Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

KJØP AV HAGLE

NYTT TEMA
onae
onaeInnlegg: 39
14.07.05 18:01
jeg skal kjøpe meg hagle for første gang og er på jakt etter en relativt billig en som jeg ikke trenger å ta så mye hensyn til når jeg er i fjellet. eneste kravene jeg har til den er at det er dobbeltløper og at den er godkjent for stål. jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe brukt for å få den billigst mulig. noen som har noen tips?

noen som vet noen sider på internett hvor en kan finne brukte hagler? har vært inne på finn uten å finne noe interresant.

kansje det er noen i bergensområdet som har en til salgs?
JonIB
JonIBInnlegg: 5721
14.07.05 22:02
Du kan sjekke følgende adresser:

www.wingevaapen.no (Moss)
www.jaktogfriluft.no (Arendal)
www.xxl.no (Oslo)
www.borselars.no (Eidsvoll)
www.beveren.no (Kongsberg)

bubo
buboInnlegg: 143
14.07.05 22:14
Synes det er trist å lese at du ønsker å kjøpe hagle som du "ikke trenger å ta så mye hensyn til"??
Du burde lære deg å tenke at våpenet ditt er ett skytevåpen som trenger jevnlig puss og stell. ett blankpusset haglegevær med en trekolbe, ( om den har dette), som glinser av å være velsmurt og passet på, er en estetisk nytelse, og forteller ALT om jegeren. Det motsatte: å se våpen som er både ripete, flassete og stygg, tørr kolbe, rusta og fæl er trist. Vær stolt av geværet ditt, lær deg og bruke det, lær deg å respektere det og lær deg å ta vare på det. Det er en jegers æressak. Uansett om geværet koster ti kroner eller femtitusen.
Så, fra surmaga gamle dustejegere med ære, til haglegevær. Har hatt mange opp gjennom åra, fra lette, raske beretta til solide sauer og star.Bruktvåpen kan være helt greit, men har du den minste anelse om at det høres mystisk ut så ta en telefon både til politiet og sjekk våpennummer som du får av eier, og få en børsemaker til å vurdere kvaliteten/slitasjen. Det siste bør du gjøre uansett.
Har for tiden lanber, og er godt fornøyd. Den er for meg passe lett, ca 3,1 kg, oppborrede løp til forb.syl/kvart boring, og godkjent for stål. De fleste nye våpen blir i dag laget for å tåle det høye trykket fra stålhaglpatroner, det er bare og lete opp gode tilbud. Husk at det alltid dukker opp "supertilbud " når jakttid nermer seg.
Om du finner et bra, billig alternativ som ikke er godkjent for stål, så husk at det er flere patrontyper med moderat trykk, og som er like gode som blyhaglpatroner.
onae
14.07.05 23:49
jeg kommer til å ta vare på det mekanisk og sikkerhetsmessig, men når vi skal gå flere dager i fjellet er jeg ikke ute etter noe som jeg må "bære i futteral"- bør kunne få noen riper uten at jeg sitter meg ned og griner av den grunn.
takk for gode råd
med supertilbud mener du da hagler jeg i utgangspunktet burde styre unna?
TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20272
15.07.05 01:39
Du sier ingenting om kjønn, alder, eller annet relevant i profilen din, men dette kan jeg si:

Star-Baikal er en billig, russisk hagle, som finnes i mange versjoner O/U, S/S, dobbelt eller enkelt avtrekker m.m.. En veldig driftssikker hagle, ikke så forseggjort i finishen og gravyren, men solid kasse og et sikkelig bruksvåpen som tåler en støyt. Nypris er fra ca 2000 kroner, så du trenger ikke å kjøpe brukt.

det finnes mange forretninger som selger hagler, sjekk med jakt og friluft i arendal (sender til hele landet), g-sport (fører bl.a. star-baikal), samt lokale jakt og skytterbuer/butikker.

Det viktigste er at du prøver flere hagler, og at du gjerne har noen hundre, gjerne tusen treningsskudd med god instruktør før du evt brenner av noen tusenlapper på justering av skjefter og annet plukk med hagla. Ta gjerne med deg en erfaren våpen/jakt-mann (evt dame...) i butikken, og hør på hva han/hun har å si!

Ikke glem søknad om ervervelse og oppbevaring av jaktvåpen hos politiet!

*Gnafs gnafs*
bubo
buboInnlegg: 143
15.07.05 11:06
Hei igjen! Supertilbud er viktig å følge med på. Det er all slags våpen og ammo., og slett ikke noe du må styre unna. For å nevne navn så har f.eks XXL i Trondheim ofte supertilbud. Har nettopp kjøpt meg leirduekaster/duer/skudd der til meget bra pris, og de kommer ofte med gode tilbud. Du finner dem på nettet, og kan være verdt å prøve. Ellers er det lurt å finne lokale børsemakere og spørre. De vet det meste som rører seg av bruktvåpen i området og har masse kontakter.
onae
17.07.05 13:16
har nå sendt mail til en av forhandlerene ovenfor ang en brukt star baikal de hadde inne. takk for tips og hjelp-.
har bedt om pris for hagle, futteral og reim
er det noe mer dere kommer på i forbifarten som jeg kunne trenge. pussesett har jeg
Shimon
ShimonInnlegg: 10030
18.07.05 10:53
Vel, du må vel heller ikke glemme at hagla skal passe deg. Spesielt er dette viktig med tanke på lengden på kolben og høyden på kolben. Legg noen kroner i å få tilpasset våpnet til din kropp. Ikke tilpass skytestilling til børsa.

Ellers er jeg nok litt som deg. Holder det mekaniske i orden, mtp. puss og slikt, men er avhengig av at våpnet tåler litt juling. Spesielt da rifla, for jeg går masse, og når man går i ulendt terreng, er det fra tid til annet at man går på snørra :)
TetilKje
TetilKjeInnlegg: 2652
26.07.05 17:08
Fikk ei O/U Star Baikal 20 i konfirmasjon for mange år siden. kosten 3500. Krute god- bare jeg som er dårlig å skyte:P
onae
27.07.05 14:14
nå har jeg akkurat kjøpt meg halge:) var på våpensøylen i bergen. kjøpte en stevens (brukt) sideløper til 1250,- leirdue skyting i morgen:)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg