Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Liggeunderlag, skum eller oppblåsbart

NYTT TEMA
xpoolman
xpoolmanInnlegg: 1835
14.11.11 21:55

Vi er en gjeng som skal til Kilimanjaro og på safari i Tanzania. Vi skal jo da overnatte i telt, og lurer på hvilken type liggeunderlag vi skal kjøpe.

Reisearrangøren anbefaler oppblåsbart mens "forståsegpåere" anbefaler skum.

Hva mener dere ?

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 3125
15.11.11 21:39

Ekspertisen finner du på fjellforum.net, tenker jeg. Dessverre for liten aktivitet her.

Wes24
Wes24Innlegg: 4471
16.11.11 09:55

Jeg vet ikke noe om forholdene i Kilimanjaro eller Tanzania, men generelt synes jeg vanlig liggeunderlag er både mer robust og lettere enn de oppblåsbare typene.

MrBielsky
MrBielskyInnlegg: 70
14.12.11 17:30

Skum uten tvil. Oppblåsbart er selvfølgelig luksus, men skal du ha noe som er solid og som holder, er skum din beste venn. 

theflucase-com
theflucase-comInnlegg: 691
15.12.11 00:34

Oppblåsbart.

Fordeler: Du sover bedre, spesielt hvis du er vant til myk seng hjemme. Bedre isolering mot kulde fra bakken, noe som også gjør at du får mye mer ut av isoleringsevnen til soveposen. Utjevner ujevnheter, små stein på bakken mye bedre. Vekt og volum er omtrent det samme som skum, men de finnes også i mindre og lettere utgaver hvis du vil betale for det.

Men sats på kvalitet da de billige har en tendens til å lekke etter en stund. Jeg har en "Thermarest" som har vært mye brukt de siste 4 år. Bortimot 5 cm tykk oppblåst. Robust og ingen hull så langt men det følger med lappesaker. Jeg ville likevel pakket den etter forholdene f.eks hvis jeg skal gjennom krattskog.

Jeg har campet mye med 1 cm tykke skumunderlag men kan ikke sammenlignes.

(Innlegget ble redigert 15.12.11 00:36)

Basken1
Basken1Innlegg: 1963
09.02.12 10:16
xpoolman: Vi er en gjeng som skal til Kilimanjaro og på safari i Tanzania. Vi skal jo da overnatte i telt, og lurer på hvilken type liggeunderlag vi skal kjøpe.
Reisearrangøren anbefaler oppblåsbart mens "forståsegpåere" anbefaler skum.
Hva mener dere ?

Det kommer an på to ting. Skal du bære underlaget selv over lengre strekninger, ville jeg velge skum. Det andre er leiplassens beskaffenhet. Hvis det ikke er bunn i det teltet du ligger i og grunnen ikke er slett og myk, ville jeg velge skum. Men slipper du å bære underlaget og det er bunn i teltet, ville jeg velge oppblåsbart. Det har en mye bedre liggekomfort. Det er viktig at du legger umderlaget ut med ventilen åpen i god tid før du skal legge deg. Du skal ikke hjelpe underlaget ved å blåse mer luft inn i det. Når det blåses opp av seg selv, blir det akkurat passe bløtt.

Basken

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 1835
11.03.12 14:47
Basken1: . Men slipper du å bære underlaget og det er bunn i teltet, ville jeg velge oppblåsbart

Det var bunn i teltene ja, og jeg slapp å bære underlaget selv, så det ble oppblåsbart :-)

De i følget som hadde skum klagde og bar seg og var veldig misunnelige på mitt 5 cm tykke oppblåsbare Bergans-underlag.

Så dette kan absolutt anbefales !

(Toppen ble nådd 17.03. 2012 klokka 07.50)

(Innlegget ble redigert 11.03.12 14:47)

bakmannen
bakmannenInnlegg: 2192
27.07.12 22:54

etter en uke på fjellet. der jeg punkterte liggeunderlaget på kveld nr 1. SKUM!!!!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg