Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hei, boktips trengs!

NYTT TEMA
johs92
johs92Innlegg: 703
15.02.08 23:41
Hei, er en 15 år gammel gutt. Har lest sikkert over 100 bøker, men vet ikke helt hva slags bok jeg skal prøve på nå? Er inni en liten periode hvor jeg ikke har funnet noe å lese på en stund.

Bøker jeg har lest og likt?
Eragon 1 og 2
Alle Harry Potterne
Ringenes Herre triologien
Hobbiten
Da Vinci Koden - Dan Brown
Engler og Demoner - Dan Brown
Den digitale festning - Dan Brown
Alle disse Dirk Pitt bøkerne fra Clive Cussler.
Alle bøkene om Courtney-familien av Wilbur Smith.
Den Mørke materien(triologi, Gylne kompass osv...)

-----------------

Har noen her et par forslag på noe lignende?

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14880
16.02.08 00:03
Tja, hva med Wilbur Smith's bøker om Ballantyne-familien? Men de har du kanskje allerede lest...

Begynner å bli noen år siden jeg var 15. Men et par forfattere som kanskje kan falle i smak er (på bakgrunn av de du nevner) er:

Fredrick Forsyth: Sjakalen og Krigens Hunder f.eks

Robert Ludlum: Liker du Dan Brown bør du også like "Siste tog til Saloniki". Eller kanskje Jason Bourne-bøkene

Alistair MacLean: Start med Kanonene på Navarone

Desmond Bagley: Gullkjølen eller På Stram Line er bra.

Ken Follett: Nålen eller Stormenes Tid

Hva med krim? Henning Mankell eller Jo Nesbø f.eks...

Jan Guillou - både bøkene om Arn og Coq Rouge

Alexandre Dumas - voksenutgavene av De Tre Musketerer og 20 år etter er klassikere som fortsatt er blant de mest underholdende bøker som finnes...

Robert Harris - Fedreland

Det var vel mest thrillere. Fantasy-sjangeren må nesten noen andre hjelpe deg med for der har jeg ikke lest så mye annet enn Tolkien selv.

Unntaket er Terry Pratchett's Discworld-bøker. LItt usikker på om disse funker i norsk oversettese, men på engelsk er det stor morro...

Forøvrig ser jeg jo du er fotballfan, og da er jo Nick Hornby's "Tribunefeber" ett must...
franzsigel
16.02.08 00:22
Ser forresten at Bernard Cornwells Viking-bøker er blitt oversatt til norsk nå. Vel verdt å sjekke ut "Det siste kongeriket" som er første boken i denne serien...
amaterasu
amaterasuInnlegg: 9777
16.02.08 06:42
Hvorfor ikke lese "The Chronicles of Narnia" av C.S. Lewis? Er jo det beste som har kommet i fantasysjangeren etter Ringenes herre.
johs92
16.02.08 10:10
Den har jeg dessverre å lest amaterasu:D Glemte den av...
johs92
16.02.08 10:24
Leste om den Cornwell boka, Viking, har bestilt den 1 boka, er de andre kommet ut på norsk og?

Har lest Arn-bøkene, stor bokeopplevelse.
Har lest noe om de 3 muskuterene, men vet ikke helt om vi snakker om samme versjon da.

Skal sjekke ut resten.

Takk for hjelp!

Sneguroshka
SneguroshkaInnlegg: 2080
16.02.08 10:33
Ei bok som er litt annerledes:

Mark Haddon: Den merkelige hendelsen med hunden den natta

Boka handler om femten år gamle Christopher som har en mild form for autisme, noe som gjør han ganske sær. Han hater at folk tar på ham og fargene gul og brun, dessuten er han et matematisk geni og har verdens beste hukkommelse. Når naboens hun blir drept med en gaffel, setter han igang sin egen etterforskning - en etterforskning som vil avdekke hemmeligheter han ikke i det hele tatt kunne forutse.

Har aldri hørt noen som har lest den boka og ikke likt den.
jonas
jonasInnlegg: 27727
16.02.08 10:38
Har du lest noe av Neil Gaiman? Det virker jo som du liker fantasy, da er han et must. American Gods er et godt startsted. Vet ikke om den finnes på norsk enda, leser du engelsk?

Ellers er jo Hitchhikers guide to the Galaxy et must.
franzsigel
16.02.08 13:45
Tror 2 av Cornwell's Viking-bøker er oversatt til norsk, så da kommer sikkert resten også. Tror også samme forlag har begynt å oversette Corwell's bøker om Sharpe (som også kan anbefales).
MrShorty
MrShortyInnlegg: 627
16.02.08 15:15
Likte du Ringenes Herre og Hobbiten så skal vel denne være bra:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1338497&rom=MP
johs92
16.02.08 16:37
Har lest den:D
Tåa
TåaInnlegg: 215
17.02.08 02:44
Les Catcher in the Rye du.
prezzman
prezzmanInnlegg: 1668
17.02.08 17:03
Som 15 åring ville jeg ha lest denne http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2340766&rom=MP

Jeg vill også lest den som 25,35,55 og 75 åring.
johs92
17.02.08 18:47
Kaptein Blåbjørn?:P
Aebriol
AebriolInnlegg: 14684
17.02.08 20:07
Må det være på norsk? Eller er engelsk greit?

På norsk vil jeg si:
Jack London - Når villdyret våkner (Call of the Wild)
Alexandre Dumas - Greven av Monte Christo (Le Comte de Monte-Cristo)
Orson Scott Card - Enders Spill (Enders Game)

Av disse er det kun Enders Game som er mye bedre på originalspråket etter min mening.
johs92
17.02.08 21:07
Er ganske stødig på engelsk, så det er greit.
Har lest er par bøker på engelsk, men vil jo være best på norsk da!
franzsigel
17.02.08 22:33
En liten advarsel mot Greven av Monte Christo. Boka er virkelig bra (og som nevnt tidligere er jeg veldig glad i Dumas), men noe langdryg. Man merker at Dumas fikk betaling pr ord han skrev for å si det slik...

pasolini
pasoliniInnlegg: 78
18.02.08 11:07
Tom Egeland, kanskje? Hvis du liker Dan Brown vil nok Sirkelens ende og Pakens voktere falle i smak. Skattejakter og kodeknekking så det holder der. Kan også anbefale de andre krimbøkene hans.

Ellers pleier jeg å slå et slag for Andre Bjerke til folk på din alder, De dødes tjern og Nattmennesket er absolutt verdt å lese.
Schwepp
SchweppInnlegg: 116
20.02.08 01:17
Innenfor fantasy: Wheel of Time eller for den litt mer humoristiske delen, Haikerens guide til galaksen ;)
Wingtor
WingtorInnlegg: 2435
20.02.08 16:49
jonas skrev:
Ellers er jo Hitchhikers guide to the Galaxy et must.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den er rett og slett genial, lest den både på norsk og engelsk. En stor leseropplevelse:-)

Ellers så vil jeg anbefale Wilbur Smith, Alistair Maclean, Desmond Bagley og Clive Cussler. Alle disse er forfattere som har gitt meg mange gode leseropplevelser opp gjennom årene.
Harthacanute
HarthacanuteInnlegg: 146
Harthacanute
HarthacanuteInnlegg: 146
22.02.08 12:22
Tips, med omtale fra Bokklubben:

Pinocchio-papirene - Tor Åge Bringsværd
Boken beveger seg hele tiden på grensen mellom fantasi og virkelighet, legender og forskningsresultater. Om drømmen å konstruere et kunstig menneske.

Gobi - Tord Åge Bringsværd
Boken inneholder alle bøkene i romansyklusen Gobi. 1200-tallet er høymiddelalder, det er korstogenes tid, men først og fremst er det mongolenes århundre. Under ledelse av den legendariske Djengis Khan rir de som et stormvær over hele den østlige verden, og bare tilfeldighetene redder Europa fra å bli herjet på samme måte. "Gobi : Barndommens måne" er prisbelønnet med kritikerprisen.

Kafka på stranden - Haruki Murakami
På 15-årsdagen rømmer Kafka Tamura hjemmefra. Han slår seg ned i et lite bibliotek på øya Takamatsu, der han blir kjent med den androgyne Oshima og den gåtefulle, eldre kvinnen Saeka. Vi møter også Nakata, en underlig, gammel mann som har kunnet snakke med katter etter en mystisk ulykke han var utsatt for som liten. Etter hvert veves Kafkas og Nakatas liv sammen. En episk roman med forankring i realisme og drøm.

Sauejakten - Haruki Murakami
En ung mann arbeider i et reklamebyrå i Tokyo. En dag kommer han til å bruke et bilde av en sau i en av sine kampanjer. Kort tid etter oppsøkes han av en mann som kalles "Sjefen", og får ordre om å finne sauen hvis han vil leve videre. Jakten fører ham til snølandet Hokkaido. Underveis får han flere brev undertegnet "din venn rotta", og han møter en saueprofessor og den mystiske Sauemannen.

Rosens navn - Umberto Eco
Den lærde franciscaner William fra Baskerville og hans elev Adso befinner seg i et benedictinerkloster i Italia i år 1327. Hver dag i en uke finner man en myrdet munk, og William må løse klosterets gåte. Sentralt i gåten står klosterets mektige og hemmelighetsfulle bibliotek. William samler bevis etter bevis, tolker kryptiske og kodede manuskripter og fører leseren rett i klosterets hemmelige labyrint. Boken er filmatisert.

Foucaults pendel - Umberto Eco
Vårt eget tiår, åttiårene, er utgangspunktet for handlingen. En thriller i formen: Den store Planen, sammensvergelsen, må avsløres. Men underveis går Eco enda lenger tilbake i vår kulturs kilder og enda dypere i dens understrømmer: Okkult viten, de mystiske sammenslutningene, Tempelridderne og Rosenkreutzerne, frimureriet, magiske riter som har overlevet langs underjordiske årer hele vår historie igjennm. Historie, religion, filosofi og okkultisme flyter sammen i en incitierende helhet av kunnskap og bidrar ledd for ledd til løsningen av mysteriet.

Bringsværd leste jeg selv da jeg kun var et par år eldre enn deg, mens jeg har kommet over Murakami og Eco i en litt mer voksen alder - men ta en titt på bøkene likevel, de kan være spennende for deg.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg