Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Velskrevet og intens spennende krim.

NYTT TEMA
Arweno
ArwenoInnlegg: 11415
13.05.11 13:10

Hypnotisøren

Med kort tids mellomrom blir en far, hans kone og datter funnet brutalt myrdet på to ulike åsteder. Sønnen er så vidt i live. Noen har åpenbart ønsket og utslett hele famolien. Da politimannen Jonna Linna innser at det finnes enda et gjenlevende familiemedlem, en søster, fortstå han viktigheten av å finne henne før morderen gjør det. For å kunne avhøre sønnen tar Jonna Lina kontakt med Erik Maria Bark.Han overtales til til å hypnotisere gutten.

Dermed bryter Bark et gammelt løfte om aldi å praktisere hypnose, og en skremmende kjede av hendelser settes i gang.

Velskrevet og intens spennende krim, en dyktig utført førstebok i en ny stor svensk krimserie.

Det er nesten så jeg føler meg hypnotisert til å si : kjøp Hypnotisøren.

En av de beste krimromanene jeg noensinne har ofret nattesøvnen for.

Pooh-de-Peche
Pooh-de-PecheInnlegg: 9078
14.05.11 07:31
Arweno: Det er nesten så jeg føler meg hypnotisert til å si : kjøp Hypnotisøren.
En av de beste krimromanene jeg noensinne har ofret nattesøvnen for.

Den er skrevet av pseudonymet Lars Kepler, ja. Jeg har lest om dette produktive samarbeidet, men inntil nå ikke følt meg fristet til å smake på det.

Nå begynte jeg å sikle. Jeg bestiller sporenstreks boken på originalspråket hos Capris!

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 22863
14.05.11 11:40

Fikk med meg denne i påsken, en av de bedre på lenge. Spenning og driv hele veien. Noe helt annet enn Anne Holt som jeg holder på med nå, hun suller seg inn i lange utredninger om hverdagshendelser i småbarnsfamilier. Totalt uspennende.

Arweno
14.05.11 21:16
Pooh-de-Peche: Nå begynte jeg å sikle. Jeg bestiller sporenstreks boken på originalspråket hos Capris!

Fornuftig gjort og du har virkelig noe og glede deg til.:)

Pooh-de-Peche
15.05.11 05:51
Arweno: Fornuftig gjort og du har virkelig noe og glede deg til.:)

Det håper jeg. Tok med meg Lindell og Ragde på salg, men venter egentlig på Jonas Moströms siste i billigutgave.

Sistnevnte anbefales.

Arweno
15.05.11 11:16
Pooh-de-Peche: Sistnevnte anbefales.

Har lest de forannevnte, men skal få ta i den sistnevnte. Takk for tipset.:)

Smaukjærring
SmaukjærringInnlegg: 13575
15.05.11 11:24

Her er noen forslag:

Vil anbefale boken   "Et lite drap i Lisboa" av Robert Wilson.

Harlan Coben skriver også godt, og her vil jeg anbefale:
"Ikke et ord"
"The Woods"

(Etter å ha lest noen oversettelser har jeg funnet ut at jeg foretrekker ham på engelsk).

Avsluttet i går boken til Jørgen Jæger som heter "Karma" som jeg også synes var ganske bra.

Arweno
15.05.11 11:41
Smaukjærring: Vil anbefale boken "Et lite drap i Lisboa" av Robert Wilson. Harlan Coben skriver også godt, og her vil jeg anbefale:
"Ikke et ord"
"The Woods"

Lest den av Wilson, men skal se etter de andre du nevner her. Mange bra bøker å finne om vi ser etter.

Smaukjærring
SmaukjærringInnlegg: 13575
15.05.11 11:44
Arweno: Lest den av Wilson, men skal se etter de andre du nevner her. Mange bra bøker å finne om vi ser etter.

Harlan Coben skriver godt, og de andre bøkene er også bra. Men - de to nevnte fant jeg mest spennende av de jeg har lest.

Kos deg :)

Pooh-de-Peche
15.05.11 13:51
Smaukjærring: Harlan Coben skriver godt, og de andre bøkene er også bra. Men - de to nevnte fant jeg mest spennende av de jeg har lest.
Kos deg :)

Vel, vel, vel - jeg hadde egentlig ikke tenkt å bli hekta på Coban også, men han blir jo skamrost, og jeg falt for fristelsen og bestilte tre romaner i ett som smaksprøve hos play.com: "Deal Breaker", "Drop Shot" og "Fade-away".

Sannelig snek ikke "Black Swan"-DVD-en seg også opp i handlekurven.

Arweno
15.05.11 15:07
Smaukjærring: Harlan Coben skriver godt, og de andre bøkene er også bra. Men - de to nevnte fant jeg mest spennende av de jeg har lest. Kos deg :)

Hørt at Harlan Corban er bra. Blir mitt neste prosjet og lese den.

Jeg skal kose meg med den.:)

McLovin
McLovinInnlegg: 6063
23.05.11 23:09

Jeg synes Hypnotisøren var helt medioker. Jeg opplevde at litt for mange elementer ble "løst" ved tilfeldige nye momenter som ble introdusert uten mål og mening. 

I tillegg synes jeg ikke boka var så godt skrevet. Så jeg deler ikke entusiasmen rundt denne boka.

Er ellers enig i at Harlan Coben skriver gode krimromaner, og de bør naturligvis leses på morsmålet.

Arweno
24.05.11 15:33

Det er det som er poenget med dette. Vi leser samme bok, men hvordan vi tolker og oppfatter den er forskjellig.

Om du ikke deler min entusiasme synes jeg fortsatt at det er noe av det bedre jeg har lest.

Har du noen tips og komme med i samme sjangeren, er det fint. Er en skikkelig bokorm og stort sett altlesende.

McLovin
24.05.11 15:51
Arweno: Om du ikke deler min entusiasme synes jeg fortsatt at det er noe av det bedre jeg har lest.

Det var altså ingen kritikk til at du likte boka, men min opplevelse av den. Jeg ser at mange likte den, jeg synes den var kjedelig, men hadde en god start. Jeg sleit faktisk med å komme meg igjennom den.

Siden du tydeligvis liker psykotrillere så bør du lese Andre Bjerkes krimromaner fra 40- og 50-tallet. "Alle" kjenner til De dødes tjern, men både Døde menn går i land og ikke minst Skjult Mønster er like gode.

Arweno
24.05.11 16:25
McLovin: Siden du tydeligvis liker psykotrillere så bør du lese Andre Bjerkes krimromaner fra 40- og 50-tallet. "Alle" kjenner til De dødes tjern, men både Døde menn går i land og ikke minst Skjult Mønster er like gode.

Har lest Andre Bjerkes bøker og sett filmatiseringen av De dødes tjern. Det var de jeg startet med i min ungdom og de er absolutt meget bra.

McLovin
24.05.11 17:56

Har lest Andre Bjerkes bøker og sett filmatiseringen av De dødes tjern. Det var de jeg startet med i min ungdom og de er absolutt meget bra.

-----
Da har du kanskje lest Sort Messe av John Dickson Carr også? Bjerke sa at dette var inspirasjonsbok nummer en for ham

Arweno
24.05.11 18:49
McLovin: Da har du kanskje lest Sort Messe av John Dickson Carr også? Bjerke sa at dette var inspirasjonsbok nummer en for ham

Jeg har lest den også. Det var en topp bok. At Andre Bjerke ble inspirert av den skjønner jeg.

Beatrix_Kiddo
Beatrix_KiddoInnlegg: 3887
24.05.11 22:49

A.J Kazinski er pseudonymet til to danske forfattere. Boken " Den siste gode mann" er en spenningsbok i sjangeren Dan Brown/Stieg Larsson.

Tommaso di Barbara, politimann fra Venezia, sender via Interpol en advarsel til politiet i København. Gode mennesker over hele kloden er blitt drept. Et fellestrekk ved ofrene er en stor tatovering, eller et brennemerke, som strekker seg fra skulder til skulder på ryggen. Mye tyder på at det neste drapet vil skje i København.

Politimannen og forhandleren Niels Bentzon får i oppdrag å finne, og advare, gode mennesker i Danmark. Han får laget en liste som består av navnet på ti antatt gode personer og starter arbeidet med å oppsøke dem. Ikke alle på lista viser seg å leve opp til sitt gode rykte, og det kan de saktens være glade for. De virkelig gode lever farlig i disse kalde desemberdagene.

Anbefales!

Arweno
25.05.11 00:05
Beatrix_Kiddo: A.J Kazinski er pseudonymet til to danske forfattere. Boken " Den siste gode mann" er en spenningsbok i sjangeren Dan Brown/Stieg Larsson. Tommaso di Barbara, politimann fra Venezia, sender via Interpol en advarsel til politiet i København. Gode mennesker over hele kloden er blitt drept. Et fellestrekk ved ofrene er en stor tatovering, eller et brennemerke, som strekker seg fra skulder til skulder på ryggen. Mye tyder på at det neste drapet vil skje i København. Politimannen og forhandleren Niels Bentzon får i oppdrag å finne, og advare, gode mennesker i Danmark. Han får laget en liste som består av navnet på ti antatt gode personer og starter arbeidet med å oppsøke dem. Ikke alle på lista viser seg å leve opp til sitt gode rykte, og det kan de saktens være glade for. De virkelig gode lever farlig i disse kalde desemberdagene. Anbefales!

Denne har jeg ikke lest, men skal skaffe meg boka.

Takk for tipset.

Tangled_Up
Tangled_UpInnlegg: 2231
25.05.11 08:12

Den siste gode mann leste jeg også forleden, og det er en god spenningsroman. Synest dog at forfatterne gjør det litt enkelt for seg med den løsningen og slutten de valgte.

chelsea8
chelsea8Innlegg: 17188
28.05.11 00:43

Så at pappa hadde kjøpt denne boken. Kanskje jeg må lese den når han er ferdig med den.

taknina
takninaInnlegg: 12996
28.05.11 13:53
McLovin: -----
Da har du kanskje lest Sort Messe av John Dickson Carr også? Bjerke sa at dette var inspirasjonsbok nummer en for ham

Skrev også flere glimrende bøker under navnet Carter Dickson. Brosjelampens forbannelse og Døden i Speilet  mellom andre. Holder også på og leser bøkene om Maigret av Simenon..

Anbefaler også Melissa av Francis Durbridge

Arweno
28.05.11 14:37
chelsea8: Så at pappa hadde kjøpt denne boken. Kanskje jeg må lese den når han er ferdig med den.

Det bør du gjøre. 

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 2513
28.05.11 18:42

Vi er i Monte Carlo, hvor programverten i den lokale radiostasjonen blir oppringt av en av sine lyttere i et innringningsprogram, denne samtalen går direkte på lufta:
-Jeg får ikke sove, fordi det vonde aldri hviler.
-Og hva gjør du da, om natten, for å lindre det vonde? spør programverten.
-Jeg dreper...

Dette er begynnelsen på en bestialsk seriemorders gjerninger blant byens jetsett; og hvorfor flår han ansiktet av sine ofre, og hva driver ham, og hvem er han?
Dette er en utrolig spennende og drivende krimroman, noe av det beste jeg har lest innen denne sjangeren.

Jeg anbefaler på det sterkeste: Jeg dreper av Giorgio Faletti. 

(Innlegget ble redigert 28.05.11 18:46)

Arweno
28.05.11 19:11
Bobbyv: Jeg anbefaler på det sterkeste: Jeg dreper av Giorgio Faletti.

En ukjent forfatter for meg, men skal få tak i boka og lese den.Takk for tipset.

sertono
sertonoInnlegg: 31042
28.05.11 20:27
Bobbyv: Jeg anbefaler på det sterkeste: Jeg dreper av Giorgio Faletti.

Er du der, Vibo?

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 2513
28.05.11 21:46
sertono: Er du der, Vibo?

Du har lest den ja, :-)

sertono
sertonoInnlegg: 31042
28.05.11 21:52
Bobbyv: Du har lest den ja, :-)

Suveren bok, en av mine absolutt store favoritter...

Lillemus
LillemusInnlegg: 2275
28.05.11 22:26
Bobbyv: Dette er begynnelsen på en bestialsk seriemorders gjerninger blant byens jetsett; og hvorfor flår han ansiktet av sine ofre, og hva driver ham, og hvem er han?
Dette er en utrolig spennende og drivende krimroman, noe av det beste jeg har lest innen denne sjangeren.

Jeg får lyst å drepe hele siteringsfunksjonen.... får ikke lov å sitere siste setningen din, som egentlig var eneste jeg ville sitere.

Men bortsett fra det, så er jeg veldig enig med deg!
"Jeg dreper" er en av de beste krimbøkene jeg har lest. Kanskje den beste.

Tror faktisk det var du som anbefalte den og fristet meg til å lese den. :)

"Hypnotisøren" er grei nok, men når aldri opp til "Jeg dreper" i kvalitet i spenning.

Arweno
29.05.11 12:19
Lillemus: "Hypnotisøren" er grei nok, men når aldri opp til "Jeg dreper" i kvalitet i spenning.

Har du elle noen andre her lest noe av forfatteren Alex Kava?

Jeg har lest noen av hennes bøker og en skilte seg spesielt ut.

SAMLEREN.

Den fenger fra første side. En seriemorder rømmer fra fengslet. Han soner for flere drap og lyktes nesten og drepe spesialetterforskeren Maggie O`Dell. Hun kjenner hans tankegang og handlingsmønster og en jakten er i gang.

Mange overrsakelsesmomenter og spenningen varer helt til siste side. Den er verdt å lese sitter i en stund.

Siste innlegg