Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lakkering av sykkelramme

NYTT TEMA
Hgunnar
HgunnarInnlegg: 773
30.11.05 14:55
Jeg har store planer om å lakkere en gammel sykkelramme jeg har stående. Planen er å bygge til-skole/jobb-sykkel, helt stiv med restdeler jeg har liggende. Utgifter holdes til et minimum og alle deler blir brukte. Jeg har planlagt å gjøre dette i lang tid og tenkte å snart sette i gang med rammen.

Rammen er en alu-ramme fra Everest, jeg tror den heter "renegade." Lakken er slitt på deler av rammen, så jeg tenkte å få lagt ny lakk. Å lakke selv er halve meningen med prosjektet ettersom jeg tror det blir kult, så jeg sender den ikke bort til proffe.

Er det noen her som kan litt om lakkering og vet hvordan jeg burde gå frem? Her er min plan så langt:

Anskaffe meg lakkfjerner av billigste sort på clas/biltema etc, har sett det ligger på under 100kr. Denne smører jeg på og mesteparten av lakken fjernes. Regner med at det sitter igjen litt ved sveiseskjøtene osv, her tar jeg vannslipepapir.

Jeg har nå en naken ramme. Skulle det finnes hakk i rammen kan jeg vel bruke litt sparkel. Noen som har en ide om hvordan?

Jeg maskerer (kranklager etc lar jeg sitte) og henger opp sykkelen etter kranklageret eller noe annet. Vasker den av med terpentin eller noe. Jeg skaffer meg grunning fra clas/biltema tar først en runde på ujevnheter, skjøter osv og en ny runde hvor jeg tar hele sykkelen. Skal jeg slipe med veldig fint papir etter dette?

Etter dette påfører jeg hvit lakk fra clas/biltema i f.eks 3 runder. Heller for lite enn for mye.

Til slutt kjører jeg på noen runder med klarlakk.

Høres dette greit ut? Eller er det for tungvint/lettvint? Andre steder å få billig lakk?
BRIMI
BRIMIInnlegg: 1948
30.11.05 23:17
Hvorfor lage så mye ut av det??

Jeg fikk lakka opp en gammel ramme hos min lokale bil-lakkerer for 400,- i perlemor og 3 lag klarlakk.

Alt jeg hadde gjort var å bruke sandpapir til 20 kroner...
Hgunnar
01.12.05 10:44
Poenget er at det er gøy og holde på med sånt. Prisen blir nok mye det sammen. Skal jeg lakke grom-ramma en dag så vil jeg sende den bort til noen proffe.
Hgunnar
01.12.05 10:45
Men, du kunne ikke tipset om hvor dette var, sånn i tilfelle jeg skulle gi den andre sykkelen et strøk etterhvert?
gulehjul
gulehjulInnlegg: 2878
01.12.05 12:22
LIte å finne på om dagen
Hgunnar
01.12.05 17:46
Egentlig ikke. Masse stress med både trening og skole.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg