Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Novelle-tips

NYTT TEMA
SpeedWalcott
SpeedWalcottInnlegg: 12300
16.01.12 19:17

Hei.

Har fått en oppgave på skolen om å skrive en novelle, og jeg lurte på om dere kunne gi meg noen tips til tema? Jeg vet hva jeg bør ha med en i en novelle, men jeg sliter med å komme på et tema. Vi kan skrive om akkurat det vi vil.

(Innlegget ble redigert 16.01.12 19:17)

SpeedWalcott
16.01.12 19:26

Det bør naturligvis være spennende. Jeg sier ikke at dere skal skrive en novelle for meg, jeg lurer bare på om noen kan jeg meg noen tips ;)

Aebriol
AebriolInnlegg: 14577
16.01.12 21:06
SpeedWalcott: Det bør naturligvis være spennende. Jeg sier ikke at dere skal skrive en novelle for meg, jeg lurer bare på om noen kan jeg meg noen tips ;)

Skriv som 'jeg' person som om du er inne i hodet på Ryan Giggs når han fikk vite at kona til broren var forlovet med hans barn og han bestemte seg for å betale for aborten. 

Skriv en novelle om en gutt som blir voldtatt, og som senere møter igjen voldtektsmannen når søsteren tar med seg sin nye kjæreste hjem halvannet år senere. 

Skriv en novelle om en mann som drepte en mann som burde drepes, og som ikke har noe problem med det. Han mente at verden skulle bli bedre uten denne personen (årsak får du finne selv), han utførte ett kaldblodig drap, og har kommet helt unna med det uten noen mistanke. Alle tror at personen han drepte har 'reist' til utlandet, etter at alt med adresseendringer osv er fikset og en plausibel årsak funnet på. 

Skriv en novelle om en psykisk utviklingshemmet gutt som har fått seg en ny bestevenn som liker han, den eldre naboen. Selv om de leker mye rare leker uten klær osv, får han gratis pizza så ofte han vil så lenge han ikke sier noe til noen. Han er veldig fornøyd med situasjonen, men forstår ikke hva som egentlig skjer. 

Skriv en novelle om ett 5 minutters hendelsesforløp i en far eller en mors verden: 4 minutter før ungen blir kidnappet, og minuttet etterpå. 

... det var det jeg kom på i løpet av 2 minutter. Hvis jeg visste noe mer om dine interesser hadde det vært lettere :) Det er ofte lettere å finne på rare temaer enn de som er lette å skrive om så ... tja, vet ikke om dette kan hjelpe på noen måte. 

(Innlegget ble redigert 16.01.12 21:07)

SpeedWalcott
17.01.12 16:16

Tusen hjertelig takk! Fikk noen ideer nå:-)

SpeedWalcott
18.01.12 16:23
Aebriol: Skriv en novelle om en gutt som blir voldtatt, og som senere møter igjen voldtektsmannen når søsteren tar med seg sin nye kjæreste hjem halvannet år senere.

Jeg holder på med denne, og jeg holder på med innledningen. Problemet er at jeg ikke finner ut hva jeg skal skrive videre. Jeg lurte bare på om du ville hjelpe meg litt, men jeg forstår hvis du sier nei ;)

Pooh-de-Peche
Pooh-de-PecheInnlegg: 9272
18.01.12 16:30
SpeedWalcott: Har fått en oppgave på skolen om å skrive en novelle, og jeg lurte på om dere kunne gi meg noen tips til tema? Jeg vet hva jeg bør ha med en i en novelle, men jeg sliter med å komme på et tema. Vi kan skrive om akkurat det vi vil.

Skriv om noe du kjenner!

Ut fra avataren din, antar jeg at du kjenner til fotball.

Lag en intrige og eventuelt en (opp)løsning med dette miljøet som bakteppe.

Fotball tar ut ekstreme følelser. Se for deg en tribune med de respektive tilhengerne, hør brølene, lukt, smak, føl.

Lev deg inn i en fotballkamp, vær der. Skriv spontant og endre eventuelt underveis.

SpeedWalcott
18.01.12 16:39
Pooh-de-Peche: kriv om noe du kjenner!
Ut fra avataren din, antar jeg at du kjenner til fotball.
Lag en intrige og eventuelt en (opp)løsning med dette miljøet som bakteppe.
Fotball tar ut ekstreme følelser. Se for deg en tribune med de respektive tilhengerne, hør brølene, lukt, smak, føl.
Lev deg inn i en fotballkamp, vær der. Skriv spontant og endre eventuelt underveis.

Takk for tips, men jeg har helst lyst til å skrive en spenningsnovelle, hvis du skjønner hva jeg mener? Jeg likte godt forslaget til Aebriol ;)

Pooh-de-Peche
18.01.12 16:41
SpeedWalcott: Takk for tips, men jeg har helst lyst til å skrive en spenningsnovelle, hvis du skjønner hva jeg mener? Jeg likte godt forslaget til Aebriol ;)

Og hvorfor kan du ikke bake en spenningsnovelle inn i et fotballmiljø?

SpeedWalcott
18.01.12 16:43
Pooh-de-Peche: Og hvorfor kan du ikke bake en spenningsnovelle inn i et fotballmiljø?

Joda, det er selvsagt mulig, men jeg likte forslaget til Aebriol, og har lyst til å skrive om et lignende tema. Håper du òg kan hjelpe meg!

(Innlegget ble redigert 18.01.12 16:45)

Pooh-de-Peche
18.01.12 16:47
SpeedWalcott: Håper du òg kan hjelpe meg!

Jada, men du vil kanskje ikke like det jeg sier.

Jeg har en fornemmelse av at du ikke har fått med deg nok opplevd liv til å skrive om et slikt emne.

SpeedWalcott
18.01.12 16:49
Pooh-de-Peche: Jeg har en fornemmelse av at du ikke har fått med deg nok opplevd liv til å skrive om et slikt emne.

Godt poeng, men jeg tror jeg skal klare å skrive en ok tekst om det nevnte emne. Jeg kan ihvertfall litt.

Pooh-de-Peche
18.01.12 16:50
SpeedWalcott: Godt poeng, men jeg tror jeg skal klare å skrive en ok tekst om det nevnte emne. Jeg kan ihvertfall litt.

Greit, det.

Lykke til! :)

SpeedWalcott
18.01.12 16:51
Pooh-de-Peche: Lykke til! :)

Takk skal du ha :)

Du må gjerne komme med noen tips hvis du har lyst til det.

Aebriol
18.01.12 17:46
SpeedWalcott: Jeg holder på med denne, og jeg holder på med innledningen. Problemet er at jeg ikke finner ut hva jeg skal skrive videre. Jeg lurte bare på om du ville hjelpe meg litt, men jeg forstår hvis du sier nei ;)

Hei,

Det kommer veldig an på hvordan du vinkler det. 

Det er fullt mulig å skrive den på flere måter ...

1) - Action først, tilbakeblikk, konklusjon. 

En måte er å ha familien sitte ved bordet når du kommer inn, med den nye kjæresten, som sitter med ryggen til. Du får en dårlig følelse når du hilser, men det er først når han brøler ut i latter av en dårlig vits, at du kjenner han igjen med sikkerhet og i ren refleks flyr på han og slår alt hva faen du kan. Hvis han da faller bakover og blir liggende svimeslått, adrenalinet i hundre, så vurderer du om du skal drepe han, eller ikke, fordi ... 

Lengre tilbakeblikk om måten det skjedde (kan være overfall, full, flere, han alene, mange muligheter).

Tilbake til nåtiden, hele familien lurer på hva faen som skjedde, og du tenker deg om å lurer på om du skal forklare, fortelle, eller anmelde, eller ta han, og avslutter hele novellen med noe ala ... "Nei faen heller, han skal faen meg ..." eller lignende som lar konklusjonen ligge i lufta uten at du avslører hva han velger. 

2) Du gjenkjenner han med en gang, men han aner ikke hva du er... og hele novellen er en lengre middagssamtale hvor du etter hvert forsøker å si at du tror du kjenner han igjen ... pleier han ikke være der ... med de folka ... for x måneder siden ... osv. Og avslutter med å fortelle hvor du husker han fra. Da må i så fall overfallet / voldtekten komme som ett avsluttende poeng for leseren også, så det ikke er opp i dagen hva som skal fortelles. 

Den danske filmen "Festen" er ett fantastisk eksempel i så måte. 

3) Hele familien er inneforstått med historien og vet hvem han er. Søsteren din har innyndet seg med falskt navn osv, og hele kvelden er regissert slik at først skal han gjøres oppmerksom på at dere vet hva slags drittsekk han er, og deretter skal han straffes. Det kan da avsluttes både ved å fortelle hva som skal gjøres, eller ved at faren og broren holder han fast i stolen mens du sier 'og nå, nå skal du straffes' - eller lignende.

Og mange mange andre måter. 

Noe som er veldig viktig for at en novelle skal fungere er å avslutte på riktig sted. Det kan være å la noe av mysteriet ligge igjen, eller når alt er avsluttet 100%. Det er en vurderingssak som du må gjøre, og bør ha like mye fokus som begynnelsen. 

Forøvrig veldig hyggelig at du likte ett av forslagene, hvis du har lyst når den er ferdigskrevet leser jeg den gjerne (men ikke noe must) - aebriol at gmail dot com. 

(Innlegget ble redigert 18.01.12 17:53)

Aebriol
18.01.12 18:02

Det er selvfølgelig også mulig med en variant hvor hovedpersonen skammer seg, og ikke har fortalt det til noen og blir mer og mer redd for at han skal si noe om hva som skjedde, eller at det skal skje igjen, men ikke vil si noe fordi han skammer seg. 

Den er vanskeligere å skrive godt, så kanskje ikke å anbefale. 

SpeedWalcott
18.01.12 18:53
Aebriol: aebriol at gmail dot com.

Jeg må nok en gang si tusen hjertelig takk for hjelpen! Sendte innledningen til deg på mail nå :)

jacksoen
jacksoenInnlegg: 8481
23.01.12 00:39
SpeedWalcott: Det bør naturligvis være spennende. Jeg sier ikke at dere skal skrive en novelle for meg, jeg lurer bare på om noen kan jeg meg noen tips ;)

Må si jeg misunner deg. Kun engang jeg fikk i oppgave å skrive en valgfri novelle som ikke var en del av en fem timers eksamen.

Det endte med at jeg måtte få foreldrene mine til å kontakte læreren min og si at jeg ikke jukset. De mente nemlig at den var så god at det ikke mulig kunne være skrevet av en i første klasse ungdomskole. Dette var lenge før internettet sin tid og...

SpeedWalcott
25.01.12 15:09
Aebriol: .

Sendte deg en ny mail. Har gjort om på historien :)

Script
ScriptInnlegg: 2580
13.03.12 20:40

Novellen har sitt navn fra keiiser Justiniansn(ca 500) samling og reformer av romersk lov.Noveller var historier som illustrerte lover. Frostatingsloven og Gulatingsloven er nok  influert av dette kjempeverket. Handelsbyene fra Europa hadde også noveller, nyheter fra sine folk i fremmede byer.. Det karakteristiske er en vri eller en vending på slutten som gjø at du må lese den om igjen. Det er en urban genre, Petrarcas sonetter er influert av novellen med den poengterte slutten. Duuns noveller er avfeiet som fortellinger, pga det rustikke  miljøet. Det finnes en biografi om Duun som er fullstendig styrt av skjønnlitterstur, forfattsren skal ha en dramatisk avslutning om Duun og det tyske, og dessuten noe heltt merkelig om Duuns forhold til sjøen.Boken kan lett slaktes.Det skal nok bermerkes hvor sikkert Duun unngikk å gjøre bonden eksotisk, det er genuin litteratur, Juvikfolke og Medmenneske er lødig, kanskje er den siste den første blant norsk litteratur.  La Fløgstad kalle Duun Olav Dum, og Obrestad... det finnes ikke ord: Duun er for opptatt av sex?? Har Obrestad sett de senere Tv-scenene ipå TV Har han sett det spekulatuive i de kanalene Tor Fuglevik råder over?. Imot hans nekrolog, dkal jeg skrive en motnekrolog, som har skadet detn norske mediaverden og det norske  samfunnet.

.

(Innlegget ble redigert 13.03.12 21:04)

Script
ScriptInnlegg: 2580
23.03.12 13:14

jo,jo, men jeg tviler på det går.,jeg vil ikke.

Aebriol
23.03.12 21:05
Script: jo,jo, men jeg tviler på det går.,jeg vil ikke

Jeg fatter ikke hva du skriver om ... ... ... hva er det du ønsker å diskutere? 

valoto
valotoInnlegg: 7919
25.03.12 09:35
Aebriol: .. det var det jeg kom på i løpet av 2 minutter.

Du burde nok ha tenkt deg om i staden for å fora ein truskuldig amatørskribent med homovaldtekt, drap, vanføreproblematikk og borføring. Alt skal svartmalast i den norske røyndomen som i grunnen er trygg og god. Det er vel heller keisemd enn valdtekt som er problemet for dei fleste? Kunne han ikkje heller ha skrivi om ein norsk soldat som vil reisa og kriga i Afghanistan, men i det han skal til å gå inn i Herculesflyet, ombestemmer han seg?   

Aebriol
25.03.12 14:36
valoto: Du burde nok ha tenkt deg om

... litt meningsløst å komme med dette noen måneder senere når det var banale forslag til noe enkelt å skrive for en skoleoppgave ... 

Forøvrig er det normalt enklere å skrive noe som ikke krever særlig til research. 

Ditt forslag vil kreve at man som ett minimum setter seg inn i militærtrening, regler for hvem som velges ut for å dra, lover og regler soldater må forholde seg til, hvilke konsekvenser det vil få og nekte, osv. Det krever rett og slett mer fakta å kunne skrive, og krever at man gjør noe research for å få det riktig. 

I tillegg ba han spesifikt om noe spennende, og det tolket jeg til å være actionpreget fokusert rundt handling, framfor moralsk tvil om hva som er riktig ... 

Du burde nok ha tenkt deg om. 

valoto
valotoInnlegg: 7919
25.03.12 19:08
Aebriol: I tillegg ba han spesifikt om noe spennende, og det tolket jeg til å være actionpreget fokusert rundt handling, framfor moralsk tvil om hva som er riktig ...

Det er berre det at norskfaget er overfylt av nitrist litteratur om valdtekt, incest, anorexi, kvinneundertrykking, fedrar som drekk og slår, homofili, rasisme, mobbing og sjølvmord - alt det som PK-staten kjempar så fantasilaust mot.  Skikkeleg litteratur er det i alle høve ikkje.

Aebriol
25.03.12 22:41
valoto: Skikkeleg litteratur er det i alle høve ikkje.

Tja ... 

Skikkelig litteratur kan være absolutt hva som helst handlingsmessig, det er skrivingen som definerer det.

For eksempel, er du virkelig god til å skrive, kan du få rasisme til å virke naturlig og fornuftig uten problemer. Flere forfattere har gjort det - blant annet Harry Turtledove. 

Abdulhakim123
Abdulhakim123Innlegg: 2
13.10.12 16:46

hva er tema forklare i novella

Aebriol
13.10.12 19:58
Abdulhakim123: hva er tema forklare i novella

Enkelt sagt ... hvis du skal forklare hva en novelle handler om uten å nevne navn på karakterer, eller beskrive de eller hva de gjør eller tenker i noen grad, hvordan gjør du det? 

Det er tema.

I stedet for "handler om en soldat i krigen som er i ferd med å dø, og angrer på at han vervet seg" blir da tema "krig, død og anger". 

Dette er ikke helt korrekt, men gjelder i de aller fleste tilfeller :)

Aalesund_Fc
Aalesund_FcInnlegg: 110
01.11.12 17:24

Hei!

Har fått en oppgave på skolen hvor jeg skal skrive en novelle. Overskriften skal være " Hemmeligheten ". 

Noen som har noen tips hva historien skal handle om? :))

Aebriol
01.11.12 19:58
Aalesund_Fc: Noen som har noen tips hva historien skal handle om? :))

Kan være absolutt alt.

Du kan for eksempel skrive om en på din alder som forsøker å invitere til bursdagsfeiring, men alle er opptatt og ingen kan være med fordi de 'skal noe' - som viser seg å være en hemmelig planlagt bursdagsfeiring for hovedpersonen. Som i mellomtiden blir mer og mer deprimert fordi ingen tilsynelatende bryr seg, osv osv osv.

Sikkert skrevet mange ganger før ... 

Aalesund_Fc
Aalesund_FcInnlegg: 110
07.11.12 17:45
Aebriol: Du kan for eksempel skrive om en på din alder som forsøker å invitere til bursdagsfeiring, men alle er opptatt og ingen kan være med fordi de 'skal noe' - som viser seg å være en hemmelig planlagt bursdagsfeiring for hovedpersonen. Som i mellomtiden blir mer og mer deprimert fordi ingen tilsynelatende bryr seg, osv osv osv. Sikkert skrevet mange ganger før ...

Tusen takk for svar, hjalp masse! Har fått enda en oppgave om å skrive enda en novelle, men denne gangen på nynorsk. 

Oppgava er å skrive en tekst der hjemmbyen din spiller en viktig rolle. Skal jo selfølgelig skrive om Ålesund, men det må jo også skje noe i teksten.. Tips? :))

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg