Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken kattemat er best?

NYTT TEMA
NFO
NFOInnlegg: 541
17.05.10 04:58

Jeg er litt sånn forvirra når det kommer til dette her.. Jeg har to katter (villkatt på 2 og en norsk skogskatt på 7 mnd) men jeg er ikke sikker på hvilket for de skal ha! Jeg har gitt dem huskattfor (kjøpes på dyreforretninger) og nå har jeg IAMS Active Fit .. Men jeg lurer på om noen av dere har tips til HVA jeg kan gi dem? De har begge to forskjellige behov, men foret så kattungen trenger er for fetende for hun andre.. Vet dere om noe som er midt i mellom? Eller et råd om hvordan de begge kan få det de trenger uten at de går og spiser av hverandres for? På forhånd takk!

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
17.05.10 12:02
NFO: Jeg er litt sånn forvirra når det kommer til dette her.. Jeg har to katter (villkatt på 2 og en norsk skogskatt på 7 mnd) men jeg er ikke sikker på hvilket for de skal ha! Jeg har gitt dem huskattfor (kjøpes på dyreforretninger) og nå har jeg IAMS Active Fit .. Men jeg lurer på om noen av dere har tips til HVA jeg kan gi dem? De har begge to forskjellige behov, men foret så kattungen trenger er for fetende for hun andre.. Vet dere om noe som er midt i mellom? Eller et råd om hvordan de begge kan få det de trenger uten at de går og spiser av hverandres for? På forhånd takk!

Hva mener du egentlig her? Den på 7 mnd burde vel kanskje ha kattungefor ennå, men om de ikke viser problemer med overvekt, matt eller svært tynn pels, etc. er det jo ikke noe stort problem.

Forskjellige katteraser har ikke store avvik i behovet for for, her går det mer på kattens aktivitet og om det er innekatter eller utekatter. Innekatter bør ha noe innekattfor som er tilsatt D-vitamin. Ellers er jo tross alt det viktigste at kattene liker foret.

Akk_83
Akk_83Innlegg: 536
17.05.10 13:17

de skal vel egentlig ha kattungefor frem til de er 12 mnd, får de i seg det de skal ha i seg. bedre at den voksne katten går på kattungemat noen mnd, en at kattungen går på voksenfor før den skal. MEN anbefalen kattungefor til kattungen og voksenfor til den voksne så klart. Specific bruker jeg selv på alle mine, kanskje fordi det er det merket jeg har brukt på mine hunder i alle år så liker det merket veldig godt, der har du også et godt utvalg til de forskjellige behov, lite fett til de overvektige, for til de som røyter mye, for til innekatter og utekatter osv osv...    men Royal Canin og Hills er også flotte og veldig gode for typer.  Du må nesten prøve deg fram.., se hva katten liker og hva den trenger etter demmes behov  ;)     

Vil fraråde deg fra å bruke Iams da dette er testet på forsøksdyr som ikke har det så godt. En venn av meg skrev en oppgave om dette og jeg ble mildt sagt sjokkert over å få høre hvordan de behandlet disse dyra. Så kjøper du Iams støtter du også dette, ikke bra.. 

(Innlegget ble redigert 17.05.10 13:20)

Akk_83
17.05.10 13:24

Dere kan nå lese litt her om dere ikke tror  på meg....    Iams Cruelty

Kaisil
KaisilInnlegg: 1026
17.05.10 15:22
NFO: Jeg er litt sånn forvirra når det kommer til dette her.. Jeg har to katter (villkatt på 2 og en norsk skogskatt på 7 mnd) men jeg er ikke sikker på hvilket for de skal ha! Jeg har gitt dem huskattfor (kjøpes på dyreforretninger) og nå har jeg IAMS Active Fit .. Men jeg lurer på om noen av dere har tips til HVA jeg kan gi dem? De har begge to forskjellige behov, men foret så kattungen trenger er for fetende for hun andre.. Vet dere om noe som er midt i mellom? Eller et råd om hvordan de begge kan få det de trenger uten at de går og spiser av hverandres for? På forhånd takk!

Den store katten tar ikke skade av å spise kattungfôr i 5 måneder til.

Min katt har spist kattungefôr lenge, pga hun har hatt kattunger. Har ikke blitt feit en gang!

Royal Canin Kitten vil jeg anbefale. Det er et veldig bra tørrfôr.

Kaisil
17.05.10 15:22
Akk_83: Dere kan nå lese litt her om dere ikke tror  på meg....    Iams Cruelty  - 

Jeg stoppet å lese da jeg så det stod PETA

NFO
17.05.10 23:31
Bengal1: Hva mener du egentlig her? Den på 7 mnd burde vel kanskje ha kattungefor ennå, men om de ikke viser problemer med overvekt, matt eller svært tynn pels, etc. er det jo ikke noe stort problem. Forskjellige katteraser har ikke store avvik i behovet for for, her går det mer på kattens aktivitet og om det er innekatter eller utekatter. Innekatter bør ha noe innekattfor som er tilsatt D-vitamin. Ellers er jo tross alt det viktigste at kattene liker foret.

Nei ingen av dem har noen av de problemene du nevner her. Han minste har lite pels fra før (arvet etter mammen).. begge har normal vekt (Kattungen ca. 3,1 kg, voksne katten ca. 5,3-4 kg.) Pelsen har også fin glans, og den er meget mjuk hos begge to.

Hun voksne er utekatt/innekatt.. Men er i stor aktivitet ute, etter som det jeg har sett vertfall. Kattungen er nokså aktiv inne og, spretter over alt.. Men jeg lufter ham jo vanligvis hver dag (i sele, han er ikke blitt snippet) og da leker jeg jo med ham, springer litt, går osv. Og kattene liker det jeg gir dem nå uansett, men det er jo helst beregnet på katt over 1 år.. Så jeg tror jeg skal gå for Royal Canin Kitten 36 til kattungen, å kanskje noe Royal Canin Outdoor til hun eldste.. Syns de har et veldig godt for, veldig skreddersydd for hver og en type katt.

NFO
17.05.10 23:35
Kaisil: Den store katten tar ikke skade av å spise kattungfôr i 5 måneder til. Min katt har spist kattungefôr lenge, pga hun har hatt kattunger. Har ikke blitt feit en gang!   Royal Canin Kitten vil jeg anbefale. Det er et veldig bra tørrfôr.

Nja. Hu er ikke så veldig tynn, hu er en ganske liten katt (lite hode, korte ben, kort kropp og hale.. Ergo en liten katt:p ) så jeg tør rett og slett ikke gi det til dem begge, oppdretteren ga klar beskjed om at det helst ikke skulle forekomme, siden det foret er så fullt av fett.. tenkte å gi henne et godt tørrfor for både pels og kropp.. et Outdoorfor ;) hu er jo endel ute, klatrer og springer som vinden selv. Så jeg trur jeg skal gå for Royal Canin Kitten 36 jeg :)

Akk_83
17.05.10 23:36
Kaisil: Den store katten tar ikke skade av å spise kattungfôr i 5 måneder til. Min katt har spist kattungefôr lenge, pga hun har hatt kattunger. Har ikke blitt feit en gang!   Royal Canin Kitten vil jeg anbefale. Det er et veldig bra tørrfôr.

burde kastrere katten din...   og om du hinter frem at du ikke tar peta seriøst så er jo det din sak. går uansett ikke å skyve under en sten at iams blir brukt og støttes av de som driver testing på hunder og katter...  men om du støtter dette så må du nå bare fortsette med det,  ikke min greie ihvertfall... du finner info om dette fra andre en peta også.. 

Per_Rong
Per_RongInnlegg: 11067
18.05.10 00:13

Køddleik og Bolla synes Whiskas våtfor er best.
Kitler synes fersk fisk er best.

NFO
18.05.10 00:18
Per_Rong: Køddleik og Bolla synes Whiskas våtfor er best.

Jeg trenger skikkelig for med god kvalitet fra dyreforhandler :p bruker kun butikkfor i nøden! kan bruke våtfor en gang i blandt da, skader ikke mye det.. nesten som et fastfood-måltid for katter! syns whiskas og friskies er kattenes fastfood jeg :p

Bengal1
18.05.10 07:15
NFO: Nei ingen av dem har noen av de problemene du nevner her. Han minste har lite pels fra før (arvet etter mammen).. begge har normal vekt (Kattungen ca. 3,1 kg, voksne katten ca. 5,3-4 kg.) Pelsen har også fin glans, og den er meget mjuk hos begge to. Hun voksne er utekatt/innekatt.. Men er i stor aktivitet ute, etter som det jeg har sett vertfall. Kattungen er nokså aktiv inne og, spretter over alt.. Men jeg lufter ham jo vanligvis hver dag (i sele, han er ikke blitt snippet) og da leker jeg jo med ham, springer litt, går osv. Og kattene liker det jeg gir dem nå uansett, men det er jo helst beregnet på katt over 1 år.. Så jeg tror jeg skal gå for Royal Canin Kitten 36 til kattungen, å kanskje noe Royal Canin Outdoor til hun eldste.. Syns de har et veldig godt for, veldig skreddersydd for hver og en type katt.

Så lenge du ikke ser problemer med det foret de står på, er det ingen fare. Det er ganske små forskjeller fra for til for, og er katten endel ute, trenger den ikke noe spesialfor for innekatter. Jeg syntes det høres ut som om de har det helt flott, og da er det beste å velge for etter, kattens smakspreferanser.

Bengal1
18.05.10 07:18
Per_Rong: Køddleik og Bolla synes Whiskas våtfor er best.

Morsomme navn, hehe. Mine katter er også glade i annet enn tørrfor, så de har to-tre forskjellige tørrfortyper stående, og får våtfor eller fisk,rå biff, crabsticks, reker eller fiskeboller i saus el. lign. to ganger om dagen. Dette fungerer utmerket, da blir de ikke så lei samme foret dag ut og dag inn. Katter er tross alt ikke laget for å bare spise tørrfor...

Bengal1
18.05.10 07:20
NFO: Jeg trenger skikkelig for med god kvalitet fra dyreforhandler :p bruker kun butikkfor i nøden! kan bruke våtfor en gang i blandt da, skader ikke mye det.. nesten som et fastfood-måltid for katter! syns whiskas og friskies er kattenes fastfood jeg :p

Hvorfor mener du våtfor er skadelig? Er det kun fordi du ikke gidder å spandere skikkelig tannstell på kattene dine? Mine spiser alt mulig katter kan spise og liker, og er både sunne og friske, med flotte tenner. Men så blir tennene deres gnidd ukentlig av meg, og sjekket årlig hos veterinær.

Per_Rong
Per_RongInnlegg: 11067
18.05.10 11:11

Det må være ekstra vitaminer i Whiskasen. Etter en dose med Whiskas forandret alltid Køddleiks ansiktsutrykk seg fra "ååååh, det er synd på meg, jeg holder nesten på å dø av sult" til et frekt og freidig "I'm bad" før han raste som en virvelvind gjennom huset.

TURBRA
TURBRAInnlegg: 36072
18.05.10 11:21

En ansatt i en zoo-butikk fortalte meg at den kattematen man kjøper  i vanlige dagligvarebutikiker ikke holder mål og at det "er som å gi katten pizza hver dag."

Det er da rartt for det finnes så veldig mye forskjellig, og noe av det dyrerste i dagligvarebutikkene når det gjelder kattemat er ikke billigere enn det du får kjøpt i dyrebutikker.

En type kattemat som man får kjøpt på Coop, står det til og med på pakningen at den er anbefalt av veterinær.

Jeg gir kattene mine mest Royal Canin når det gjelder tørrfor, og litt forskjellig våtfor. Det er lite av det våtforet jeg kjøper i dyrebutikk som kattene vil ha, så derfor kjøper jeg også forskjellig i vanlige dagligvarebutikker, samt at jeg gir dem litt forskjellig fisk, kjøtt og kylling, i mellom.. 

Bengal1
18.05.10 12:51
TURBRA: Jeg gir kattene mine mest Royal Canin når det gjelder tørrfor, og litt forskjellig våtfor. Det er lite av det våtforet jeg kjøper i dyrebutikk som kattene vil ha, så derfor kjøper jeg også forskjellig i vanlige dagligvarebutikker, samt at jeg gir dem litt forskjellig fisk, kjøtt og kylling, i mellom.. 

Jeg tror det sunneste for katten er å få fisk, kjøtt og andre proteinrike råvarer, ikke det sammensuriet som presenteres som 'kjøttbiter i saus' av våtfor. Men å gi katten 'pizza' av og til er jo ikke galt, så lenge den ellers spiser allsidig og er sunn og frisk. Jeg tror på trivsel mer enn å kjøre på med kun en type for gjennom hele kattens levetid.

TURBRA
TURBRAInnlegg: 36072
18.05.10 13:03
Bengal1: Hvorfor mener du våtfor er skadelig? Er det kun fordi du ikke gidder å spandere skikkelig tannstell på kattene dine? Mine spiser alt mulig katter kan spise og liker, og er både sunne og friske, med flotte tenner. Men så blir tennene deres gnidd ukentlig av meg, og sjekket årlig hos veterinær.

Tror ikke våtfor er skadelig så lenge de får tørrfor også. Kastrerte hannkatter få ofte i seg for lite vann og vann er viktig for dem. Derfor er det bra med våtforet hvor de også får i seg litt væske.
En veterinær fortalte meg dette.

Bengal1
18.05.10 13:09
TURBRA: Tror ikke våtfor er skadelig så lenge de får tørrfor også. Kastrerte hannkatter få ofte i seg for lite vann og vann er viktig for dem. Derfor er det bra med våtforet hvor de også får i seg litt væske.

Jeg er helt enig med deg, allsidighet er tingen. Tørrforet er praktisk, og det er dessverre årsaken til at mange velger å la kattene stå på utelukkende tørrfor hele livet. Noe som er unaturlig og kjedelig for et lite rovdyr.

NFO
18.05.10 13:53
Bengal1: Men å gi katten 'pizza' av og til er jo ikke galt, så lenge den ellers spiser allsidig og er sunn og frisk. Jeg tror på trivsel mer enn å kjøre på med kun en type for gjennom hele kattens levetid.

Det trur jeg også, de har ikke vondt av en liten Dolly iblandt heller ;)  jeg bruker det som sagt i nøden selv, men de liker det jo fordet.. Men de får det skjelden ettersom det ikke holder mål med innholdet.

NFO
18.05.10 13:58
Bengal1: Hvorfor mener du våtfor er skadelig? Er det kun fordi du ikke gidder å spandere skikkelig tannstell på kattene dine? Mine spiser alt mulig katter kan spise og liker, og er både sunne og friske, med flotte tenner. Men så blir tennene deres gnidd ukentlig av meg, og sjekket årlig hos veterinær.

Ja her tok vi en skikkelig turn i måten å være på ja! NEI det er ikke skadelig! Kattene har faktisk gode tenner, var hos vet. nettopp! De får ALT mulig, så ikke kom til meg å syt om at jeg ikke er god katteeier akkurat!!! Jeg ville heller valgt Hill's våtfor, er det et problem det?! Pluss jeg driter i om det er fra butikken, her er det snakk om info min oppdretter gav meg! JEG VELGER VÅTFOR MED GODT INNHOLD! er det kriminelt kanskje?

NFO
18.05.10 14:02
TURBRA: Tror ikke våtfor er skadelig så lenge de får tørrfor også. Kastrerte hannkatter få ofte i seg for lite vann og vann er viktig for dem. Derfor er det bra med våtforet hvor de også får i seg litt væske.

Tror våtforet er mer skadelig for hukatten min, hu fikk jo 2 pakker våtfor hver dag.. og hu la på seg! Men skal huske dette du sier nå når jeg skal kastrere min.. Han er så treig med å komme inn i ''manhooden'' sin at det kan ta et par mnd til.. Men jeg skal huske på det ;) Takk for tips!

Bengal1
18.05.10 14:12
NFO: Ja her tok vi en skikkelig turn i måten å være på ja! NEI det er ikke skadelig! Kattene har faktisk gode tenner, var hos vet. nettopp! De får ALT mulig, så ikke kom til meg å syt om at jeg ikke er god katteeier akkurat!!! Jeg ville heller valgt Hill's våtfor, er det et problem det?! Pluss jeg driter i om det er fra butikken, her er det snakk om info min oppdretter gav meg! JEG VELGER VÅTFOR MED GODT INNHOLD! er det kriminelt kanskje?

Har jeg sagt du er en dårlig katteeier? Ro deg ned, helt unødvendig med capslock'en på, jeg kan lese små bokstaver også.

NFO
18.05.10 14:18
Bengal1: Har jeg sagt du er en dårlig katteeier? Ro deg ned, helt unødvendig med capslock'en på, jeg kan lese små bokstaver også.

nei er bare ikke fan av holdninga di akkurat. de som har sett kattene å sett hvordan de har det måper jo helst å bryter ut i latter av at de blir behandla som unger. kan jeg heller ikke bare få et enkelt svar på hvilken kattemat jeg skal ha? og om ikke hun eldste kan spise kittenforet, så hvordan kan jeg gjøre slik de spiser hver for seg?! dette har ingenting med tannstell, og kattene mine får det aller meste, så de blir tatt vare på bedre enn det du trur vertfall (matveien da såklart)! minsten hadde betennelse i tannkjøttet isammenheng med tannfellingen.. ellers er faktisk kattene mine i god form, begge to! og joda, jeg ofrer gjerne tannbehandling av kattene mine! men de trenger ikke det når de feks får en pakke hver per dag, da har de jo hardt tørrfor til å fikse biffen etterpå.

Bengal1
18.05.10 14:31
NFO: nei er bare ikke fan av holdninga di akkurat. de som har sett kattene å sett hvordan de har det måper jo helst å bryter ut i latter av at de blir behandla som unger. kan jeg heller ikke bare få et enkelt svar på hvilken kattemat jeg skal ha? og om ikke hun eldste kan spise kittenforet, så hvordan kan jeg gjøre slik de spiser hver for seg?! dette har ingenting med tannstell, og kattene mine får det aller meste, så de blir tatt vare på bedre enn det du trur vertfall (matveien da såklart)! minsten hadde betennelse i tannkjøttet isammenheng med tannfellingen.. ellers er faktisk kattene mine i god form, begge to! og joda, jeg ofrer gjerne tannbehandling av kattene mine! men de trenger ikke det når de feks får en pakke hver per dag, da har de jo hardt tørrfor til å fikse biffen etterpå.

Nei, når du har den holdningen til svar, kan jeg ikke bare gi deg et enkelt svar på hvilket for du skal bruke. Jeg har allerede skrevet at jeg syntes det virker som om du steller bra med kattene dine, og så lenge den eldste ikke legger mye på seg, kan den gjerne spise av kittenforet.

Det finnes ingen fasit på hva katter kan spise, så som sagt tidligere, og med stor fare for at capslocken kommer på igjen; det bør være kattenes preferanser som teller, så lenge foret ikke gir dem synlige eller merkbare problemer (overvekt, undervekt, ekstrem mangel på energi, nyreproblemer for eldre katter som får for mye salt etc), bør du velge det kattene liker best. Er det greit da?

NFO
18.05.10 14:42
Bengal1: Nei, når du har den holdningen til svar, kan jeg ikke bare gi deg et enkelt svar på hvilket for du skal bruke. Jeg har allerede skrevet at jeg syntes det virker som om du steller bra med kattene dine, og så lenge den eldste ikke legger mye på seg, kan den gjerne spise av kittenforet. Det finnes ingen fasit på hva katter kan spise, så som sagt tidligere, og med stor fare for at capslocken kommer på igjen; det bør være kattenes preferanser som teller, så lenge foret ikke gir dem synlige eller merkbare problemer (overvekt, undervekt, ekstrem mangel på energi, nyreproblemer for eldre katter som får for mye salt etc), bør du velge det kattene liker best. Er det greit da?

jada da er det greit. setter stor pris på hjelpen din, du har igrunnen hjulpet meg mest. med hun eldste er det fare for hun legger på seg! når jeg hadde prøvepakke med dette foret her var det nesten det eneste hun spiste, og det skremte meg litt så.. hu er jo en ganske liten katt som jeg har nevnt tidligere, korte ben, kort kropp, lite hode og kort hale, men ligger allerede på 5 kg. så jeg trur jeg skal finne et annet som passer for henne. må bare finne en måte slik at hun får i seg minimalt av kattungen sitt for. brukte et for som het nuggets, men det slutta de å importere. et KJEMPEFOR! men fikk ikke mer av det.. hun vokste godt, ble stor å sterk jente! fikk massemasse skryt for pelsen hennes. det var det masse vitaminer og alt det hun trengte, og det var veldig billig. trist de ikke har det lengre.. men nå får hun Iams, så jeg får rett og slett bare se hvordan det funker for henne.. hun liker det vertfall godt om ikke annet! begge har normal vekt, godt energinivå (helst for mye spør du meg! er masse ting som går i gulvet her!) og alt det.. men jeg prøver meg med kitten igjen, selv om det ikke er nødvendig.. for å se det slik så fikk alle skjokk når de lufta på katten min! han var minst av alle til og begynne med, men når de løftet ham fra gulvet så  var det jo skikkelig sjokk! hadde ham på utstilling og da klarte ikke assistenten å holde ham oppe, var så tung. han var størst av alle, så oppdretterne sa at det var vertfall ingen mangel på for! og da fikk han et for som er for huskatt.. selges hos dyrebutikker.. men jeg får bare se, slik som du sier så finnes det ingen fasit. setter pris på svar, har hjulpet en del, så jeg er ikke i tvil lengre.. så JESS, nå er det greit! beklager for tidligere holding, ble vel litt misforståelse og unødvendig bruk av caps.. :)

(Innlegget ble redigert 18.05.10 14:43)

Bengal1
18.05.10 14:51
NFO: jada da er det greit. setter stor pris på hjelpen din, du har igrunnen hjulpet meg mest. med hun eldste er det fare for hun legger på seg! når jeg hadde prøvepakke med dette foret her var det nesten det eneste hun spiste, og det skremte meg litt så.. hu er jo en ganske liten katt som jeg har nevnt tidligere, korte ben, kort kropp, lite hode og kort hale, men ligger allerede på 5 kg. så jeg trur jeg skal finne et annet som passer for henne. må bare finne en måte slik at hun får i seg minimalt av kattungen sitt for. brukte et for som het nuggets, men det slutta de å importere. et KJEMPEFOR! men fikk ikke mer av det.. hun vokste godt, ble stor å sterk jente! fikk massemasse skryt for pelsen hennes. det var det masse vitaminer og alt det hun trengte, og det var veldig billig. trist de ikke har det lengre.. men nå får hun Iams, så jeg får rett og slett bare se hvordan det funker for henne.. hun liker det vertfall godt om ikke annet! begge har normal vekt, godt energinivå (helst for mye spør du meg! er masse ting som går i gulvet her!) og alt det.. men jeg prøver meg med kitten igjen, selv om det ikke er nødvendig.. for å se det slik så fikk alle skjokk når de lufta på katten min! han var minst av alle til og begynne med, men når de løftet ham fra gulvet så  var det jo skikkelig sjokk! hadde ham på utstilling og da klarte ikke assistenten å holde ham oppe, var så tung. han var størst av alle, så oppdretterne sa at det var vertfall ingen mangel på for! og da fikk han et for som er for huskatt.. selges hos dyrebutikker.. men jeg får bare se, slik som du sier så finnes det ingen fasit. setter pris på svar, har hjulpet en del, så jeg er ikke i tvil lengre.. så JESS, nå er det greit! beklager for tidligere holding, ble vel litt misforståelse og unødvendig bruk av caps.. :)

Så unge som kattene dine er, må du nok forvente aktivitet og 'uhell' i tiden fremover.

Det er alltid irriterende når ting man liker, går ut av produksjon. Men prøv med kokt fisk (kjøp en diger, rå torsk, del den i stykker og kok den, plukk deretter kjøttet til plukkfisk og frys ned i passende porsjoner. Da kan du ta opp et måltid fra fryseren, og det er både bllig og sunt uten tilsetningsstoffer eller sukker og salt. Spiser pusene tørrfor i tillegg, får de i seg alt, og du kan jo prøve å kombinere kattungeforet med et for for overvektige katter, om den eldste legger mye på seg. Selvsagt er faren da at den yngste gnafser i seg av overvektforet, det er alltid det en av de andre skal ha, som er mest attraktivt. Men se an, om vekten er stabil på den eldste, er det ingen fare. Ellers er jo også kjøttdeig og kylling grei ekstramat, jeg tror iallefall sånne rene råvarer er mindre fetende enn våtforposene. Men jeg kan ta feil, spesielt om pus da spiser en halvkilo kokt torsk fordi det er snadder, hehehe.

Uansett tror jeg en 7 måneder gammel katt fint kan spise vanlig tørrfor, så du kan jo prøve vanlig for til begge og se om kattungen klarer seg på det. Stort sett har mine spist litt sånn pø om pø, siden jeg har mange pusser som knasker litt her og litt der. Nå spiser de omtrent bare diabetesfor, siden en av kattene mine har sukkersyke.  :-)

Kaisil
18.05.10 16:09
Akk_83: burde kastrere katten din...   og om du hinter frem at du ikke tar peta seriøst så er jo det din sak. går uansett ikke å skyve under en sten at iams blir brukt og støttes av de som driver testing på hunder og katter...  men om du støtter dette så må du nå bare fortsette med det,  ikke min greie ihvertfall... du finner info om dette fra andre en peta også.. 

Burde kastrere katten min?
Hva i helvete mener du med det, egentlig? Hva vet du om at den er kastrert eller ikke kastrert?

Du burde tenke deg litt mer om før du skriver noe som helst, ellers kan du veldig lett framstå som en trangsynt, fanatisk idiot av et mindreverdig menneske :)

Jeg hater PETA, de er hyklerske og teite. Hvis det ikke hadde stått at PETA bla bla, hadde jeg kanskje giddet å lese det.

Men de aller fleste produsenter av dyrefôr tester faktisk fôret på dyr, og det er nok mye "snusk" man ikke vet noe om.

Kaisil
18.05.10 16:09
NFO: Nja. Hu er ikke så veldig tynn, hu er en ganske liten katt (lite hode, korte ben, kort kropp og hale.. Ergo en liten katt:p ) så jeg tør rett og slett ikke gi det til dem begge, oppdretteren ga klar beskjed om at det helst ikke skulle forekomme, siden det foret er så fullt av fett.. tenkte å gi henne et godt tørrfor for både pels og kropp.. et Outdoorfor ;) hu er jo endel ute, klatrer og springer som vinden selv. Så jeg trur jeg skal gå for Royal Canin Kitten 36 jeg :)

Det er et godt valg :)

NFO
18.05.10 16:40
Kaisil: Det er et godt valg :)

Hehe takktakk ;) holder meg foreløpig til Iams sitt for da, for å se hvordan det funker for dem da .. :)

Klikk for å gå tilbake til toppen