Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

The Gentlemen Bastards

NYTT TEMA
EoB
EoBInnlegg: 441
30.10.11 02:53

Jeg har et ønske om at minst en som leser denne tråden drar på nærmeste bokhandel og finner første bok i denne fantastiske serien. Serien heter altså The Gentlemen Bastards, og første bok er The Lies of Locke Lamora, en bok man finner under "fantasy" på den lokale bokhandleren, men som er alt annet enn en typisk fantasy bok.

Jeg har pløyd gjennom alt av Grisham, Ludlum, Clancy, Irving, Robert Jordan, George Martin og mange flere, men The Gentlemen Bastards-serien av Scott Lynch er min foreløpige favoritt. Fantastiske bøker, rett og slett

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 2069
30.10.11 05:48

Dette høres interessant ut. Jeg vil anta at dette ikke er bøker man finner under 'fantasy' på den gjengse bokhandel, men jeg jobber selv med bøker, og jeg vil gjerne ta inn nye titler med potensiale.

Du nevner både Irving, Ludlum, Clancy og Jordan i innlegget ditt, men vil du plassere bøkene i krim, skjønnlittteratur eller spenning? Det er foreksempel et stort gap mellonm 'Garps Bok' og 'The Bourne Supremacy'.

EoB
30.10.11 10:23

Ser at jeg ikke er fryktelig god til å skrive innlegg etter å ha vært på byen. Poenget mitt var altså at jeg har lest og leser mye, men at disse bøkene virkelig er noe for seg selv. 

Jeg er svært dårlig på å definere nøyaktig hvilken kategori ulike bøker hører inn under. Spenning, kanskje?

http://www.scottlynch.us/books.html 

Aebriol
AebriolInnlegg: 12684
30.10.11 11:44
EoB: Jeg har et ønske om at minst en som leser denne tråden drar på nærmeste bokhandel og finner første bok i denne fantastiske serien. Serien heter altså The Gentlemen Bastards, og første bok er The Lies of Locke Lamora, en bok man finner under "fantasy" på den lokale bokhandleren, men som er alt annet enn en typisk fantasy bok.

Jeg syntes første boken er helt fantastisk. En av de beste jeg har lest innen genren. 

Men bok 2 var for min del en liten nedtur, all den stund den var underholdende, men ikke tok plottet så veldig mye lenger. 

Så første bok er genial, men bok 2 holdt ikke helt samme standard selv om den også var god - min mening. 

Og det er forøvrig fantasy litteratur vi snakker om. Men veldig original, og den drar med seg elementer fra andre genre, men først og fremst er det en fantasy roman. 

(Innlegget ble redigert 30.10.11 11:44)

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 2069
30.10.11 13:59
EoB: Ser at jeg ikke er fryktelig god til å skrive innlegg etter å ha vært på byen.

Haha, da er vi to. Men skal få lest disse bøkene!

bengtig
bengtigInnlegg: 874
30.10.11 16:33
EoB: Jeg har et ønske om at minst en som leser denne tråden drar på nærmeste bokhandel og finner første bok i denne fantastiske serien. Serien heter altså The Gentlemen Bastards, og første bok er The Lies of Locke Lamora, en bok man finner under "fantasy" på den lokale bokhandleren, men som er alt annet enn en typisk fantasy bok.

Bumper denna jeg. Digger de to bøkene, og gleder meg som en unge til Republic of Thieves (mars 2012), og det er det planer om minst 7 bøker i denne serien.

Men må si meg enig med Aebriol. Bok to ble mer en underholdningsbok, og selv om den også var veldig god, var den ikke eminent som den første.

Hvis en bokserie bør oversettes til norsk, så er denne serien førstevalget mitt. Litt synd at folk MÅ kunne engelsk for å kunne nyte denne serien.

Zwullgar
ZwullgarInnlegg: 2380
30.10.11 16:59
bengtig: Hvis en bokserie bør oversettes til norsk, så er denne serien førstevalget mitt. Litt synd at folk MÅ kunne engelsk for å kunne nyte denne serien.

Den første boka i denne serien er å finne på norsk, Løgneren Locke Lamora har eg sett i fleire bokhandlar rundt omkring.

Om bok nummer to er oversatt veit eg ikkje.

bengtig
30.10.11 20:10
Zwullgar: Den første boka i denne serien er å finne på norsk, Løgneren Locke Lamora har eg sett i fleire bokhandlar rundt omkring. Om bok nummer to er oversatt veit eg ikkje.

Bra. Synes norske markedet flyter over av halvdårlig og dårlig krim, så Gentlemen Bastards er et velkomment bidrag. Lurer på hvordan salget er.

NesnahM
NesnahMInnlegg: 62
31.10.11 03:38

Dessverre så dårlig at bok 2 neppe vil komme på norsk.

bengtig
31.10.11 21:43
NesnahM: Dessverre så dårlig at bok 2 neppe vil komme på norsk.

Typisk: Nordmenn vil heller lese kjedelig, repetiv og uoriginal krim. Gentlemen Bastards er vel for innviklet for dem...

Zwullgar
ZwullgarInnlegg: 2380
01.11.11 18:39
bengtig: Typisk: Nordmenn vil heller lese kjedelig, repetiv og uoriginal krim. Gentlemen Bastards er vel for innviklet for dem...

Her virkar det jo som du meiner all krim er dårlig, og det av den eine grunnen at det er krim. Det finst sjølvsagt kvalitetssvingningar innan alle sjangrar, men personleg har eg lese mykje krim som eg set høgare enn The Lies of Lock Lamora.

(Som er den einaste av Gentlemen Bastards-bøkene eg har lese, og eg har forstått det slik at dei fleste meiner Red Seas ikkje er vesentlig betre enn Lies, snarare tvert imot. )

bengtig
02.11.11 18:58
Zwullgar: Her virkar det jo som du meiner all krim er dårlig, og det av den eine grunnen at det er krim.

Ikke fordi det er krim, men fordi vi blir overøst med samme historier, personer og dårlig forfatterskap i krimsjangeren for tiden. Er faktisk mer interessant å lese tørre historiebøker for tiden. Det samme med veldig mye fantasy, men der kommer det også mer superkvalitet enn noen gang også, så det går opp i opp.

Og er enig at toern ikke toppet ener´n av Locke Lamora bøkene.

Nordfra
NordfraInnlegg: 1389
17.11.11 13:00

The Republic of Thieves blir sluppet 8.desember.

Raul07
Raul07Innlegg: 104140
20.11.11 00:17
EoB: Jeg har et ønske om at minst en som leser denne tråden drar på nærmeste bokhandel og finner første bok i denne fantastiske serien. Serien heter altså The Gentlemen Bastards, og første bok er The Lies of Locke Lamora, en bok man finner under "fantasy" på den lokale bokhandleren, men som er alt annet enn en typisk fantasy bok. Jeg har pløyd gjennom alt av Grisham, Ludlum, Clancy, Irving, Robert Jordan, George Martin og mange flere, men The Gentlemen Bastards-serien av Scott Lynch er min foreløpige favoritt. Fantastiske bøker, rett og slett

Jepp

En favoritt for meg også.

Scott Lynch, Joe Abercrombie og George RR Martin er nok mine tre favoritter, selv om jeg også liker Chris Wooding, Patrick Rothfuss, Steven Erikson, R Scott Bakker osv

Raul07
20.11.11 00:18
Aebriol: Jeg syntes første boken er helt fantastisk. En av de beste jeg har lest innen genren. Men bok 2 var for min del en liten nedtur, all den stund den var underholdende, men ikke tok plottet så veldig mye lenger.

Jeg har lest bok 2 flere ganger og flere ganger enn bok 1. Selv synes jeg den er bedre skrevet og jeg liker den veldig godt. Min favoritt faktisk av de to.

Raul07
20.11.11 00:38

Må jo legge inn noen geniale sitater fra Scott Lynch sin Gentlemen Bastards serie

1. “I can't wait to have words with the Gray King when this shit is all finished," Locke whispered. "There's a few things I want to ask him. Philosophical questions. Like, 'How does it feel to be dangled out a window by a rope tied around your balls, motherfucker?”

2. “There are only three people in life you can never fool--pawnbrokers, whores, and your mother. Since your mother's dead, I've taken her place. Hence, I'm bullshit-proof.”

3. “Mew," the kitten retorted, locking gazes with him. It had the expression common to all kittens, that of a tyrant in the becoming. 'I was comfortable, and you dared to move,' those jade eyes said. 'For that you must die.' When it became apparent to the cat that its two or three pounds of mass were insufficient to break Locke's neck with one mighty snap, it put its paws on his shoulders and began sharing its drool-covered nose with his lips. He recoiled.”

4. “I cut off his fingers to get him to talk, and when he'd confessed everything I wanted to hear, I had his fucking tongue cut out, and the stump cauterized."

Everyone in the room stared at him.

"I called him an asshole, too. He didn't like that.”

Raul07
07.01.12 16:37

Scott Lynch sin tredje bok, Republic of Thieves, ligger ute på amazon.co.uk som release i mars 2013

Gleder meg, gleder meg, gleder meg.

http://www.amazon.co.uk/Republic-Thieves-Scott-Lynch/dp/0575099585/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1325950568&sr=8-1

bengtig
08.01.12 13:46
Raul07: Scott Lynch sin tredje bok, Republic of Thieves, ligger ute på amazon.co.uk som release i mars 2013 Gleder meg, gleder meg, gleder meg.

Som en unge :)

Synd det ikke skjer noe mer med filmrettighetene til Locke Lamora bøkene som Warner Brothers kjøpte.

Raul07
08.01.12 13:52

Ja, men ofte er det like greit. Enten må man lage noe skikkelig ut av det og satse som bare pokker - slik som med HBO og "Game of Thrones" - eller bare la være

EoB
02.02.12 10:36
Raul07: Scott Lynch sin tredje bok, Republic of Thieves, ligger ute på amazon.co.uk som release i mars 2013

Får bare håpe at Lynch får orden på livet sitt innen den tid. Boken var planlagt utgitt i 2008 eller noe, men pga samlivsbrudd og tunge depresjoner har Lynch dessverre ikke vært i stand til å fullføre boken. 

Raul07
02.02.12 15:28
EoB: Får bare håpe at Lynch får orden på livet sitt innen den tid. Boken var planlagt utgitt i 2008 eller noe, men pga samlivsbrudd og tunge depresjoner har Lynch dessverre ikke vært i stand til å fullføre boken.

Ja. Han klarte jo å få ut den første i 2006 og den neste i 2007. Vi har ventet i mange år nå på bok 3, så ikke overraskende at det var pga noe slikt. Han er jo en merkelig type denne langhåra amerikaneren, som liker å spille vampyr-rollespill på fritiden sin

Moonshiner
MoonshinerInnlegg: 2174
05.02.12 13:21

Leste ferdig Lies of Locke Lamora igår og likte den veldig godt. Kanskje en av de beste jeg har lest på lenge. Anbefales til alle som liker en god historie.

Synes stilen minner litt om en blanding mellom Joe Abercrombie\G.R.R Martin, men på ingen måte en kopi av noen av dem.

Raul07
05.02.12 14:49
Moonshiner: Leste ferdig Lies of Locke Lamora igår og likte den veldig godt. Kanskje en av de beste jeg har lest på lenge. Anbefales til alle som liker en god historie. Synes stilen minner litt om en blanding mellom Joe Abercrombie\G.R.R Martin, men på ingen måte en kopi av noen av dem.

Absolutt. Elsker bøkene hans og ser helt klart enkelte likheter med Martin og Abercrombie mht kvalitet, skrivemåte osv.

Det jeg liker best av alt med Lynch, som han er bedre på enn de fleste andre, er "plottet".

Du må lese "Red Seas Under Red Skies", bok 2. Herlig bok. Lest den tre ganger nå tror jeg og den er like herlig hver gang!

Aebriol
AebriolInnlegg: 12684
06.02.12 11:15

Beste scene slik jeg husker det "det mange glemmer er at jeg også er en prest" (husker ikke nøyaktig ordlyd). Men var jævlig bra :)

Raul07
06.02.12 11:32
Aebriol: Beste scene slik jeg husker det "det mange glemmer er at jeg også er en prest" (husker ikke nøyaktig ordlyd). Men var jævlig bra :)

Jeg sier bare

'How does it feel to be dangled out a window by a rope tied around your balls, motherfucker?”

Andre fine sitater, som jeg ikke tok med i denne tråden

“I suspect this is all gonna end in screaming and drowning”

“I'm not as reckless as I used to be. You know, when I was little.”

“Any man can fart in a closed room and say that he commands the wind”

“I've got kids that enjoy stealing. I've got kids that don't think about stealing one way or the other, and I've got kids that just tolerate stealing because they know they've got nothing else to do. But nobody--and I mean nobody--has ever been hungry for it like this boy. If he had a bloody gash across his throat and a physiker was trying to sew it up, Lamora would steal the needle and thread and die laughing. He...steals too much.”

(Innlegget ble redigert 06.02.12 11:36)

Raul07
27.02.12 12:28

Hva er det egentlig Scott Lynch driver på med for tiden....

Nå skriver han på dette

http://www.scottlynch.us/sandschapters/7.html

Twitter:

Now it would be traditional for me to have a babbling anxiety breakdown but I am going to cling to my desk for a while if I can.

Amused99
Amused99Innlegg: 20979
27.02.12 16:12

Går mye til psykolog, går gjennom måneder med tunge depresjoner og sliter med kraftig sosial angst. Snakker en del om dette de få gangene han blogger. Blant annet at han har vært livredd for å dele materialet sitt med omverden - og at web-serien har fungert som en delvis terapi for dette...

(Innlegget ble redigert 27.02.12 16:14)

Siste innlegg