Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sko impregnering

NYTT TEMA
LaRedoutee
LaRedouteeInnlegg: 1413
25.07.16 14:45

Akkurat fått meg et super par av noen fjellsko!  Men lurer nå på hvilken type sko krem som kan brukes på denne type fjellsko. Har ordnet meg med impregnering spray, men skulle også hatt en type krem å smurt inn skinnet med.  Skal være av typen nubuck skinn det som er på disse skoa. 

Kjøpte en Kiwi Shoe polish krem, men ser nå at denne er svart. Er den da ment kun for sorte fin sko tro? 

Håper noen har tips/råd til dette :) 

PT-Stine
PT-StineInnlegg: 38
20.08.16 22:23

Du kan prøve noe jeg så på MAX. Han fellet reinsdyrskinn i Alaska, det var jobben hans. Han brukte en over 100 år gammel metode. Det han gjorde var å koke opp en bøtte med vann, plasere en sauehjerne ned i bøtta og røre det rundt. Det skulle gjøre skinnet mye mer solid, og fungerte rett og slett som en impregnering. 

PT-Stine

Styrketrening for alle

(Innlegget ble redigert 20.08.16 22:24)

LaRedoutee
21.08.16 10:48
PT-Stine: plasere en sauehjerne ned i bøtta

Aarh, har bare ku/gris hjerne tilgjengelig. Se om eg ikke klarer å få tak i en sauehjerne å prøve ut dette. 

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14460
25.08.16 15:44
PT-Stine: Det han gjorde var å koke opp en bøtte med vann, plasere en sauehjerne ned i bøtta og røre det rundt. Det skulle gjøre skinnet mye mer solid, og fungerte rett og slett som en impregnering.

Yeah, right....  Hjernen er en stor andel fett.  Da kan man like gjerne bruke annet fett, beregnet for sko. Så slipper man stanken av råtten hjerne.  

Det er nok bedre med skikkelige tilvirkede saker.

Det finnes mange typer impregnering i handelen.  Felles for dem alle er at de varer kun en kort tid.  Deretter tekker skoen vann.  Har man GoreTex-sko, trenger man ikke sause skinnet så mye.  Membranen skal jo holde vannet ute. Smører man inn sko for mye, mister membran pusteevnen.  Da blir jo beina fuktige av egen svette.

(Innlegget ble redigert 25.08.16 15:46)

LaRedoutee
26.08.16 06:34
TomPadang: Smører man inn sko for mye, mister membran pusteevnen.

Ja har lest litt om det. At det da kan være mulig å børste opp igjen skinnet for å få tilbake pusteevnen. Handlet et par med Crispi Skarven. God sko! Har brukt en impregneringsspray på det nå i første omgang. Så tror det skal holde for en tur å 2 til. Så får eg heller ta en runde til med sprayen. 

Er det nødvendig med å impregnere de etter vær langtur viss turen ikke har vært mye rough for skoen ?

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14460
27.08.16 13:19
LaRedoutee: At det da kan være mulig å børste opp igjen skinnet for å få tilbake pusteevnen

Nei.  Porene som tettes til, ligger inne i læret.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg