Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pass til hund.

NYTT TEMA
e-l
e-lInnlegg: 116
28.12.08 10:56

Hei.

Jeg har hørt noe om et Pass til hunder. Hvordan skaffer man et slikt pass?

klut77
klut77Innlegg: 3757
28.12.08 12:10

Hos veterinæren.

snekka73
snekka73Innlegg: 1088
29.12.08 12:27

Hunden må ha fått visse vaksinasjoner og sprøyter for å få pass, så det tar litt tid. Vår tispe fikk først en sprøyte, deretter måtte vi vente noen mnd før hun kunne ta neste. Så ventet det blodprøver som skulle analyseres og sendes til utlandet, så hele prosessen fra vi begynte til hun fikk passet sitt tok nok ca 4-5 mnd om jeg ikke husker feil. Kostet skjorta gjorde det også :)

susilu
susiluInnlegg: 35157
29.12.08 15:42

Aha, du skal utenlands med hunden?  Den du skal ha med på fanget, hvalpen? 

Husk at du må planlegge i god tid, og så vidt jeg vet, må du komme hjem på dagen når veterinærattesten går ut.  En dag for sent og den må i fire måneders karantene.

Jeg kan ha den i sengen min mens du drar, jeg skal ingen steder, for jeg har hund :-)

e-l
03.01.09 17:06

Jeg har ikke bestemt meg for å dra med den på tur, bare lurer for å ha mulighetene der.

Ugress
UgressInnlegg: 7122
03.01.09 17:25

Pass til dyr får man kun hos veterinær. For å få et pass så må dyret være ID-merket, enten med tatovering eller microchip. Fra 2010 (eller er det 2011) så er det kun microchip som er godkjent som identifikasjon.

Skal man ha dyret med til utlandet trenger man ikke nødvendigvis så mange vaksiner... men for å få det tilbake til Norge så må det være rabiesvaksinert og bli behandlet mot bendelorm før og etter innførsel. Rabiesvaksinen kan du ta fra valpen er ca. 16 uker (ved 12 ukers alder så er det jo vanlig å ta den siste valpevaksinen, også må man vente noen uker etter det før rabiesvaksinen kan tas). Deretter er det vanlig å vente en måned før man revaksinerer. Etter 120 dager etter siste vaksine tas det en blodprøve som sendes inn til et laboratorium. Der sjekkes det om antistoffnivåene mot rabies er høye nok. Er de det så får man dette skrevet inn i passet. Er de for lave må man vaksinere på nytt og vente nye 120 dager før man kan ta ny blodprøve. Deretter er det årlig revaksinering.

Det er med andre ord en litt omstendelig prosess å få i orden passet, og skal man reise utenlands bør man planlegge det i minste et halvt år på forhånd om man ønsker å ha med hunden.

e-l
03.01.09 17:50

Da skal jeg forhøre meg med vetrinæren min når jeg tar med valpen får å gi den microchip etter at jeg har hentet han i februar. Jeg har ingen planer om å dra utenlands i år, annet enn mine ukentlige turer til sverige for å handle mat og pålegg da jeg bor nærme grensen. Men da trenger jeg vel kanskje ikke pass?

Takk for svar. Du vet mye om hunder, er det årevis med erfaring eller av yrket du har kompetansen din fra (Ugress)?

(Innlegget ble redigert 03.01.09 17:50)

Ugress
03.01.09 18:31

Trenger ikke pass når man skal til Sverige nei :)

På Mattilsynets sider står det meste man trenger å vite om import av hund og katt til Norge: http://www.mattilsynet.no/import_eksport/innf_rselsvilk_r_for_hund_og_katt_16370

Har ikke hatt hund i mange år, men du verden hva vi har lært oss i løpet av de få årene vi har hatt hund. Synes det er et interessant tema, så er innom diverse forum for hundeinteresserte, der er det mye kunnskap å hente, også blir det en del egenerfaring. For ikke å snakke om hvor mye man lærer dersom man går på valpekurs og videre, eller bare på en vanlig luftetur (har man hund i by kommer man automatisk i kontakt med folk når man går på tur, enten man vil det eller ei).

Er det den første hunden din? Kan i såfall (eller uansett egentlig) anbefale valpekurs på det sterkeste. Man kan lese seg til mye i hundebøker, men det erstatter ikke det man får ved å delta i en sosial setting, både med hensyn til deg som eier og valpen som får lært seg å samhandle med deg til tross for at det er andre hunder rundt den.

e-l
03.01.09 19:45

Jeg har allerede tatt kontakt med hundeskolen, venter på tilbakemelding om oppstart. Har lest en del på internett og skal kjøpe noen bøker.

Det er min første hund, gleder oss kjempe masse til å hente han.

Ugress
03.01.09 23:59

Så bra at du er forberedt. Det er mye arbeid med hund, masse en ikke har kommet på å tenke på på forhånd, så da er det veldig greit å gå på kurs og kunne spørre og grave så mye man vil. Fritt fram med idiotiske spørsmål. Hvor er det dere skal gå på kurs?

Jack russel terriere er jo som kjent litt krevende hunder også, så da er det i alle fall kjempegreit å kunne få litt hjelp og rådgivning om hvordan man skal håndtere den. De er jo så skarpe de hundene, kan jo bli lurt trill rundt :P

e-l
04.01.09 11:38

http://www.oslo-hundeskole.no/index.php?idm=63&module=2&prs=pn|6|lang|no

Det blir å starte med hvalpekuret, så fortsetter vi med andre kurs etter råd og anbefalinger fra skolen.
Hunden skal kun få det beste. Samboeren min og jeg har ordnet slik at vi jobber forskjellige skift de første fire mnd, til vi lærer det til å være noen timer alene på dagen. Prøver så godt vi kan å være forbredt til vi henter Shamsky.

Ugress
04.01.09 11:55

Det var der vi også gikk på valpekurs og videre kurs. Hvis dere har tenkt å ta videre kurs kan det være greit å vite at de har en sånn pakkepris for 3 kurs (vi var ikke klar over det) slik at man får litt rabatt.

e-l
04.01.09 12:27

Det var fint du sa. Nå vet jeg ikke hva prisen ligger på, bare at det virker som en fin skole å at vi skal benytte de. Da skal jeg forhøre meg med de ang. pakkepris.

Takk.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg