Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norske sosialister i USA-valget og ellers

NYTT TEMA
jesman2
jesman2Innlegg: 15836
03.11.04 17:48
OK, akkurat her er jeg litt blank, emn setter pris på masse synspunkter på følgende sak.

Jeg synes at AP, SV og resten av venstrefløyen i Norge er veldig inkonsekvente i hvordan de opptrer for tiden. Jeg mener, venstrefløyen i Norge går åpenlyst ut å støtter en amerikansk politiker som egentlig er mer høyrevendt enn både Høyre og FRP, nemlig Kerry. Dette kun fordi de ikke liker Bush.

Men rundt budsjettbordet her hjemme skal man krangle, slåss og sutre om penger med partiene fra høyresiden. Er ikke det litt inkonsekvent å støtte den radikale høyresiden et sted, for så å sutre, klage og krangle med den mindre radikale høyresiden et annet?

Jesman - som lurer litt på dette.
Blurb
BlurbInnlegg: 12212
03.11.04 17:52
Funder litt lenger, så er det jo mulig det går opp et lys for deg også.
boglito
boglitoInnlegg: 2195
03.11.04 17:53
jesman2 skrev:
"OK, akkurat her er jeg litt blank"
-enig

"Jeg synes at AP, SV og resten av venstrefløyen i Norge er veldig inkonsekvente i hvordan de opptrer for tiden. Jeg mener, venstrefløyen i Norge går åpenlyst ut å støtter en amerikansk politiker som egentlig er mer høyrevendt enn både Høyre og FRP, nemlig Kerry. Dette kun fordi de ikke liker Bush."
-det kalles det minste av to onder. det er bedre med en konservativ fyr ved roret i USA enn en kristenfundamentalist. Å støtte en hvilken som helst annen kandiat er meningsløst siden det amerikanske valgsystemet effektivt lukker de ute fra kampen.

.bog.
jesman2
03.11.04 17:54
Jaja, jeg har jo for lengst innsett at sosialister verden over er desperatte etter å kvitte seg med Bush.

Men at sosilaister verden over, er villige til å forlate idealene sine så blindt reagerer jeg på.
turBob
turBobInnlegg: 1275
03.11.04 17:55
Det handler ene og alene om forskjellen i kandidtatenes utenrikspolitiske profil.

"Life is just a random walk" - Nassim Taleb
jesman2
03.11.04 17:56
boglito:

Ja, det du skriver er riktig, men reagerer ikke du også på hvordan sosialistene forlater idealene sine som de har rykte pås eg for å forsvare så hjertelig.?
Zen0n
Zen0nInnlegg: 37055
03.11.04 17:56
"Jeg mener, venstrefløyen i Norge går åpenlyst ut å støtter en amerikansk politiker som egentlig er mer høyrevendt enn både Høyre og FRP, nemlig Kerry. Dette kun fordi de ikke liker Bush."

Ikke kast stein når du sitter i glasshus, for akkurat det samme gjelder nemlig høyresiden i Norge. Hvorfor støtter Høyre i Norge Bush når begge - som du nevner - ligger til høyre for Frp? Rent faktisk, så står jo Kerry nærmere Høyre enn Bush gjør.

Det blir faktisk AKKURAT det samme, men jeg er enig i at det er inkonsekvent fra begge sider.
Imidlertid syntes jeg Kerry var det minste av to onder og skulle mye heller sett en helt annen president enn både Kerry og Bush.

mvh Zenon
jesman2
03.11.04 18:01
Helt enig zenon, men forskjellen mellom AP; SV osv og Kerry er betydelig større enn Høyre kontra Bush. Ikke sant?

Og så er det jo slik at sosialister pleier å være mer opptatt av hvor flinke og hardnakkede de er på sine idealer. Høyresiden er mer mottagelig for å vingle litt.
stevieray
stevierayInnlegg: 156
03.11.04 18:02
Ja her er du jævla blank! Et samla Norge har gått inn for å fjerne tidenes største katastrofepolitiker han absolutt ikke er kompetent nok til, ikke for å støtte Kerrys høyrepolitikk.
boglito
boglitoInnlegg: 2195
03.11.04 18:04
Siden valget nå faktisk stod mellom to menn er det ikke å forlate idealene sine å foretrekke den man har minst i mot. Hvis sosialistene, som du kaller dem, hadde slikket Kerry sin rumpe i 4 år fremover hadde det dært å forlate idealene sine, men det kommer vi aldri til å få vite noe mere om.

.bog.
jesman2
03.11.04 18:04
"Ja her er du jævla blank! Et samla Norge har gått inn for å fjerne tidenes største katastrofepolitiker han absolutt ikke er kompetent nok til, ikke for å støtte Kerrys høyrepolitikk."

- Her gjør du det samme som du kritiserer meg for i en annen tråd. Ja, man går sammen med Kerry for å fjerne Bush, men på veien kaster man alle de prektige sosialistiske idealene i dass, kun for å velge president i et annet land.
Zen0n
03.11.04 18:05
"Og så er det jo slik at sosialister pleier å være mer opptatt av hvor flinke og hardnakkede de er på sine idealer. Høyresiden er mer mottagelig for å vingle litt."

Nja, for APs og SVs del er det i hvert fall ikke mange av de opprinnelige idealer igjen.

For RV derimot...

Selv skjønner jeg godt at AP og SV holder med Kerry fremfor Bush. Han var var jo den eneste med en reell sjanse til å utfordre presidenten. Og ja, jeg er enig i at avstanden mellom dem er større for venstresidens del enn for høyresiden.

Men høyresiden stiller seg inkonsekvent på en annen måte; de støtter Bush til tross for at den sterkeste motstandere hans faktisk stod deres politikk nærmere.
En slik inkonsekvens finner du ikke på venstresiden.

mvh Zenon
jesman2
03.11.04 18:07
Sant nok det du påpeker her zenon. Nå har jeg allerede fått mer inntrykk av situasjonen. Og hvem påstår at du ikke kan lære noe av VGD. Merkelig.
stevieray
stevierayInnlegg: 156
03.11.04 18:07
Greit å sitte og ikke ville lage noen forandringer, bare kritisere alle som mener noe? Jeg har så utrolig lite respekt for sånne såkalte "intellektuelle" som deg!
Hvis du ennå ikke har tatt poenget med det minste av to onder, så må du være bra dum. Det finnes ikke no politisk, fullgodt alternativ, og siden SV forplikter seg til et visst engasjement utenriks så blir det Kerry. Fornøyd?
Zen0n
03.11.04 18:08
Enig, man lærer noe hver dag her :-)
jesman2
03.11.04 18:11
Poenget med minst av to onder er forstått for elnge siden, men det er fremdeles ikke til å legge skjhul på at BÅDE venstre og høyresiden i norsk politikk vikker veldig fra man forteller velgerne her hjemme i Norge.
intouch
intouchInnlegg: 1304
03.11.04 18:13
Det som er mest morsomt er at alle sosialistene og raddisene som vanligvis bruker hverdagen på brunpissing og annet hets mot FRP har kjempet så hardt for et parti (demokratene) som ligger vesentlig lengre til høyre for Frp... Det sier litt om deres dobbelmoral...

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=131&Group=Politikk+%2D+Internasjonal&ThreadID=717368&Thread=Piss%20off%20Kerry%21
Her kan dere lese om Sosialistene og Valget i USA...
jesman2
03.11.04 18:14
Ja, men som det presiseres tidligere i tråden, har jo høyre gjort seg skyldig i det samme.
intouch
03.11.04 18:16
Ja... Synes ikke høyre er veldig bedre, men leser du den linken jeg la inn, så vil du se at Sosialistene er i en helt annen liga når det gjelder dobbeltmoral...
jesman2
03.11.04 18:17
Takk for link
Zen0n
03.11.04 18:19
intouch...

Det er jo akkurat det hovedtråden handler om, les litt på svarene her. Kerry er nok for mange det minste av to onder.

mvh Zenon
intouch
03.11.04 18:23
Zen0n skrev:
intouch...

Det er jo akkurat det hovedtråden handler om, les litt på svarene her. Kerry er nok for mange det minste av to onder.

mvh Zenon
-------------------------
Har gjort det og er enig i at begge sider ikke akkurat har imponert... Men du må innrømme at det er værre at Sosialistene som hater FRP pga dere sterke høyre politikk har lagt sin elsk på et parti som er ENDA lengre ut til høyre en Frp??

Høyre og Frp har bare sklidd litt lengre ut til høyre... Ser ikke hva som er så galt i det...? Sosialistene på venstre siden har byttet over til et parti laaangt ut på høyre siden... Ser du ikke hvor ekstremt dumt det ser ut?
Zen0n
03.11.04 18:32
"Men du må innrømme at det er værre at Sosialistene som hater FRP pga dere sterke høyre politikk har lagt sin elsk på et parti som er ENDA lengre ut til høyre en Frp?? "

Ja, men det er vel heller dette med at Demokratene tross alt i deres øyne er hakket bedre og den eneste reelle utfordreren til Bush og republikkanerne.

"Ser ikke hva som er så galt i det...?"

Som sagt, så støtter de en kandidat som ligger enda fjernere fra deres politikk når hans sterkeste motstander faktisk er en som ligger deres politikk nærmere.
Inkonsekvent mener i hvert fall jeg - fra begge sider!

mvh Zenon
Riggs
RiggsInnlegg: 8448
03.11.04 19:58
Er ikke så rart at venstresida støtter en politiker som ønsker å vri den økonomiske politikken i USA mot venstre, inkl. mht helsereformer og skattelegging [, øke skattene].

Selv om han i likhet med dem fleste presidenter i krig ville sette landets egen sikkerhet høyest, så har han ihvertfall økt fokuset på dialog og internasjonalt samarbeid.

Utenrikspolitikken er da rimelig uklar, men tar en i betraktning hans forhistorie, samt at USA er i krig, så får en ihvertfall visse gjettninger, som nok neppe hører hjemme til høyre for FrP, og neppe FrP-politikk heller,...

Ettersom han antageligvis ikke blir valgt, og vi ikke får se hvem han velger som medarbeidere, rådgivere og hvilken linje han endelig ville lagt seg på, blir det vel ofte basert på drømmer eller fordommer om USA og Kerry, av mange her i landet,...

Han har vel og en homo-politikk og abort-politikk, som mange FrP'ere neppe liker, da den er minst like liberal som Høyre's politikk på det området.

Amerikansk abort-politikk som Kerry støtter er langt mer liberal enn den norske mht hvor lenge dem kan ta abort.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg