Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ferie

NYTT TEMA
catos
catosInnlegg: 6326
28.01.04 11:53
Sommeren får en del år siden kjørte jeg og familien over Dovrefjell. Det går vel stort sett bare en hovedvei over Dovrefjell, og langs den renner det en elv. Jeg stoppet og fisket der og fant meg en fin bakevje. Og med hvilket resultat! jeg fikk tre fisk, to harr og en ørret, på de tre første kasta. Etter det var hareørenynfa oppspist og jeg hadde ikke flere ordentlige nymfer. Da ble det ikke noe mer fisk. Poenget er at det var masse fisk og jeg fikk for en gangs skyld fisk. De var ikke så veldig store ca 300 g, men jeg så brukbare fisk, ca 500 g, som sprang. Kanskje er det enda større fisk også som jeg ikke så. Jeg har veldig lyst til å oppsøke dette stedet igjen, og jeg tror jeg skal klare å kjenne det igjen. Men jeg har ikke lappen og vurderer og sykle opp med telt osv og ta det som en tur, Er glad i å sykle... hehe. Men den elva alene er ikke nok til at jeg gidder å sykle 30-35 mil. Bor i Drammensområdet. Derfor lurer jeg på om det er noen gode plasser på vei oppover også? jeg kommer i så fall til å sette av omtrent en uke og sykle en 10-15 mil om dagen. Jeg sykler vel langs Gudbrandsdalslågen, og der bør det vel være muligheter for fiske oppover?

Noen som vet noe om dette?
catos
28.01.04 17:54
hmm, her var det ikke mye liv....
Metallian2
Metallian2Innlegg: 13207
29.01.04 11:17
Hele lågen er bra, uten at jeg har konkrete tips. prøv www.fiskersiden.no
catos
29.01.04 11:48
Ok, men jeg egentlig liker jeg ikke store elver. Foretrekker små. Er Lågen diger hele veien opp? Sideelver? Andre gode elver?
Floyd
FloydInnlegg: 10315
30.01.04 02:23
Bare spør meg om ALT om fiske i Dovre, jeg bor nemlig på Dombås og er en ivrig jeger og fisker!

Nå vet jeg ikke det eksakte stedet du fisket etter veien der, men en kompis av meg tok en ørret på 1,7 kg i en kulp der.

Det meste jeg kan kose meg med er at jeg tok 14 harr og 2 ørret på 2 timer.
Det skal jeg si var kos!
catos
30.01.04 09:43
Jeg kan prøve å forklare hvor, men jeg er ikke kjent der og det er ganske lenge siden. Vi kjørte på den vanlige hovedvein over Dovrefjell, og var på vei nordfra. Vi passerte Fokstumyra (skrives det slik), passerte også den campingplassen som vel ligger på venstre side et lite stykke unna veien når du kommer fra nord. Og etter den campingplassen så kjørte vi videre langs en elv som renner på venstre siden (fortsatt nordfra). Jeg fisket i en fin bakevje og resultatet vet du jo. Spørsmålet er: Er det andre gode fiskemuligheter oppover når man kommer fra Drammensområdet? Og kan det være større fisk i denne elva jeg har prøvd å beskrive? Er det andre gode elever? Vann? All info mottas med takk!
jotun
jotunInnlegg: 60
30.01.04 11:58
Hvar jeg deg ville jeg tatt sykkelen på toget og stoppet på Atna i Østerdalen. Det kan du fiske i Atna elva som er ei lita grei flueelv med fin harr og ørret. Atna elva renner forøvrig ut i Glomma som deroppe og nordover er ett fiskeldorade av de store. Turen over fjellet til Gudbrandsdal blir uansett kortere en ifra Drammen skal du til Dovre og så er jo naturen mye finere. Ta toget du isteden så får du en flying start på turen. Det er verdt de hundrelappene det koster så slipper du å tråkke sålengt i starten

Elektrojet
ElektrojetInnlegg: 23495
30.01.04 19:19
atna er ei perle, padle strekningen strambui-antsjøen, mye pen ørret der, den er var pga den utrolig lyse bunnen, den står sjul i de mørke partiene

♫~^~v^~^big mess^~^v~^~♫
catos
30.01.04 21:56
Kult! Er det kanskje mulig å se fisk? Høres fristende ut, ser ikke bort i fra at dette er det alternativet jeg velger. Men er det ingen som kjenner igjen den elva jeg har prøvd å beskrive?
Elektrojet
30.01.04 22:12
foreslår at du drar frem kartet selv

♫~^~v^~^big mess^~^v~^~♫
catos
30.01.04 22:35
Tror ikke jeg blir så mye klokere av det...
Elektrojet
30.01.04 22:37
slå opp i registeret under norge

♫~^~v^~^big mess^~^v~^~♫
catos
30.01.04 22:47
slå opp på hva under Norge?

Cato, som aner en smule spydighet og frustrasjon over Catos grønnhet fra elektrojet
Elektrojet
30.01.04 22:48
øhh...hva med dovrefjell? prøve å følge veien du/ dere kjørte dengangen?

♫~^~v^~^big mess^~^v~^~♫
catos
31.01.04 13:26
Smart!
Floyd
01.02.04 15:45
catos skrev:
Jeg kan prøve å forklare hvor, men jeg er ikke kjent der og det er ganske lenge siden. Vi kjørte på den vanlige hovedvein over Dovrefjell, og var på vei nordfra. Vi passerte Fokstumyra (skrives det slik), passerte også den campingplassen som vel ligger på venstre side et lite stykke unna veien når du kommer fra nord. Og etter den campingplassen så kjørte vi videre langs en elv som renner på venstre siden (fortsatt nordfra). Jeg fisket i en fin bakevje og resultatet vet du jo. Spørsmålet er: Er det andre gode fiskemuligheter oppover når man kommer fra Drammensområdet? Og kan det være større fisk i denne elva jeg har prøvd å beskrive? Er det andre gode elever? Vann? All info mottas med takk!

Du har fisket i det vi kaller for Sygardsosen, der er det alltid stor fisk, og alltid fullt med turister.
Det som er kluet med den osen, er at man må fiske mens det fortsatt er litt flom, da er det som regel mye fisk der.
Men har jo tatt fisk der midtsommers også!

Skal legge inn et større innlegg om det som er av fiskemuligheter, men nå skal jeg spise middag!
Floyd
01.02.04 23:18
Nå skal vi se hva vi får ramset opp av fiskemuligheter langs veien på Dovrefjell.

Det er ikke vits i å fiske andre steder enn i den elva du fisket i.
Mellom den campingplassen du nevnte (Hageseter) og Dovregubbens Hall.
Sjekk litt info, og du finner ut hva jeg snakker om. Og det ene vannet du har på venstreside når du kommer er privat.

Ellers er det vanskelig å finne ut noen bra steder å fiske hvis man ikke er kjent, jeg driver og tenker på å få stablet noe kapital så jeg kan få laget en webside og akkurat fiske i Dovre og Lesja.
oyssles
oysslesInnlegg: 978
02.02.04 08:36
Høres interesant ut, jeg driver å planlegger årets sommer fiske jeg og. Så hvis noen har noen andre større opplevelser med fiske og gode resultat rundt i telemarksområdet så er det bra om dere sier ifra...
catos
02.02.04 12:23
Takk skal du ha, Floyd. Men er du sikker på at du skjønner hvilken elv jeg snakker om? Det er den som renner like ved hovedveien (E6, vel) over ganske store deler av fjellet og som også rennet "gjennom" campingplassen. Hvis det er den elva du snakker om så blir jeg veldig glad.
Floyd
02.02.04 12:38
You got it just right!
catos
02.02.04 12:43
Floyd skrev:
You got it just right!

All right! Gleder meg

tenker jeg sykler opp ved atnadalen og videre opp Folldalen (er det en dal som heter det der oppe?) hvis jeg ikke roter nå.
Floyd
02.02.04 18:10
catos skrev:
Floyd skrev:
You got it just right!

All right! Gleder meg

tenker jeg sykler opp ved atnadalen og videre opp Folldalen (er det en dal som heter det der oppe?) hvis jeg ikke roter nå.

Høres ut som en lang sykkeltur, hva med moped?
Men ja, det er en dal som heter Folldalen.

Husk å ta til venstre når du kommer til Hjerkinn, ellers kommer du til oppdal, og dit vil ingen.... :D

Ta toget til Dombås, så kan du sykle dalen nedover igjen, mye greier ned enn å måtte sykle oppover! :D
catos
02.02.04 20:47
Jo'a, men det er en del av sjarmen for meg å sykle reisen, men ser ikke bort i fra at det blir tog opp til Østerdalen (er det ikke i nærheten der Atna renner?) eller et sted i nærheten der. Kan bli litt langt å sykle via Folldalen.
catos
09.02.04 08:31
jeg kjørte over Dovre i helga og oppdaget at Elva lå nord for fokstumyra......
Alekalek
AlekalekInnlegg: 4
25.07.16 13:59

Hei Floyd

Vi er en familie på tre som tenker å prøve fiskelykken på dovre/dovrefjell. Lurer derfor på om du har noen tips til gode fiskevann eller områder.

På forhånd takk.

MagneSt
MagneStInnlegg: 2690
26.07.16 17:24
Alekalek: Hei Floyd

Vær bare obs på at det er snart et år siden han skrev sitt siste innlegg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg