Ja, har lest de to og den nyeste. Den nyeste er jo i samme sjanger som Pillars of Earth osv og ganske lik, bare dårligere.
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Ja, har lest de to og den nyeste. Den nyeste er jo i samme sjanger som Pillars of Earth osv og ganske lik, bare dårligere.
Mener jeg har lest alle som han skrev fra Eye of the Needle til og med A place called Freedom med unntak av Heist of the Century. I tillegg har jeg lest Whiteout.
Den boken vil jeg ha. Hva heter den?
Virker bra ja, men har ikke lest halve boken enda. Likevel, gode karakterer, interessant historie osv.
Paul Kearney - Hawkwood and the Kings
er det bok 1?
Jepp
Jeg merket meg anbefalingene dine av Abercrombie i GoT-tråden og ble derfor nysgjerrig på bøkene. Under en snartur ned til bokhandelen ble det like godt innkjøp av hele First Law-serien, før jeg tok turen hjem til jul. Planen var egentlig bare å starte så smått opp med serien, men i stedet har det blitt til at jeg har lest trilogiens drøyt 2000 sider i løpet av en uke.
Nå har jeg blitt stemplet som usosial av familien, mens jeg bare tenker på innkjøpet av de 2 siste bøkene ved retur til Tromsø.
Takk skal du faen meg ha, din hæstkuk :)
Haha fantastisk å høre
Ja, Abercrombie og Scott Lynch er sikre vinnere. Har vel knapt truffet en person som ikke liker de seriene.
Jeg forsto ikke helt hvorfor Juvenus og Bayaz angrep the house of the maker?? Hva var det som gjorde at de gikk imot "the maker" egentlig?
Ønske om mer makt.
Som aebriol sier: Makt.
Hele veien under First Law trilogien, hintes det både subtilt og relativt obvious at Bayaz ikke er den gode mann han har fått stempel på å være. Og det beste er at han aldri sier at han er en "good guy", han bare fornekter det ikke, og bruker det til sin fordel.
Du finner rett og slett knapt en "moralsk god" person i Abercrombie sine bøker og det er flott
Tullprat.
Glokta er gjennomført god :)
You have to be realistic about those things..
“What do the dice say?"
Dice say nothing. They are dice."
Why roll'em, then?"
They are dice. What else would I do with them?”
Må elske Cosca
“My name is Nicomo Cosca, famed solider of fortune, and I am here for dinner.”
Den skjønner jeg ikke, er det noe bak det eller ??
(Innlegget ble redigert 02.01.12 23:53)
Hva Abercrombie mener, kan jeg ikke si sikkert. Min mening om den samtalen: Folk gjør rare, poengløse ting fordi det er slik det er. Tenk deg: Bloody Nine drepte og drepte og drepte. Både gode og onde folk. Han ble plaget og nedbrutt av det. Men han fortsatte. Because he´s a killer...
Menneskers tankemåte for å unngå moralspørsmålet er min tolkning.
Om Abercrombie har noe poeng, er det at situasjonen du er i, dikterer valgmulighetene og hva du gjør i stor grad.
Ser jo Bloody-Nine når han ikke oppsøker folk, og er en ganske rolig type egentlig. Så ser man hva som skjer når han gang på gang blir satt i situasjoner hvor han må bruke våpen.
Tittelen 'The Blade Itself' (incites to deeds of violence) er jo talende.
Akkurat som med terninger ... ja hva gjør du med dem? Du ruller dem og ser hva som skjer ... hva gjør du med ett sverd? Du bruker det og ser hvem som dør ...
Slik jeg forstår den dialogen rundt terninger er det så enkelt som at alt ikke nødvendigvis har en stor mening bak det åpenbare eller skal tolkes. Det er hva det er og lite annet. Akkurat som livet og det meste annet. Er helt enig angående sammenligning med sverd, filosofi rundt livet osv. Det er hva det er
Genialt vil jeg si..
Når eg no har lest ferdig alle bøkene Joe Abercrombie har skrive, så tenkte eg at eg kunne skrive litt av mine inntrykk her i denne tråden, men før eg gjer det vil eg spørre kva som er greit å skrive i denne tråden, slik at eg ikkje seier noko eg ikkje burde seie.
Altså, er dette ein tråd ala "Game of Thrones - for oss som har lest bøkene" på TV-forumet, eller skal tråden vere spoilerfri?
Jeg vil foreslå at du oppretter en ny tråd, for eksempel "Abercrombie - spoilertråd" siden dette forumet ikke har en spoilerfunksjon med gjemt tekst, og vi hittil i stor grad har styrt unna handlingsdiskusjoner og i stedet diskutert inntrykk.
Det er forøvrig noe jeg savner sterkt på dette forumet, fordi jeg er vant til å diskutere med muligheten for å legge inn spoilere i innleggene.
SPOILE..SPOILE...SPOILE..........SPOILE........SPOILEEE....
Vel, det var faen me ikke morsomt at threetress døde. Og ikke minst at Dogmann ble sjefen, har aldri likt Dogman tho .
Og hva angår det som skjer i Adua, så vet jeg ikke hvorfor jeg får en følelse av at Quai kommer til å ende opp som en foræder.
Nei, det var ikkje så mykje eg hadde tenkt å skrive at det krevst ein ny tråd.
Men til saka: Eg har lese om Joe Abercrombie, både her på VGD og andre stadar, at bøkene han berre blir betre og betre. Etter å ha lese Best Served Cold og The Heroes i jula må eg berre seie meg einig i det.
Eg synst det at overgangen frå ein trilogi til enkeltståande bøker har vore eit heldig val, det blir meir engasjerande å lese når ein har færre karakterar og stader og forhalde seg til.
Av dei to bøkene set eg The Heroes øvst, fordi eg finn karakterane i denne boka meir engasjerande enn i Best Served Cold (med unntak av Friendly). Eg var i starten skeptisk til konseptet for The Heroes første gong eg høyrde om det, då tidlegare slagscener i Abercrombie sine bøker har vore det eg har satt minst pris på, men mi tvil vart gjort til skamme. Dette er langt meir enn berre ei beskriving av eit slag, måten bakgrunnshistoria og alt som heng saman med slaget, og karakterane sin bakgrunn er glimrande fletta inn.
Det er kanskje fordi eg nettopp er ferdig med å lese Abrecrombie si siste bok, men av kommande bøker i fantasy-sjangeren gler eg meg langt meir til A Red Country enn til The Winds of Winter.
Vi er veldig enige her Zwullgar. Jeg holder selv Best Served Cold og The Heroes som de to beste bøkene. De ga meg rett og slett noe helt annet og dypere enn triologien. Var selv kanskje noe skeptisk til plottet rundt The Heroes, men da jeg begynte å lese den og det bygget seg opp - nei, da forelsket jeg meg. Herlig historie.
Jeg gleder meg noe voldsomt selv til neste kapittel i denne historien. Den blir bare bedre og bedre og Abercrombie skriver bedre og bedre.
Kom over ein type "tett på nett"-intervju med Joe Abercrombie, der han svarar på spørsmål omkring sine noværande og kommande bøker.
A Red Country (neste bok) er planlagt utgjeve seint 2012/tidleg 2013. Årets julegåve, forhåpentlegvis.
Interessant å lese. Innheld ein del spoilers for dei som ikkje har lese bøkene.
http://www.reddit.com/r/Fantasy/comments/oaxpd/i_am_fantasy_author_joe_abercrombie_ask_me/
Jeg holder kanskje best served cold som noe kulere enn enkeltbøkene i trilogien, men det er vanskelig all den stund det er kulere karakterer der (spesielt Glokta og Bloody-Nine).
Men jeg klarer ikke være enig med dere angående Heroes, syntes den er ett par hakk dårligere enn de andre bøkene ganske klart ... men men, smak og behag.