Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ørrett fiske i Finnmark!

NYTT TEMA
seimann
seimannInnlegg: 9
14.03.03 00:43

Noen som har vært å prøvd det?

Skal i sommer.

Tørrfluefiske. Ny pers?

Noen tips noen?
individualist
individualistInnlegg: 4709
20.03.03 16:29
Sjekk denne gampeørreten fra Mollisjokk:

http://www.mollisjok.no/Img_0028.jpg

Fisket en del på Sørøya og Ifjordfjellet, og det kan være veldig bra. Hva er pers på tørrflue da??
seimann
21.03.03 15:39

Fin den...., veldig fin.
Må ha en bra dim på borren for å få den der opp av hullet,
om ikke blir det en veldig trang fødsel.
Persen på tørrflue er ikke noe særlig. Rett under kiloet, ca. 950 gram.
Det var i Jølster. Men på 3`er stangen min er det kanon!

Og størrelsene på ørretten/ røya på Sørøya og Ilfjordfjellet?

Har sett meg ut noen steder ikke så langt fra karasjok,
innover mot svenskegrensa.

individualist
21.03.03 16:57
Hehe, en må vel nesten snakke om keisersnitt for å det beistet opp av hullet ja. Om det ikke kom frem av siden var ørreten ca 10 kg.

På Sørøya er størrelsen på fisken veldig fin, vanligvis fra 0,5 og oppover. Snittet ligger rundt kiloen. Plagsomt med Sørøya er at terrenget er veldig kupert og veiforbindelsen dårlig. Men det gjør også at deler av øya er veldig lite besøkt og at potensialet er enormt. For to år siden kom vi over en svær stim av grov ørret som for forby teltet en uforberedt morgenstund. Den største ørreten var over 3 kg og den hoppet helt opp av vannet på jakt etter stankelbein. Dette skjedde mellom 5-10 meter fra teltet...

Ifjordfjellet (eller Laksefjordvidda) rett sør av Tana er også veldig bra, men der er det flere folk som ferdes. Hvis en liker å gå kan en likevel finne perler der gjennomsnittsstørrelsen er særdeles respektanbel. Ørret har fantastisk kondisjon om sommern, og er feit og fin. Vi har desverre vært særdeles uheldig med været de gangene vi har vært der, så tørrfluefisket har vært variabelt. Men å lure noen 2 kg ørreter på de rette plassene skulle ikke være så vanskelig. Pers på vidda er rundt 1,5 kg, men vi ser nesten bestandig fisk mellom 2- 4kg på turene.
En kjekk opplysning kan være at det går ett vannskille nord-sør over Lakssefjordvidda. På vestsiden er det hovedsaklig røye og på østsiden ørret. I vannene rundt vannskillet er ca 50-50 ørret/røye.

Fisker du i de østlige delene av Finnmark skal du være klar over at i enkelte områder er det vannvittige mengder harr, mye sik, abbor og gjedde.Tror Karasjokka går under dette. Det er mye ørret også, men hvis det er harr i området får du hvertfall 10 stk før ørreten slår på. Harr er gøy på tørrflue ca 1/2 time, men etter å ha dratt 10 harr på 10 kast blir det ikke så spennende lenger.
Her har du forøvrig en del linker over sider som refererer til fiske i Finnmark:

http://fluefiske.porsanger.net/
http://www.finnmarksvidda.no/
http://fluefiske.cjb.net/

PS! Har du mulighet bør du prøve sjørøyefiske med tørrflue i begynnelsen av juli. Det er mitt høydepunkt hvert eneste år når det gjelder fluefiske :D
Smosand
SmosandInnlegg: 8
25.03.03 20:40
Ja, jeg har prøvd det. Anbefales på det høyeste. Tørrflue eller ikke, du sa ikke noe om hvordan du liker å ha forholdene. Jeg for min del, liker Pasvik og dets rike. Mye bra vann og elver her. Både store og små. Men, det er begrensa fiske i Pasvikelva med tanke på at grensa til Russland går der, men det er stor og fin fisk og få.

Mvh

Smosand
oppmann
oppmannInnlegg: 2393
25.03.03 21:09
seimann skrev:

Har sett meg ut noen steder ikke så langt fra karasjok,
innover mot svenskegrensa.

Huff, her har vel seimann skulket noen geografitimer............ Karasjok grenser mot finskegrensen, og ikke Sverige. Norge grenser faktisk ikke opp mot Sverige noen steder i Finnmark Fylke, men velkommen er du, for fiskevann og elver det har vi..........

sier oppmann som er fra norges største fylke............
seimann
08.04.03 18:06

Så du er altså fra Finnmark med sine 48 637,4 M^2....
Og Finnmark grenser vel mot Sverige rundt kautokeino?
Skal innrømme at geografien min nord for trøndelag ikke er helt stø,,,,
Men jeg lærer!

Men ihvertfall... Jeg ser for meg ikke de største elvene. Med muligheter til å fiske både raske og stilleflytende områder.
Har ikke lyst å treffe på så alt for mange folk på .Og muligheten for å få en stor ørret på tørrflue er ikke å forakte.

Pasvika og stabbursdalen er vel det mange som reiser til, da disse områdene er det skrevet en god del om.
Kommer til å bli der i ca. 10 dager og tenkte å gå noen mil for dagen.Har og hørt om Anajokka, som visstnok er en av nasjonalparkene. Der var det visst bra, med lite folk å treffe på.... Eneste er at jeg tror du må ha egen tillatelse fra samene der for å fiske. Men tror det går bra.

Noen som har noe utstyrstips? Tenkte å ta med 3 og 5eren min.
Noen som vet hva som klekker i august?

Hilsen Seimann,,,,,
,,,,,som er fra fylket med Nord- Europas største innlandsøy

tomro
tomroInnlegg: 1269
15.04.03 10:15
Arg... Nå har jeg _virkelig_ lyst på en tur nordover... Alt for lenge siden sist. Men det blir nok ikke i år heller... ;-( Men Finnmark anbefales, anbefales og anbefales! Nå vel jeg heller lite om områdene lengst øst, men har vært en del omkring i vest, og da særlig langs kysten. Som utflytta altaværing er det naturlig å ta utgangspunkt der. Personlig har jeg paradis i Talvik og Talviksfjella utenfor Alta, men det har mange flere grunner enn bare jakt og fiske. Som individualist sa, så kan Sørøya være et ypperlig sted å tilbringe noen dager/uker... Anbefaler at du tar turen over til Hasvik, og videre inn til Breivikbotn. Spander ett par pils på gamlekara på puben, så skal du ikke se helt bort ifra at de forteller deg om et par "hemmeligvann". Et par pils til meg og, så kanskje jeg forteller deg om mine. Ellers er det masse elver runt omkring som er verdt et besøk... God tur!

mvh,
tomro - som...

Each man has his price Bob
And yours was pretty low
peryb
perybInnlegg: 171
29.04.03 02:25
seimann:
Egen tillatelse fra samene trenger du ikke noe sted i Finnmark. All grunn i Finnmark er statsgrunn. Det eneste du må passe på er at du må ha ett eget fiskekort for innlandsfiske, det får du kjøpt på alle postkontor i fylket. Pass dog på at ikke vassdraget er definert som lakseførende, da må du ha særskilt fiskekort for å fiske der. Og husk myggolje..
seimann
29.04.03 16:51
Halais!
Regner med det fiskekortet ikke er det generelle til staten (som er utgått fra i år),
men et eget i Finnmark?
Myggoljen er allerede på plass.Den hvite myggmelken og noe tjære lignende som heter Nordic Summer. Noen spesiell som funker ekstra godt for Finnmarksmyggen? Er myggalergiker....
Ante
AnteInnlegg: 4536
29.04.03 18:32
Myggen er oppskrytt, etter noen dager på fjellet merker man ikke den. I alle fall hvis man ikke vasker seg :)
peryb
29.04.03 22:09
Det er ett eget fiskekort for statsgrunn i finnmark som alle som ikke bor i fylket må løse. Jeg kan love deg at du må ta myggen på alvor. Myggmelk synes jeg selv er ok, har prøvd flere forskjellige men jeg syns myggmelka virker lenger enn de andre. Men det er mange som ikke er enig med meg i det..

Det han skriver om å ikke vaske seg på fjellet er noe forb.. tull. Ante må nok som alle andre smøre seg inn. Selvfølgelig er det noen som takler det at myggen er der, noen påstår enda at de ikke blir stukket. Andre igjen takler ikke engang det at myggen surrer rundt dem, og blir gal av surringa og at det kribler hver gang den er borti uten å stikke.. Jeg selv syns jeg takler myggen greit, men hadde jeg glemt myggolje ville jeg nok starta hjem igjen ganske så kjapt..
Ante
30.04.03 02:12
Myggen plager ikke meg nevneverdig. Og det stemmer faktisk at den stikker mindre etter noen dager i felt. Kanskje det ikke stemmer for søringer, hva vet jeg.
peryb
30.04.03 11:32
Om det er meg du kaller søring må jeg nok informere deg om at du tar feil.. Men det at en merker mindre til myggen når man er blitt vant til surringa er jeg enig i.
individualist
30.04.03 16:17
Har du fisket mye på Sørøya da ( Hint hint ;) )?????
Ante
01.05.03 00:40
Hehe, jeg burde kanskje ha lagt en smiley etter. Det virker som om at det er ganske individuelt hvor mye man reagerer på myggstikk og hvor ofte man blir stukket. Jeg er vel ganske heldig på det området. Går heller ikke på fjellet i det verste myggsesongen uten myggmiddel, men liker ikke å bruke for mye på hendene. Det forpester fiskeutstyret.
geirm
geirmInnlegg: 540
01.05.03 10:20
Ting tyder på at man iallfall kan utvikle en viss immunitet/antistoffer mot mygg.
Leste om en som fortalte om sin sønn som reagerte kraftig på mygg innen de flyttet til et myggrikt område,da ble det en forandring.

Men det er et faktum at enkelte mennesker tiltrekker seg mere mygg enn andre, forskere har undersøkt både om blodtype og hårfarge hadde betydning,men kom ikke fram til en entydig konklusjon.Det spekuleres i om svettens sammensetning spiller inn - også pusten.Svette og skitt tiltrekker seg iallfall mygg.
Man bør ikke klø på myggstikk, men det er vel lettere sagt enn gjort.

Kan det stemme det jeg har hørt - at myggen kan ta kverken på fks. rein?
seimann
04.05.03 17:21

Det med reinen stemmer. Såg en dokumentar fra Sibir der et reinsdyr plutselig falt om på grunn av blodmangel som følge av myggstikk.
Det er samme gift i mygg som i huggorm, så om man reagerer kraftig på myggestikk bør en helst unngå å bli bitt av en huggorm.

Man bør egentlig unngå å bli bitt av huggormen uansett

Ps: en hunn-mygg legger 200 egg om den får sugd i seg blod, men om den ikke får det legger den bare noen få.
Så,,,,, om vi alle går sammen å gjør alt for ikke å bli bitt, vil man engang i fremtiden oppleve et myggfritt Finnmark!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg