Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Softgun - tillatt brukt av barn?

NYTT TEMA
Ugress
UgressInnlegg: 7122
22.04.09 19:37

Jeg antar at softgun ikke blir brukt i jakt, men vil kanskje tro at enkelte av dere som frekventerer jaktforumet har greie på våpenlovgivning?

Saken er at jeg har en slektning hvis barn på 13 og 14 år nylig har fått seg softgun. Hadde det vært snakk om ansvarlige barn så hadde det vært en ting, men dette er unger som gjerne skyter på kattunger, hverandre, osv. Så det jeg lurer på: er det lov? Har man lov til å eie våpen når man er under atten og ikke er medlem i en våpenklubb? Er softgun unntatt fra evt. lovverk fordi det skal godt gjøres å drepe med den? Er det påbudt med bruk av verneutstyr?

Michael-Knight
Michael-KnightInnlegg: 13098
23.04.09 19:27

Softgun kan ikke kjøpes av folk under 18. Men folk under 18 kan bruke dem hvis foreldrene deres gir dem lov.

Karamchand
KaramchandInnlegg: 731
23.04.09 19:36

.. nja.. unger kan få skyte under oppsikt av kyndige myndige, er ikke det nærmere sannheten?   uten at jeg kan vise til §, men mener å ha lest det en gang et sted.

(Innlegget ble redigert 23.04.09 19:36)

Ugress
23.04.09 21:01

Ikke de svarene jeg håpet på... Sprettert kan selvsagt også gjøre skade, men det er litt mindre "organisert".

Michael-Knight
23.04.09 21:45
Karamchand: .. nja.. unger kan få skyte under oppsikt av kyndige myndige, er ikke det nærmere sannheten?   uten at jeg kan vise til §, men mener å ha lest det en gang et sted.

Nei, de kan bruke dem hvis deres foresatte (som må være over 20 år) gir dem tilatelse.

mthey
mtheyInnlegg: 177
23.04.09 21:51

Er ikke noe å bekymre seg over. Softgun kan absolutt ikke drepe, men det kan være lurt å beskytte øyene  med snowboardbriller hvis de evt skyter på hverandre. Man får i verste fall en blåflekk hvis man blir skutt på kroppen

Karamchand
KaramchandInnlegg: 731
23.04.09 22:05
Michael-Knight: Nei, de kan bruke dem hvis deres foresatte (som må være over 20 år) gir dem tilatelse.

Michael-Knight - gå direkte i fengsel i 2 år.

Link til Norges AirSoft Forbund

Ugress
23.04.09 22:20

Takk for informativ link.

Michael-Knight
23.04.09 23:03
Karamchand: Michael-Knight - gå direkte i fengsel i 2 år.

Hehe, melder meg på Ila sporenstreks;-)

toydoll
toydollInnlegg: 2700
23.04.09 23:13

jeg bor nærme svenske grensa og der selges softgun til alle.. det står ganske ofte i avisa her at ungdommer har blitt tatt for softgun krig, skyte på fremmede, dyr, biler osv. står bare at softgun har blitt inndratt, aldri noe mere. for å få fengsel må være ekstreme tilfeller.

husker når jeg var 15 og kjøpte sofgun i sverige, og hadde softgun krig med kamerater, blir man truffet svir det i et par sekunder maks. knuste brillene til en når vi lekte krig så hadde flaks der

Old-King-Cole
Old-King-ColeInnlegg: 4081
24.04.09 14:48

Vi hadde krig med både luftgevær og pil og bue (med "polstrede" piler) når vi var i pøbelalderen rundt midten av 80-tallet så dette ser jeg på som fremskritt....

guri_03
guri_03Innlegg: 415
24.04.09 15:54

Jeg syns i alle fall at det er en uting av barn skal få løpe rundt med softguns og skyte på andre. Treffer du noen i øyet kan det være skadelig!

Det er flere barn i nabolaget her (de fleste av utenlandsk opprinnelse) som holder på med dette. Mange av dem helt ned i 8-10 års alder. Flere i klassen til sønnen min har sofguns. Skjønner ikke at foreldrene tillater det jeg.

En kamerat av sønnen min ble skutt på kloss hold med vilje av en annen 10 åring. Da burde foreldrene reagere mener jeg, men det ser dessverre ikke ut til at det får noen konsekvenser.  =( 

Turbogunnar
TurbogunnarInnlegg: 3231
24.04.09 18:03
guri_03: En kamerat av sønnen min ble skutt på kloss hold med vilje av en annen 10 åring. Da burde foreldrene reagere mener jeg, men det ser dessverre ikke ut til at det får noen konsekvenser.  =( 

Har den gutten  etnisk Norske foreldre?

Vicario
VicarioInnlegg: 3206
24.04.09 20:57

Det må da finnes bedre ting å gi til en unggutt?

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6408
25.04.09 20:44

Ugress

Nå kommer vel Softgun i Norge under våpenloven, og må brukes som sådan?:. De fleste som driver med softguns er i alle fall strenge med hele konseptet og tar stort sett hensyn til lovverket som ligger i våpenloven..

Diclotican

guri_03
25.04.09 23:35

Turbogunnar:

Ja, den gutten som ble skutt på her, har etnisk norske foreldre. Når det er sagt, så syns jeg ikke det er vesentlig hvilken opprinnelse barna er så lenge det blir begått urett. Det er riktig nok ikke å komme bort fra at flertallet av de barna som får lov til å løpe rundt med shotguns i området her er av utenlands opprinnelse, og det inkluderer også han som skøt i den saken jeg nevner. Men når det er sagt, så må det tilføyes at jeg kjenner flere utenlandske barn som er kjempeflotte unger, men det er nok allikevel slik at folk flest legger bedre merke til de som roper og bråker og er ute til langt på kveld... Det er ikke lett dette her =(

(Innlegget ble redigert 25.04.09 23:39)

MajoritetenTarFeil
MajoritetenTarFeilInnlegg: 7575
26.04.09 07:24
Ugress: Jeg antar at softgun ikke blir brukt i jakt, men vil kanskje tro at enkelte av dere som frekventerer jaktforumet har greie på våpenlovgivning? Saken er at jeg har en slektning hvis barn på 13 og 14 år nylig har fått seg softgun. Hadde det vært snakk om ansvarlige barn så hadde det vært en ting, men dette er unger som gjerne skyter på kattunger, hverandre, osv. Så det jeg lurer på: er det lov? Har man lov til å eie våpen når man er under atten og ikke er medlem i en våpenklubb? Er softgun unntatt fra evt. lovverk fordi det skal godt gjøres å drepe med den? Er det påbudt med bruk av verneutstyr?

Trodde det var 16 vår for soft gun. Men det er sp lenge siden jeg har vist bdette sikker, såpass at man kunne gå på en sportsforretning og kjøpe seg en hagle. Hvis man var 16 da...

På skytebane trir jeg ikke det er noen aldersgrense. Men tror nok ikke jeg er den beste kilden...

Ugress
26.04.09 09:31
Diclotican: Nå kommer vel Softgun i Norge under våpenloven, og må brukes som sådan?:. De fleste som driver med softguns er i alle fall strenge med hele konseptet og tar stort sett hensyn til lovverket som ligger i våpenloven..

Problemet er da altså disse unge håpefulle som får softgun av sine foreldre... tror verken foreldrene eller barna har noe særlig kjennskap til våpenlov og regelverk rundt det. Det er nok bare et spørsmål om tid før katta og vinduene blir ufrivillige blinker.

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
26.04.09 12:38
Ugress: Problemet er da altså disse unge håpefulle som får softgun av sine foreldre... tror verken foreldrene eller barna har noe særlig kjennskap til våpenlov og regelverk rundt det. Det er nok bare et spørsmål om tid før katta og vinduene blir ufrivillige blinker.

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor noen skulle ønske at ungene deres skal få våpen av noe slag, hverken som gave eller annet. Våpen er ingen gave, det er noe man skader andre eller andres eiendom med. Horribelt, både jeg og mine katter grøsser av skrekk

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6408
26.04.09 13:32
Ugress: Problemet er da altså disse unge håpefulle som får softgun av sine foreldre... tror verken foreldrene eller barna har noe særlig kjennskap til våpenlov og regelverk rundt det. Det er nok bare et spørsmål om tid før katta og vinduene blir ufrivillige blinker.

Ugress

Sant nok, husker hjemme så hadde de en ganske streng anti-lekevåpen policy, så jeg har på en måte aldri hatt det problemet der... Og opp igjennom har vi vel fått innpodet at våpen er farlig - og at man ikke skal leke med dem uansett.. Men jeg husker vi hadde ett luftvåpen en gang for mange, mange år siden. En pistol til og skyte på blink med..Var ikke så flink, men jeg traff da blinken på ett vis:P Men det var ALDRI noen veiving med luftvåpenet for og "Leke" med det. Enten lå den i eksen sin, inne i ett skap, eller så var den i bruk mot en blink..

Det er mange som ikke kjenner til våpenloven det er riktig og da spesielt regelverket rundt det.. Er nok redd for at katter og vinduer i mange tilfeller allerede ER ufrivillige blinker som det er.. Jeg for min del forstår ikke hva unger i "slyngelalderen" skal med softgun.. Det er mye annet og bedrive den tiden med en og jakte på fugl og katter og leke seg med..

Diclotican

Persja
PersjaInnlegg: 2201
27.04.09 14:10
guri_03: Når det er sagt, så syns jeg ikke det er vesentlig hvilken opprinnelse barna er

Og allikevel gjør du et nummer ut av det litt høyere opp her?

Bare-meg_80
Bare-meg_80Innlegg: 20
27.04.09 18:41

Soft gun er absolutt ikke leketøy! Vi hadde noen tilfeller for ca to år siden med nabogutten som da var 13 år. Først drev han å siktet på bilene våre, det er en materiell ting men f. . . . . å irriterende og unødvendig. Så siktet han etter hunden vår. Da snakket vi til han, men han nektet jo selvfølgelig for at det var han selv om vi så at det var han som skjøt.

Noen dager senere da jeg var ute å trillet traff han kallosjen på barnevogna til ungen vår. Var jo selvfølgelig ikke han denne gangen heller selv om han sto med soft gunèn i handa. Ca en uke etter denne episoden satt vi ute foran huset våres og ungen vår lå å sov i barnevognen ved siden av oss - han var da ca 6 måneder. Plutselig hylskriker ungen, jeg stormer til vogna som sto ca 4-5 meter fra oss og nedi bagen  ved siden av hodet ligger det da tre soft gun kuler.  Da var det slutt på tålmodigheten og skulle bevare noe naboforhold. Gubben hev seg etter han. Har aldri sett gubben springe så fort, tok han igjen og tok soft gun fra han. Foleldrene hans var ikke hjemme, men nabogutten fikk beskjed om å møte opp hjemme hos oss med foreldre i løpet av kvelden, ellers ble forholdet anmeldt neste morgen. Han kom tuslende seint på kvelden sammen med pappan sin. Endte med at faren sto foran garasjen å slo den sundt med slegge før han gikk inn igjen. Nabogutten som hadde vært svært så tøff i trynet var slettes ikke så tøff lenger da han skjønte at nok var nok!

Etter dette viste det seg at det var mange episoder rundt her med unger, dyr og soft gun. Her i gata har vi nå laget en avtale oss i mellom for alle oss som har unger om at ser vi en soft gun så blir den inndradd og levert til foreldrene. Vi har ikke lenger noe problem med dette heldigvis. Men det forutsetter jo at alle foreldre har nogenlunde likt syn på bruk av soft gun. Er verdt et forsøk å prøve å få til noen like regler for alle ungene på et slikt område.

Baggio1972
Baggio1972Innlegg: 2817
28.04.09 08:55
Vicario: Det må da finnes bedre ting å gi til en unggutt?

Gi ungene Playstation så de holder seg inne!

:-)

NHLSamu
NHLSamuInnlegg: 907
28.04.09 19:02

Ta en brøytestikke. Kapp den til 10cm og monter en gummihanskefinger på røret.. Bruk erter å skyt naboen i rævva ;)

Great Fun!

SebaRuler
SebaRulerInnlegg: 9696
29.04.09 14:16
Ugress: Det er nok bare et spørsmål om tid før katta og vinduene blir ufrivillige blinker.

Jeg foreslår at du bryr deg om katta blir truffet, vinduene overlever nok...

guri_03
29.04.09 15:16
Persja: Og allikevel gjør du et nummer ut av det litt høyere opp her?

Nå er det nå engang slik at det er en stor overvekt av innvandrerbarn som driver på med sofguns på skolen og i nærmiljøet vårt, så da må det være lov å trekke det fram og spørre seg hvorfor det er slik.

Men for all del, jeg forstår poenget ditt, og det var (som nevnt) ikke ment som noen kritikk mht barnas kulturelle bakgrunn, men mer et spørsmål om hvorfor foreldrene tillater softguns til barna.

(Innlegget ble redigert 29.04.09 15:22)

Ugress
29.04.09 16:33
SebaRuler: Jeg foreslår at du bryr deg om katta blir truffet, vinduene overlever nok...

Jeg er redd for at vinduene og kattenes eiere bryr seg mer om vinduene enn kattene. Selv hadde jeg prioritert motsatt.

SMasterG
SMasterGInnlegg: 9009
29.04.09 20:59
Ugress: Har man lov til å eie våpen når man er under atten og ikke er medlem i en våpenklubb?

Gjeldende lover
I dag er det ingen forbud mot softguns i Norge. Det er derfor tillatt å eie, kjøpe, selge, importere og bruke softguns. Generelt sett kan man si at så lenge man ikke bruker en softgun til noe ulovlig kan man gjøre som man vil.

Aldersgrense
Softgun oppfattes i Norge som et våpen og omfattes av Våpenloven og Våpenforskriften. Softgun er spesifikt nevnt i Våpenforskriftens paragraf 2-15. Som på andre våpen er det 18 års aldergrense på softgun i Norge. Dette gjelder ved kjøp og all bruk. Aktive spillere kan søke om dispensasjon fra denne aldersgrensen, men jamfør Våpenlovens paragraf 29 kan ikke personer under 16 år få slik dispensasjon. Norges Soft Gun Forbund har opprettholdt 16 års aldergrense for sine medlemmer og hjelper alle sine medlemmer med å søke om dispensasjon.

Offentlig sted
I henhold til Lov om skytevåpen og ammunisjon, kapittel VII, paragraf 27b er det forbudt å medbringe våpenkopier (hvilket også omfatter softgun) på offentlig sted uten aktverdig grunn. Det betyr at man ikke kan ta med seg en softgun på byen for å ha den med seg. Hvis man derimot er på vei til et arrangement kan man selvsagt bære den i en lukket sekk på veien til arrangementet, dette er aktverdig grunn.

Mer infor her:

http://www.lovdata.no/all/nl-19610609-001.html

Marqz
MarqzInnlegg: 18
30.04.09 23:07

Jeg så en liten unge (rundt 11 år) gikk rundt med softgun, han drev og siktet på folk, meg inkludert, var ikke så veldig behaglig.

A_Lennon
A_LennonInnlegg: 2233
17.11.09 12:59

Er det kraftige airsofter de har da? Var det ikke ''vanlig'' softgun som ikke skyter så hardt?
Forskjell på airsoft og plastikk softgun :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg