Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Storviltprøven

NYTT TEMA
villevika
villevikaInnlegg: 3048
22.05.10 11:05

Til helga begynner det lokale skytterlaget med trening for oss jegere igjen. 30 skudd, deretter prøve. Husker jeg tok denne prøven stående med salongrifle som 13-14 åring. Er det for lett å ta prøva? Kjør debatt.

JonIB
JonIBInnlegg: 5682
22.05.10 11:40

Intensjonen med storviltprøven er ikke å hindre noen fra å dra på jakt, men å hindre noen å dra på jakt med våpen, ammunisjon og/eller siktemidler som de ikke klarer å prestere et minimum av presisjon med.

Ingen kan nekte deg å dra på jakt om du kun er konfortabel med å skyte elg på under 50 meter med anlegg.

Undersøkelser har vist at skyteferdigheter har lite med skadeskyting å gjøre. Holdninger og moral er desidert viktigst - å kjenne egne begrensninger og å ha respekt for viltet. Kort sagt, å kun skyte når en er sikker på et godt treff. Så lenge det ikke er noe samsvar mellom de skyteferdigheter og holdninger vil ikke innstramming av storviltprøven føre til mindre skadeskyting.

fantaboks
fantaboksInnlegg: 1763
22.05.10 15:04

Prøven er etter min mening alt for lett.
totalt 35 skudd liksom. Hvor god blir du til og skyte av det a?

Enda værre er det når folk ikke klarer den og standplassleder(!) skyter opp for skytteren og deretter godkjenner prøven. (nevner ikke navn på skytterlag her nei)

Men er nok noe i den JonIB sier. Det går nok mye på holdninger i tillegg, men jeg tviler allikevel på at det hadde vært like mye skadeskyting dersom det hadde vært vanskeligere storviltprøve.

Beatrack
BeatrackInnlegg: 342
22.05.10 18:01

Man oppfordrer jo stoviltjegere til å trene mer enn de 30 skuddene prøven krever (er det ikke 5 prøveskudd og 25 tellende?)

Men jeg lurer på, en hjortejeger jeg kjenner bruker .308 til jakta og hver patron koster 32 kr, jakt amo. En elgjeger jeg kjenner bruker 300 win mag. spesial patroner til 72 kr patronen. La oss si at NJJF strammer inn skytterprøven og det blir 100 obilatoriske skudd..er det mulig at det blir for dyrt for noen å jakte? 7000kr hvert år for å jakte elg og 3000 for å skyte hjort bare i skytterprøve..

JonIB
22.05.10 19:52

Ingen krav om å skyte treningsskuddene med den samme ammunisjonen (eller den samme børsa) som du skal skyte opp/jakte med. Du trenger forsåvidt heller ikke å skyte opp med samme ammunisjon, så lenge det er ekspanderende ammunisjon.

fantaboks
23.05.10 03:01
Beatrack: En elgjeger jeg kjenner bruker 300 win mag. spesial patroner til 72 kr patronen.

De patronene bør være rimelig spesielle.
Får helt finfin ammunisjon til 10% av den prisen med mindre han planlegger og skyte dyr på over usannsynlig store avstander..

Har forøvrig aldri hørt om så dyr ammunisjon før, men skal også sies at jeg er utrolig lite "inn" i ammunisjonsmiljøet. Men ser for meg at det er lagt inn noen ekstra kroner i skryteskatt her for og være ærlig. (no offense mot kompisen din)

Forøvrig er det som sagt ikke nødvendig og bruke samme ammunisjon på trening som du skal bruke på jakt. (slik som jonIB nevnte)

fantaboks
23.05.10 03:03
JonIB: eller den samme børsa

Hmm, er du sikker på dette?
Trodde du skulle benytte samme våpenet jeg.
Men er nok ingen jeger selv, jeg bare plukker opp litt småbiter her og der når jeg er på banen med konkurransevåpnene mine så tar nok feil. =)

villevika
23.05.10 10:26
fantaboks: Hmm, er du sikker på dette?
Trodde du skulle benytte samme våpenet jeg.
Men er nok ingen jeger selv, jeg bare plukker opp litt småbiter her og der når jeg er på banen med konkurransevåpnene mine så tar nok feil. =)

Neida, du kan skyte treningsskudde med bortimot alt som smeller. Selve prøva skal du ta med det våpenet du skal jakte med, og jakter du med mer enn ett våpen tar du prøve for hvert av dem. Vet om mange skytterlag som ikke bryr seg stort om man skyter med helmantel også på prøva. Dette mener jeg er en uting. Man bør så absolutt være skikkelig innskutt med jaktammunisjonen, og min erfaring er at treffpunktet varierer endel, både mellom helmantel og blyspiss, og også fabrikkmerkene imellom.

Beatrack
BeatrackInnlegg: 342
25.05.10 19:13
villevika: Man bør så absolutt være skikkelig innskutt med jaktammunisjonen, og min erfaring er at treffpunktet varierer endel, både mellom helmantel og blyspiss, og også fabrikkmerkene imellom.

Så hvis man kan ta skytterprøven med helmantel eller ett billig merke, og jakter med ett annet dyrere, hva er da vitsen hvis skytterbilde forandrer seg? Burde ikke skytterprøven være med det merket man skal jakte med? Hvor mye kan ett bilde variere mellom amo på ca 100m?

villevika
25.05.10 19:33
Beatrack: Så hvis man kan ta skytterprøven med helmantel eller ett billig merke, og jakter med ett annet dyrere, hva er da vitsen hvis skytterbilde forandrer seg? Burde ikke skytterprøven være med det merket man skal jakte med? Hvor mye kan ett bilde variere mellom amo på ca 100m?

Etter reglementet skal prøven taes med godkjent jaktammunisjon. Har man ikke råd til å spandere en 100-lapp i ammunusjon på prøva, da våger jeg påstanden at man ikke har råd til å jakte heller.

Hvor mye treffbildet kan variere på 100 meter? Min erfaring er at det er variasjoner fra merke til merke i større eller mindre grad. Hvor mye har jeg egentlig aldri fundert så mye på, men det kan være snakk om adskillige centimetere. Det verste jeg har skutt med er faktisk NATO rett i fra pølsa. Det var så i hytt og pine at jeg faktisk sjekket om pipa var skikkelig fast. Hold deg til et par merker, finn noe som har lik kulebane både med blyspiss og helmantel, eller tilnærmet ihvertfall.

Jeg benytter Federal Prenium på jakt og Wincshester på bana. De går relativt likt har jeg funnet ut.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20143
28.05.10 22:02

Det er ikke noe problem å ta øveskuddene med øvningsammunisjon. At treffbildet endrer seg fra patron til patron vet de fleste. Å skyte inn rifla med 4-5 skudd etter å ha skutt øvingsskuddene (eller som en del av øvningsskuddene) er heller ikke noe problem. Og vips så har man riktig skuddbilde/innskyting til selve oppskytinga.

Jeg tror mange er veldig opphengt i at de må ha den riktige ammunisjonen (les merke), det riktige jaktutstyret og jaktkort i det riktige området. Jeg istemmer med JonIBs innlegg, det er holdninger i forhold til viltet som påvirker skadeskytingsstatistikken, ikke strengheten på storviltprøven.

Jeg har forøvrig også opplevd at skyteleder har godkjent personer som i utgangspunktet ikke skulle ha blitt godkjent ("han ble jo bare nervøs på siste skuddet, de fire første satt jo alltid midt i, han trenger bare å treffe på det første skudde, vøttø!!"). En uting. En nervøs jeger på oppskytinga blir antagelig ikke mindre nervøs når storoksen synes i retikkelet..

Selv har jeg skutt mest med egenlada ammo, men siden jeg ikke lenger har tilgang til ladeutrustning, må jeg kjøpe ferdiglada ammunisjon. Jeg kommer ikke til å kjøpe dyrest, men noe som er godkjent og som jeg synes er godt å skyte med. Siden jeg har 6,5x55 vil ikke elgjakt være aktuellt med eget våpen så lenge jeg ikke lader selv, det selges så vidt jeg vet ikke patroner med stor nok anslagsenergi til elg i mitt kaliber. Ikke at det heller ødelegger så mye for meg; rekylen tilsier at jeg ikke har lyst til for kraftig ammo i tikkan..

Og ja; jeg synes storviltprøva er enkel og ukomplisert. Et absolutt minstekrav for jegere. Man bør ha vært på skytebana og "varma opp" våpenet før man stikker til skogs. Det gjelder forsåvidt også hagla.

Blir man tvungen til å bytte ammunisjon etter storviltprøva, bør man også ta turen innom skytebana og justere siktet. Eller, det bør man gjøre med jevne mellomrom uansett..!

(Innlegget ble redigert 28.05.10 22:04)

JonIB
29.05.10 09:18

Det er egentlig mer prekært at svært mange av landets skytebaner nå tilbyr storviltprøven kun på elektronisk skive. Svært få baner har tilgang på pappskive i tillegg, og enda færre opplyser om at ei elektronisk skive ikke trenger å være 100% kalibrert.

Det dette betyr er at du faktisk kan skyte inn et våpen perfekt på skytebanen, ta storviltprøven med 5 kjernetreff, og fortsatt ha et våpen som du ikke treffer godt med i skogen.

villevika
12.06.10 12:20
JonIB: Det er egentlig mer prekært at svært mange av landets skytebaner nå tilbyr storviltprøven kun på elektronisk skive. Svært få baner har tilgang på pappskive i tillegg, og enda færre opplyser om at ei elektronisk skive ikke trenger å være 100% kalibrert. Det dette betyr er at du faktisk kan skyte inn et våpen perfekt på skytebanen, ta storviltprøven med 5 kjernetreff, og fortsatt ha et våpen som du ikke treffer godt med i skogen.

I går var jeg på bana og tok prøva med begge riflene mine. Det var en 8-10 mann som skjøt opp i går, og jeg synes skytinga blir dårligere år for år hos enkelte. Spesielt gjelder dette folk litt oppe i åra.

Spørsmålet er om man burde kreve f.eks synstest på folk når de når enn viss alder slik man gjør med bilister. Har en mistanke om at synet ikke er mer enn det absolutt må hos noen. Rart at en serie på hjorten kan sitte fra brystet til langt bak i vomma, mens neste serie dekkes av en håndflate midt i ringen. Selvsagt kan dette tilskrives nerver, men snålt er det.

gisken_0
gisken_0Innlegg: 154
24.08.10 20:48

klarer man ikke storviltprøven klarer man heller ikke og spise, den er så latterlig lett!!  sjekk ut reglene i bla. danmark!

JonIB
25.08.10 23:26
villevika: Spørsmålet er om man burde kreve f.eks synstest på folk når de når enn viss alder slik man gjør med bilister.

Kan ikke sammenlignes. Setter du deg bak rattet og legger ut på veien MÅ du kunne håndtere bilen i trafikken. Skyter du opp og går på storviltjakt kan du velge å ikke skyte. Storviltprøven har aldri hatt som intensjon å ekskludere jegere fra å gå på jakt, men å ha en kontroll på at jegeren klarer å plassere skuddene innenfor et minimums treffområde med et gitt våpen, siktemiddel og godkjent ammunisjon.

Finckenhagen
FinckenhagenInnlegg: 4565
31.08.10 23:49
JonIB: Ingen krav om å skyte treningsskuddene med den samme ammunisjonen (eller den samme børsa) som du skal skyte opp/jakte med.

Samme ammo trenger du ikke, men du kan ikke skyte et dyr med et annet våpen enn det du har tatt storviltprøven med. I så fall har du forbrutt deg mot §18 i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fanst.

evajeger
evajegerInnlegg: 1
29.09.12 09:11

At du kjenner våpnet ditt godt og din ammo samt gode holdninger kommer du langt med. Og at du utretter noe med hvert enkelt treningskudd. Det har liten hensikt å peise ut 3o skudd bare fordi du MÅ. Skitt jakt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg