.
JanP
JanPInnlegg: 1833
20.10.03 16:48
umuligejulie skrev:
Er du sikker på dette ?

I et flatt land tror en tue at den er et fjell.
--------------------

Bondevik snakker mye, men gjør lite! (nytt jungelordtak)
På et flatt bryst tror en brystvorte at den er en pupp.
kirsch
kirschInnlegg: 2067
20.10.03 16:56
På et flatt bryst tror en brystvorte at den er en pupp.

He..Fleiper du?
ivlos
20.10.03 17:00
umuligjulie skrev

Er du sikker på dette?

Frank1
21.10.03 10:07
umuligejulie skrev:
Er du sikker på dette ?

Jeg diskuterte dette med et pensjonert familiemedlem for noen dager siden. Skulle nå tro at han vet hvor skoen trykker....

FrPMann
FrPMannInnlegg: 123
21.10.03 11:45
Samordning av pensjon for gifte pensjonister er på vei til å bli fjernet. Dette på grunn av et budsjettforlik mellom FRP og regjeringen. FrP presset det igjennom. Nå blir ikke hele samordningen tatt i ett jafs, men det blir tatt over flere år, slik at man etter noen år ikke taper noe på å være gift.

MVH
Stolt FrP'er
Frank1
21.10.03 16:38
FrPMann

Hvem var det som vedtok denne skjevheten i utgangspunktet da?

FrPMann
22.10.03 12:17
Samordningen er vedtatt av arbeiderpartiet for at gifte har lavere bokostnader enn single, men for FrP er pensjon en rettighet man har betalt innskudd for senere å kunne motta, og man skal derfor få den uavkortet
Frank1
23.10.03 14:10
FrPMann skrev:
Samordningen er vedtatt av arbeiderpartiet for at gifte har lavere bokostnader enn single, men for FrP er pensjon en rettighet man har betalt innskudd for senere å kunne motta, og man skal derfor få den uavkortet
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

AP er veldig solidarisk i sitt vedtak ser jeg. Lurer på om AP er for ekteskapet eller samboere? Etter vedtaket å bedømme liker AP de som er samboere.....

Dunkel
DunkelInnlegg: 1059
23.10.03 14:14

Hei Frank! Lenge siden sist! Ja, ikke så lenge da. Går du med gifteplaner, eller er det samboerskap på gang?

*Frp og Høyre kjenner prisen på alt, men ikke verdien av noe*
Frank1
23.10.03 14:24
Dunkel skrev:

Hei Frank! Lenge siden sist! Ja, ikke så lenge da. Går du med gifteplaner, eller er det samboerskap på gang?

Hei Dunkel,

Gidder ikke å bruke tid på VGD da det er lite spennende ting som skjer. Ingenting å skrive om da opposisjonen er så fraværende med sin politikk. De slikker regjeringen opp etter ryggen og godtar alt av budsjetter. Opposisjonen er nikkedukker til det kjedelige.

NB! Jeg er gift!

ivlos
23.10.03 19:46
Frank1

Nå har jeg tatt meg tid til å finne noen fakta her.

trygdeetaten.no/deafult.asp?str.tema=pensjon og

trygdeetaten.no/deafult.asp?str.tema=pensjon&path=alderspensjon

Under alderpensjon står det:

Grunnpensjon for ektefeller, Samboere og registrerte partnere ( homogifte)
utgjør 75% av grunnbeløpet.osv.

Her står også: Høyere grunnpensjon fra Mai 2003 osv.

Fant også under samme adresser ( søk her på alderspensjon) da får du opp 61 sider om forskelige pensjoner på sidene : google.com

Så det stemmer ikke som dine kjenninger sier lenger. Vet også av egen erfaring,
da jeg i 1998 søkte om trygdebil fikk jeg blank avslag da min samboer tjener for godt.

Det er med dette ikke mer `"lønnsomt" å være samboere enn å være gift.
Dette gjelder både oss hetro og homo sexuelle.
Derfor ingen grunn til "missunnelse"

ivlos
23.10.03 19:51
Hei igjen
Glemte å si att det er mye tryggere å være gift om det kommer arv inn i bildet.

Så Frank ikke skill deg. he he
FrPMann
25.10.03 10:03
Problemet er samordningen, ikke hvem som blir pålagt den
ivlos
25.10.03 16:35
FrPMann Skrev:
Problemet er samordningen, ikke hvem som blir pålagt den.

-------------
Her blander du sammen en helt annen ordning som dreier seg om oss som har tillegspensjon i gjennom arbeid, forsikringsordninger osv.
Om vi ikke hadde dette ville det ført til nær dobbel pensjon, folketrygden og tilleggs pensjon for oss.
Stortingsrepresentanter har dette også, og jeg kan ikke se på dette som rettferdig selv om jeg selv ville "tjent" på dette rent økonomisk. Det forundrer meg heller ikke att FRP har fått dette gjennom (av ego grunner), men som de fleste vet koster dette samfunnet masse penger, og vi har vel nok utgifter i dag i forhold til div. trygde ordninger?

Det FRANK1 snakker om er: FOLKETRYGDEN

Grunnpensjon (G1) er på 56856 kr. pr. år ( i år har dette gått opp)
Når begge er gått av med alderspensjon blir dette avkortet med 25% da får du
75% av grunnbeløpet pr persjon som tilsammen blir:

27- 28000 kroner pr. år

Grunnen er att de mener det koster mindre å bo for 2 enn om du er alene.
Det siste kan godt diskuteres da mange føler de har betalt inn samme skatt osv.
FrPMann
26.10.03 23:21
Det er det du beskriver som kalles samordning av pensjon for gifte og registrerte samboere. Den vil FrP fjerne fordi det rammer folk som har opparbeidet seg en rettighet, og får den avkortet fordi de tilfeldigvis er gift
araberg
arabergInnlegg: 106
26.10.03 23:29
Bondevik er den störste hykleren i Norge.
nuala
nualaInnlegg: 31
26.10.03 23:57
Jeg synes ikke at det skal ha noen betydning at det er billigere å være to. Når man ser på skilsmissestatistikkene her i landet, så synes jeg det hadde vært på plass med en bonus for de som har fått forholdet sitt til å vare.
ivlos
27.10.03 00:04
FrPMann skrev:
Det er det du beskriver som kalles samordning av pensjon for gifte og registrerte samboere. osv.

Samordning er en som har pensjonsrettigheter fra flere enn folketrygden, den blir da samordnet for att vi som er så "heldige" ikke skall få DOBBEL pensjon.

Jeg har selv en samordnet uføre pensjon, og ville fått utbetalt full pensjon fra begge om ikke den ble samordnet.

Det media, FRP, pensjonister som er gifte eller samboende snakker om er en avkortet FOLKETRYGD PENSJON, der de mister 25% av grunnbeløpet i pensjon, dersom begge motar pensjon.

Anbefaler deg å lese på internettsidene som jeg ga ovenfor.
ivlos
27.10.03 00:24
nuala

Nå dreier dette seg også for samboere, og ikke bare de med "papir"

Om det er riktig kan jeg godt være enig i att det ikke er, da begge parter jo betaler skatt til også folketrygden.
Det er bare en "hake" ved det, det koster samfundet utrolig mye i rene penger for de trygderettigheter vi har.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg