Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Salongrifle - Regler for å eie?

NYTT TEMA
Espenbekkis
EspenbekkisInnlegg: 2
13.08.13 14:52

Hva trenger man for å eie salongrifle? trur noen jeg kjenner har brutt noen regler på det..

(Innlegget ble redigert 13.08.13 14:56)

MagneSt
MagneStInnlegg: 2040
13.08.13 22:00

Man må ha godkjent våpensøknad til Politi/Lensmann.

Jeg mener du må være fylt 18 for å eie - ellers er det noe med skytterlag (kan ikke detaljene).

Har du selv tenkt på, kontakt Politiet for info (ikke her).

(Innlegget ble redigert 13.08.13 22:08)

Ljot
LjotInnlegg: 14541
13.08.13 22:05
Espenbekkis: Hva trenger man for å eie salongrifle? trur noen jeg kjenner har brutt noen regler på det..

Som sagt før, du må ha en ervervstillatelse for å kunne kjøpe. Og den får man som regel kun hvis man kan dokumentere en aktverdig grunn samt bestått jegerprøve eller aktivt medlemskap i NJFF/Skytterlag. Som jeger er det heller ikke mye man kan bruke en salongrifle til, det vanligste er at skyttere (innenfor DFS eller jaktskyttermiljøene) bruker salongrifler til mengdetrening.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 2378
07.10.13 12:15
Ljot: Som sagt før, du må ha en ervervstillatelse for å kunne kjøpe. Og den får man som regel kun hvis man kan dokumentere en aktverdig grunn samt bestått jegerprøve eller aktivt medlemskap i NJFF/Skytterlag. Som jeger er det heller ikke mye man kan bruke en salongrifle til, det vanligste er at skyttere (innenfor DFS eller jaktskyttermiljøene) bruker salongrifler til mengdetrening.

Salongrifle (Kaliber .22LR) kan benyttes "opp til hare størrelse, dog ikke hare".

Blant mine jaktvenner kjenner jeg kun et par som bruker salonggevær aktivt, og det er på kråke/skjærejakt + 1 kar som sporer opp fjellrype når den første snøen har kommet.

Ljot
LjotInnlegg: 14541
07.10.13 17:31
RogerMaar: Salongrifle (Kaliber .22LR) kan benyttes "opp til hare størrelse, dog ikke hare".
Blant mine jaktvenner kjenner jeg kun et par som bruker salonggevær aktivt, og det er på kråke/skjærejakt + 1 kar som sporer opp fjellrype når den første snøen har kommet.

En elegant lovformulering som gjør at man ikke lovlig kan bruke salongen til noe av det den er mest egnet for. Selv har jeg knapt tatt i min på årevis. Tiden da jeg enten plinka ender og skjærer eller skjøt tusener av treningsskudd for året er over.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg