Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forfatterferdigheter

NYTT TEMA
hvete-
hvete-Innlegg: 777
05.12.07 02:09
Ingen kan ta opp spydkasting i en alder av 24 år og bli verdensmester. Hvordan stiller dette konseptet seg med skriveferdigheter på elitenivå?
AdeLaCerva
AdeLaCervaInnlegg: 944
05.12.07 02:15
Hm.
Vwlphbc
VwlphbcInnlegg: 3347
05.12.07 11:50
Lærer man seg å lese og skrive først som 24-åring, er det nok ikke så enkelt å vinne Nobelprisen, nei.
prezzman
prezzmanInnlegg: 1668
05.12.07 13:23
Talentet kan jo ligge latent.
Dessuten så må man vel kunne si at en forfatter "modnes"?
Man er gjerne en talentfull forfatter som ung, så etterhvert når man har funnet sin stil...ja da kommer mesterverket.
Eller så blir man en av mange genierklærte unge forfattere som forsvinner i megnden.
Edvaldo_Neto
Edvaldo_NetoInnlegg: 2042
05.12.07 16:15
Jeg tror nok man har større sjanse for å bli "verdensmester" innen litteratur etter fylte 24 år enn innen idrett. :-)
hvete-
05.12.07 16:37
Vwlphbc skrev:
"Lærer man seg å lese og skrive først som 24-åring, er det nok ikke så enkelt å vinne Nobelprisen, nei."

Når jeg snakker om å 'skrive', så snakker jeg om en penn som det kommer penger ut av.
Vwlphbc
VwlphbcInnlegg: 3347
05.12.07 17:00
Og all skriving og lesing du gjør, kan ses på trening for dette.
Yoshimi
YoshimiInnlegg: 459
05.12.07 17:03
Hvorfor legger du ikke ut de språklige mesterverkene dine, hvete? Verden vil se talentet ditt.
Abstract_Poet
Abstract_PoetInnlegg: 35381
05.12.07 17:03
Stieg Larsson sin skjønnlitterære debut gikk jo greit.
-----------------------------------------------------------------------------------------
You're just mad 'coz I tell it how it is, and you tell it how it might be
hvete-
05.12.07 17:09
Yoshimi skrev:
"Hvorfor legger du ikke ut de språklige mesterverkene dine, hvete? Verden vil se talentet ditt."

Spar deg, din undermåler. Fra spørsmålet jeg stiller i denne tråden er det tydelig at jeg ikke har noen.
hvete-
05.12.07 17:11
Abstract_Poet skrev:
"Stieg Larsson sin skjønnlitterære debut gikk jo greit."

Han var journalist før den tid. Klart du kan gjøre en karriere som spydkaster hvis du kastet diskos som barn.
Yoshimi
05.12.07 17:12
Jeg kan huske at du sa du hadde en haug noveller på gangog at forfatterdrømmen var nær ved å oppfylles. Har det endret seg?
hvete-
05.12.07 17:14
"at forfatterdrømmen var nær ved å oppfylles."

Det tror jeg nok jeg aldri har vært i nærheten av å skrive, si, tenke, dagdrømme, drømme eller hallusinere om i koma.
Yoshimi
Abstract_Poet skrev:
"Stieg Larsson sin skjønnlitterære debut gikk jo greit."

Han var journalist før den tid. Klart du kan gjøre en karriere som spydkaster hvis du kastet diskos som barn.

-

Stieg Larsson er ikke akkurat verdens flinkeste forfatter. Han døde på rett tidspunkt.
muzzIe
muzzIeInnlegg: 18073
Jeg misforstod.
Yoshimi
05.12.07 17:15
hvete- skrev:
"at forfatterdrømmen var nær ved å oppfylles."

Det tror jeg nok jeg aldri har vært i nærheten av å skrive, si, tenke, dagdrømme, drømme eller hallusinere om i koma.

-

Åh nei? Du fortalte temmelig mye om hvor flink du var. Jeg gledet meg sånn til debuten din!
hvete-
05.12.07 17:16
Vwlphbc skrev:
"Og all skriving og lesing du gjør, kan ses på trening for dette."

Men jeg har tenkt å ta opp min bestefars hakke og jobbe i en kullgruve i 6 år. Hvor stor skade kan det potensielt gjøre?
hvete-
05.12.07 17:18
"Du fortalte temmelig mye om hvor flink du var."

Diskusjonen slutter her da faktum er at du aldri i en million år kan gi dokumentasjon for at jeg har kommet med en påstand som vil bekrefte dette. Du ljuger, som alltid.
Yoshimi
05.12.07 17:21
Det er vel ikke lett å være så hyperintelligent som du er.
Yoshimi
05.12.07 17:22
hvete- skrev:
"Du fortalte temmelig mye om hvor flink du var."

Diskusjonen slutter her da faktum er at du aldri i en million år kan gi dokumentasjon for at jeg har kommet med en påstand som vil bekrefte dette. Du ljuger, som alltid.

-

Løgn? Gi deg nå da, lillegutt.
hvete-
05.12.07 17:24
Vi venter på dokumentasjonen. På et diskusjonsforum med en søkemotor er det en rimelig enkel ting å skaffe.
Yoshimi
05.12.07 17:34
Det var på msn du skrøt av deg selv.
hvete-
05.12.07 17:38
Du kunne jo prøvd å søke i ti minutter til, før du kom med fabler. Det er forøvrig nok nå.
Abstract_Poet
05.12.07 17:49
Jeg er uenig med deg. Stieg Larsson er helt fantastisk. Hans død er det verste som har skjedd nordisk litteratur.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Abstract_Poet
05.12.07 17:54
Dette skrev jeg sist jeg nevnte millenniumserien:

Stieg Larssons død er nordisk litteraturs største tragedie - mener nå jeg.

Mannen har gjort mer for likestilling og kvinnekamp enn noen annen våger jeg å påstå.

Millennium serien er en fantastisk krim hvor historien så definitivt står på egne bein. Det faktum at bøkene er ytterst samfunnskritiske legger til det lille ekstra av genialitet.

Skrivemåten er også noe jeg vil hylle. Hans nøytrale, journalistiske språk gir kraft og troverdighet til hvert avsnitt.

Det eneste jeg har å trekke "Millennium" for er oversetteren. Det er synd at et slikt mesterverk skal bli utsatt for en middelmådig oversetter. Feilen til oversetteren er ikke store, men slurvefeil og skrivefeil irriterer.

Yoshimi
05.12.07 19:37
hvete- skrev:
Du kunne jo prøvd å søke i ti minutter til, før du kom med fabler. Det er forøvrig nok nå.

-

Fakta er at du har skrytt av at du snart kom til å bli antatt og debutere som forfatter. Du er i klasse med BeatPoet sånn sett ;)
Ikosaeder
IkosaederInnlegg: 8409
05.12.07 22:23
La oss ta utgangspunkt i sjakkferdigheter.

Som mangeårdig sjakkspiller er det kjentsak at de beste starter i alderen 4 til 6 år. Det blir rett og slett en naturlig del av utviklingen, på samme måte som andre intellektuelle ferdigheter.
Yoshimi
07.12.07 02:27
Forfattere må jobbe med saken. Verre er det ikke.
Snufl
SnuflInnlegg: 113
07.12.07 11:29
Man kan da være en stor forteller, selv om man ikke kan skrive? Selv om man har tilegnet seg det verktøy som skriftspråket er, er det ikke nok for å bli forfatter, med mindre man regner telefonkatalogen for litteratur...
Yoshimi
07.12.07 11:31
De aller fleste forfattere skriver mer enn de sitter og tenker. Det er en myte at kunsten bare kommer til en i en eller annen slags åpenbaring.

Jeg regner ikke muntlige fortellere som forfattere.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg