Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor stammer kristendommens skapelses beretning f

NYTT TEMA
GærneEddy
GærneEddyInnlegg: 326
03.05.02 17:40
a'en og ? var det ikke plass til i overskriften.

Alle vet at kristendommen stammer fra judaismen(liker ikke ordet jødedommen, det høres stygt ut), men hva stammer judaismen fra? Vel dette gud-djevel, godt-ondt, dualistiske konseptet stammer fra zoroastrianismen og det gjør frelser/guds sønn/mesias greiene også. Noas ark stammer fra summerne, og "den hellige ånd'" konseptet ser vi i mange paganistiske religioner. Men jeg har aldri fått med meg hvor kristendommen har bøffa "skapelsen" fra.

Heder og Ære til PaeDeriUm...
scoopet
scoopetInnlegg: 1995
03.05.02 17:43
Kristendom er ingen relgion, det er en tro.

Men Judaismen stammer fra stammer som bodde i Sahara ørknen.

† I Believe †
GærneEddy
03.05.02 17:45
Jøder gjør det, men det meste fra religionen er "bøffa"

GærneEddy
05.05.02 02:21
Er det ingen som vet det? Jeg vet at en eller annen vet det, mange er så kunnskapsrike her, men set er så få som har lest spørsmålet. Derfor dytter jeg det oppover....

Rotta
RottaInnlegg: 510
06.05.02 10:14
I de to første kapitlene finner vi to skapelsesberetninger. Disse har forskjellig opphav. Man regner med at den hvor Gud skaper verden på syv dager fra et opprinnelig urhav stammer fra Mesopotamia, hvor store deler av GT ble skrevet og redigert under jødenes eksil. Den andre hvor gud skaper verden med utgangspunkt i en ufruktbar ørken stammer fra kanaan. I salmene finner man minst en skapelsesberetning til, som muligens stammer fra kongetiden.
Det er mulig jeg blander litt sammen her. Husker ikke helt hvilken som kommer fra hvor, men jeg tror dette stemmer ganske bra.
I senjødedommen (hvorfor er judaisme bedre?) hadde persisk religion innflytelse på religionen, noe som spesielt viser selv i Kristendommen.

Forøvrig har ikke den hellige ånd noe med paganisme å gjøre. (Paganisme betyr bare "de hedenske religioner", noe som omfattet alle andre religioner enn jødedommen). Prototypen på konseptet Den hellige ånd finner man allerede flere steder i GT.
scoopet
scoopetInnlegg: 1995
06.05.02 18:32
Lite vanskelig dette, tror Gud skapte, utveklet og utviklet- Kanskje på 7 dager etter Guds tidregning.

Verden er jo ældre enn oss mennesker.

† I Believe †
Vila
VilaInnlegg: 1177
07.05.02 00:12
"Rotta skrev:
I de to første kapitlene finner vi to skapelsesberetninger. Disse har forskjellig opphav. Man regner med at den hvor Gud skaper verden på syv dager fra et opprinnelig urhav stammer fra Mesopotamia, hvor store deler av GT ble skrevet og redigert under jødenes eksil. Den andre hvor gud skaper verden med utgangspunkt i en ufruktbar ørken stammer fra kanaan. I salmene finner man minst en skapelsesberetning til, som muligens stammer fra kongetiden.
Det er mulig jeg blander litt sammen her. Husker ikke helt hvilken som kommer fra hvor, men jeg tror dette stemmer ganske bra.
I senjødedommen (hvorfor er judaisme bedre?) hadde persisk religion innflytelse på religionen, noe som spesielt viser selv i Kristendommen.

(Takk for informationen.

Jævla jøde, det har jeg hørt ofte så når jeg sier judaisme så tenker jeg bare på den fine religionen og ikke kjelsordene som ofte blir brukt)

Forøvrig har ikke den hellige ånd noe med paganisme å gjøre. (Paganisme betyr bare "de hedenske religioner", noe som omfattet alle andre religioner enn jødedommen). Prototypen på konseptet Den hellige ånd finner man allerede flere steder i GT."

(Tjaaa, hedning betyr ikke jøde, men jeg har aldri lest at hedning er det samme som paganist. Mange tror at pagan er det engelske ordet for hedning, men det engelske ordet for hedning er heaten, though i'm not sure i wrote it right. Her er noen av de forklaringene jeg har fått om pagan fra ulike sider. Paganismen means earth based religion. Paganistene er involvert i og følger en naturbasert religion, og tilber de gamle Guder som fantes lenge før kristendommen. Pagan/Neo-Pagan/Paganism: General term for followers of Wicca and other magickal, shamanistic, and polytheistic Earth-based religions. Also used to refer to pre-Christian religious and Spiritual belief systems. Jeg har en gang sett en drit bra side om paganisme en gang, men den husker jeg ikke nå. Men her er noen sider om pagansime som jeg husker:

http://studentworld.wmich.edu/org/ancientaltars/paganism.html
http://www.demon.co.uk/charities/PHFT/what-is-pag.html
http://dspace.dial.pipex.com/robotics1/pagan.htm
http://www.fotspor.net/pagan/

Jeg vil si at pagansime er religioner som dyrker gamle guder og gudinner og sjamanistiske, jord baserte religioner, som tror på en slags "kraft" som er i alt og alle.

Hilsen Crazyeddy, som ble drit glad da han fikk låne Vila sitt brukernavn.)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg