Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan bli kvitt skjærer ?

NYTT TEMA
Objektiva
ObjektivaInnlegg: 839
12.02.09 13:07

Skjærebestanden der jeg bor har økt betydelig de siste 10-15 år og utgjør nå et problem, både mht støy, spising av frukt og bær, (og ikke minst, de spiser bikkjemøkk, smulene strøs over et stort område).

Noen som har gode råd her ?

Arminius
ArminiusInnlegg: 333
12.02.09 18:34

Du får begynne å skyte dem. Hagle og salongrifle egner seg godt. De døde fuglene henger du opp til skrekk og advarsel, det holder de andre på avstand.

Fleetwood_429
Fleetwood_429Innlegg: 908
13.02.09 03:36

Heng opp daue dyr midt i glaninga på naboen.....veldig hensynsfullt:(

(Innlegget ble redigert 13.02.09 03:36)

gorbatsjov
gorbatsjovInnlegg: 3877
13.02.09 03:41
Objektiva: Skjærebestanden der jeg bor har økt betydelig de siste 10-15 år og utgjør nå et problem, både mht støy, spising av frukt og bær, (og ikke minst, de spiser bikkjemøkk, smulene strøs over et stort område). Noen som har gode råd her ?

fattern har det samme problemet. han gjorde det veldig enkelt: knaba luftgeveret mitt og står stadig vekk på veranden og skyter fugl. =)

Arminius
13.02.09 09:45
gorbatsjov: fattern har det samme problemet. han gjorde det veldig enkelt: knaba luftgeveret mitt og står stadig vekk på veranden og skyter fugl. =)

Fyyy.... Luftgevær er strengt forbudt til slike formål, av opplagte grunner. Nå vet ikke jeg hvor trådstarter bor, men om det ikke er alt for tettbygd burde det gå an å bruke hagle eller salong. Pass bakgrunnen når du skyter.

Objektiva
13.02.09 12:39

Takker for tips. Trenger man våpentillatelse til rifle/salonggevær eller kan dette kjøpes over disk som et luftgevær ?. Drastiske tiltak, rart ikke kommunen går ut med skuddpremie når bestanden har økt så kraftig.

Arminius
13.02.09 13:38
Objektiva: Takker for tips. Trenger man våpentillatelse til rifle/salonggevær eller kan dette kjøpes over disk som et luftgevær ?. Drastiske tiltak, rart ikke kommunen går ut med skuddpremie når bestanden har økt så kraftig.

Du må ha tillatelse fra politiet for å kjøpe og eie alle typer skytevåpen, inkludert salongrifle og hagle. Tillatelsen forutesetter at du har bra vandel, samt at du har tatt jegerprøven.

Når det gjelder skuddpremie er vel dette en temmelig omdiskutert praksis, jeg vet ikke om det i det hele tatt er lovlig lenger.

Wingtor
WingtorInnlegg: 2435
13.02.09 16:30

Skuddpremie er så vidt jeg skjønner lovlig såfremt den gjelder dyr hvor det er satt en jakttid og er en ikke uvanlig praksis på blant annet kråker, skjærer, rev og mink.

Til trådstarter så må du ha kjøpetillatelse fra politiet for og få kjøpe salogrifle, rifle eller hagle. Der må du skrive opp hva våpenet skal brukes til. I dette tilfellet vil det være jakt og da må også bevis for bestått jegerprøve fremlegges. Ellers så er vel ikke skyting og opphengig av dau fuggel noe godt alternativ i tettbygde strøk da dette fort kan være støtendes ovenfor naboer. Skyting i tettbygde strøk er og et dårlig alternativ med tanke på sikkerhet. Har mange års fartstid bak meg som ettersøksjeger og det er aldri kjekt nr påkjørt vilt forviller seg inn i boligområder. Blir fort en vanskelig jobb å få avlivet viltet på en human måte samtidig som en ivaretar sikkerhet og opptrer så skånsomt som mulig ovenfor eventuelle tilskuere.

Ser og noen nvner luftgevær her. Ikke noen god løsning. Det er ulovlig og mye av det som finnes på markedet av luftgevær er noe ræl uten verken presisjon eller kraft nok til å garantere human avliving. Kontakter naboer politiet kan det føre til bøter og store problemer med å noen gang få godkjent en våpnsøknad hvis en senere finner ut at en vil begynne med jakt eller skyting.

Objektiva
16.02.09 12:52
Arminius: Du må ha tillatelse fra politiet for å kjøpe og eie alle typer skytevåpen, inkludert salongrifle og hagle. Tillatelsen forutesetter at du har bra vandel, samt at du har tatt jegerprøven. Når det gjelder skuddpremie er vel dette en temmelig omdiskutert praksis, jeg vet ikke om det i det hele tatt er lovlig lenger

Nå begynner det å bli omfattende å få fjernet skjærene. Ingen problemer med vandel, men det å ta jegerprøven for å få tak i egnet våpen blir litt vel "heavy".

Har blitt atskillig klokere av svar og kommentarer og har fått en klar forståelse av at problemet ikke bare er i mitt nabolag.

SSHUNTER
SSHUNTERInnlegg: 26
17.02.09 23:37

Lokkefugl Hubro

Denne kan fungere og skremmer vekk bråkebøtter med vinger.

En liten ting, den må settes høyt for at det skal fungere, setter du den på bakken vil du oppleve det motsatte J

Arminius
18.02.09 10:32
SSHUNTER: Lokkefugl Hubro Denne kan fungere og skremmer vekk bråkebøtter med vinger. En liten ting, den må settes høyt for at det skal fungere, setter du den på bakken vil du oppleve det motsatte J  

En variant av det velkjente fugleskremselet. Spørsmålet er hvor lenge det kan fungere før fuglene gjennomskuer bløffen. Skjærer er i likhet med kråke og ravn uhyre observante og intelligente fugler.

Dersom det er slik at bebyggelsen gjør det umulig å jakte der du bor bør man vel heller se litt på årsaken til at slike fugler samler seg i tettbygde strøk. Ofte er det søppel fra husholdningene som lokker. Om man kan fjerne eller redusere tilgangen på avfall for disse åtseleterne er det en bra begynnelse.

Wingtor
WingtorInnlegg: 2435
18.02.09 11:06

En hubro kan nok fungere i en periode, men en kan og være uheldig at den har motsatt virkning. Har selv brukt en over bærbusker og i en peiode så holdt den bærtjuene borte. Men så en dag bestemte kråkene seg for å ta stakkaren og det gorde de til gagns. Plutselig hørte vi et svare levn og kråker fra alle retninger angrep hubroen. Har aldri sett på maken. Fuglene virket like samstemte som en bombeflyskvadron og angrep gruppe etter gruppe i over en time. Så forsvant de, men etter det var virkningen helt borte.

Det virket som om trast og annen småfugl var redde hubroen, mens kråker og skjærer faktisk ble tiltrukket av den. Vet endel drevne kråkejegere her i distriktet bruker hubro for og lokke kråkene inn på skuddhold.

Vargevass
VargevassInnlegg: 179
09.03.09 17:24
Arminius: Tillatelsen forutesetter at du har bra vandel, samt at du har tatt jegerprøven.

God vandel er riktig at man må ha, men man er ikke nødt til å ha jegerprøven. Skadedyr-bekjempelse kan være god nok grunn det. Man må fylle ut i våpensøknaden hva våpenet skal brukes til. Men tror nok de ser litt på hvordan man bor i forhold til naboer og slikt ;) Ergo, en bonde på Jæren har større sjangs å få kjøpe våpen uten jegerprøven enn en fyr midt i Oslo :p 

ninjatune
ninjatuneInnlegg: 32
13.03.09 04:48

dritbra tråd. ler

Lofotr_1
Lofotr_1Innlegg: 1294
06.04.09 10:37

Det er nok å melde seg inn i et skytterlag.

Skyter du ei kråke, så vil flere komme for å ta over reviret til kråka du har skutt.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 63263
27.04.09 21:48
Objektiva: Skjærebestanden der jeg bor har økt betydelig de siste 10-15 år og utgjør nå et problem, både mht støy, spising av frukt og bær, (og ikke minst, de spiser bikkjemøkk, smulene strøs over et stort område). Noen som har gode råd her ?

En sambygding av meg bruker rottefelle med agn på kråke og skjære og påstår at det er veldig effektivt.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20235
04.06.09 22:51
GiPazzini_85: En sambygding av meg bruker rottefelle med agn på kråke og skjære og påstår at det er veldig effektivt.

Interessant, mon tro om det også fungerer på duer...

Til objektiva:

Få en jegerkompis eller tilsvarende til å skyte en skjære for deg, helt lovlig. Stopp den ut (dvs fjern innmaten, fyll med treull og sy sammen). Det behøver ikke se pent ut, og blodflekker er helt ok. Legg dyret med buken opp feks på hustaket ditt eller et annet sted det er fullt synling fra lufta men ikke fra naboen..

Få tak i ny skjære når den første begynner å gå i oppløsning (hva med å anskaffe et halvt dusin, og legg resten på lagring i frysern?). Fungerer som f*** på måker, og bør fungere på skjærer også (de fleste dyr holder seg unna steder med døde artsfrender).

Dolvis
DolvisInnlegg: 47
16.10.09 23:43

En ting kan jeg skrive under på! Jeg blir gal av forbannelse over de bråkebøttene.. Sitter og krekker på verandaen grytidlig om morgenen. Jeg er så heldig at jeg har en salongrifle med lyddemper, og den er ideel å skyte ut av vinduet eller verandadøren med. Men har også vurdert en rottefelle, de er såpass kraftige at de burde gjøre nytten. Bare pass på at du plasserer den så du ikke får katter eller andre uønskede dyr i den!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg